K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-11-2010, 20:56   #1
skov trold
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-01 2010
Indlæg: 77
Styrke: 15
skov trold er ny på vejen
aktivering af ledige flexjobber?

Jeg er ny visiteret fra den 1/12-2010. Og allerede nu ved jeg at jeg den dag skal starte i aktivering på et center, hvor der både er lede flex'er og alm ledige på kontanthjælp.

Jeg har fået udleveret folder om flex. Her står der at man efter 6 mdr har ret til at komme til anden aktør.

Men der står ikke noget om aktivering.

Nogen der har noget lovtekst om man skal aktiveres og hvordan de skal holde ens skånebehov.

Ifølge jobkunsulenten skal jeg være der 20 timer om ugen fordelt på 5 dage. Mit ene behov er onsdag fri, samt nedsat tid. min arbejdsprøvning viser jeg kan holde til 4*4 timer om ugen.

Men jobkonsulenten er ikke til hugge og stikke i. hun kan ikke love at jeg kan holde onsdag fri. men jeg kan jo lyve om det og sige at jeg søger job om onsdagen.

Det vil jeg ikke. Dem på aktivereings stedet må være til at snakke fornuftigt med, men det kunne være rart at have § i baghånden.

leder forresten efter en praktikplads i stedet, da det for mig ville være meget bedre at være til nytte et sted, også selv om det er gratis arbejdskraft.
skov trold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-11-2010, 21:06   #2
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
Må jeg spørge er du ledig flexer på kontant hjælp ?

Jeg mener der skal være et formål med aktiverinen,har du fået af vide hvad formålet er?

Du skal forlange dine hen syn,bliver overholdt.Nogle gange kan aktiveringe måske også være letter at klare en det du har været igemmen i arbejds prøvningen.
Du må jo selv mærke efter hvad du kan klare under aktiveringen,og så sige til og fra,når det er nødvendigt.
__________________
Man kan ikke give livet flere dage,men man kan give dagene mere liv .

Der findes altid en tredje udvej,bare man er i stand til at finde den
c.l.e.o. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-11-2010, 22:38   #3
skov trold
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-01 2010
Indlæg: 77
Styrke: 15
skov trold er ny på vejen
Jeg skal have ledighedsydelse.

Men der er ikke noget formål, andet end at vores regering har bestemt at får man penge af det offentlige, skal man yde noget til gengæld.

Hun siger der er madresser, så man kan ligger sig, hvis man ikke kan mere, men det vil ikke hjælpe på mig. Jeg bliver hurtigt overstimuleret og har bruge for den dag midt på ugen til at lade op, så jeg kan klare 2 dage mere i andres selv skab.

Det er ikke hvad jeg skal lave der trætte, men simpelthen det at være ude blandt andre.
skov trold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-11-2010, 23:31   #4
helle4
Skal snart betale husleje på K10
 
helle4s avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-08 2006
Indlæg: 735
Styrke: 19
helle4 er ved at flytte ind på K10helle4 er ved at flytte ind på K10
Her i Holbæk..skal vi også " aktiveres hver dag" i de timer, vi er fleksvisiteret til.

Du kan godt få en dag, hvor du ikke skal møde, det er der flere der har, her på Privat Aktør kurset.

( jeg skriver lige i parentes, jeg er der ikke mere, men har været der over 8 mdr. og flere havde den ordning )

Så det skal du holde fast i, timerne skal jo svare til, hvad du ville kunne klare i et fleksjob, har du behov for en " fridag" i løbet af ugen, også i et evt. job, så Skal DU, have det på kurset, uanset hvad De vil fortælle dig!!!

Mange Helle.
helle4 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-11-2010, 02:03   #5
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Selvfølgelig; når du er visiteret til flexjob med det skånebehov at DU SKAL HAVE FRI ONSDAG, så skal du heller ikke være i aktivering om onsdagen.

Hvis muligheden for at lægge dig i løbet af dagen var nok til at du kunne klare fem dage om ugen, så var det jo dét skånehensyn du havde fået - ikke fridag.

Med mindre der er noget jeg fuldstændig har misforstået, så er man i aktivering når man er tilknyttet en anden aktør. Altså Anden Aktør = Aktivering.

Ved ikke om du kan bruge det her til noget, men smider det på alligevel:

Citat:
Bekendtgørelse af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
§ 73 c. Personer, der er visiteret til fleksjob, har ret til at blive henvist til anden aktør med henblik på etablering af fleksjob, når personen har modtaget kontanthjælp, starthjælp, ledighedsydelse eller særlig ydelse i 6 måneder inden for 9 måneder efter visitationen til fleksjob. Det samme gælder, når personen har været i fleksjob eller ordinær beskæftigelse i 9 måneder inden for 18 måneder og derefter har modtaget ledighedsydelse i 6 måneder inden for 9 måneder. Perioder med ydelse under barsel medregnes ikke.

Stk. 2. Personer, der er visiteret til fleksjob, og som jobcenteret har vurderet fortsat opfylder betingelserne for fleksjob, jf. § 74 c i lov om aktiv socialpolitik, skal henvises til anden aktør med henblik på etablering af fleksjob, når personen har modtaget kontanthjælp, starthjælp, ledighedsydelse eller særlig ydelse i 12 måneder inden for 18 måneder efter visitationen til fleksjob. Det samme gælder, når personen har været i fleksjob eller ordinær beskæftigelse i 9 måneder inden for 18 måneder og derefter har modtaget ledighedsydelse i 12 måneder inden for 18 måneder. Perioder med ydelse under barsel medregnes ikke.

Stk. 3. Personen skal have mulighed for at vælge mellem flere aktører.

Stk. 4. Jobcenteret skal vejlede om retten til at blive henvist til anden aktør efter stk. 1 og om henvisningen til anden aktør efter stk. 2.
Som jeg forstår ovenstående, så har du RET til at være tilknyttet en aktør, og du har RET til at kunne vælge mellem flere aktører.
Du har først PLIGT til at være det, når du "har modtaget kontanthjælp, starthjælp, ledighedsydelse eller særlig ydelse i 12 måneder inden for 18 måneder efter visitationen til fleksjob"

Det er i Jobcentrets interesse, at du er i aktivering - og det kan være de har glemt at lade dig vide at du ikke behøver at være det...

jvf. http://www.ams.dk/Ams/Jobcenterforum...inger.aspx?p=1 gælder følgende fra 13. juli 2009:
Citat:
Tilsvarende kommer til at gælde for kommunernes udgifter til ledighedsydelse og særlig ydelse. Staten yder 65 pct. refusion af kommunernes udgifter til ledighedsydelse og særlig ydelse, hvis den pågældende modtager er i aktivering. Hvis den pågældende modtager af ledighedsydelse eller særlig ydelse ikke er i aktivering, gælder de eksisterende refusionsbestemmelser vedrørende ledighedsydelse og særlig ydelse, hvor staten yder 35 pct. refusion af kommunernes udgifter.
Det kan naturligvis være det bedste for dig at have et sted at tage hen så du bibeholder din arbejdsevne, og flere andre aktører byder på meget brugbare kurser/tilbud. Men jvf. ovenstående er det min opfattelse at du ikke har PLIGT til at være tilknyttet nogen endnu. Det kan jo være, at din tid er bedre brugt på jobsøgning.
Jeg syntes, at du skal tage en snak med jobkonsulenten om hvilke andre aktører du har mulighed for at være tilknyttet, så du kan vælge den der bedst imødekommer dine behov og ønsker. Og som ihvertfald overholder dine skånebehov!

Sidst redigeret af annagw; 21-11-2010 kl. 02:11.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-11-2010, 10:49   #6
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
ja desvære skal alle i aktivering, så kommunen kan få refunderet deres penge, det er kun kasse tænkning og nok spil af tid
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-11-2010, 12:40   #7
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af annagw Se meddelelser
Med mindre der er noget jeg fuldstændig har misforstået, så er man i aktivering når man er tilknyttet en anden aktør. Altså Anden Aktør = Aktivering.
Anden aktør behøver ikke at være = aktivering.

I 2008 blev jeg tilkendt fleks, og blev ret hurtigt sendt til anden aktør, som prøvede at skaffe mig et fleksjob. Uden held.

I 2009 blev jeg sendt til samme anden aktør, denne gang med henblik på, at få etableret en virksomhedspraktik så jeg kunne blive revurderet.

D.v.s. at jeg har været hos anden aktør 2 gange, men jeg var aldrig i aktivering som ledig fleks'er.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-11-2010, 12:42   #8
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af skov trold Se meddelelser

Nogen der har noget lovtekst om man skal aktiveres og hvordan de skal holde ens skånebehov.

Ifølge jobkunsulenten skal jeg være der 20 timer om ugen fordelt på 5 dage. Mit ene behov er onsdag fri, samt nedsat tid. min arbejdsprøvning viser jeg kan holde til 4*4 timer om ugen.

Men jobkonsulenten er ikke til hugge og stikke i. hun kan ikke love at jeg kan holde onsdag fri. men jeg kan jo lyve om det og sige at jeg søger job om onsdagen.

Det vil jeg ikke. Dem på aktivereings stedet må være til at snakke fornuftigt med, men det kunne være rart at have § i baghånden.
Jeg synes klart du skal skrive en klage over, at de ikke vil overholde dit skånebehov, når du skal i aktivering. Det SKAL de... Du har ret til at klage over en aktiveringsplan.

Prøv at læs om at man kan klage over tilbud på aktivering(i afsnittet Klage over afgørelser):
http://www.ams.dk/Ams/Vejviser-for-b...uligheder.aspx

Du kunne også kontakte arbejdsmarkedsstyrelsen og høre, hvad de synes om, at du skal i aktivering med det samme... Personligt synes jeg, det er godt nok hurtigt.... (for man skal da bruge tid til at søge jobs).: http://www.ams.dk/Ams/Vejviser-for-b...sjob-form.aspx

Under alle omstændigheder bør de overholde dine skånehensyn. Aktiveringer og lignende SKAL være RIMELIGT...

Desuden synes jeg også, du bør prøve at spørge dem, hvilken lov de "sender" dig ud i, og om der er tale om Anden aktør, de vil sende dig ud i allerede nu.

Forresten... som ledig fleksjobber har du ret til 6 ugers selvvalgt uddannelse...
http://www.ams.dk/Ams/Vejviser-for-b...eksjobber.aspx

Sidst redigeret af curls; 21-11-2010 kl. 13:01.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-11-2010, 13:03   #9
hobby4me
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 27-09 2009
Indlæg: 155
Styrke: 15
hobby4me er ny på vejen
Den med at søge arbejde om onsdagen på din fridag, tror jeg de vurderer til at du har arbejdsevne til denne dag.
Selv må jeg melde mig syg midt på ugen + 1-2 dage mere.

Her i Viborg har jeg aldrig oplevet frit valg mellem aktørerne.

Nu sidder vi ledige fleksjobbere på Gl. Vagt i kommunens egen aktørlignende virksomhed.
Som navnet antyder er det en meget gammel bygning, så varme er der svært at få, og varme drikkevarer betaler vi selv.
Pladsen er trang - meget trang. I lokalet med plads til 15-18 mennesker er vi tæt på 35. Røgfyldte og våde jakker hænger i samme lokale.
Der er ikke pc til alle, så en del tager deres egen bærbare med og må desuden selv investere i internet ledning.
Hvem scorer kassen ?

Vi bliver behandlet som dyr og arbejdstilsynet aflyser aftaler - er de i lommen på kommunen ?

Der bliver lagt op til at vi skal være positive, men efter flere års aktivering, og et helbred der er blevet dårligere siden visiteringen til fleksjob, er det svært at se det positive i ret meget. For øvrigt opdateres ressourceprofilen ikke med nye sygdomme - så er det nemmere at omgås reglerne for om det skal være pension eller aktivering.
Vi får besked på selv at skulle finde aktivering, men efter 3-5 år som ledig er timeglasset løbet ud. Derforuden er der nogle der ikke magter en pc, og nogle der har dårlige arme som heller ikke rører en sådan.

Afslutningsvis vil jeg fortælle at jeg har set en blive sendt grædende hjem i nogle dage flere gange, men skal alligevel vende tilbage til aktiveringen.

Medmenneskelighed er et ukendt begreb i dagens danmark.

Sidst redigeret af hobby4me; 21-11-2010 kl. 13:05.
hobby4me er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-11-2010, 14:05   #10
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af skov trold Se meddelelser
Jeg er ny visiteret fra den 1/12-2010. Og allerede nu ved jeg at jeg den dag skal starte i aktivering på et center, hvor der både er lede flex'er og alm ledige på kontanthjælp.

Jeg har fået udleveret folder om flex. Her står der at man efter 6 mdr har ret til at komme til anden aktør.

Men der står ikke noget om aktivering.

Nogen der har noget lovtekst om man skal aktiveres og hvordan de skal holde ens skånebehov.

Ifølge jobkunsulenten skal jeg være der 20 timer om ugen fordelt på 5 dage. Mit ene behov er onsdag fri, samt nedsat tid. min arbejdsprøvning viser jeg kan holde til 4*4 timer om ugen.

Men jobkonsulenten er ikke til hugge og stikke i. hun kan ikke love at jeg kan holde onsdag fri. men jeg kan jo lyve om det og sige at jeg søger job om onsdagen.

Det vil jeg ikke. Dem på aktivereings stedet må være til at snakke fornuftigt med, men det kunne være rart at have § i baghånden.

leder forresten efter en praktikplads i stedet, da det for mig ville være meget bedre at være til nytte et sted, også selv om det er gratis arbejdskraft.

Det aller første man skal gøre når man møder sådan en jobkonsulent er at sætte sig ned og skrive et brev(mail) til vedkommen...

Og der skal man simpelthen skrive om det virkelig kan være rigtig og om man har forstået vedkommen rigtigt ...


Citat:
Her skriver du så , jeg er arbejdsprøvet og jeg har skånehensyn der siger 4*4 timer om ugen, dog oplyser du at jeg skal være der 5*4 timer om ugen, det vil sige mine skånehensyn kan ikke varetages ...

Forbeholdt dette siger du at jeg jo kan sige at jeg søger arbejde og derfor skal have fri denne ene dag midt på ugen , kan det virkelig være rigtigt at jeg skal lyve for at få overholdt mine skånehensyn ?
Og vil det ikke udlægges som en ressource at jeg kan søge job eller kan du garantere mig for at der kommer til at stå i mine papir at jeg i virkeligheden bruger den dag til at restituere mig ?

Dernæst vil jeg gøre opmærksom på at jeg intet har kunne finde om den nye lov du henviser til , og at jeg gerne lige vil oplyses om hvad § og i hvilke lov dette fremgår.

Jeg vil formode at jeg i forbindelse med aktivering som du snakkede om får en jobplan hvori det fremgår hvad formålet er med aktiveringen (ud over kommunal refusion) og hvordan det bringer mig tætter på et job, samt en ankevejledning ..

Ligeledes vil jeg gerne vide mere om mulighed for at blive henvist til en privataktør efter 6 mdrs ledighed (fremgår heller ikke af udleveret matriale ) lige som jeg gerne vil høre mere om 6 ugers selvvalgt uddanelse..

Jeg ser frem til svar på mine spørgsmål og gør opmærksom på at denne skrivelse bedes lægges ind i mine sagsakter og at jeg gerne vil have svarene på skrift så der ikke senere opstår tvivl , ligeledes gør jeg selvfølgelig opmærksom på at jeg er villig til at deltage med hvad nu kommunen måtte komme frem med, hvis og så frem det kan bedre mine muligheder for job men at jeg gerne ser at div § og love pointeres og skrives ned til mig, så jeg selv kan følge med ..

Noget i den stil ville jeg skrive, på den måde kan du få mere information om hvad det er de tænker på hvordan de tænker og mange gange vil du også opleve at de trækker i land efter en skrivelse hvor de ser at borgeren kender sine rettigheder...

Jeg ville sende den i kopi til min sagsbehandler , du nægter ikke at deltage i noget du vil bare have meningen med deltagelse klargjort

Mange en jobkonsulent har i disse dage set lyset og fundet den nye lov , men når man beder om den så kommer den frem hvori man har mulighed for at sende flekser ud i arbejdspraktik i 13 uger , men det skal være begrundet, så prøv at sende det til din jobkonsulent og se hvad der kommer tilbage ..

Det er den nemmeste måde at gøre det på , jeg har ikke fundet nogen ny lov jeg har hørt om den masser af gange men der er ikke nogen der har kunne pege på den og ifølge arbejdsmarkedsstyrelsen er der ikke kommet nogen ny lov siden 06 kommunerne er bare begyndt at bruge den lov der var mere kreativt ...

Men så længe folk bare holder mund lystre og ikke kræver deres ret ja så længe går den, jeg nåede også at få at vide at der var en ny lov og jeg skulle også ud, det varede lige til jeg bad om lov § og jobplan samt formål så droppede de det...

Selvfølgelig skal man deltage hvis man selv kan se et formål med det eller hvis man har brug for at være ude, og mange ønsker selv at være i aktivering arbejdspraktik eller hvad de nu vælger at kalde det, men det gør ikke at man ikke skal kræve at der er orden i tingene ...


alt hvad jeg har set indtil nu bygger på denne lov og mon ikke det også er den du får tilbage ...


§ 42. Personer, der er omfattet af § 2, nr. 1-5, og som enten har behov for en afklaring af beskæftigelsesmål, eller som på grund af mangelfulde faglige, sproglige eller sociale kompetencer kun vanskeligt kan opnå beskæftigelse på normale løn- og arbejdsvilkår eller med løntilskud, kan få tilbud om virksomhedspraktik på en offentlig eller privat virksomhed.

Stk. 2. Personer, der er omfattet af § 2, nr. 7, og som modtager ledighedsydelse eller særlig ydelse efter §§ 74 og 74 i efter lov om aktiv socialpolitik, kan få tilbud om virksomhedspraktik.



§ 44. Et tilbud om virksomhedspraktik kan have en varighed, der udgør op til

1) 4 uger for personer, der er omfattet af § 2, nr. 1,

2) 4 uger for personer, der er omfattet af § 2, nr. 2,

3) 13 uger for personer, der er omfattet af § 2, nr. 2, hvis personen ikke har erhvervserfaring, har langvarig ledighed eller i øvrigt har vanskeligt ved at opnå beskæftigelse med løntilskud, og

4) 13 uger for personer, der er omfattet af § 2, nr. 3-5 og 7.


Stk. 2. For personer, der er omfattet af stk. 1, nr. 3 og 4, kan perioden efter en konkret vurdering forlænges op til 26 uger. Hvis personen herefter ud fra en konkret individuel vurdering har særligt behov for en længere periode, kan perioden forlænges yderligere.

Stk. 3. For personer, der er omfattet af § 2, nr. 4, og som har fået en jobplan efter § 28, stk. 2, kan varigheden fastsættes ud fra en konkret, individuel vurdering af det i jobplanen fastsatte behov for optræning.


Flekser på ledighedsydelse er en § 2 stk 7
  Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
ny flexjobber livniv Spørgsmål ang fleksjob 19 10-07-2013 16:24
Tvungen aktivering gør ledige endnu mere syge gunvor Politik og Samfund 7 19-07-2011 00:20
Bliver ledige flexjobber også "jagtet" develler Spørgsmål ang fleksjob 22 26-11-2010 09:33
Eksperter og ledige dumper aktivering Stella Politik og Samfund 3 17-11-2009 11:20
ledige i nyttesløs aktivering buster Politik og Samfund 5 20-11-2008 03:55




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:07.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension