K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 22-08-2017, 17:24   #1
lund70
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-12 2010
Indlæg: 81
Styrke: 14
lund70 er ny på vejen
Sundhed.dk og E-Journaler

Hej, har været inde på sundhed.dk for at se div. journaler mm. og har nu opdaget de speciallægeerklæringer som pensions selskab har ønsket/krævet og betalt, ikke ligger der inde !
Har forstået at man skulle kunne se alle journaler der vedr. mit helbred ??

Pensions selskabet ønsker ikke at sende mig 1 kopi - dog vil de gerne sende en kopi til min læge som må læse den op for mig !!

Må de virkeligt holde de journaler hemmelige, når de har betalt for dem ??

Og hvis det ikke er lovligt, er der så en paragraf nogle kan henvise til ?

PS:Kan sikkert få 1 kopi ved min læge, men journalen er jo ikke reg. på sundhed.dk - så den findes jo kun i teorien ( Hos dem ) !!

V.H.
Lund70
lund70 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-08-2017, 19:57   #2
KageØre
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-12 2015
Indlæg: 1.322
Styrke: 10
KageØre er ny på vejen
Det er kun journaler der hører ind under sundhedsvæsenet der ligger tilgængeligt de 2 steder.

En speciallægeerklæring betalt af en "privat" virksomhed er at betragte som kommunikation mellem 2 private instanser.

Personligt finder jeg det mærkeligt hvorfor de ikke vil udlevere attesten og hvorfor din offentlige læge overhovedet skal blandes ind i det.
Jeg ville skrive til pensionsselskabet og bede om aktindsigt, og så må de jo begrunde skriftligt hvorfor de ikke vil give det.

En helt anden sag er at du vel selv har givet tilladelse til at attesten blev udfærdiget ?
KageØre er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-08-2017, 20:08   #3
Hut
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2017
Indlæg: 89
Styrke: 8
Hut er ny på vejen
Hvad er det for speciallæge(r) du mangler fra?
Hvis det er privatpraktiserende speciallæge så er der ikke journal på Sundhed.dk.
Men så har speciallægen jo en journal du kan bede om aktindsigt i.
Sender de en kopi til lægen, så indgår den i din lægejournal og så kan du jo også få den udleveret af lægen.
Hut er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-08-2017, 20:44   #4
lund70
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-12 2010
Indlæg: 81
Styrke: 14
lund70 er ny på vejen
Mangler både fra psykiater og reumatolog - som jeg begge bliv henvist til fra pensions selskab - og undersøgelse foregik efter kl.15 - så regner med det er "ekstra penge" de tjener efter fyraften - har kontaktet begge,som siger de ikke må udlevere noget, og at jeg skal kontakte pensions selskab ( har forstået det sådan,at pensions selskab har sagt de ikke må give mig noget ) og har også snakket med en sekretær det ene sted, som ikke kunne finde mig i systemet og da jeg fortalte at jeg havde været der efter kl.15 - kunne hun ikke hjælpe, da det var noget lægen gjorde ekstra !!

Så det virker lidt som om det er til "intern" brug for pensions selskab - og de havde meget specielle og specifikke spørgsmål som psykiateren skulle stille - og som han sagde - " hvis jeg ikke skriver hvad de ønsker,får de bare en anden psykiater til det" !!

Så frygter lidt,at de vil gøre alt for at slippe for løbende udbetaling af invalidepension som jeg pt. får - og stille og roligt gøre mig "rask" på papiret !
lund70 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-08-2017, 00:29   #5
Strandpigen
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 25-05 2014
Indlæg: 351
Styrke: 10
Strandpigen er ny på vejen
Hvis de har sendt materialet til din almenpraktiserende læge, kan du bede om aktindsigt der. Du skal sandsynligvis selv betale for kopien, men du har ret til den.

https://www.sundhed.dk/borger/patien...atientjournal/
__________________
Pensionista✍🏼
Strandpigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-08-2017, 12:58   #6
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Lund70

Iflg. Sundhedsloven skal både fra psykiater og reumatolog følge denne, hvorfor du skriftligt bør sende anmodning om aktindsigt iflg. Sundhedsloven § 36, §37 og § 38:

Citat:
Aktindsigt

§ 36. Reglerne i dette kapitel gælder for patientjournaler m.v., der udarbejdes af sundhedspersoner, og som føres på offentlige eller private sygehuse, klinikker, ambulatorier, i privat praksis eller i forbindelse med behandling i private hjem samt på andre offentlige eller private institutioner m.v., hvor der som led i sundhedsmæssig virksomhed foretages behandling af patienter.

....

§ 37. Den, om hvis helbredsforhold der er udarbejdet patientjournaler m.v., har på anmodning ret til aktindsigt heri. Patienten har endvidere på anmodning ret til på en let forståelig måde at få meddelelse om, hvilke oplysninger der behandles i patientjournalen m.v. efter 1. pkt., formålet hermed, kategorierne af modtagere af oplysningerne og tilgængelig information om, hvorfra disse oplysninger stammer.

§ 38. Den myndighed, institution eller sundhedsperson, der har ansvaret for patientjournalerne m.v., afgør snarest efter modtagelse af en anmodning om aktindsigt i en patientjournal, om retten til aktindsigt skal begrænses efter § 37, stk. 2 og 3. En anmodning om aktindsigt skal færdigbehandles inden 7 arbejdsdage efter modtagelsen af anmodningen, medmindre dette på grund af f.eks. sagens omfang eller kompleksitet undtagelsesvis ikke er muligt. Den, der har anmodet om aktindsigt, skal i givet fald underrettes om grunden til fristoverskridelsen og om, hvornår anmodningen kan forventes færdigbehandlet.

Stk. 2. Aktindsigt kan enten gives elektronisk, eller ved at der gives adgang til gennemsyn af patientjournalen m.v. på stedet eller udleveres en afskrift eller kopi. Aktindsigten skal gives i den form, som den, der har fremsat anmodningen, ønsker. Dette gælder dog ikke, hvis det er umuligt eller meget vanskeligt eller der foreligger tungtvejende modhensyn.
https://www.retsinformation.dk/forms...4-605fd33fb1db

Forstår ej heller Pensionsselskabet nægter.

Hvis lægerne forsat nægter kan man klage over dette til Styrelsen for Patientsikkerhed:

https://stps.dk/da/borgere/klage-ove...om-aktindsigt/

Vender tilbage, hvis det er nødvendigt. Men prøv ovenstående først.

Er på vej ud af døren.

Mangle hilsner

Gunvor

PS: Teksten kan ganske simpelt være:

Aktindsigt på cpr.nr.: xx xx xx - xx xx navn: x x

Undertegnede har tidl. forespurgt om aktindsigt, men med negativt resultat. Jeg skal derfor igen nu skriftligt bede om aktindsigt i min journal m.v. iflg. Sundhedsloven § 36 og § 37.

(præciser formen, kopi via bred el. via mail, herunder)

De bedes derfor .......

(præciser evt. at det også gælder skrivelse/udtalelse til Pensionsselskab XX)

Samtidig skal jeg henlede henlede Deres opmærksomhed på Sundhedslovens § 38, hvoraf det fremgår "..aktindsigt skal færdigbehandles inden 7 arbejdsdage efter modtagelsen af anmodningen,.."

Med venlig hilsen

xxx
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:57.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension