K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 13-11-2010, 13:03   #71
ADHD-
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 07-11 2010
Indlæg: 94
Styrke: 14
ADHD- er ny på vejen
Kapitel 9 – Forlængelse af sygedagpengeperioden

§ 27. Kommunen træffer afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden for personer, der er omfattet af varighedsbegrænsningen i § 24, når

1) det på det foreliggende grundlag anses for overvejende sandsynligt, at der kan iværksættes en revalidering, herunder virksomhedspraktik, der kan føre til, at den sygemeldte kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked,

2) det anses for nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger med henblik på at klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 39 uger,

3) den sygemeldte er under eller venter på lægebehandling og den pågældende efter en lægelig vurdering skønnes at ville kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 2 gange 52 uger regnet fra varighedsbegrænsningens indtræden,

4) den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til et fleksjob eller til førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,

5) den sygemeldte har en livstruende sygdom, hvor de lægelige behandlingsmuligheder anses for udtømte,

6) der er rejst sag om ret til erstatning efter lov om arbejdsskadesikring eller lov om sikring mod følger af arbejdsskade eller

7) der er påbegyndt en sag om førtidspension.

Stk. 2. Ved forlængelse af sygedagpengeperioden efter stk. 1, nr. 3, ses der bort fra den periode, hvor den sygemeldte venter på behandling på et offentligt sygehus
ADHD- er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-11-2010, 16:29   #72
joan2
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-05 2010
Lokation: København
Alder: 55
Indlæg: 40
Styrke: 14
joan2 er ny på vejen
Den sag du henviser til er det en privat aktør som har stoppet folks sygedagpenge og det er ulovligt, men i min sag er det selve kommunen som stopper mine sygdagpenge. OG mine sygedagpenge er blevet forlænget mange gange. Jeg har vøret på sygedagpenge siden 2006.
Jeg vidste godt at det var begrænset hvor lang tid sygedagpengene kunne forsætte, men jeg havde regnet med at jeg ville blive advaret i bedre tid, så jeg kunne få bedre hjælp til at klage over deres stop af mine sygedagpenge.
Det som jeg vil klage over er at de hele tiden skriver at det ikke kan udelukkes at arbejdsevnen kan bedres gennem en optimal behandling. og når så denne behandling har indfundet sig vuderes det at være relevant med at iværksætte en hensyntagende længerevareendes virksomhedspraktik med rette stætte.
Ja der er pt ingen behandling og der er ikke en behandling på vej ifølge Dansk Hovedpine Center. Sådan en behandling opstår ikke bare ud af den blå luft og selv om der skulle komme en kur til migræne er der ingen garanti for at den virker på min specielle migræne. Idag findes der alle rede en masse medicin mod migræne men jeg har afprøvet dem alle uden virkning. Min migræne er speciel og det er ikke en som der forskes så meget i da den ikke er så udbredt. Men det kan da godt være der sker noget om 50år men det hjælper mig jo ikke så meget nu og det kan også være der ikke sker noget. Jeg syntes at kommunens grundlag for afvisning er for tynd.
joan2 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-11-2010, 16:37   #73
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af joan2 Se meddelelser
Partshøring vedrørende forsat udbetaling af sygedagpenge. Hvad skal jeg bruge som begrundelse for at de forsat skal give mig sygedagpenge?
Partshøring er netop her, hvor du skal "bevise", at du ikke er rask og at du f.eks. har nedsat arbejdsevne, at du ikke kan holde til 37 timers job.

Hvis du har lægeoplysninger, som du mener, de ikke har og som er nyttig og samtidig fortæller, at du har en nedsat varig funktion, så tag kopi af dem og send det ind til dem og kommenter på de oplysninger, du sender ind til dem.

Men jeg synes også, at når du har været i arbejdsprøvning osv. og ikk har kunnet holde til ret meget, så bør du oplyse det til dem, at når du har en varig nedsat arbejdsevne, så bør de afklare dig, om du skal have fleksjob eller skal på førtidspension.

Oplys dem om at se på helhedsvurderingen af dit helbred og arbejdsevne i din sag.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-11-2010, 17:12   #74
joan2
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-05 2010
Lokation: København
Alder: 55
Indlæg: 40
Styrke: 14
joan2 er ny på vejen
jamen problemer er at i mine lægepair fra Dansk hovedpine center står der at jeg har en kronisk migræne, det tolker kommunens lægekonsulent til at sydomme normalt ikke hører under katagorien varig sygdom, og når han siger sådan så er den ikke varig. Kommunen har alle papirerne og partshøring og vudering af min arbejdsprøvning, men alligevel fatholde de at kronisk migræne ikke er en varig sygdom. Jeg og min fagforening har i partshøringen forsøgt at forklare at kronisk betyder varig, men kommunen holder fast i at den ikke er varig. de tror at der kommer en vidunderkur og helbreder mig en dag og derfor vil de ikke erkende sygdommen som varig.
joan2 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-11-2010, 17:41   #75
Nabokone
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-03 2009
Lokation: København, Nørrebro.
Indlæg: 152
Styrke: 16
Nabokone er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af joan2 Se meddelelser
Jeg og min fagforening har i partshøringen forsøgt at forklare at kronisk betyder varig, men kommunen holder fast i at den ikke er varig. de tror at der kommer en vidunderkur og helbreder mig en dag og derfor vil de ikke erkende sygdommen som varig.
Jeg tror, at kommunen kommer til at æde sine ord i sig igen, når sagen kommer for Beskæftigelsesankenævnet. Prøv ikke at miste modet indtil da og lad evt. din læge sygemelde dig, mens sagen står på. Så får du den nødvendige ro.

Det skal nok gå!
Nabokone er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-11-2010, 17:55   #76
joan2
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-05 2010
Lokation: København
Alder: 55
Indlæg: 40
Styrke: 14
joan2 er ny på vejen
Hej Nabokone!

Jeg tror også selv på at jeg kan vinde sagen ved at anke den, men lige nu skal sagen først afgøres ved socialcenter københavn og det kan tage op til 3 mdr også har jeg 4 uger at klage i også skal den i gennem ankenævnet og det tager også lang tid. Jeg imens stopper sygedagpengene og jeg får måske bistandshjælp. I usikker på om jeg kan få bistandshjælp nu jeg ejer en bil og en ejerlejlighed???

Jeg kommer jo til at stå som ledig nu jeg skal på bistand men jeg kan jo ikke tage et arbejde hvis de kommer med et for jeg er jo for syg til at arbejde. Kan man så blive sygemeldt hvis man er på kontanthjælp?

Jeg kontakter Overlægen som behandlede mig på Dansk Hovedpine Center på mandag og hører om han kan skrive at min migræne er varig og hører om der er nye behandlingsmetoder på vej. Hvis ikke kan han måske skrive det til kommunen.
joan2 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-11-2010, 18:17   #77
Nabokone
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-03 2009
Lokation: København, Nørrebro.
Indlæg: 152
Styrke: 16
Nabokone er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af joan2 Se meddelelser
men lige nu skal sagen først afgøres ved socialcenter københavn og det kan tage op til 3 mdr også har jeg 4 uger at klage i også skal den i gennem ankenævnet og det tager også lang tid.
Ja, jeg ved det godt - det er en hård, lang ventetid - men du må ikke give op.

Citat:
Oprindeligt indsendt af joan2 Se meddelelser
Jeg imens stopper sygedagpengene og jeg får måske bistandshjælp. I usikker på om jeg kan få bistandshjælp nu jeg ejer en bil og en ejerlejlighed???
Jeg ved det ikke, men der skal i hvert fald være (stor) friværdi i lejligheden, førend de kan nægte dig kontanthjælp.

Citat:
Oprindeligt indsendt af joan2 Se meddelelser
Jeg kommer jo til at stå som ledig nu jeg skal på bistand men jeg kan jo ikke tage et arbejde hvis de kommer med et for jeg er jo for syg til at arbejde. Kan man så blive sygemeldt hvis man er på kontanthjælp?
Ja, det kan man i hvert fald. Du ringer dig syg, hver gang du har et aftale med kommunen. Så plejer de at bede om en lægeattest, som de så skal betale - og så går du til din læge og bliver sygemeldt. Han sender så regningen til kommunen.

Citat:
Oprindeligt indsendt af joan2 Se meddelelser
Jeg kontakter Overlægen som behandlede mig på Dansk Hovedpine Center på mandag og hører om han kan skrive at min migræne er varig og hører om der er nye behandlingsmetoder på vej. Hvis ikke kan han måske skrive det til kommunen.
Det er ikke dig, der skal bevise, at der ikke er en kur - det er kommunen, der skal bevise, at der er én (og det får de svært ved, for mig bekendt findes den endnu ikke), som de åbenbart mener. Det ville jeg ikke pille ved, hvis jeg var dig. Men du gør naturligvis, hvad du mener er bedst for dig!

Hvem er det da der har skrevet, at din tilstand er varig?
Nabokone er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-11-2010, 19:39   #78
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Kære Joan,

Gang på gang, bliver det jo specielt her på K10 læst og på skrevet at det ikke er ens diagnose man på kommunen koncentrerer sig om, men der i mod arbejdsevnen. Hvor er den henne i din sbérs vurdering ?


Puha, nu kunne jeg godt nå at redigere. Jeg tænker på om du måske ikke burde kunne forlænges iht. §27 stk. 4, som (ADHD) er "fornyet" i 2009 som flg.

§ 27. Kommunen træffer afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden for personer, der er omfattet af varighedsbegrænsningen i § 24, når

»4) den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til et fleksjob eller til førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,«

EE

Sidst redigeret af Enteneller; 13-11-2010 kl. 20:03.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-11-2010, 10:25   #79
joan2
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-05 2010
Lokation: København
Alder: 55
Indlæg: 40
Styrke: 14
joan2 er ny på vejen
Jeg har fået et nyt brev fra jobcenter kbh igår som jeg først har hentet idag.Den kommunen læser og forstår ikke ret meget. Det er et brev om sag om ftp. De har modtaget mine kommentar til partshøring fra mig og min fagforening, men dette giver ikke anledning til at ændre deres indstilling og begrundelse. De har nu afsluttet vuderingen og at sagen nu skal afgøres af socialforvaltningen.
Kommunen har vuderet at de kan på det foreliggende dokumentationsgrundlag IKKE vudere hvor meget min arbejdsevne er nedsat.

Der er flere fejl i det de skriver og det har jeg før klaget over men det er ikke noget de retter.
De skriver at jeg er i behandling med forebyggende medicin hos egen læge. Det er ikke rigtig. Jeg får ingen forbyggende medicin af den simpel grund at jeg har afprøvet alt hvad der findes og intet hjælper. Jeg får medicin til at tage toppen af et anfald når der er et anfald. Og det fremgår også af alle papirerne.

De bliver ved med at skrive at jeg udøver selvskadelig adfærd men at jeg afviser det i mine kommentar. Jeg afviser ikke at jeg har skåret i mig selv men at jeg har erkendt at det ikke var noget som hjalp på mig, det gav kun flere smerter. Min egen læge tilbød hjælp som jeg afviste fordi jeg mente jeg selv via en vens støtte kunne stoppe det og jeg har ikke skåret i mig selv i flere måneder. Og det skrev jeg også til kommunen.

Resultatet og vuderingen af den foretagne arbejdsprøvning er basseret på ringe fremmøde. DEr er konstateret en fræværdsprocent på 77,5 men det lykkedes alligevel under forløbet at få det ugentlige timetal op fra 4 til 5 1/2 time de dage jeg var tilstede.
I starten af arbejdsprøvningen mødte jeg kun op de dage jeg havde det nogenlunde men senere i forløbet fik jeg at vide af kommunen at jeg skulle møde op uanset hvor syg jeg var. Jeg prøvede at komme noget mere, men der var dage hvor jeg havde det så dårligt at jeg blev hjemme, men med det resultaet at jeg var så dårlig at jeg stort set intet kunne andet at sidde på gulvet og kæle med firmaets hunde. Et et par timer sendte chefen mig hjem eller jeg valgte selv at gå hjem. Min chef ringede til kommunen og brokkede sig over at jeg var tvunget til at møde op selv om jeg var meget syg og at jeg dermed blev mere syg men det var kommunen ligeglad med.

Kommunen finder det relevant at der iværksættes en længerevarende virksomhedspraktik med rette støtte og under hensyn til min migrænelidelse.
Behandlingsmulighederne, aktiverings- og revalideringsmæssige samt andre foranstaltniger er ikke udtømte og det er ikke dokumenteret at min arbejdsevne varigt er ophævet i ethvert erhverv.
joan2 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-11-2010, 14:24   #80
joan2
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-05 2010
Lokation: København
Alder: 55
Indlæg: 40
Styrke: 14
joan2 er ny på vejen
Har idag fået brev om at mine sygedagpenge stopper idag. Kommunen finder ikke grundlag for at forlænger dem længere.
I morgen skal jeg så søge kontanthjælp, men det er jeg usikker på om jeg kan få nu jeg har ejerlejlighed.
Er der en eller anden som ved hvad man skal medbringe når man skal søge kontanthjælp??????
joan2 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Spørgsmål vedr. pension.... Trunten Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 02-11-2011 20:54
Principafgørelser vedr. midlertidig pension Andersine85 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 17 17-08-2010 10:42
Vedr. extern pension Susanne2412 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 30-06-2010 21:50
Reva - arbejdsprøvning -vedr pension lunamaria Alt det andet 12 21-12-2008 08:37
Jeg forstår alt vedr. pension Kjersti Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 19 25-11-2008 00:54




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:47.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension