K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-12-2010, 17:17   #1
Tullepigen90
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tullepigen90s avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-08 2010
Lokation: Jylland
Alder: 33
Indlæg: 113
Styrke: 14
Tullepigen90 er ny på vejen
Post Revurdering af fp??

Håber der er nogle kloge hoveder, der kan fortælle mig lidt. Jeg kom ud for en ulykke som 12 årige hvor jeg fik ødelagt min hypofyse, så jeg idag lider af meget svær hypofyseinsufficiens og nerveskader. Jeg fik som 18-årige tilkendt førtidspension, dog skriver de at min "sag" skal vurderes igen 3 år senere, hvilket vil sige November 2011. Hvordan foregår sådan noget? Er det "bare" en samtale med sin sagsbehandler eller skal man igennem det hele endnu engang, med arbejdsprøvning, aktivering, vurderinger osv.?
Jeg har som skrevet længere oppe i indlægget en kronisk sygdom som ikke kan helbredes på grund af de skader der er sket, så jeg forstår ikke hvis jeg skal trækkes igennem det samme en gang til
Jeg er 20 år, skal jeg forvente at de vil vurdere mig hver 3. år eller vil de kun genvurdere min førtidspension en gang?

På forhånd tak!
__________________
Mvh.
Nanna - (Tullepigen90)

Førtidspensionist pr. 1/11-2008
Tullepigen90 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-12-2010, 07:24   #2
Peppe
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Lokation: Skive
Indlæg: 332
Styrke: 14
Peppe er ny på vejen
Citat:
Varig nedsættelse af arbejdsevnen

11. Det er en betingelse for tilkendelse af førtidspension, at arbejdsevnen er varigt nedsat i forhold til ethvert erhverv. Hvis arbejdsevnen kan forbedres gennem aktivering, revalidering eller andre forebyggende foranstaltninger, således at pågældende vil kunne henvises til at søge beskæftigelse på det normale arbejdsmarked eller i et fleksjob, kan der ikke tilkendes førtidspension.

Varighedskravet understreger, at arbejdsevnekriteriet er et fremadrettet begreb, der fokuserer på ressourcer, hvor alle relevante muligheder for at udvikle ressourcerne skal være afprøvet.

Ved vurderingen af om varighedskriteriet er opfyldt, for så vidt angår behandlingsmæssige foranstaltninger, skal det undersøges, om der er konkrete behandlingsmuligheder, der realistisk og uden fare for liv og førlighed kan gennemføres med henblik på at opnå en bedring i tilstanden. Dette skal fremgå af dokumentationen i den enkelte sag.

Vurderingen, af om nedsættelsen af arbejdsevnen er varig, er helt central og et udtryk for, at førtidspension er en varig forsørgelsesydelse i modsætning til sygedagpenge og kontanthjælp.

Der kan i ganske særlige tilfælde tilkendes førtidspension, selvom det ikke helt kan udelukkes, at der på længere sigt kan opnås en vis forbedring af arbejdsevnen ved yderligere forsøg på behandling. Der skal dog være tale om personer med en alvorlig lidelse, som betyder, at de på afgørelsestidspunktet vurderes at være ude af stand til at kunne blive selvforsørgende ved indtægtsgivende arbejde som udgangspunkt inden for en længere periode på omkring 5 år. Sådanne sager skal tages op til ny vurdering på det tidspunkt, hvor det forventes, at der kan gennemføres yderligere behandlingsmæssige foranstaltninger.
http://https://www.retsinformation.d....aspx?id=19705

Citat:
31. Afgørelse om førtidspension træffes af den myndighed, der efter loven har kompetence til at træffe afgørelse om førtidspension. Myndigheden har pligt til at sørge for, at sagen er tilstrækkeligt oplyst. Afgørelsen træffes ud fra en samlet vurdering af alle relevante oplysninger i sagen.

Myndigheden har ansvaret for, at der træffes juridisk korrekte afgørelser, der er i overensstemmelse med pensionslovens regler og praksis på området.

Det er de faktiske oplysninger om arbejdsevnen, som beskrevet og dokumenteret, der sammenholdt med lovens regler m.v., giver myndigheden grundlaget for at kunne træffe afgørelse om førtidspension.

Arbejdsevnen vurderes på grundlag af den samlede beskrivelse og vurdering af borgerens ressourcer, udviklingsmuligheder og barrierer ved at sammenholde disse med de konkrete jobfunktioner, der findes i rimeligt omfang på arbejdsmarkedet, se punkt 10.

Vurderingen forudsætter, at kommunen har et godt og bredt kendskab til de generelle arbejdsmarkedsforhold. Samarbejdet med arbejdsmarkedsaktørerne er også af central betydning dvs. arbejdsformidlingerne, beskæftigelseskonsulenter, arbejdsløshedskasser, de faglige organisationer, de lokale koordinationsudvalg og virksomhederne.

Det er en kommunal forpligtigelse, at den fornødne viden og de nødvendige samarbejdsrelationer er tilstede.

Hvis det er dokumenteret, at borgeren har en arbejdsevne, som gør pågældende i stand til at varetage et arbejde på det ordinære arbejdsmarked, herunder efter overenskomsternes sociale kapitler, skal borgeren henvises til ordinær beskæftigelse.

Hvis det er dokumenteret, at borgeren har en arbejdsevne, som ikke er tilstrækkelig til, at pågældende kan varetage et arbejde på det ordinære arbejdsmarked, men at arbejdsevnen kan forbedres, skal kommunen give tilbud om aktiviteter, der kan forbedre arbejdsevnen.

Hvis det er dokumenteret, at borgeren har en arbejdsevne, der ikke kan forbedres, og som er tilstrækkelig til at pågældende kan varetage et fleksjob men ikke et job på normale vilkår, herunder efter overenskomsternes sociale kapitler, skal kommunen træffe afgørelse om visitation til et fleksjob.

Hvis det er dokumenteret, at borgeren varigt ikke har en tilstrækkelig arbejdsevne til at kunne varetage et fleksjob, og det ikke er muligt at forbedre arbejdsevnen, skal kommunen træffe afgørelse om førtidspension.

Det afgørende for tilkendelse af førtidspension er, om borgeren har en arbejdsevne, der gør pågældende i stand til at varetage et lønnet arbejde med henblik på selvforsørgelse dvs. kan opnå beskæftigelse på almindelige vilkår eller i fleksjob. Hvis det er dokumenteret, at borgeren ikke er i besiddelse af en tilstrækkelig arbejdsevne, har det ingen betydning, om borgeren er i stand til at varetage et ulønnet frivilligt socialt arbejde heller ikke efter tilkendelse af førtidspension.

Kommunen kan i sin afgørelse beslutte, at en sag skal tages op til vurdering på et senere tidspunkt, der fastsættes af kommunen. Behovet for en afgørelse om ny vurdering kan især forekomme, når der er tale om pension til unge, og ved visse sygdomme der erfaringsmæssigt har et uforudsigeligt forløb. Afgørelse om ny vurdering skal meddeles borgeren i forbindelse med afgørelsen om pension.
https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=19705

Jeg kunne forestille mig at de i første omgang vil tage et møde med dig for at klarlægge om der er sket forbedringer. Nok mest pga din alder.

Dernæst vil jeg sige at de mennesker jeg har talt med, som har været til revuderingsmøde. Enten er blevet tilkendt fast FP eller har fået FP med ny samtale 3 år senere!

Men hvordan netop din kommune håndtere sagen kan jeg ikke sige
Peppe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-12-2010, 07:53   #3
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Se indlæg nr. 9 i denne tråd: http://www.k10.dk/showthread.php?t=1...ht=revurdering
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-12-2010, 16:54   #4
Tullepigen90
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tullepigen90s avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-08 2010
Lokation: Jylland
Alder: 33
Indlæg: 113
Styrke: 14
Tullepigen90 er ny på vejen
Mange tak for svar. Det gav lidt mere mening
__________________
Mvh.
Nanna - (Tullepigen90)

Førtidspensionist pr. 1/11-2008
Tullepigen90 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Revurdering af sag. hej Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 5 29-06-2012 21:08
Revurdering frup Spørgsmål ang fleksjob 26 12-03-2012 21:28
Revurdering Tullee Spørgsmål ang fleksjob 6 29-04-2011 13:46
Revurdering af §100 Mai-Britt Alt det andet 2 10-04-2011 12:25
Revurdering abbi68 - Slettet medlem Din historie 0 23-03-2006 16:15




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:33.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension