K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-09-2016, 09:37   #1
Brumbasse
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2013
Indlæg: 5
Styrke: 0
Brumbasse er ny på vejen
Kontrol i lufthavn

Er der mon nogen der ved, om der fortsat er social kontrol - altså kontrol ift. til at afsløre socialbedrageri i lufthavnen? Jeg er i tvivl.
Har kopieret det her fra Information fra august 2016:

Et flertal uden om regeringen vil nu genindføre lufthavnskontrollen, hvor sociale bedragere risikerer at blive fanget, straks de lander med flyveren efter endt ferie.
De 25 årlige lufthavnskontroller, der kostede 2,1 million kroner årligt, er blevet fjernet af Venstre-regeringen. Men nu kræver flere partier, herunder Dansk Folkeparti, at kontrollen kommer tilbage.

Hvad tænker I?
Brumbasse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-09-2016, 10:30   #2
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Det kommer jo an på om den er fjernet på den finanslov som gælder lige nu, eller det først er på den kommende finasplan det bliver fjernet - det synes jeg er lidt uklart.

Men det er vel også ligegyldigt, når der er et flertal for at det skal bibeholdes, så det er nok dumt at forsøge at snyde
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-09-2016, 18:13   #3
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
tror den er der som stik kontrol, læste at den ikke blev nødvendig mere, fordi de kan samkøre alle ting og der ved se om nogen snyder, så det ernok snart på plads.

i min verden, er det ok, folk bør ikke snyde
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-09-2016, 10:14   #4
Brumbasse
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2013
Indlæg: 5
Styrke: 0
Brumbasse er ny på vejen
Tak begge to for svar.

Jeg er også imod snyd, ikke mindst fordi jeg selv overholder regler.
Står i et pokkers dilemma. Må ifølge regler ikke afholde ferie i et år, da jeg kommer fra sygedagpenge og er kommet på ressourceforløbsydelse.

Venter fortsat på at komme ind til rehabliteringsteam. Har spurgt sagbehandleren om der er mulighed for at rejse 3-4 dage ( over en weekend)til Frankrig et andet EU land, da vi er inviteret til familiebryllup. Det er der ikke.

Vores børn vil ikke afsted, hvis jeg ikke skal med. Så var det at vi overvejede om jeg bare skal løbe risikoen. Men jeg har ikke nerver til det. Overvejede det hvis kontrollen var væk.
Brumbasse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-09-2016, 12:02   #5
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Brumbasse:
Altså de kan ikke stoppe dig i lufthavnen/ved grænsen.
De kan maks notere at du ikke opholdt dig i danmark i det tidsrum, og sanktionere dig for de dage.

Har du spurgt sagsbehandler om du må holde ferie, hvor det er uden ydelse de dage? Så følger du reglerne, hvis sagsbehandler godkender
Muligheden er ikke nævnt i loven, så det er på sagsbehandlers "goodwill", om man får lov
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-09-2016, 14:27   #6
Brumbasse
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2013
Indlæg: 5
Styrke: 0
Brumbasse er ny på vejen
Hej MistyMiss

tak for svar.
Jeg troede faktisk, at man ville blive sigtet for social bedrageri......og derfor tør jeg ikke. Men jeg vil prøve at tage kontakt igen til sagsbehandleren (KBH K), og forelægge muligheden for at de kan trække dagene i ydelsen. Selv om jeg ikke tror på det. Det skal bare gå hurtigt, når man er der. Og det kan tage op til en uge førend der bliver ringet tilbage.

Nu vil jeg lige vende det hele med husbonden. Ved sgu ikke, hvad vi gør.

Tak for dine svar
Brumbasse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-09-2016, 17:54   #7
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Brumbasse:
Altså det er socialt bedrageri hvis man intet siger.
Dvs hvis man formår at tage der hen og hjem igen, uden at blive optaget, og ikke siger det til kommunen. For så har du uberettiget modtaget ydelsen de dage.

Aktivloven:
"§ 5. Personer, der opholder sig i udlandet, kan ikke få hjælp efter denne lov.

Stk. 2. Kommunen kan dog i særlige tilfælde tillade, at retten til hjælp bevares under kortvarige ophold i udlandet, hvis

1) modtageren deltager i aktiviteter, der er led i tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, tilbud i medfør af integrationsprogrammet efter integrationsloven eller revalidering efter denne lov,

2) modtageren udøver aftalt eller fastsat samvær, som ikke kan foregå her i landet, med egne børn under 18 år,

3) modtageren har brug for nødvendig lægebehandling, som den pågældende ikke kan få her i landet, eller

4) der i øvrigt foreligger ganske særlige forhold, f.eks. besøg hos en nær pårørende, der er alvorligt syg.

Stk. 3. Det er en betingelse for at bevare hjælpen i udlandet, at opholdet ikke hindrer, at modtageren kan opfylde de almindelige betingelser for hjælp, herunder at den pågældende kan tage imod tilbud om arbejde, tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller tilbud i medfør af integrationsprogrammet efter integrationsloven.

Stk. 4. Modtageren kan dog opholde sig i udlandet, mens pågældende har ret til ferie efter § 13, stk. 11 og 12, § 54 a, § 68 a, stk. 4, § 69, stk. 4 og 5, § 69 j, stk. 11, § 69 k, stk. 4, § 74, stk. 1, nr. 4, og § 74, stk. 2, nr. 3."

Man kan vidst i princippet "afmelde" sig ydelsen de dage. Hvordan det lige foregår i praksis, når det er i ressourceforløb, ved jeg ikke. Men på kh kan man "søge" igen når man kommer tilbage til danmark.
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-09-2016, 21:28   #8
Strandpigen
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 25-05 2014
Indlæg: 351
Styrke: 10
Strandpigen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Brumbasse Se meddelelser
Tak begge to for svar.

Jeg er også imod snyd, ikke mindst fordi jeg selv overholder regler.
Står i et pokkers dilemma. Må ifølge regler ikke afholde ferie i et år, da jeg kommer fra sygedagpenge og er kommet på ressourceforløbsydelse.

Venter fortsat på at komme ind til rehabliteringsteam. Har spurgt sagbehandleren om der er mulighed for at rejse 3-4 dage ( over en weekend)til Frankrig et andet EU land, da vi er inviteret til familiebryllup. Det er der ikke.

Vores børn vil ikke afsted, hvis jeg ikke skal med. Så var det at vi overvejede om jeg bare skal løbe risikoen. Men jeg har ikke nerver til det. Overvejede det hvis kontrollen var væk.
Jeg ville prøve at spørge én gang til. Forklar det som det er, også det med børnene. Spørg i telefonen, og hvis du får ja, så send en mail hvor du bekræfter aftalen med rejsedatoer.

Da jeg var på sygedagpenge fik jeg lov til at rejse flere gange, havde heldigvis en forstående sagsbehandler.
__________________
Pensionista✍🏼
Strandpigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:48.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension