K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 26-09-2016, 19:23   #61
lille hjælper
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-09 2016
Indlæg: 58
Styrke: 8
lille hjælper er ny på vejen
Hej vasen

Jamen tak for info og svar... Du behøver selvfølgelig kun at svare, når du har overskud til det. Jeg kan jo hurtig blive til en værre spørge Jørgen.
Jeg kan se at der er forskellige satser for den alm. førtidspension,... er kommunerne så ikke næsten altid tilbøjelig til at give borgere den laveste ydelse? Jegtroede alligevel førtidspension, lå lidt hæjere i ydelse, end KH... ?

Nej, jeg er faktisk direkte blevet frarådet at søge på foreliggende grundlag, da det åbenbart ofte, ender med et afslag?
Jeg har bare tænkt at det er nødvendigt, fordi det ellers bliver trukket i langdrag, og som jeg fornemmede, er der blevet sløset gevaldigt, og faktisk ikke blevet taget seriøst...

Så mener jeg faktisk at der er mange kriterier der er opfyldt, for tilkendelse førtidspension? Min fætter er som sagt snart 40 år, og har en af de tungeste diagnoser, som jeg kan læse mig til. Der er flere tydelige beskrivelser af min fætters hverdag, og de symptomer plus problemstillinger han har. Der er flere gange nævnt at udsigterne til bedring ikke er sandsynligt, og udtalelser fra tre psykiatriske afd.hvor psykiater, kontaktpersoner osv har udtalt sig....

Men min fornemmelse er som du skriver, at det næsten er op til dem der vurderer sagen, og meget individuelt.... Meget utrygt at tænke på ! Der er også mange steder skrevet, at kommuner/ sagsbehandlere forvalter love og regler som det passer dem.

Man skulle jo næsten tro, at der sidder smålige personer,der går i baglås, ved en ansøgning om førtids. Borgere skal jo nødig tro det er en slikbutik, hvor man kan vælge frit på alle hylder...

Det kan godt være vi bliver nød til at tage fat i psykiateren, og høre om medicinen? Mener kun der er en psykiater tilknyttet, men ikke helt sikker.... Men det han får nu af medicin, har han fået i længe, uden at de har øget dosis, eller gjort andet...
lille hjælper er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-09-2016, 20:51   #62
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
@Lille Hjælper

Hvem søren har frarådet at søge pension på det foreliggende grundlag ?

Risikoen for at få et afslag var dog en dårlig begrundelse, medmindre det er fordi I risikerer at din fætter får en depression eller andet ubehageligt hvis I får afslag, så du bør nok tale en del med ham om at det er sandsynligt at I får et afslag, så han ikke bliver alt for skuffet.

Efter min mening er der ingen grund til ikke selv at søge.
Selvfølgelig ville det være bedst om sagsbehandleren selv arbejde hen mod en pension men når ikke dette sker, så er det jo den bedste mulighed selv at søge.
Som Vasen skriver skal I jo ikke blive for skuffede over en eventuelt afslag, han bliver i givet fald ikke den første som får et afslag.
Men det er altså også set at det er endt med pension efter paragraf 17.

Chancen for at komme igennem med en pension hænger bl.a. sammen med hvor godt sagen er belyst inden pensionsansøgningen sendes, for når først den er sendt er det for sent at tilføje flere info.

Derfor har du indtil nu gjort det rigtige ved sikre dig hvad er ligger i sagen, aflevere manglende informationer, samt at kommentere på forkerte informationer osv.

Han har jo åbenbart ikke været i arbejdsprøvning og mange kommuner insisterer på at en sag ikke er ordentligt belyst før borgeren har været i arbejdsprøvning, så der er en mulighed for afslag af denne årsag.

En anden ting er at du nok bør følge Vasens super råd:
#57 "Måske det kan være en ide, at konsultere hans egen læge også og bede ham skrive en LÆ 165."

Jeg har læst her på siden, at det er sådan at den praktiserende læge er den eneste læge der må kontakte kommunen uopfordret og fortælle kommunen hvad vedkommende mener at de skal gøre i forbindelse med sagen.

Hvis din fætter bliver bakket op af sin læge kan I opfordre lægen til at udfylde en blanket som hedder LÆ165 hvor lægen skriver til kommunen at din fætters tilstand er ........ og at h*n opfordrer til at kommunen tilkender ham pension, hvis det altså er det lægen mener.

Hvis du sørger for at lægen sender denne blanket inden du søger aktindsigt siden sidst, så du kan kontrollere at den også indgår i din fætters sag.

Hvis det værste sker at han får afslag, så anker I naturligvis, men samtidigt nærlæser du begrundelsen for afslag, her kan du nemlig blive klogere på hvad kommunen mener der mangler.
Samtidigt med at anken kører kan du arbejde videre med at tilvejebringe de informationer som kommunen pointerer mangler i sagen, så de er der hvis I bliver nødt til at søge en gang mere.

Med hensyn til pensionssatser så er der nu om dage kun en pensionssats, alle enlige der får tildelt pension i dag får som udgangspunkt samme sats.
Så er der dog førtidspensionister der modregnes anden indkomst, og som derfor får udbetalt et lavere beløb.
http://www.pensionist.dk/tilskud-og-...-man-i-pension

På vedhæftede link kan du se pensionister som er tilkendt pension før 2003 får en anden sats men også har mulighed for tillæg for diverse, dette eksisterer ikke i den nye ordning.

Pension er også et højere beløb end kontanthjælp, men jeg tror at du blander ting sammen, Vasen har så vidt jeg husker søgt pension men har fået afslag, derfor er h*n stadigt arbejdsløs flexjobber og i forbindelse med ledighedsydelse findes der to forskellige satser.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-09-2016, 21:39   #63
lille hjælper
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-09 2016
Indlæg: 58
Styrke: 8
lille hjælper er ny på vejen
Hej Nørd

Mange tak for den udførlige beskrivelse... Tror jeg kom lidt let hen over vasens råd om LÆ165, da jeg ikke anede hvad det var eller er he..... Men det er da en super ide, og en ting jeg vil have med, da jeg ved at lægen er enig med special lægen, der har udtalt, han vil anbefale en førtidspension.
Jeg er heldigvis heller ikke for god til at lytte altid, eller går lidt mine egne stædige veje, og især i sådan en sag, hvor jeg føler der ikke er initiativ, eller der sker noget. Så vi søger da på foreliggende grundlag, men jeg vil lige have alt klart inden... Det eneste jeg mener der mangler, er som du skriver, en form for arbejdsprøvning.

Men ud fra lægepapirer, og at bedømme fra sagsbehandlerens handlekraft i sagen, vil jeg/vi nu søge på eget initiativ.

Tak for linket til pensionssatserne... Nå for den da.... jeg anede heller ikke helt hvad ledighedsydelse var eller er, og troede at flexjobbere alle fik og får samme ydelse, om de har arbejde eller ej?
Endnu en grund til at søge pension.... det dur bare ikke for min fætter, med flex...

Hej igen

Så har jeg skrevet til praktiserende læge, og hørt om muligheden for en LÆ165... Så må jeg se hvad han svarer. Han skal selvfølgelig opdateres via journal, og helst gå mod en førtidspension i sin vurdering.
Så skriver jeg til fætters sagsbehandler i morgen om hun har modtaget journal fra nuværende psyk.

Vil i ikke mene, at mail udveksling på borger.dk er en god måde at gøre tingene på? Alt bliver jo gemt her, og hver gang jeg sender noget, kommer der en kvittering.

Så det da svært at benægte at dokumenter ikke er modtaget?
lille hjælper er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-09-2016, 23:50   #64
Moreo
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2016
Indlæg: 120
Styrke: 9
Moreo er ny på vejen
Lille hjælper skrev:

"Men min fornemmelse er som du skriver, at det næsten er op til dem der vurderer sagen, og meget individuelt.... Meget utrygt at tænke på ! Der er også mange steder skrevet, at kommuner/ sagsbehandlere forvalter love og regler som det passer dem.

Man skulle jo næsten tro, at der sidder smålige personer,der går i baglås, ved en ansøgning om førtids. Borgere skal jo nødig tro det er en slikbutik, hvor man kan vælge frit på alle hylder..."



Nu skal du jo ikke tro at alt der foregår i kommunerne er lovstridigt, de forvalter kun efter den lovgivning folketinget har udstukket.

Du skal heller ikke tro at alle papirer bliver væk, selvfølgelig sker der fejl, men næppe bevidst. Du kan altid sende papirerne anbefalet.

Søg nu pension til fætter, og jeg er sikker på, at den går glat igennem ud fra det du skriver om hvor dårlig han er. Måske en tidsbestemt pension på 5 år.

Den eneste betænkelighed jeg har, er, at der verserer flere af den slags sager ved Vestre landsret, hvor der mig bekendt ikke er faldet dom endnu. Problemet er efter min opfattelse også, at ingen kan garantere, at han aldrig vil kunne komme tilbage på arbejdsmarkedet.

Held og lykke med ansøgningen.

Sidst redigeret af Moreo; 27-09-2016 kl. 00:18.
Moreo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-09-2016, 23:56   #65
vasen
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2014
Indlæg: 1.105
Blog Indlæg: 1
Styrke: 11
vasen er ny på vejen
Smile

Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Min anbefaling er, at man altid afleverer personligt ved skranken, og får kvittering for modtagelse. Så er dokumentationen på plads.

Helt lavpraktisk, så skriver i fl.g.:

"Jeg ønsker, at søge om førtidspension i henhold til pensionslovens §17 stk. 2.

Med venlig hilsen "Fætter", cpr.nr."
Undskyld herfra til vovse. jeg havde overset, at du allerede havde svaret på spørgsmålet.

Citat:
Oprindeligt indsendt af lille hjælper Se meddelelser
Hej Nørd

Mange tak for den udførlige beskrivelse... Tror jeg kom lidt let hen over vasens råd om LÆ165, da jeg ikke anede hvad det var eller er he..... Men det er da en super ide, og en ting jeg vil have med, da jeg ved at lægen er enig med special lægen, der har udtalt, han vil anbefale en førtidspension.
Jeg er heldigvis heller ikke for god til at lytte altid, eller går lidt mine egne stædige veje, og især i sådan en sag, hvor jeg føler der ikke er initiativ, eller der sker noget. Så vi søger da på foreliggende grundlag, men jeg vil lige have alt klart inden... Det eneste jeg mener der mangler, er som du skriver, en form for arbejdsprøvning.

Men ud fra lægepapirer, og at bedømme fra sagsbehandlerens handlekraft i sagen, vil jeg/vi nu søge på eget initiativ.

Tak for linket til pensionssatserne... Nå for den da.... jeg anede heller ikke helt hvad ledighedsydelse var eller er, og troede at flexjobbere alle fik og får samme ydelse, om de har arbejde eller ej?
Endnu en grund til at søge pension.... det dur bare ikke for min fætter, med flex...

Hej igen

Så har jeg skrevet til praktiserende læge, og hørt om muligheden for en LÆ165... Så må jeg se hvad han svarer. Han skal selvfølgelig opdateres via journal, og helst gå mod en førtidspension i sin vurdering.
Så skriver jeg til fætters sagsbehandler i morgen om hun har modtaget journal fra nuværende psyk.

Vil i ikke mene, at mail udveksling på borger.dk er en god måde at gøre tingene på? Alt bliver jo gemt her, og hver gang jeg sender noget, kommer der en kvittering.

Så det da svært at benægte at dokumenter ikke er modtaget?
Godt du har henvendt dig til egen læge. Egen læge er jo den er bindeleddet til det øvrige sundheds system. Og hvis der er fysiske lidelser har psykiatere ikke nødvendigvis viden om det. Egen læge kan også henvis, hvis der evt. er brug for en second opnion.

Bare for at gøre det helt klart, da det kan misforstås. Ledighedsydelse er til folk der trods tildeling af fleksjob, er arbejdsløse, og her hedder det ledighedsydelse. Folk i fleksjob får ikke samme "fleksjob løn.Det afhænger at timetal, lønsats og så er der et loft på hvor meget der kan fås i tilskud til jobbet. Altså en høj løn, med få arbejdstimer kan i princippet give det samme som flere timer på lav løn. Ret mig hvis det er forkert!

Jeg går ud fra at du med mail på borger dk, mener sikker post via e-boks?

Kommer lige i tanke om, at du evt. kan få fuldmagt til at korrespondere på din fætters vegne og at du er hans partsrepræsentant.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Nørd Se meddelelser
@Lille Hjælper

Hvem søren har frarådet at søge pension på det foreliggende grundlag ?

Risikoen for at få et afslag var dog en dårlig begrundelse, medmindre det er fordi I risikerer at din fætter får en depression eller andet ubehageligt hvis I får afslag, så du bør nok tale en del med ham om at det er sandsynligt at I får et afslag, så han ikke bliver alt for skuffet.

Efter min mening er der ingen grund til ikke selv at søge.
Selvfølgelig ville det være bedst om sagsbehandleren selv arbejde hen mod en pension men når ikke dette sker, så er det jo den bedste mulighed selv at søge.
Som Vasen skriver skal I jo ikke blive for skuffede over en eventuelt afslag, han bliver i givet fald ikke den første som får et afslag.
Men det er altså også set at det er endt med pension efter paragraf 17.

Chancen for at komme igennem med en pension hænger bl.a. sammen med hvor godt sagen er belyst inden pensionsansøgningen sendes, for når først den er sendt er det for sent at tilføje flere info.

Derfor har du indtil nu gjort det rigtige ved sikre dig hvad er ligger i sagen, aflevere manglende informationer, samt at kommentere på forkerte informationer osv.

Han har jo åbenbart ikke været i arbejdsprøvning og mange kommuner insisterer på at en sag ikke er ordentligt belyst før borgeren har været i arbejdsprøvning, så der er en mulighed for afslag af denne årsag.

En anden ting er at du nok bør følge Vasens super råd:
#57 "Måske det kan være en ide, at konsultere hans egen læge også og bede ham skrive en LÆ 165."

Jeg har læst her på siden, at det er sådan at den praktiserende læge er den eneste læge der må kontakte kommunen uopfordret og fortælle kommunen hvad vedkommende mener at de skal gøre i forbindelse med sagen.

Hvis din fætter bliver bakket op af sin læge kan I opfordre lægen til at udfylde en blanket som hedder LÆ165 hvor lægen skriver til kommunen at din fætters tilstand er ........ og at h*n opfordrer til at kommunen tilkender ham pension, hvis det altså er det lægen mener.

Hvis du sørger for at lægen sender denne blanket inden du søger aktindsigt siden sidst, så du kan kontrollere at den også indgår i din fætters sag.

Hvis det værste sker at han får afslag, så anker I naturligvis, men samtidigt nærlæser du begrundelsen for afslag, her kan du nemlig blive klogere på hvad kommunen mener der mangler.
Samtidigt med at anken kører kan du arbejde videre med at tilvejebringe de informationer som kommunen pointerer mangler i sagen, så de er der hvis I bliver nødt til at søge en gang mere.

Med hensyn til pensionssatser så er der nu om dage kun en pensionssats, alle enlige der får tildelt pension i dag får som udgangspunkt samme sats.
Så er der dog førtidspensionister der modregnes anden indkomst, og som derfor får udbetalt et lavere beløb.
http://www.pensionist.dk/tilskud-og-...-man-i-pension

På vedhæftede link kan du se pensionister som er tilkendt pension før 2003 får en anden sats men også har mulighed for tillæg for diverse, dette eksisterer ikke i den nye ordning.

Pension er også et højere beløb end kontanthjælp, men jeg tror at du blander ting sammen, Vasen har så vidt jeg husker søgt pension men har fået afslag, derfor er h*n stadigt arbejdsløs flexjobber og i forbindelse med ledighedsydelse findes der to forskellige satser.
Vedr. pension på det foreliggende grundlag.
Jeg ved det kun ud fra at jeg blev frarådet, at søge fra både egen læge, sagsbehandler og psykiater.
Min psykiater har stor erfaring fra flere forskellige kommuner.
Hvorfor det tilsyneladende er sådan kan jeg kun gisne om. Jeg tror det er fordi de i dels rehabiliterings team og pensionteam vil tænke. Nå hans, hendes SB mener ikke pension er det rigtige for denne person, og så er det nærliggende at de omtalte teams vil tænke, at der ikke er indikation for en pension. Sagsbehandleren er jo den der trods alt kender personen bedst i jobcentret. At vi så kan mene, at det er urigtigt er noget andet, men det er nu engang sådan systemet er skruet sammen.

Men, men hvis jeg havde vidst hvad jeg ved i dag havde jeg ansøgt på det foreliggende grundlag det før reformen før 2013.
Da jeg ved en tilfældighed fandt ud af muligheden for S, førtidspension troede jeg naivt, at man ville have større chancer, trods der i loven står at man skal opfylde det samme som ved alm. pension. At lave en pensionsform , hvor alder af afgørende er jo ligegyldigt, når der alligevel ikke tages hensyn til alder. Desuden er der krav til, at man min. skal have arbejdet 20- 25 år fuldtids , som der ikke er til de øvrige pensioner.

Hvis din fætter f.eks har for hæjt blodtryk ikke er normalvægtig eller har andre symptomer/lidelser er det vigtig at hans læge får alt med.
Det ved jeg først nu af bitter erfaring.
vasen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-09-2016, 15:00   #66
lille hjælper
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-09 2016
Indlæg: 58
Styrke: 8
lille hjælper er ny på vejen
Hej alle

Moreo: Nej det svært at garantere min fætters helbred/ tilstand 20 år frem f.eks. Men som alm. borger kan jeg kun læse mig til at førtidspensionen stadig findes, og de kriterier der er for at søge, som jeg mener han opfylder. Skulle førtids nu om stunder kun være til de døende, finder jeg nok ud af det...

Min tillid er da ikke helt optimal, når den er rettet mod kommunen. Jeg føler så heller ikke helt jeg er der, hvor jeg tror alle sidder og skriver forkerte samtaler ind i journaler, eller trækker alt i langdrag og holder folk på kontanthjælp.
Men ved godt at reglerne kommer oppefra... Men politikerne vil nok ikke stå ved, hvad der til tider sker i praksis, ude i kommunerne.

Sagerne ved vestre landsret, er det borgere der har fået afslag, anket også er endt i retsager/ søgsmål mod kommunen?

Vasen:

Jamen så fandt jeg da lidt ud af hvad ledighedsydelse er.... Det nu heller ikke en optimal ydelse, for en der er syg, og hvor stabiliteten er svingende?

Jeg kan godt forstå, du gerne ville ha prøvet at søge på foreliggende, især før 2013....

Nå praktiserende læge er ikke helt med på LÆ165, og mener ikke han umiddelbart kan vurdere Min fætter, da han har været tilknyttet psykiatrien. Men prøver at skrive lidt mere med ham.
En speciallæge kan da vurdere ud fra journal og en enkelt samtale .. host.... Godt det blev til min fætters fordel.

Nu har jeg skrevet til fætters kontaktperson i psykiatrien, og oplyst hende om kommunens manglende oplysninger og andet. Så har jeg opfordret til at psykiateren og psykiatriens egen sagsbehandler kigger på sagen... ( kan kun spørge, ikke bestemme)

Hej igen vase

Jeg glemte lige at svare.. Ja det er e-boks, som jeg går ud fra er mest sikker. Så er alle skrivelser da gemt.
Jeg kender flere der har været igennem systemet, som har sagt, det kan være skidt, at søge pension på foreliggende. Men lige der, lytter jeg ikke længere.. Kommer der afslag er det status Q, go lige nu er det alligevel status Q.

Jeg mener heller ikke der er store konsekvenser ved at søge...
lille hjælper er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-09-2016, 22:15   #67
vasen
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2014
Indlæg: 1.105
Blog Indlæg: 1
Styrke: 11
vasen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af lille hjælper Se meddelelser
Hej alle

Moreo: Nej det svært at garantere min fætters helbred/ tilstand 20 år frem f.eks. Men som alm. borger kan jeg kun læse mig til at førtidspensionen stadig findes, og de kriterier der er for at søge, som jeg mener han opfylder. Skulle førtids nu om stunder kun være til de døende, finder jeg nok ud af det...

Min tillid er da ikke helt optimal, når den er rettet mod kommunen. Jeg føler så heller ikke helt jeg er der, hvor jeg tror alle sidder og skriver forkerte samtaler ind i journaler, eller trækker alt i langdrag og holder folk på kontanthjælp.
Men ved godt at reglerne kommer oppefra... Men politikerne vil nok ikke stå ved, hvad der til tider sker i praksis, ude i kommunerne.

Sagerne ved vestre landsret, er det borgere der har fået afslag, anket også er endt i retsager/ søgsmål mod kommunen?

Vasen:

Jamen så fandt jeg da lidt ud af hvad ledighedsydelse er.... Det nu heller ikke en optimal ydelse, for en der er syg, og hvor stabiliteten er svingende?

Jeg kan godt forstå, du gerne ville ha prøvet at søge på foreliggende, især før 2013....

Nå praktiserende læge er ikke helt med på LÆ165, og mener ikke han umiddelbart kan vurdere Min fætter, da han har været tilknyttet psykiatrien. Men prøver at skrive lidt mere med ham.
En speciallæge kan da vurdere ud fra journal og en enkelt samtale .. host.... Godt det blev til min fætters fordel.

Nu har jeg skrevet til fætters kontaktperson i psykiatrien, og oplyst hende om kommunens manglende oplysninger og andet. Så har jeg opfordret til at psykiateren og psykiatriens egen sagsbehandler kigger på sagen... ( kan kun spørge, ikke bestemme)

Hej igen vase

Jeg glemte lige at svare.. Ja det er e-boks, som jeg går ud fra er mest sikker. Så er alle skrivelser da gemt.
Jeg kender flere der har været igennem systemet, som har sagt, det kan være skidt, at søge pension på foreliggende. Men lige der, lytter jeg ikke længere.. Kommer der afslag er det status Q, go lige nu er det alligevel status Q.

Jeg mener heller ikke der er store konsekvenser ved at søge...
Du har helt ret, og hvor mærkværdigt det end lyder er det nemmere for mig, at deltage i din og din fætters fortrædeligheder end,, at gøre noget mere ved min egen sag. Det er min fabelagtige evne til eskapisme.
Jeg håber du søger, for som du siger kan det kun blive til statusQ og jeg ærgrer mig gul og grøn over, at jeg ikke søgte før 2013, for den bluff pension S, samt inhabilitet som jeg har oplevet har nærmest revet mig midt over.
Meget kan jeg acceptere og rumme, men ikke uretfærdighed. Og sådan har jeg altid været. Det er meget nemmere, at snyde lidt her og der og lyve lidt her og der. De mennesker der evner det kommer langt bedre igennem livet.

Vedr. Læ 165, min læge var også fodslæbende, da jeg bad ham om at skrive en LÆ. 165. Han sagde, som jeg husker det, er det nu ikke lidt meget.
Først da jeg konfronterede ham med afslaget(hvor man har 28 dage til at anke) skrev han, men det var meget kort og ufuldstændigt.
Husk, uden at jeg skal dømme alle læger: De har deres på det tørre og bor i Holte. Hjem til den friske luft og vennerne i sejlklubben.
Nej, ikke alle, men mange.
Nu, sov godt og god vind fremover.
Knus herfra

Sidst redigeret af vasen; 27-09-2016 kl. 22:19. Årsag: slåfejl
vasen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-09-2016, 23:01   #68
lille hjælper
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-09 2016
Indlæg: 58
Styrke: 8
lille hjælper er ny på vejen
Hej igen vase

Jeg synes jeg kender den følelse af at kunne håndtere en masse på andres vegne, og knap så kæk, nå det kommer til mine egne projekter osv. Det kommer jo tæt på lige pludseligt, og afstanden er der ikke længere.

Ja, det er garanteret ikke nemt at sætte sig dybt ind i folks problemer osv som læge, men det nytter da ikke noget? Men tror da min fætters praktiserende læge er oprigtig nok, og har ikke brugt LÆ165 til andet end anbefaling af støttebind osv... og mener også det er nemmere for psykiatrien at forholde sig til hele sagen.

Men prøver lige lidt mere, alle udtalelser, kan jo gavne min fætters sag.

Jeg gir dig ret.... Selv mennesker der har gjort det godt i livet, anbefaler at omgås reglerne en gang i mellem... Man kan hurtig blive bitter, hvis man følger reglerne og dermed systemet til punkt og prikke, og bagefter bliver røvrendt af systemet. Tror der er mange der har prøvet det, efter f.eks. 40 år på arbejdsmarkedet, eller udsendte soldater med traumer osv...

Håber da du engang får lidt overskud, eller hjælp til at tage sagen op igen måske? Måske kan du få din egen repræsentant osv... Du har sikkert lægeudtalelser m.m klar.... Men som mange skriver, man skal have overskud og energi, for at være i det system,... så det ikke let at være syg.
lille hjælper er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-09-2016, 00:24   #69
Moreo
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2016
Indlæg: 120
Styrke: 9
Moreo er ny på vejen
Lille hjælper:

Jeg kan henvise til "Rikke-sagen" (du kan google sagen) fra Ålborg, hvor hun vandt sin sag i byretten over Ankestyrelsen. Hendes advokat havde en psykiater med til at tale hendes sag, men alligevel er sagen anket til Vestre Landsret. Nu skal retslægerådet ind i sagen og give en udtalelse inden der afsiges dom. En dom mange kommuner ser frem til med spænding, da den kan få betydning for deres afgørelser.

Der er også en anden sag verserende i Vestre Landsret, vedr. en person fra Odense, der er tæt på at blive folkepensionist. Han skriver ofte herinde om sin sag og giver sit besyv med i mange andre sager. Måske han læser dette og vil komme med en status om hvor lang hans sag er nået.

Man skal jo huske på, at en psykiater er "patientens mand", altså ikke er uvildig, hvorfor kommunerne ofte underkender deres erklæringer. Alle psykologer og psykiatere ved endvidere i dag, at psykiske sygdomme kan helbredes for manges vedkommende.

Sidst redigeret af Moreo; 28-09-2016 kl. 00:44. Årsag: manglende ord
Moreo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-09-2016, 13:14   #70
vasen
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2014
Indlæg: 1.105
Blog Indlæg: 1
Styrke: 11
vasen er ny på vejen
Hej moreo. Du har tidligere skrevet, at fætters sag er lige til højrebenet.
Samtidig skriver du jo også at det ikke er så ligetil
Der er psykiske lidelser som kan afhjælpes. Helbredes er et stort ord. Det er ikke en halsbetændelse,.
De psykiske lidelser, som har størst succesrate er depressioner. I dag opererer man ikke mere med termerne endogen og eksogen depression , hvilke nogle mener er en fejl.

Uanset, så er en depression ikke en psykotisk tilstand, og mange kan komme igennem en depression med hjælp i tide. Virkelighedsopfattelsen er jo ikke ramt, men nogen er så syge, at kun elektrochok hjælper.

Akkurat, som med fysiske sygdomme er der forskel på, hvor stor indvirkning sygdommen har på personen. . Et brækket ben er jo ikke det samme som blodprop i hjertet.

Skizofreni er stadig en af de tungeste diagnoser, trods der kan være forskellige grader af, hvordan en person med diagnosen fungerer/ har det.
Nogen hjælpes af medicinsk behandling. Andre får det værre.
Alt dette fordi jeg er temmelig træt af, at man puttes ned i en stor sæk.
Psykiatriske afdelinger har folk med diverse lidelser, men det finder man jo ikke på de somatiske afdelinger. En meget støjfølsom patient med f.eks PTSD indlægges sammen med udad reagerende og højtråbende patienter. f.eks skizofreni.
En psykiater forventes af kunne være specialist i alle diagnoser indenfor det psykiske spektrum ,men man går vel ikke til ørelæge, hvis man har besvær med at se. , Nej,vel.
Skizofreni er ikke en entydig diagnose, akkurat som optikere ikke giver alle med dårligt syn samme styrke briller.
Jeg er bare så træt af, at mange mener, at psykiske sygdomme af alle arter lige kan helbredes med psykisk "penicillin."

Sidst redigeret af vasen; 28-09-2016 kl. 13:19.
vasen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:48.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension