K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 01-01-2012, 21:19   #1
Tante Ana
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 26-07 2008
Indlæg: 468
Styrke: 16
Tante Ana er rigtig godt på vej
Talking Forstadsfruer på overførselsindkomst, eller "forstadsfrue-dagpenge".

I årevis velkendt i de bedre kredse:

"Forstadsfrue-dagpenge" er et velkendt fænomen i de bedre kredse, i familier hvor manden allerede oppebærer 6-cifret (i den høje ende) eller 7-cifret løn før skat. Fruen er forsikret i A-kasse og ellers officielt er hun i job. I perioder. Gerne på deltid, men fuldtid gør heller ikke noget.

Fruen arbejder ikke længere, end i den periode der er nødvendig for at kunne opnå retten til dagpenge. Kort efter er hun uheldig og bliver fyret, og går så på dagpenge, mens hun søger et nyt job, der er jo er pænt svært at finde, indtil tæt på at dagpengeperioden er ved at udløbe. Før efter 4 år. Fremover efter 2 år.

Når forstadsfruen så er faretruende tæt på at miste retten til (flere) dagpenge, sker miraklet og hun kommer i job igen, og arbejder i den periode der er nødvendig for at kunne opnå retten til dagpenge. Kort efter er hun uheldig og bliver fyret, og går så på dagpenge, mens hun søger et nyt job, der er jo er pænt svært at finde, indtil tæt på at dagpengeperioden er ved at udløbe. Som ved et mirakel finder fruen et nyt job (eller jobbet finder hende?) og så er alt i skønneste orden igen. Et stykke tid.

Fruen arbejder ikke længere, end i den periode der er nødvendig for at kunne opnå retten til dagpenge. Kort efter er hun uheldig og bliver fyret, og går så på dagpenge, mens hun søger et nyt job, der er jo er pænt svært at finde, indtil tæt på at dagpengeperioden er ved at udløbe. Før efter 4 år. Fremover efter 2 år.

Når forstadsfruen så er faretruende tæt på at miste retten til (flere) dagpenge, sker miraklet og hun kommer i job igen, og arbejder i den periode der er nødvendig for at kunne opnå retten til dagpenge. Kort efter er hun uheldig og bliver fyret, og går så på dagpenge, mens hun søger et nyt job, der er jo er pænt svært at finde, indtil tæt på at dagpengeperioden er ved at udløbe. Som ved et mirakel finder fruen et nyt job (eller jobbet finder hende?) og så er alt i skønneste orden igen. Et stykke tid.

Fruen arbejder ikke længere, end i den periode der er nødvendig for at kunne opnå retten til dagpenge. Kort efter er hun uheldig og bliver fyret, og går så på dagpenge, mens hun søger et nyt job, der er jo er pænt svært at finde, indtil tæt på at dagpengeperioden er ved at udløbe. Før efter 4 år. Fremover efter 2 år.

Når forstadsfruen så er faretruende tæt på at miste retten til (flere) dagpenge, sker miraklet og hun kommer i job igen, og arbejder i den periode der er nødvendig for at kunne opnå retten til dagpenge. Kort efter er hun uheldig og bliver fyret, og går så på dagpenge, mens hun søger et nyt job, der er jo er pænt svært at finde, indtil tæt på at dagpengeperioden er ved at udløbe. Som ved et mirakel finder fruen et nyt job (eller jobbet finder hende?) og så er alt i skønneste orden igen. Et stykke tid.

Fruen arbejder ikke længere, end i den periode der er nødvendig for at kunne opnå retten til dagpenge. Kort efter er hun uheldig og bliver fyret, og går så på dagpenge, mens hun søger et nyt job, der er jo er pænt svært at finde, indtil tæt på at dagpengeperioden er ved at udløbe. Før efter 4 år. Fremover efter 2 år.

Når forstadsfruen så er faretruende tæt på at miste retten til (flere) dagpenge, sker miraklet og hun kommer i job igen, og arbejder i den periode der er nødvendig for at kunne opnå retten til dagpenge. Kort efter er hun uheldig og bliver fyret, og går så på dagpenge, mens hun søger et nyt job, der er jo er pænt svært at finde, indtil tæt på at dagpengeperioden er ved at udløbe. Som ved et mirakel finder fruen et nyt job (eller jobbet finder hende?) og så er alt i skønneste orden igen. Et stykke tid.

Fruen arbejder ikke længere, end i den periode der er nødvendig for at kunne opnå retten til dagpenge. Kort efter er hun uheldig og bliver fyret, og går så på dagpenge, mens hun søger et nyt job, der er jo er pænt svært at finde, indtil tæt på at dagpengeperioden er ved at udløbe. Før efter 4 år. Fremover efter 2 år.

Når forstadsfruen så er faretruende tæt på at miste retten til (flere) dagpenge, sker miraklet og hun kommer i job igen, og arbejder i den periode der er nødvendig for at kunne opnå retten til dagpenge. Kort efter er hun uheldig og bliver fyret, og går så på dagpenge, mens hun søger et nyt job, der er jo er pænt svært at finde, indtil tæt på at dagpengeperioden er ved at udløbe. Som ved et mirakel finder fruen et nyt job (eller jobbet finder hende?) og så er alt i skønneste orden igen. Et stykke tid.

Fruen arbejder ikke længere, end i den periode der er nødvendig for at kunne opnå retten til dagpenge. Kort efter er hun uheldig og bliver fyret, og går så på dagpenge, mens hun søger et nyt job, der er jo er pænt svært at finde, indtil tæt på at dagpengeperioden er ved at udløbe. Før efter 4 år. Fremover efter 2 år.

Når forstadsfruen så er faretruende tæt på at miste retten til (flere) dagpenge, sker miraklet og hun kommer i job igen, og arbejder i den periode der er nødvendig for at kunne opnå retten til dagpenge. Kort efter er hun uheldig og bliver fyret, og går så på dagpenge, mens hun søger et nyt job, der er jo er pænt svært at finde, indtil tæt på at dagpengeperioden er ved at udløbe. Som ved et mirakel finder fruen et nyt job (eller jobbet finder hende?) og så er alt i skønneste orden igen. Et stykke tid.

Fruen arbejder ikke længere, end i den periode....

... i disse pæne familier og blandt deres lige så fine venner, hedder det sig, at "at det ville være yderst uklogt, ikke at benytte sig af, hvad tusinder af andre gør alligevel... Man betaler jo sin skat..."

"Vi husker vel alle, at vi som børn så på fremtiden og på verden som mulighedernes tid og sted. Vi ønsker at udvikle os som mennesker, at kunne blomstre og være til glæde og gavn for vore nærmeste og for vort samfund."

GUD BEVARE DANMARK

Tante Ana er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-01-2012, 00:39   #2
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Anbefalet!
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-01-2012, 09:50   #3
Sklero
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 8
Styrke: 0
Sklero er ny på vejen
Kilde? ...
Sklero er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-01-2012, 09:57   #4
SÅrdnok!
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 10-06 2009
Lokation: Vejle/Jelling
Indlæg: 405
Styrke: 15
SÅrdnok! er rigtig godt på vej
ikke bare i de bedre kredse - masser af arbejdssky har misbrugt det i årtier, men for visse, fx murere har det jo været en nødvendighed - men når det så er sagt, får jeg kvalme når værkfører eller direktør dit eller dat
sidder og praler over at de aldrig har fået en øre fra det offentlige, med fruen der går på dagpenge, 5 unger -alle i specialskole selvfølgeligt - 4x4 porsche på gule plader, et husholdningsbudget der for hovedparten er flettet ind i firmaets repræsentations konto osv...............
SÅrdnok! er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-01-2012, 10:15   #5
Zentamor
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2011
Indlæg: 207
Styrke: 13
Zentamor er ny på vejen
Hvorfor i alverden skal kvinder der er gift med mænd der tjener penge, og som kan tjene penge nok til at forsørge sin ægtefælle, men alligevel ønsker at være uafhængig af gensidig forsørgelsespligt omtales som FORSTADSFRUER i en nedladende tone? Vi skriver år 2012 og kvinder har været på arbejdsmarkedet og uddannet sig i flere årtier. Skal kvinderne (forstadsfruerne) nu hjem til kødgryderne igen - fordi det koster lidt i dagpengeudbetalinger?

Hvem er de forstadsfruer her i 2012? - er det de kvinder der arbejder på lige fod med alle andre, betaler A-kasse som andre og bliver ledige som andre og som hverken gider eller vil være afhængig af, at blive forsørget af en mand, uanset manden kan tjene penge til familien.

Sært forum, der er gang i forargelse over gensidig forsørgelsespligt - nogen mener det er et gammeldags begreb i 2012 - og der er så også gang i forargelse over FRUER der menes at udnytte kvinders lige ret i samfundet til arbejde og ydelser, og som ikke bare fiser tilbage til kødgryderne og lader manden klare forsørgelsen.

Om så jeg er nok så godt gift, så skal jeg aldrig i en situation hvor jeg skal bede min mand om de lomme og kostpenge jeg selv skal bruge.

Godt gået af fruerne, at de ikke bare bøjer af og fiser hjem til begrebet ægtefælleforsørgelse - i gode tider for DK, dèr ville man udmærket gerne have deres skatteindbetaling og arbejdskraft, og nu kan de bare dampe af og hjem igen, af hensyn til fælleskassen.

Noras dukkehjem om igen, jeg håber fruerne er for kloge til dèt.

Angående den nuværende arbejdsløshed og usikkerhed om indkomst ved ledighed, især for dem som senest jul 2012 ryger helt ud af A-kasse systemet, så støvsuges arbejdsmarkedet for alt løs og vikararbejde, for ret mange mænd i 3 F f.x så handler det om timeskrab, så yderligere 2 års dagpengeret kan bevares, også inden timetallet for A-kasseydelse bliver fordoblet.

Omvendt, når de mænd ryger - hvis timerne ikke nåes. Så opfinder vi bare begrebet forstadsmænd, en del mænd kan udmærket og på lige fod med fruerne - dampe hjem på ægtefælleforsørgelse.

Sært, som forskellige grupper - i nedgangstider, skal omtales med stor negativitet.

Forstadsfruer, der tillader sig at arbejde og forsikre sig ved arbejdsløshed - kan lige så godt være stærke kvinder der kan og vil selv.

De fruer forarger ikke mig - med det gør den nedladende omtale af gifte kvinder til gengæld, og at nogle bare kan daffe hjem til huset i forstaden på ægtefælleforsørgelse.
Zentamor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-01-2012, 11:03   #6
Tante Ana
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 26-07 2008
Indlæg: 468
Styrke: 16
Tante Ana er rigtig godt på vej
Dagpengeryttersker

Citat:
Oprindeligt indsendt af Zentamor Se meddelelser
Hvorfor i alverden skal kvinder der er gift med mænd der tjener penge, og som kan tjene penge nok til at forsørge sin ægtefælle, men alligevel ønsker at være uafhængig af gensidig forsørgelsespligt omtales som FORSTADSFRUER i en nedladende tone? Vi skriver år 2012 og kvinder har været på arbejdsmarkedet og uddannet sig i flere årtier. Skal kvinderne (forstadsfruerne) nu hjem til kødgryderne igen - fordi det koster lidt i dagpengeudbetalinger?
Hvis du kalder et overlagt misbrug af dagpengeretten for "lidt i dagpengeudbetalinger", må du tale for dig selv! Jeg ønsker ikke punge penge ind i statskassen, for at overklassen kan grine hele vejen til banken, og gøre nar af almindelige skatteydere ved fine sammenkomster.

Her er ikke tale om normale ansatte/arbejdssøgende. Her er tale om deciderede misbrugere af dagpengeretten, hvor fruerne indtil juli 2010 har arbejdet enten 962 eller 629 timer (henholdsvis som hel- eller deltidsforsikrede), efterfulgt af 4 år på dagpenge, og så forfra igen.

Her er tale om personer, der i løbet af deres ægteskab aldrig nogensinde har arbejdet mere end det antal timer, der var nødvendige for at opnå en ny dagpengeret, efter sidst "afsluttet", 4-årig ledighedsperiode. Her er således ikke tale om ganske almindelige, selvstændige kvinder, der knokler i deres job på samme vilkår, som de fleste andre, regulære arbejdstagere - år efter år, 10, 15 eller 30 år på arbejdsmarked.

Hvis du mener at det er i orden, når der endda florerer skadefryd anekdoter om det smarte i at være dagpengerytter, i velhavermiljøet f.eks. nord for København... er det din ret at mene hvad du vil. Jeg mener ikke at det er i orden.

Nu bliver det nok lidt mere besværligt at være "dagpengerytter(ske)" fordi antallet af arbejdstimer der kan udløse en ny dagpengeperiode er steget til 1.924 (fuldtidsforsikret) og 1.258 (som deltidsforsikret), men det afskaffer hverken misbruget eller "konebytte" mellem Rotarys ærværdige medlemmer, der ansætter hinandens koner for en kort bemærkning, når det ikke lykkes fruerne at møve sig foran ægte arbejdsløse i køen til ordinære jobs.

Fænomenet er ikke nyt, men lige så gammelt som dagpengesystemet. I de lidt ældre dage, var det Magasin du Nord der var de dagpengeryttende velhaverfruernes foretrukne oase. I dag er de mindre kræsne.
Tante Ana er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-01-2012, 12:52   #7
Zentamor
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2011
Indlæg: 207
Styrke: 13
Zentamor er ny på vejen
Misbrug? Hvad taler du om?

De fruer du omtaler, overklassefruer om du vil - har, på lige fod, betalt for en A-kasse. Udbetaling fra A-kasse sker på lige fod, med de fruer der bor på en 5`sal på Nørrebro, begge slags fruer skal underlægge sig regler for b.la rådighed og aktivering. Trods alt kan dine fruer, ikke påberåbe sig særbehandling og må trække i samme aktiveringstøj som alle andre på dagpenge.

Vel skal fruerne ikke bare hjem, fordi en del mener de er overklasseløg der ingen selvstændige rettigheder har som gifte, fordi de tilfældigvis er gift med en rig fra Gentofte og omegn - da ikke i 2012.

Men start gerne med dem, hjem med dem i Gentofte og omegn - og få endelig ned på skrift med kr. og øre hvornår man er gift rig nok til, at kunne betegnes som forstadsfrue og overklasseløg der bare kan dalre rundt for mandens penge. Mandens penge, de (kvinderne) har arbejdet og betalt skat og A-kasse, så kun social status bestemmer om du, som kvinde, skal stå med en hat i hånden og bede din ægtefælle om smør på brødet. I 2012, hvor kvinder har haft stemmeret i næsten 100 år.

Når så folk har slugt den, så kommer turen til undergrupperne - de kvinder der er gift hvor manden tjener 2 * kontanthjælp, hvad skal de med understøttelse eller sygedagpenge/pension for den sags skyld? Hjem til gensidig forsørgelsespligt, som det helt naturlige, nu DK er i krise. Akkurat som før 1960`erne. Tak for kaffe, siger jeg.

At nogle måske misbruger systemet, ved jeg intet om - de fruer har arbejdet og betalt deres skat og A-kasse så de misbruger da intet - hvad deres mand så har af penge, og hvor i verden de så skulle bo - har intet at gøre med fruens arbejde eller arbejdsløshed og egen indtægt at gøre.

Det er åbenbart helt ok, at hakke på rige og fruer, der også er så skammelige at de har forsikret sig mod arbejdsløshed - på lige fod med andre, og så mene at reglerne for dagpenge b.la kun skal gælde for visse grupper eller ugifte.

Hvad er der i vejen med at være en selvstændig kvinde på arbejdsmarket, underlagt de samme regler/love/betingelser som alle andre og tilfældig være rigt gift? Hvorfor skal de fruer hjem på ægtefælleforsørgelse, når de kan og vil selv?

A-kasse er en forsikring, og skelner da ikke mellem rig/fattig - eller gift/ugift - væk med begrebet gensidig forsørgelsespligt, og lad os tage vare på de friheder primært kvinderne har kæmpet så hårdt for. B.la friheden til lige løn for lige arbejde, og selvstændig brug af eget person. nr. og arbejdsliv/indtjening.

Hjem med de rige overklasseløgskvinder - på evig ægtefælleforsørgelse. Smart indlæg i debatten og accepteres dèt, så baner det vejen for middelklassens kvinder, der også bare kan dappe hjem på evig ægtefælleforsørgelse eller hvordan.

Eller lav loven om, så INGEN gifte kvinder må forsikre sig i en A-kasse - så var problemet løst. Der var heller intet at komme efter, for den gruppe der samler underskrifter for at afskaffe gensidig forsørgelsespligt - det er udansk at sådan et begreb skal gælde for en snæver gruppe, men ikke for alle os andre.

Endnu da, er det da ikke forbudt at bo nord for København eller gifte sig til penge eller forsikre sig mod dårlige arbejdsløshedstider.

Jeg kan selv, som en meget voksen gift kvinde, ikke på vilkår vil jeg i nærheden af Noras dukkehjem igen - fordi nogle bliver forarget over "rige" selvstændige kvinders understøttelse eller pension.
Zentamor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-01-2012, 13:15   #8
Tante Ana
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 26-07 2008
Indlæg: 468
Styrke: 16
Tante Ana er rigtig godt på vej
Thumbs down

Hvorfor lyder det som om du skriger, Zentamor?

Hvorfor bliver du ved med at gentage dig selv?

Hvorfor gør du dagpengeryttere fra forstæderne til ideologiske eksempler på kvindefrigørelse fra ægtefælleforsørgelse?

Hvorfor forsøger du at omskrive mit budskab til dit? Margrethe?

Hvis du har et problem med ægtefælleforsørgelse der pt indføres ad bagvejen - post dit eget emne om det, i stedet for at omskrive mit.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Tante Ana Se meddelelser
Hvis du, Zentamor, kalder et overlagt misbrug af dagpengeretten for "lidt i dagpengeudbetalinger", må du tale for dig selv! Jeg ønsker ikke punge penge ind i statskassen, for at overklassen kan grine hele vejen til banken, og gøre nar af almindelige skatteydere ved deres fine sammenkomster.

Her er ikke tale om normale ansatte/arbejdssøgende. Her er tale om deciderede misbrugere af dagpengeretten, hvor fruerne indtil juli 2010 har arbejdet enten 962 eller 629 timer (henholdsvis som hel- eller deltidsforsikrede), efterfulgt af 4 år på dagpenge, og så forfra igen.

Her er tale om personer, der i løbet af deres ægteskab aldrig nogensinde har arbejdet mere end det antal timer, der var nødvendige for at opnå en ny dagpengeret, efter sidst "afsluttet", 4-årig ledighedsperiode. Her er således ikke tale om ganske almindelige, selvstændige kvinder, der knokler i deres job på samme vilkår, som de fleste andre, regulære arbejdstagere - år efter år, 10, 15 eller 30 år på arbejdsmarked.

Hvis du mener at det er i orden, når der endda florerer skadefryd anekdoter om det smarte i at være dagpengerytter, i velhavermiljøet f.eks. nord for København... er det din ret at mene hvad du vil. Jeg mener ikke at det er i orden.

Nu bliver det nok lidt mere besværligt at være "dagpengerytter(ske)" fordi antallet af arbejdstimer der kan udløse en ny dagpengeperiode er steget til 1.924 (fuldtidsforsikret) og 1.258 (som deltidsforsikret), men det afskaffer hverken misbruget eller "konebytte" mellem Rotarys ærværdige medlemmer, der ansætter hinandens koner for en kort bemærkning, når det ikke lykkes fruerne at møve sig foran ægte arbejdsløse i køen til ordinære jobs.

Fænomenet er ikke nyt, men lige så gammelt som dagpengesystemet. I de lidt ældre dage, var det Magasin du Nord der var de dagpengeryttende velhaverfruernes foretrukne oase. I dag er de mindre kræsne.
Tante Ana er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-01-2012, 13:29   #9
Zentamor
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2011
Indlæg: 207
Styrke: 13
Zentamor er ny på vejen
Ups....jeg troede vi var i debatafdelingen.

Men vi er åbenbart i den afdeling af k10 hvor man ikke vil debattere eller møde modstand, uden at blive personlig på den grimme måde.

Hvad mener du med at kalde mig Margrethe? Jeg hedder Zenta, men navnet blev optaget før mig, så derfor hedder jeg Zentamor her. Men Margrethe er ok, der er sådan lidt kongeligt overklasseløg forstadsfrueagtigt over det

Skriger, nope ... min pc skærm er aldeles ligeglad med skrigeri, jeg ville blot debattere.

Sorry, min fejl - at jeg troede jeg var i debatafdelingen
Zentamor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-01-2012, 15:23   #10
MarianneNM
Klart Afhængig af K10
 
MarianneNMs avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2011
Lokation: Vrå, Nordjylland.
Alder: 60
Indlæg: 432
Styrke: 14
MarianneNM er ny på vejen
Der er rigtig mange - både høj og lav, der udnytter dette system til allersidste blodsdråbe.
Og de er så smarte, at de kan smutte udenom den ægtefælleforsørgelse som vi andre bliver nakket med.
Marianne
MarianneNM er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kan man "frasige" sig den "økonomiske del" af en FP, for at få psykisk "ro på" ? EB3 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 9 01-09-2013 11:43
Flere pladser ledig for FP fra "hele" Århus på "Bydelsreporter" kursus. SidselK Nyttigt at vide for Førtidspensionister 4 31-08-2012 15:16
Videoen "Når funktionsnedsættelsen er varig og ikke kan ændres af pisk eller gulerod" Elaine Et godt link! 7 27-01-2011 18:16
Festival for "udstødte" -"halvstødte" - sagsbehandlere og andet "godtfolk" klarkurs Alt det andet 24 18-03-2010 22:25




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:19.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension