K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 12-11-2010, 21:28   #1
Miaolsen2000
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 6
Styrke: 0
Miaolsen2000 er ny på vejen
Førtidspension - er det muligt?

Hej

Jeg er en kvinde på 35 år, og jeg ønsker at søge førtidspension.
Jeg bor med min kæreste, som har hjulpet mig med at skrive dette indlæg.

Baggrunden for det er at jeg gennem hele mit liv har haft et svigt og manglende familie. Jeg voksede op sammen med min mor som var alkoholiker, og som havde mange psykiske problemer, som resulterede i selvmordsforsøg mv. Det har også betydet jeg aldrig har fået lov til at være barn, da jeg skulle passe på der ikke skete noget med min mor, og samtidig stå for alle pligter. Jeg havde en meget lille familie, som alle desværre er borte nu. Min mor døde en del år siden, derudover har der været mord i familien. Jeg har sidste år mistet mit sidste familiemedlem, og er nu alene.

Jeg har en elev uddannelse og en kort videregående uddannelse, som jeg tog sammen med min kæreste.
Jeg har aldrig haft et arbejde, hvilket skyldes jeg ingen selvtillid har, og har derfor kun været i jobtrænning mv. hvilket har taget hårdt på mig, da jeg har det svært mellem for mange mennesker.
Hver gang jeg skal noget nyt eller der er bare lidt press, så bliver jeg ked af det, tænker på død og lign. og græder meget.

Jeg er i øjeblikket på sygedagpenge, og er tilknyttet både læge, psykolog og psykiater. Her har jeg fået konstateret social angst, tvangstanker, depression og meget lavt selvværd. Jeg har derfor været på antidepressiv medicin siden årets start og har været det 2 gange tidligere i mit liv. Psykiateren er også ved at finde nogle piller mod angsten.

Jeg ønsker at søge førtidspension så jeg kan få noget ro i livet og komme mig stille og roligt, men er bange for det er helt umuligt med alle de nye regler, og spørger derfor jer, om I tror jeg har en mulighed for at få det?
... og om I kan hjælpe med om der er noget man kan gøre for at chancen bliver større?

Sidst redigeret af Miaolsen2000; 12-11-2010 kl. 21:30.
Miaolsen2000 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-11-2010, 22:38   #2
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Nu er det sådan, at kommunen ikke kigger på ens livshistorie, men udelukkende kigger på ens arbejdsevne. Det er sådan set lige gyldigt med diagnoser og hvad man fejler, for det er arbejdsevnen der skal vurderes....

Det der slår mig ved dit indlæg er, at du skriver du vil søge førtidspension for at komme dig stille og roligt...
Dét fremmer ikke førtidspension, for det skal kunne dokumenteres at du netop IKKE kan 'komme dig' og at din tilstand er varig. Samtidig skal alle behandlingsmuligheder være udtømte, dvs at psykiateren skal skrive til kommunen, at medicinen ikke virker på din tilstand og dokumenterer, at i har prøvet alle muligheder for forbedring af tilstanden.

Så det at søge førtidspension er en lang vej, for der er rigtig mange ender der skal mødes.
Selvfølgelig har du ret til at søge førtidspension, men dit behandlende netværk - din læge, psykolog og din psykiater skal via statusprofil, speciallægeerklæringer mm skrive til sagsbehandleren at dine diagnoser er af sådan en karaktér, at din arbejdsevne ikke er eksisterende og varigt er ikke-eksisterende.
Din sagsbehandler som er den der skal sammenslutte din sag via ressourceprofilen skal derefter indstille dig positivt til førtidspension..

I nogen tilfælde kan der gives en midlertidig førtidspension af fx 2 år, 5 år osv. Men det kræver også rigtig gode papirer og en rigtig goodwill fra sagsbehandlerens side.

Så du kan jo som start søge aktindsigt (vejledning til dette findes ude på forsiden). For så kan du se hvad der ligger i din sag.

Det er også en god ide at fortælle din læge, psykiater og psykolog, at du vil søge førtidspension. For så får du deres mening om det, og de kan bedre arbejde målrettet mod pensionen hvis de også mener at det er den rette hylde for dig.

Og velkommen til
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-11-2010, 22:56   #3
Miaolsen2000
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 6
Styrke: 0
Miaolsen2000 er ny på vejen
Hej

Tak for svaret.

Det var måske også forkert formulleret at skrive komme mig. Jeg mente ikke komme mig, sådan så jeg igen vil være i stand til at komme ud på arbejdsmarkedet og være i pressede situationer, men mere sådan at min dag bliver præget af knap så mange nedture, som det ekstra stress giver mig.

Min Psykolog mener allerede det er bedst for mig med pension og vi har snakket om det nogle gange.
Hun mener ikke jeg er i stand til at komme ud og arbejde pga den lave selvtillid, depression mv. og mener ikke jeg vil komme mig nok til at kunne komme det.
Psykiateren er jeg næsten lige begyndt hos, så han vil godt prøve nogle piller først.

Men er det bedst at søge med det samme, eller vente til Psykiateren har prøvet noget forskelligt.
Miaolsen2000 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-11-2010, 23:11   #4
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
Kære Mia!

Velkommen til!

En borger har også ret til selv at søge en førtidspension efter § 17, hvis man selv mener, at "løbet er kørt".

Det siges her på K10, at være langt vanskeligere at opnå en førtidspension via § 17, i modsætning til en §18, hvor det er sagsbehandler, der indstiller dig.

De ses dog her på K10 - medlemmer, der har opnået førtidspension via § 17.

Men ellers giver Helene dig mange gode oplysninger, der er værd at nærstudere :-)
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-11-2010, 23:12   #5
ADHD-
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 07-11 2010
Indlæg: 94
Styrke: 14
ADHD- er ny på vejen
Det er muligt at kommunen ikke ser på ens livshistorie men på ens arbejdsevne, men en ting er sikkert, at ens arbejdsevne, når vi taler psykiske vanskeligeheder, er netop et produkt af ens livshistorie.

Når det er sagt, så skal din arbejdsevne passe til arbejdsmarkedets krav- og der handler det ikke længere, som i gamle dage, om at kunne udføre en opgave. Idag skal man begå sig, man skal have drive og arbejde i teams og man skal omstille sig konstant

Så når du har lavt selværd og social angst,- så er din arbejdsevne jo netop ikke den samme som personer der ikke er i psykisk ubalance.

Du har heller aldrig haft et job før, men du siger du har en uddannelse - er det en uddannelse som arbejdsmarkedet har brug for???? -

Den pensionsreform der tales om i medierne, der vil man kun give midlertidig førtidspension til unge under 40 år - måske kunne du høre ad, om du evt kunne komme i betragtning til dette og så i fx. den periode netop få ro og måske få intensiv terapi og bygge dit selvværd op. -ikke at det vil få dig ud på arbejdsmarkedet med sikkerhed, men så har man prøvet og under alle omstændigheder, så kan du måske få det bedre i dit privatliv ved at få arbejdet med dig selv, uden at skulle tænke på at overholde aktivering osv.

Jeg håber det bedste for dig -
ADHD- er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-11-2010, 23:48   #6
næsebjørn
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 13-10 2010
Indlæg: 258
Styrke: 14
næsebjørn er ny på vejen
Om det er muligt skal jeg ikke kunne sige men vil tro du skal igennem et længere behandlingsforløb og sikkert også flere arbejdsprøvninger inden det vil blive godkendt. Jeg har selv adskillige diagnoser med bla og svare depressioner med psykotiske tendenser og har været i behandling i 6 år. Jeg har tidligere været arbejdsprøvet 2 gange. Der er nu en ansøgning afsted hvor flere psykiatere skriver at jeg er varig uden arbejdsevne og de risikerer jeg tager livet af mig hvis de presser mig mere. Alligevel vil med socialrådgiver ikke love mig at dem bliver godkendt da psykiske problemer ofte afvises, ihvertfald i min kommune. Jeg er indstillet af socialrådgiver og alle papirer bakker op om mig. Så min erfaring er at man skal trækkes gennem mudder og brosten i mange år og køres ned til hvor man nærmest heller ikke kan fungere privat før man skal gøre sig håb om en førtidspension.

Måske jeg bare har været uheldig men du skal ihvertfald nok væbne dig med tålmodighed uanset hvad. Held og lykke.
næsebjørn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-11-2010, 23:57   #7
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Miaolsen2000 Se meddelelser
Hej

Tak for svaret.

Det var måske også forkert formulleret at skrive komme mig. Jeg mente ikke komme mig, sådan så jeg igen vil være i stand til at komme ud på arbejdsmarkedet og være i pressede situationer, men mere sådan at min dag bliver præget af knap så mange nedture, som det ekstra stress giver mig.

Min Psykolog mener allerede det er bedst for mig med pension og vi har snakket om det nogle gange.
Hun mener ikke jeg er i stand til at komme ud og arbejde pga den lave selvtillid, depression mv. og mener ikke jeg vil komme mig nok til at kunne komme det.
Psykiateren er jeg næsten lige begyndt hos, så han vil godt prøve nogle piller først.

Men er det bedst at søge med det samme, eller vente til Psykiateren har prøvet noget forskelligt.
Jeg synes du skal fortælle din sagsbehandler at du vil søge førtidspension, og så lade denne føre ordet. Sagsbehandleren vil nok mene at du skal søge en §18 - det er den hvor man går med livrem og seler. Det er førtidspensionssagen på det bredde grundlag og som er den der går lettest igennem, men desværre også er den der tager længst tid. Fra måneder til ÅR!
§ 17 på det foreliggende dokumentations grundlag er farlig. Det kræver agtindigt og en viden om, at man har alle sine papirer iorden - hvilket jeg forestiller mig, du endnu ikke har da du først NU er begyndt hos psykiateren, så den § vil jeg IKKE foreslå dig at søge i første omgang.

Når du har søgt førtidspension hos sagsbehandleren, jamen så begynder sagsbehandleren og indhente alle de informationer der skal bruges for at 'pakke sagen' SB skal have informationer fra psykologen, psykiateren, din læge mf. Der skal også kigges på en arbejdsprøvning som går ud på at de skal vurderer din arbejdsevne, dette er et MUST når man søger førtidspension § 18. Nu tænker du sikkert ,,L O R T, for det kan jeg ikke klare! Og det er der også råd for. Hvis din psykiater, psykolog eller læge kan skrive i deres statusprofiler at en arbejdsprøvning vil være kontraindiceret (altså vil forværre din tilstand permanent), så kan du slippe for arbejdsprøvningen!

I takt med indhentningen af dine papirer, vil sagsbehandleren begynde at lave din ressourceprofil. Alle skal have en ressourceprofil, men ikke alle har det, og langt de færreste har en opdateret ressourceprofil. Somregl trækker sagsbehandlen det med ressourceprofilen, indtil alle vigtige informationer er indhentet, så ret ofte bliver den først udarbejdet sidst i forløbet. Dette er normal praksis, da det er dumt at begynde at lave den FØR alle informationer foreligger. Ressourceprofilen skal laves sammen med dig - ude på forsiden kan du se hvad en ressourceprofil egentlig er for noget, hvilket spørgsmål der er og hvad de dækker over. Ressourceprofilen er det vigtigste dokument i din sag, og er den førtidspensionen tilkendes eller gives afslag på. Sagsbehandlern får naturligvis indarbejdet alle dine læger udtalelser i den, og du skal godkende den og føle dig rigtig tryg og tilpas ved den....du skal kunne genkende dig selv fuldstændigt i beskrivelsen, og er du uening i noget, har du ret til at komme med tilføjelser, ligesom du må vedlægge bilag hvis der er særlige papirer og udtalelser du vil fremhæve...

Nu blev det her så lidt langt. Men du kan måske læse det over et par omgange, og komme med spørgsmål såfremt du skulle have nogen.

Men nu koger jeg lige ned og opsumerer de vigtigste træk.

1. Søg aktindsigt - det tager ca 10 hverdsage før du får den.

2. I mellemtiden får du talt med psykologen, din læge og din psykiater, hvor du fortæller du vil søge pension.

3. Du får en tid hos sagsbehandleren, hvor du fortæller at du har fortalt din læge, psykolog og psykiater at du vil søge førtidspension (og at de er enige).

Og derefter kommer det til at gå pr automatik. Undervejs vil du få en masse nye spørgsmål, og så håber jeg du kommer her ind og spørger løs......så skal vi nok hjælpe.

Men ovenstående er en god måde at komme i gang på.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-11-2010, 18:18   #8
Miaolsen2000
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 6
Styrke: 0
Miaolsen2000 er ny på vejen
Mange tak for alle jeres svar de er rigtig gode.

Jeg har lige et ekstra spørgsmål omkring psykiatere. Ham jeg har nu er jeg ikke så glad for, da han presser mig ekstremt meget og siger at hvis jeg ikke lever op til hans opgaver, kan jeg ikke gå hos ham. Samtidig føler jeg at han taler meget ned til mig når jeg er der.

Er det normalt at man har det sådan med psykiateren?
Hvis ikke, kan I så hjælpe med om der er en god en på Vestsjælland, som måske også ville kunne forstå mit ønske om at ville søge førtidspension (om ikke andet se det som en mulighed når han har prøvet hans metoder)?
Miaolsen2000 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-11-2010, 18:33   #9
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Miaolsen2000 Se meddelelser
Mange tak for alle jeres svar de er rigtig gode.

Jeg har lige et ekstra spørgsmål omkring psykiatere. Ham jeg har nu er jeg ikke så glad for, da han presser mig ekstremt meget og siger at hvis jeg ikke lever op til hans opgaver, kan jeg ikke gå hos ham. Samtidig føler jeg at han taler meget ned til mig når jeg er der.

Er det normalt at man har det sådan med psykiateren?
Hvis ikke, kan I så hjælpe med om der er en god en på Vestsjælland, som måske også ville kunne forstå mit ønske om at ville søge førtidspension (om ikke andet se det som en mulighed når han har prøvet hans metoder)?
Det er absolut ikke normalt at en psykiater taler ned til én eller at man skal leve op til hans "opgaver". Hos min psykiater, taler vi bare om løst og fast, jeg er der måske et kvarter til en halv time, men det er jo ikke meget terapi man får. Jeg har dog gået en del til psykolog så det har jeg heller ikke brug for. Dog er det fint nok at jeg lige kommer forbi en gang i mellem og får en snak om hvordan det går.

Jeg kender ikke nogle psykiatere på Vest Sjælland og du kan nok heller ikke finde nogen der er myntet på ftp. Dog må der være nogen der tager hensyn til dig og dit helbred.

Måske skulle du oprette en seperat tråd omkring "Gode psykiatere på Vest-Sjælland".

Mvh. EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-11-2010, 18:35   #10
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Nej, det vil jeg ikke kalde normal adfærd for en psykiater!

Min egen talte TIL mig, og forstod min angst for både piller og nye behandlinger, og tog det meget meget roligt. Der var da også ting vi måtte droppe fordi jeg fik det endnu værre blot tanken om det, og det sagde han da var HELT i orden og lagde stor vægt på at jeg ikke skulle føle mig presset, og heller ikke måtte blive stresset.....

Desværre kender jeg ikke nogen psykiatere i dit område, men måske gør andre.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Er det muligt ? Knp Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 20 23-06-2013 18:31
Et muligt fritidsprojekt ? TimeGuest Politik og Samfund 21 22-03-2013 11:02
Er det mon muligt for mig med fp? Kloster Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 29-12-2009 17:09
Er det muligt at få førtidspension for mig pjokke At søge førtidspension 8 26-11-2009 16:18
Hvordan er DET muligt!? Razmo Politik og Samfund 10 16-09-2009 16:44




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 02:33.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension