K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 01-02-2016, 10:01   #11
Boxer
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-11 2009
Lokation: Nordfyns Kommune
Alder: 51
Indlæg: 40
Styrke: 15
Boxer er ny på vejen
Jeg vil jo få ret svært ved at bevise at jeg ikke har fået noget brev?
Boxer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-02-2016, 10:05   #12
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Boxer Se meddelelser
Jeg vil jo få ret svært ved at bevise at jeg ikke har fået noget brev?
Jep.. derfor skal man altid bede om at få alle afgørelser skriftligt.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-02-2016, 10:08   #13
Boxer
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-11 2009
Lokation: Nordfyns Kommune
Alder: 51
Indlæg: 40
Styrke: 15
Boxer er ny på vejen
Min pointe er at der ikke har været nogen afgørelse.

Jeg kan ikke i min vildeste fantasi forestille mig at det IKKE er kommunen der skal bevise at en sådan afgørelse er truffet og at jeg har fået brev om det.
Boxer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-02-2016, 10:16   #14
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Kommunen vil starte med at henholde til at sagen er forældet (over 3 år), samt at de kun har pligt til at opbevare papirer der går 5 år tilbage.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-02-2016, 10:18   #15
Boxer
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-11 2009
Lokation: Nordfyns Kommune
Alder: 51
Indlæg: 40
Styrke: 15
Boxer er ny på vejen
Det vil de sikkert. Men i de sager om sygedagpenge er der netop ingen forældelse.
Det er afgjort i retten.
Boxer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-02-2016, 10:40   #16
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Boxer Se meddelelser
Det vil de sikkert. Men i de sager om sygedagpenge er der netop ingen forældelse.
Det er afgjort i retten.
Nej retten har ikke afgjort at der ingen forældelse er, de har blot ikke afgjort at der er. Så en sag der er ældre end 3 år, kan tages op igen og så skal ankenævnet/retten tage stilling til evt forældelse, hvis den påberåbes.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-02-2016, 10:42   #17
Mikey
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-02 2014
Indlæg: 97
Styrke: 11
Mikey er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Boxer Se meddelelser
Okay, det ser jo ud til at der er en mulighed.
Betyder det noget at jeg har været gennem et reva forløb som ikke blev afsluttet pga sygdom?
Sygedagpengeforløb hører under det som kaldes erhvervsrettet foranstaltninger. Ligeså er revalidering også en erhvervsrettet foranstaltning og den er bevilliget efter dit sygedagpengeforløb.


Erhvervsrettede foranstaltninger:

Retssikkerhedslovens § 7 a. Senest 2 uger før en erhvervsrettet foranstaltning hører op, skal kommunalbestyrelsen tage stilling til, om der er behov for yderligere foranstaltninger for at bringe borgeren tilbage til arbejdsmarkedet. Ved vurderingen skal borgeren, egen læge, den faglige organisation, virksomheder m.fl. inddrages.

Stk. 2. Hvis kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om yderligere foranstaltninger, skal disse sættes i værk i umiddelbar tilknytning til ophøret af den nuværende foranstaltning.


Spørgsmål til dig Boxer:

Hvornår stoppede (dato/år) din revalidering og hvad hvad foretog kommunen i forbindelse med stoppet?

Hvad gjorde at du ikke kunne fuldføre revalideringen?
Skyldtes det dine rygproblemer, eller var der anden sygdom i vejen?

Blev dine rygproblemer afhjulpet i form af ændrede stillinger, eller nedsat arbejdstid da du var i revalidering?

Hvor mange timer var du i revalidering om ugen?


Jeg er opmærksom på at din tråd/din tvivl handler om hvorvidt du har fået stoppet din sygedagpenge på et ugyldig grundlag. Men efterfølgende er der sket noget i dit forløb i kraft af at du har fået bevilliget revalidering. Flere tråde her på k10 har handlet om, at folk ikke har fået en regulær redegørelse af deres arbejdsevne efter ophør et revalideringsforløb. Hvilke er et problem jeg synes er mindst lige så alvorligt.

Mvh Mikey

Tilføjelse: Det som er interessant er hvorvidt du i virkeligheden har været berettiget til førtidspension eller til fleksjob. 20 års fastholdelse i systemet, på kontanthjælp et langt stykke af vejen, er uacceptabelt.

Sidst redigeret af Mikey; 01-02-2016 kl. 10:54.
Mikey er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-02-2016, 12:58   #18
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pip Se meddelelser
Så bliver det nok svært at bevise..

Kommunen vil nok påstå at de har forlænget dig, at din forlængelse er udløbet uden mulighed for yderligere forlængelse, og at du har fået besked om det inden de stoppede med at udbetale sygedagpenge. Det er påstand mod påstand, og kommunen har ikke pligt til at gemme papirer så lang tid tilbage.
Skal kommunen ikke gemme ens sag ligesom hospitaler skal gemme ens journal? Tænk det troede jeg.

Boxer. Du kan da ihvertdfald til en start søge aktindsigt i din sag og så se hvor langt tilbage der er akter i den. Skriv at du ønsker aktindsigt i alle de papirer kommunen har liggende om dig i alle kommunens forvaltninger.

Da du er på kontanthjælp er din sag jo stadig åben i kommunen.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-02-2016, 13:19   #19
Boxer
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-11 2009
Lokation: Nordfyns Kommune
Alder: 51
Indlæg: 40
Styrke: 15
Boxer er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Mikey Se meddelelser
Sygedagpengeforløb hører under det som kaldes erhvervsrettet foranstaltninger. Ligeså er revalidering også en erhvervsrettet foranstaltning og den er bevilliget efter dit sygedagpengeforløb.


Erhvervsrettede foranstaltninger:

Retssikkerhedslovens § 7 a. Senest 2 uger før en erhvervsrettet foranstaltning hører op, skal kommunalbestyrelsen tage stilling til, om der er behov for yderligere foranstaltninger for at bringe borgeren tilbage til arbejdsmarkedet. Ved vurderingen skal borgeren, egen læge, den faglige organisation, virksomheder m.fl. inddrages.

Stk. 2. Hvis kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om yderligere foranstaltninger, skal disse sættes i værk i umiddelbar tilknytning til ophøret af den nuværende foranstaltning.


Spørgsmål til dig Boxer:

Hvornår stoppede (dato/år) din revalidering og hvad hvad foretog kommunen i forbindelse med stoppet?

Hvad gjorde at du ikke kunne fuldføre revalideringen?
Skyldtes det dine rygproblemer, eller var der anden sygdom i vejen?

Blev dine rygproblemer afhjulpet i form af ændrede stillinger, eller nedsat arbejdstid da du var i revalidering?

Hvor mange timer var du i revalidering om ugen?


Jeg er opmærksom på at din tråd/din tvivl handler om hvorvidt du har fået stoppet din sygedagpenge på et ugyldig grundlag. Men efterfølgende er der sket noget i dit forløb i kraft af at du har fået bevilliget revalidering. Flere tråde her på k10 har handlet om, at folk ikke har fået en regulær redegørelse af deres arbejdsevne efter ophør et revalideringsforløb. Hvilke er et problem jeg synes er mindst lige så alvorligt.

Mvh Mikey

Tilføjelse: Det som er interessant er hvorvidt du i virkeligheden har været berettiget til førtidspension eller til fleksjob. 20 års fastholdelse i systemet, på kontanthjælp et langt stykke af vejen, er uacceptabelt.
Jeg kan ikke huske de nøjagtige årstal. Men 1½ års sygadagpenge efterfulgt af ca 1 år på kontanthjælp. Derefter reva i ca 2½ år hvor jeg var et år på skolebænken og 1½ år i lære på handelsskolernes SIMU virksomhed som kontor assistent. Det stoppede jeg med fordi min ryg fik det værre af at sidde så meget.
Den uddannelse var på fuld tid.

20 års fastholdelse i systemet er uacceptabelt, men berettiger ikke til FP som jeg i øvrigt søgte allerede for mere end 15 år siden
Boxer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-02-2016, 00:26   #20
Mikey
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-02 2014
Indlæg: 97
Styrke: 11
Mikey er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Boxer Se meddelelser
Jeg kan ikke huske de nøjagtige årstal. Men 1½ års sygadagpenge efterfulgt af ca 1 år på kontanthjælp. Derefter reva i ca 2½ år hvor jeg var et år på skolebænken og 1½ år i lære på handelsskolernes SIMU virksomhed som kontor assistent. Det stoppede jeg med fordi min ryg fik det værre af at sidde så meget.
Den uddannelse var på fuld tid.

20 års fastholdelse i systemet er uacceptabelt, men berettiger ikke til FP som jeg i øvrigt søgte allerede for mere end 15 år siden

Hej Boxer

Nej det berettiger ikke til førtidspension at have været fastholdt i systemet i mange år. Men ved sygdom/handicap er lovgivningen sat sådan op at ens arbejdsevne skal klarlægges med henblik på, at komme ud og bidrage på arbejdsmarkedet så hurtigt som muligt på ordinære vilkår.

Lader det sig ikke gøre skal det undersøges hvorvidt betingelserne for revalidering, støttet beskæftigelse, fleksjob eller til sidst førtidspension er opfyldt.

Set bort fra førtidspension som du fik afslag på for 15 år siden og som i dag er endnu vanskeligere at få. Hvad er så forklaringen på at du ikke har fået bevilliget fleksjob? Jeg kan forstå ud fra en tråd du tidligere har oprettet, at du før den nye reform trådte til, havde en forholdsvis lille arbejdsevne. Dengang brugte kommunerne undskyldningen "for syg til fleksjob og for rask til førtidspension". I dag bevilliges fleksjob et mindre antal timer om ugen. Hvad er forklaringen på at du ikke har fået bevilliget fleksjob efter den nye reform er trådt i kraft i 2013?

Uden at kende alle kendsgerningerne i din situation lader det til at dine rygproblemer og begrænsningerne forbundet hermed har været uforandret igennem mange år. Er det rigtigt?

PS. Med hensyn til om du har været berettiget til sygedagpenge i længere tid end de 1-1/2 år du var på SP fra 1994. Hvis vi ser bort fra forældelsesfrist så er min umiddelbare vurdering at du højst ville have været berettiget til sygedagpenge 1 år frem, til du fik bevilget revalidering. Er det det værd at få genoptaget en sag ift. hvilke ydelse du kunne have haft i ét år, tilbage i ca 1996?

Det at du ikke har fået en færdigafklaring af din arbejdsevne, tænker jeg er langt mere værd at have fokus på.

Hvad er dit eget ønske i forhold til fremtiden, dine rygproblemer og job, eller andet?

Mvh Mikey
Mikey er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:38.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension