K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 12-05-2009, 10:04   #1
Gøltrolden
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 12-05 2009
Indlæg: 3
Styrke: 0
Gøltrolden er ny på vejen
Førtidspension §17

Er der nogen som kender til at søge førtidspension efter §17. Har af Aalborg Kommune fået udleveret "Erklæring om behandling af sag om førtidspension" - som henviser til lov om social pension § 17 stk. 1,2 og 3 pkt.

Vi har advokat på sagen som siger at der ikke må underskrives idet han siger at det er en typisk afslagsblanket hvor sagen behandles på "det foreliggende grundlag". Han refererer til Københavns Kommune hvor der udleveres blanket med henvisning til § 17, stk. 1, 1. punkt.

Er der nogen der har egen erfaring fra ansøgning ? Lige nu kæmper advokaten med kommunen som ikke vil forholde sig til at udlevere det iflg. ham korrekte dokument
Gøltrolden er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-05-2009, 10:14   #2
pruttenQ34
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 16-01 2008
Indlæg: 303
Styrke: 17
pruttenQ34 er ny på vejen
kan jeg først svare på i slutningen af maj og starten af juni ...da jeg er ved søge nøjagtigt det samme:-) dvs §17 pkt 1,2,3.....dog til sidst med §20
pruttenQ34 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-05-2009, 10:20   #3
Gøltrolden
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 12-05 2009
Indlæg: 3
Styrke: 0
Gøltrolden er ny på vejen
krydser fingre for et positivt resultat for dit vedkommende.
Gøltrolden er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-05-2009, 10:21   #4
cl8
Hjemmevant på K10
 
cl8s avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-04 2007
Indlæg: 225
Styrke: 18
cl8 er rigtig godt på vej
Jeg søgte efter §17. Hvis du selv beder kommunen rejse en ftp-sag tages afgørelsen på det foreliggende grundlag - dvs. de akter der ligger i sagen og kommunen indhenter ikke oplysninger på dig i forbindelse hermed.

Rejser kommunen en ftp-sag på dig indhenter de relevante oplysninger, som så ligger til grund for afgørelsen...
Så hedder den ikke §17, men §18 (..mener jeg!!).
cl8 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-05-2009, 11:43   #5
Sommer
Hvor skulle jeg ellers være
 
Sommers avatar
 
Tilmeldingsdato: 24-02 2008
Indlæg: 195
Styrke: 17
Sommer er ny på vejen
Hej
En afslagsblanket !!! Det ord har jeg ikke stødt på før.
Jeg søgte pension efter §17 og var 4 måneder senere førtidspensionist, uden advokat.
Hvis du søger efter § 17 har han jo egentlig heller ikke mere at lave. Vinder du, så tjener han ikke flere penge, men taber du, så er det jo bare med at komme i gang med at anke -og der kan det blive aktuelt med en advokat.
Ved ikke lige hvad det er for et "korret dokument" han ikke kan få udleveret. ? Men der er sikkert andre her på K10 som er meget klogere.
Jeg mindes ikke nogen specielle papirer. Der blev bare skrevet bagerst i min ressorceprofil, at jeg ønskede at søge førtidspension efter § 17 og det var det hele. Så kom de sidste lægepapirer på plads og sagen blev afgjort.
Du kan læse meget nyttigt her på K10 og så skal man lære at sætte foden i døren. Det er de utroligste ting og undskyldninger der kommer for dagens lys, som kan trække ting i langdrag. Be om at få tingene på skrift, så er der sjældent noget i vejen alligevel.
Få din advokats ord på skrift og vis det til din borgmester. Han må jo kunne forklare hvorfor hans folk ikke vil udlever dine papirer.
Men mon du kan få det fra din advokat.
Så kan du jo fortælle her på siden hvad det er for et dokument der korrekt.

Held og lykke

Mvh. Sommer
Sommer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-05-2009, 11:47   #6
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
§ 17 er både når man selv søger og når kommunen søger ...

Hvis man læser i loven kan man se at der står...

Citat:
§ 17. Kommunalbestyrelsen skal behandle en henvendelse om førtidspension i forhold til alle de muligheder, der findes for at yde hjælp efter den sociale lovgivning, jf. § 5 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område. Personer, som ønsker, at kommunalbestyrelsen alene tager stilling til spørgsmålet om førtidspension, kan dog anmode herom. I sådanne tilfælde træffer kommunalbestyrelsen afgørelse om, at sagen på det foreliggende dokumentationsgrundlag overgår til behandling efter reglerne om førtidspension.
Det vil sige at hvis man vil have dem til at søge pension på forliggende grundlag så skal man skrive det meget tydeligt i sin ansøgning ...

hvis man sammen med sagsbehandler er blevet enig om at der skal søges en pension så vil det typisk være efter § 17 og 18 ...

I § 18 står der

Citat:
§ 18. Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om, at sagen overgår til behandling efter reglerne om førtidspension, når det er dokumenteret eller det på grund af særlige forhold er helt åbenbart, at pågældendes arbejdsevne ikke kan forbedres ved aktiverings-, revaliderings- og behandlingsmæssige samt andre foranstaltninger.
Det er så her hvor en del herinde på det sidste har oplevet at de har søgt efter en § 17 og regnet med at det var på forliggende grundlag , men hvor man så har givet afslag fra kommunens side på at lade den overgå til behandling i pensions nævnet ...


Jeg må indrømme at jeg har siddet og luret lidt på de der punkter og kan ikke lige få dem til at passe ind i § 17 der ikke har de punkter (kig på det jeg jeg har kopieret over fra retsinformation)

Men det eneste jeg har kunne komme frem til er at det må være nede fra netop § 20 eller 21 det kommer for netop § 21 siger

Citat:
§ 21. Kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse senest 3 måneder efter tidspunktet for sagens overgang til behandling efter reglerne om førtidspension, jf. § 17, stk. 1, 3. pkt., og § 18. Dette tidspunkt skal fremgå af sagen og meddeles den pågældende. Hvis fristen i særlige tilfælde ikke kan overholdes, skal pågældende have en redegørelse for, hvad der er årsag til den forlængede sagsbehandlingstid, og besked om, hvornår sagen forventes afgjort.
MEN igen så kan man vel komme i klemme begge steder i det at kommunen vil kunne nægte at sende det videre til pensionnævnet hvis det IKKE er på forliggende grundlag ...

Hvis det ER på forliggende grundlag , så skal det til pensionsnævnet og vuderes på de papir der allerede ligger....

Jeg må indrømme igen at jeg er lidt tabt i det du skriver

For som jeg ser det , så skal du søge en pension , men den burde du jo indstilles til hvis din kommune /sagsbehandler er enig i at det er en pension du skal have , mener vedkommen ikke det og du skal søge alligevel fordi du og advokaten mener der er nok, ja så er det jo på forliggende grundlag du skal søge , sådan at du enten får medhold i pensions nævn eller afslag med mulighed for at anke den ...
  Besvar med citat
Gammel 12-05-2009, 12:35   #7
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Citat:
§ 17. Kommunalbestyrelsen skal behandle en henvendelse om førtidspension i forhold til alle de muligheder, der findes for at yde hjælp efter den sociale lovgivning, jf. § 5 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.


Personer, som ønsker, at kommunalbestyrelsen alene tager stilling til spørgsmålet om førtidspension, kan dog anmode herom.

I sådanne tilfælde træffer kommunalbestyrelsen afgørelse om, at sagen på det foreliggende dokumentationsgrundlag overgår til behandling efter reglerne om førtidspension.
Som jeg læser det, så kan man SELV søge om §17, OG "i forhold til alle de muligheder, der findes...".

Det er "punkt 1."

Punkt 2... er, at man IKKE får afgørelse om revalidering eller fleksjob, hvis der gives afslag på pension.

3. Der SKAL sagen overgå til "behandling efter reglerne..."... 3 måneder efter, skal afgørelsen falde.

Så når advokaten siger, det er et "afslagsdokument", så er det nok, fordi der så ikke inddrages flere arbejdsprøvninger, flere undersøgelser og tages stilling til fleks eller revalidering, hvis det foregår efter §17.1, 2 og 3.

HVIS man "kun" bruger 17.1 - det første afsnit ovenfor - så er det som en §18, bare med den forskel, at man SELV søger, mens §18 klares af kommunen.

Dvs. at kommunen også har MERE end 3 måneder til at undersøge, om man er berettiget til pension, fleks eller revalidering.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield

Sidst redigeret af zuza; 12-05-2009 kl. 12:38.
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-05-2009, 13:45   #8
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jamen så er det jeg tænker ..... (det sker sq )

De gange jeg har været med til at søge en § 17 har vi da selv skrevet en ansøgning og ikke brugt nogen kommunale blanketter ...

Så hvad er lige problemet , man skriver vel så bare at man ønsker at søge en § 17 stk 1. punkt 1

og referer så til loven hvor der jo står ....


Citat:
§ 17. Kommunalbestyrelsen skal behandle en henvendelse om førtidspension i forhold til alle de muligheder, der findes for at yde hjælp efter den sociale lovgivning, jf. § 5 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område. Personer, som ønsker, at kommunalbestyrelsen alene tager stilling til spørgsmålet om førtidspension, kan dog anmode herom. I sådanne tilfælde træffer kommunalbestyrelsen afgørelse om, at sagen på det foreliggende dokumentationsgrundlag overgår til behandling efter reglerne om førtidspension.
Så den kan advokat og borger jo bare søge selv....

Som jeg ser det så er spørgsmålet skal man søge selv skal det være efter forliggende grundlag eller skal det være efter § 17 stk 1 punkt 1

eller skal kommunen indstille .. kommunen skal tage stilling til alle ansøgninger også selv om det kommer på en serviet ... så skriv den da selv ...
  Besvar med citat
Gammel 13-05-2009, 09:27   #9
frida
Klart Afhængig af K10
 
fridas avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-08 2007
Indlæg: 482
Styrke: 17
frida er rigtig godt på vej
Her er et link til en praksisundersøgelse fra 05 af Det sociale Nævn.
Her er undersøgt om grundlag for påbegyndelse af fp. Den er meget interessant, og da den er et par år gammel viser den også den efterfølgende drejning jeg mener kommunens måde at sagsbehandle fp ansøgninger på.

Nemlig den at de indstiller efter §18, for derefter at indstille til afslag på påbegyndelse. Og så er vi jo ligevidt.

http://www.kk.dk/eDoc/lukket-Familie...F2003EB10C.htm

mvh Frida
frida er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-05-2009, 09:37   #10
Gøltrolden
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 12-05 2009
Indlæg: 3
Styrke: 0
Gøltrolden er ny på vejen
Tak for alle jeres gode og uddybende besvarelser - jeg vil prøve at gennemgå jeres besvarelser og links - det er desværre nødvendigt selv at være oplyst om hvordan lovgivningen er og ikke mindst hvordan den forvaltes ude i de enkelte kommuner.

Stort kram til alle der har brug for det.
Gøltrolden er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Førtidspension eller ikke førtidspension??? MissAce Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 19-02-2011 11:53




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:44.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension