K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 13-06-2016, 22:20   #1
RJJ
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 13-06 2016
Indlæg: 4
Styrke: 0
RJJ er ny på vejen
Opfølgning -det trækker ud

Hejsa

Sagen er den, at jeg pr 1/1 2010 blev tilkendt førtidspension, med opfølgning efter 5 år. Altså skulle det have været på plads d. 31/12 2014. Men det trækker ud OG trækker tænder ud. Første indkaldelse til opfølgning fik jeg til sep 2014, men opfølgningen kom første sådan rigtig igang for 10 måneder siden.
Nu sagsbehandler nr 4, eller det vil sige, at hende her nr 4 også var nr 2

Så vidt jeg har forstået det, skal der vurderes ud fra gældende regler ved tilkendelse.
Min læge har i generel heldbreds attest skrevet at jeg i de sidste par år har oplevet at fungere lidt bedre med redskaber fra psyk (blev afsluttet fra psyk feb 2015, da der ikke var nogen steder i systemet jeg passede ind) hvilket jo også er ganske rigtigt. Og så er der selvf. skrevet alt det der ikke fungere. At jeg ikke tåler pres, hvornår jeg får angst anfald osv. Hun vurderer min tilstand stationær. Jeg har efter ftp blev givet i 2010, hevet en masse fysisk til mig, hvor ftp blev givet på psykisk baggrund.
Min arbejdsevne var på det tidspunkt 4 timer/ugen. Og tænker så nu, da jeg fik bevilliget ftp, var time antal for flexjob noget højere end i dag, er det så time antalle for flex ved tilkendelse af ftp, der så stadig tages udgangspunkt i?
Kommunen bliver ved med at ville indhente både det ene og det andet.
Først generel helbreds attest ved egen læge. Så psykiatrisk speciellæge erklæring, hvilket jo er relevant. Og en absolut god en af slagsen. Ftp blev hovedsagligt givet med udgangspunkt i borderline. Som nu kan tackles, men det vurderes at det vil tage over igen, hvis kommunen udsætter mig for pres/stres. Og siden tilkendelse har jeg fået diagnoserne PTSD og div former for angst oveni.
Men nu vil de have alt det fysiske med, trods egen læge har beskrevet det.
Hver gang lægekonsulenten har kigget på det, mener h*n der skal indhentes mere. Så nu skal der indhentes fra familie afd på kommunen mm. Det vil ingen ende tage, og jeg kan jo ikke sige nej.

Men altså spørgsmålene er, er det time antal for flex ved tilkendelse af ftp, der er gældende, eller er det at min arbejdsevne muligvis er forbedret en smule i fht de 4 timer, nok til de kan sige arbejdsprøvning og evt flex? Hvis jeg overhoved kan arbejde mere end det
Hvor meget må de indhente ved en opfølgning? Jeg troede læge og speciellæge erklæring var det eneste der skulle til.
RJJ er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-06-2016, 23:00   #2
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
NEJ...det skal IKKE vurderes ud fra de nuværende regler...

Din revurdering skal vurderes ud fra de regler som var gældende den gang du fik din pension...

Siger de noget andet ja så lyver de...

Hvis du har fået det væsentligt bedre....ja så kan de evt sende dig i en arbejdsprøvning for at se hvor meget bedre din arbejdsevne er blevet i forhold til hvordan den var da du fik din pension...

Når nu din læge har skrevet at du fungere bedre nu end da du fik din pension....ja så skal de indhente alle relevante lægelige papirer...for at se om du samlet har fået det væsentlig bedre end den gang du fik din pension..

Det eneste som tæller ved sådan en revurdering af førtidspension....ja det er om du har fået det væsentligt bedre eller om du ikke har...i forhold til da du fik din pension..

Hvis man ikke har fået det væsentligt bedre...og lægen skriver dette i statusattesten...ja så plejer de at træffe sin afgørelse ud fra det og så beholder man sin pension...

Det er svært for os at vurdere hvor meget bedre du har fået det og om det er væsentligt bedre...og om det er nok til at de vil arbejdsprøve dig og evt tildele dig fleksjob...

Det kan du selv meget bedre bedømme..

Men du skal revurderes i forhold til de gamle regler...og i forhold til hvordan du havde det da du fik din førtidspension...

Du er faktisk den første jeg har mødt som har fået det bedre siden de fik deres pension....og det er da glædeligt....specielt hvis du nu ville kunne fungere i et fleksjob....det er nemlig ikke altid lykken at være på pension...selv om det giver en en vis ro..

Prøv evt at se alt det som igennem tiden er skrevet herinde på K10 om dette emne site:k10.dk revurdering førtidspension
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-06-2016, 23:18   #3
RJJ
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 13-06 2016
Indlæg: 4
Styrke: 0
RJJ er ny på vejen
Tak for dit svar.

Når de vurderer ud fra de gamle krav. Er kravet til flexjob så de ca 10 timer?
Jeg har det bedre psykisk, på den måde, at så længe jeg ikke bliver presset, så kan jeg bruge de redskaber jeg har fået fra psyk. Bliver jeg presset, går jeg i baglås, og ryger fuldstændig tilbage. Om jeg har fået det væsentligt bedre, afhænger af hvad man ligger i ordet væsentligt. Ikke så meget bedre, at jeg fungerer under pres, men bedre forstået som at jeg kan tackle hverdagen uden selvskade. Dog er både læge og psykiater enige om, at bliver jeg sendt ud, vil jeg blive sparker ned i et dyb hul, hvor kommunen vil blive nødt til at finde aflastnings plads til min søn. Fysisk fungerer jeg dårligere, med bindevævs sygdom. Modic i ryggen, som de kun forventer vil blive værre med tiden, da det kun er blevet værre, og ikke bedre.

Der der har undret mig er, at de også indhenter oplysninger der ikke har med mit helbred at gøre. Men også ting der har med min søn at gøre. Men nu jeg skriver, kan jeg måske godt se det relevante i det, efter som det er vurderet at hvis jeg bliver presset ud. Vil jeg ikke kunne varetage de basale ting omkring ham, og der vil være behov for aflastning.
men tak for svar.

Det skal måske med, at min sagsbehandler ikke mener ftp må/skal tages fra mig

Sidst redigeret af Webmaster; 13-06-2016 kl. 23:21. Årsag: 2 Indlæg lige efter hinanden lagt sammen til 1
RJJ er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-06-2016, 23:28   #4
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Det er lige det jeg mener...de skal have alle aspekter med for at se om du har fået det sådan at du vil kunne blive selvforsørgende herunder i et fleksjob...her tæller det at du har en søn jo med...

Det er ikke antallet af timer i et fleksjob det kommer an på...overhovedet...

Det eneste de ser på....det er om du har fået det så godt at du vil kunne fungere i et evt fleksjob...altså i forhold til hvordan du havde det da du fik din pension...

Det med at de indhenter alle mulige ting herunder også noget der har med din søn at gøre....ja det gør de for at se om der ligger nogle begrænsninger der i forhold til om du vil kunne bestride et evt fleksjob...

Hvis de samlet set mener....efter at have set på alt....at du ikke vil kunne bestride et fleksjob...ja så vil de træffe afgørelse om at du beholder din pension...

Omvendt hvis de kommer frem til....samlet set...at du godt vil kunne bestride et fleksjob....ja så vil de højst tænkeligt visitere dig til et sådan....og dermed frakende dig pensionen...

Så du skal nok være glad...tja jeg ved godt at det kan være svært med den ventetid....men være glad for at de faktisk ser på hele billedet før de træffer en afgørelse...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-06-2016, 23:45   #5
RJJ
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 13-06 2016
Indlæg: 4
Styrke: 0
RJJ er ny på vejen
Den gik nok også mere op for mig selv da jeg skrev ☺
Det jeg mener i fht flexjob er, at tidligere kom flex først på tale, når man kunne arbejde 1/3 af fuld tid. Og nu er det jo få timer om ugen. Så det jeg tænker i fht flex, er det da 1/3 af fuld tid de går ud fra, eller er det de få timer? Når pension vurderes ud fra gamle krav, så er det vel 1/3 af fuld tid? Hvilket jeg er langt fra. Dengang blev arbejdsevne vurderet til 4 timer, ville muligvis kunne komme op på 5-6 timer nu.
RJJ er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-06-2016, 00:52   #6
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Det er lige der ordet væsentligt bedre kommer ind...

Du skal have fået det væsentligt bedre end da du fik din pension...

Jeg og jeg tror ingen kan fortælle dig hvad det løse ord betyder....væsentligt bedre...

Om to timers mere arbejdsevne dækker for væsentligt bedre...tja det ved jeg helt ærligt ikke...

Det må være op til kommunen at vurdere...

At det er de gamle regler sagen skal behandles efter ja det kan du se her hvor jeg har spurgt ministeriet om det http://www.k10.dk/showthread.php?t=30649
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-06-2016, 09:04   #7
RJJ
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 13-06 2016
Indlæg: 4
Styrke: 0
RJJ er ny på vejen
Det vil vel så sige, når det er gamle krav, at når grænsen for at sende i flexjob var over 10-12 timer, at det så er det time antal der stadig er gældende som grænsen for flex job, når jeg vurderes.

Dette skrev min gamle sagsbehandler
Kontrollen af din tilkendte førtidspension bliver behandlet efter reglerne ved tilkenelsen dvs. reglerne som ved bevillingen i 2010. Det er derfor, der skal laves en ressourceprofil, som var lovkravet ved behandling af førtidspension dengang.

Så det er faktisk mest om det er tommelfinger reglen med de 10-12 times flex job der er udgangspunkt
RJJ er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:11.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension