K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 15-11-2010, 13:18   #1
Bato
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-11 2010
Indlæg: 48
Blog Indlæg: 1
Styrke: 14
Bato er ny på vejen
Procedure ved tildeling/søgning af FP?

Hej alle sammen,

Jeg er en 'ung' mand på snart 34 år. Lige nu er jeg i aktivering ved AC3, dogpå nedsat tid, dvs. 4 timer om dagen og fire dage om ugen. Snart skal/vil jeg sygemeldes da jeg både lider af nogle knogle/muskel/led ting som endnu ikke har været muligt at finde årsag til, og jeg tager dagligt smertestillende morgen, middag og aften. (Bl.a. en 'cocktail af Ibumetin 600mg samt 2 panodil, og det tre gange dagligt). Udover disse fysiske symptomer (jeg går til en Fysioterapeut) har jeg også fået konstanteret (hos Distriktpsykiatrien her i Nordjylland) Posttraumatisk stress syndrom (PTSD) samt angst og narcisistisk personlighedsforstyrelse. For disse psykiske lidelser skal jeg snart i samtaleterapi en gang om ugen.

Jeg føler mig betrådt og snydt af min tidl. sagsbehandler fordi hun lovede mig 6 måneders aktiveringsfri hvis jeg blot tog imod dette tilbud om aktivering. Nu har jeg gået her i snart 6 mdr, og orker det ikke mere. jeg har brug for ro, fred og 'pleje' af min(e) sygdom. Det vil de bare ikke tillade for som vi alle sammen ved, så er der penge at hente for kommunen at sende syge folk i aktivering. Jeg orker det ikke mere, da jeg føler at jeg er ved at eksplodere og dermed skade enten mine medkursister eller mig selv.

Mit spørgsmål er derfor følgende; på baggrund af min beskrivelse af mit sygdom, min alder og jobstatus pt. hvad vil I foreslå at jeg kan/skal gøre? jeg har ikke lyst til FP, men jeg kan se/mærke at det er den eneste løsning for mig pt. Det skal siges, at jeg ALDRIG har nævnt denne mulighed/ønske for nogen før, da jeg så det meget som 'nederlag'

Nu føler jeg som sagt, at det er den eneste rigtige løsning for mig. Hvad vil I råde mig til? Hvad er proceduren? Hvor skal man starte og hvem skal man henvende sig til? Er det min egen læge, psykiater/psykolog eller min sagsbehandler at jeg skal nævne FP til? Findes der et 'skema' til ansøgning af FP og er der bestemte papirer (udover den skriftelige diagnose jeg har fået) som jeg skal indsamle forinden? På forhånd tusind tak for jeres svar og hjælp

Mvh Bato
Bato er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2010, 13:42   #2
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Eftersom du nu skal til at have terapi for dine lidelser, vil Jobcentret formentlig vurdere, at der er mulighed for, at du efter terapiforløbet vil få det bedre, og dermed måske være i stand til at komme på arbejdsmarkedet. Ergo: ingen førtidspension.

Nu skal du gøre følgende:

Tal med dine behandlere om førtidspension. En samtale hvor du beder dem komme med deres vurdering af, hvor sandsynligt det er, at du vil blive i stand til at klare dig på arbejdsmarket, fx. i flexjob.

Fortæl din sagsbehandler hvor dårligt du har det, og sig at du overvejer, om førtidspension er en mulighed.

Fortæl sagsbehandleren, at du er nødt til at blive sygemeldt hvis ikke aftalen om at du bliver aktiveringsfri i de 6 måneder overholdes.
Spørg om du selv skal skaffe lægeerklæring eller om sagsbehandleren gør det.

Bed samtidig om fuld aktindsigt så du kan se om alle relevante oplysninger findes i din sag.
Både fordi de nok ikke gør det, og du så bør skrive hvad der mangler, og sende det som klage til teamlederen og centerchefen på jobcentret, og fordi du har brug for have tjek på at alt er at finde i sagen hvis du ender med at ville søge førtidspension på foreliggende grundlag.
Du har ret til at få aktindsigt, så tag ikke nej for et svar. Så må du henvise til forvaltningsloven, hvori der står, at man skal modtage aktindsigten senest ti dage efter, at man anmoder om det.

Sidst redigeret af annagw; 15-11-2010 kl. 13:44.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2010, 14:04   #3
Bato
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-11 2010
Indlæg: 48
Blog Indlæg: 1
Styrke: 14
Bato er ny på vejen
Tusind tak for dit svar. Det vil jeg gøre. Jeg prøver som sagt at holde nu ud de sidste 2 uger af min nuværende aktiveringsperiode og dernæst melde mig syg, hvor jeg så både skal til fysioterapet samt psykiater.
Jeg har fået alle relevante papirer (aktindsigt) fra min psykiater/distriktpsykiatrien, men ikke fra min læge, idet jeg ikke har bedt om at få udleveret hans papirer. Er det nødvendigt?

Sådan som jeg forstår dig er det bedst hvis jeg henvendte mig og spurgte min behandler/psykiater direkte om hvad hans vurdering er mht. pensionen?
Til sidst: findes der i så fald et skema eller lign. som man skal udfylde og aflevere eller går det hele automatisk gennem ens læge/psykiater når man har ytret ønsket om FP?
Endnu en gang pænt tak for jeres/din hjælp.
Bato er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2010, 17:11   #4
ADHD-
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 07-11 2010
Indlæg: 94
Styrke: 14
ADHD- er ny på vejen
Kan man helbreds for Post traumatisk stress syndrom?

Narcisistisk personlighedsforstyrrelse, hvordan kommer det til udtryk i en jobfunktion?
ADHD- er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2010, 17:12   #5
ADHD-
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 07-11 2010
Indlæg: 94
Styrke: 14
ADHD- er ny på vejen
Man kan sagtens bede psykiateren om at hjælpe med at søge
ADHD- er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-11-2010, 09:30   #6
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Har du fået en jobplan?
dvs beskrivelse hvad forløbet skal give i udbytte, og hvor lang tid?

Be om aktindsigt i kommunen(jobcentret).

Snak med din kontakt på AC3, vedr. nedsættelse af timer, samt slutdato, herunder deres vurdering af din arbejdsevne?
Be om at der udarbejdes en vurdering(skriftlig) af din arbejdesevne.

VH POpiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-11-2010, 11:22   #7
Bato
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-11 2010
Indlæg: 48
Blog Indlæg: 1
Styrke: 14
Bato er ny på vejen
udvikling i sagen...

Min slutdato her på AC3 er på torsdag (den 2.12.2010) og jeg har intet hørt fra min sagsbehandler. Er blevet tilbudt, og jeg sagde ja tak, psykologbehandling hos Distriktpsykiatrien her i Nordjylland!

Udover de tre overnævnte har jeg nu også fået en fjerde diagnose, paranoid adfærd. Dvs. nu kan jeg 'prale' med: narcissisme, paranoid adfærd, PTSD (post traumatisk stress syndrom) & angst.
Det burde være nok til en førtidspensionsagen kan indledes, men jeg er stadigvæk lidt i tvivl; hvem, hvad og hvordan?
Takker for alle jeres kommentarer.
Bato
Bato er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-11-2010, 13:09   #8
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af ADHD- Se meddelelser
Kan man helbreds for Post traumatisk stress syndrom?

Narcisistisk personlighedsforstyrrelse, hvordan kommer det til udtryk i en jobfunktion?
Alt kan da behandles, spørgsmålet er nærmere om det kan helbredes... og her er jo så et kæmpe problem i forhold til formulering og kommunerne for så snart en læge skriver behandling lyder det i kommunens øre som værende helbredelse, stort set lige gyldigt hvad folk fejer.

Fx terminal lunge kræft patient (dvs en livs prognose på 3 til 6 måneder) lægen skriver livsforlængende behandling, fint siger kommunen i aktivering med dig for du bliver rask det står der selv, der står nemlig behandling

I min sag er ADHD lige blevet til at man kan total helbredes (på baggrund af ordet behandling... der MÅSKE! (det står der klart og tydeligt) kan forbedre LIVSkvalitet) er psykiaterne ikke bare dygtige, tænk sig de kan helbredet et medfødt HANDICAP! der er varigt og som jeg har haft alle mine snart 32 leve år, og livskvalitet betyder lige pludselig 100% normal arbejdsevne... Jeg sys det utroligt sagsbehandlerene mangler SÅ mange dansk kundskaber, at de end ikke kan finde ud af at slå op i en synonymordbog, og finde ud af hvad ordene betyder.

Så spørgsmålet er ikke om det kan behandles, for det kan alt, på den ene eller den anden måde, spørgsmålet er om det kan helbredes, og om evt behandling medfører øget arbejdsevne (og ikke livskvalitet, om end det i kommunernes verden er det samme)
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-12-2010, 09:01   #9
Bato
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-11 2010
Indlæg: 48
Blog Indlæg: 1
Styrke: 14
Bato er ny på vejen
Update

Som sagt, nu har jeg afsluttet min aktivering, 4 timer dagligt, på AC3. Nu skal jeg imidlertid til en ny sagsbehandler på onsdag, og i den forbindelse har jeg tænkt mig at nævne FP, dvs. at jeg vil søge denne på baggrund af de fire diagnoser (psykiske) samt 1 fysisk (nakke/skuldre smerter).
Har I gode råd/erfaringer? Skal jeg lad' hende foreslog en ny aktivering før jeg nævner FP? Skal jeg optage samtalen? Skal jeg bede om referat til godkendelse? Hvad må jeg sige ja og hvad må jeg sige nej til? Altså hvis formålet er, at søge FP?
Hidtil har jeg været på kontanthjælp, men går ud fra, at man skal være sygemeldt og på sygedagpenge før FP sagen kan indledes, right?
tak for de mange gode råd.
B
Bato er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-12-2010, 09:09   #10
Gizmo
Ved at flytte ind på K10
 
Gizmos avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Indlæg: 508
Blog Indlæg: 3
Styrke: 15
Gizmo er ny på vejen
Hvis du er på kontanthjælp nu, så fortsætter du bare på det under en evt. afklaring til ftp - dvs. under hele sagen.
Sygedagpenge er for dem, der kommer fra a-kassen.

Hvis du kan klare 4 timer daglig, så tvivler jeg på, at de vil indlede en ftp sag. Men måske gå efter et flexjob.
Gizmo er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Procedure - Pensionsnævn? Tassi Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 109 27-02-2014 01:32
tildeling af ftp tije Politik og Samfund 140 24-11-2011 10:16
Normal procedure? SåTræt Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 9 03-10-2010 14:37
Tildeling af FTP med kontrol. mlaa32 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 7 10-09-2010 15:00
Forskel i tildeling af førtidspension Webmaster K10 Nyheder 0 10-05-2009 08:30




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 02:00.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension