K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 15-05-2012, 08:34   #1
MortenH
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-10 2010
Indlæg: 67
Styrke: 14
MortenH er ny på vejen
Søge fleks på denne måde ?

Min sgb har udtrykt jeg bare skal have et skub i måsen via praktik for at få mig op på 37 timer. Derefter lyder det til jeg skal klare mig selv,
jeg er ret uenig og har derfor lavet dette.

Hører gerne hvis der skal rettelser eller om det er helt hen i vejret.

Jobcenter Gribskov

Att: ..........



Jeg anmoder om, at komme i flexjob eller blive arbejdsprøvet med henblik på et flexjob i henhold til loven om aktiv beskæftigelsesindsats. Uddrag nedenfor:

Lov om aktiv beskæftigelsesindsats.:

Kapitel 13
Fleksjob m.v.
§ 69. Jobcenteret sørger for, at personer under folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om social pension, med varige begrænsninger i arbejdsevnen, jf. § 2, nr. 7, har mulighed for
1) ansættelse hos private eller offentlige arbejdsgivere i fleksjob efter § 70
§ 70. Jobcenteret giver tilbud om fleksjob til personer, som ikke modtager førtidspension efter lov om social pension eller lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v., og som ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår på arbejdsmarkedet.
Stk. 2. Fleksjob kan først tilbydes, når alle relevante tilbud efter denne lov samt andre foranstaltninger, herunder eventuelt forsøg på omplacering på arbejdspladsen, har været afprøvet for at bringe eller fastholde den pågældende i ordinær beskæftigelse. Undtaget herfra er tilfælde, hvor det er åbenbart formålsløst at gennemføre de nævnte foranstaltninger forud for visitationen.

Jeg ser mig ikke i stand til at varetage et fuldtidsarbejde som smed, hvilket er min oprindelige uddannelse. Jeg henviser til ASKs brev af 1. maj 2012, som på baggrund af tidligere speciallægeerklæring anfører:
"Det fremgår, at du ikke kan vende tilbage til dit tidligere erhverv
grundet dine helbredsgener."
Jeg ser det ikke muligt, at fortsætte inden for det andet felt, hvor jeg har erfaring, nemlig entrepenørarbejde/vejmand. Ask skriver i brev af 1. maj 2012:
Du er egentlig uddannet smed og har i mange år arbejdet i
entreprenørerhvervet med tungt fysisk arbejde.
Vi vurderer, at du ikke kan fortsætte i dette erhverv grundet din
skulderskade."
Jeg ser mig heller ikke i stand til, at varetage andre ufaglærte fuldtidsjobs, da ufaglærte jobs som regel er tungt arbejde og der er skånehensyn med min skulder, lænd og ryg. Jeg henviser til ASKs afgørelse om erhversevnetab af 1. maj 2012, hvori de skriver:
"Vi vurderer, at du ikke umiddelbart ville kunne varetage et
ufaglært arbejde og opretholde den samme indtjening du havde
tidligere."

Ask skriver endvidere:

"Vi vurderer, at ulykken har medført et skånebehov for skulderbelastende
arbejde."
og:
"Vi vurderer,at din erhvervsevne er midlertidigt nedsat med 25 procent."

Mit forsøg på, at starte som vejmand i efteråret 2011 endte ud i en sygemelding og en mulig forværring af min tilstand. Jeg er ikke interesseret i at forværre min tilstand yderligere og risikere yderligere tab af erhveresevne ved et praktikophold, men anmoder om, at der bliver en mere langtidsholdbar afklaring af min situation.
Derfor mener jeg, at jeg enten bør arbejdsprøves eller indstilles til flexjob efter lov om aktiv beskæftigelsesindsats § 69 og § 70 og jeg mener derfor, at min jobplan og sygeopfølgningsplan skal opdateres med den nye viden om min helbredsmæssige tilstand.
MortenH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-05-2012, 09:28   #2
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Kære MortenH

Jeg ved ikke om det er helt hen i vejret,
men jeg tror det bliver svært.

Du har sikkert sat dig grundigt ind i, hvad der skal til,
for at kunne blive fleksjobvisiteret,
så jeg behøver ikke remse det op for dig.

Men hvis kommunen vurderer at, du kan klare "anden beskæftigelse" end det,
du er uddannet til eller har prøvet hidtil, så vil de forlange dig afprøvet bredt,
da deres mål er, at borgeren skal kunne være selvforsørgende.

Begrebet "selvforsørgende" er ikke nødvendigvis 37 t./uge.


Hvor langt er du nået med afklaring af din arbejdsevne ?
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-05-2012, 09:49   #3
MortenH
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-10 2010
Indlæg: 67
Styrke: 14
MortenH er ny på vejen
afklaret

Hvis arbejdsevne og RP er det samme så er den færdig, og hun vurderede åbenbart udfra den jeg skulle i praktik - jeg måtte selv bestemme om det skulle være 20 ell 30 timer og om der var brug for en ugentlig fridag.

Hun ville så gradvist hæve timetallet så vi endte ud i 37t.

Nu kom afg fra ask, og jeg vil da mene det må ændre hendes vurdering af situationen ?

Ell er jeg slet ikke i nærheden af fleks ?
MortenH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-05-2012, 10:03   #4
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Har du fået afprøvet revalidering?

Hvis nej, så skal alle muligheder såsom revalidering være afprøvet for at fleksjob kan komme på tale, men hvis revalidering er formålsløst, så kan man se på fleksjob-ordningen.

Jeg ved ikke, hvor langt du er henne i forløbet på sygedagpenge, og om hvor længe, du har været det. Skal de forlænges, så kig på K10s sygedagpenge stop link her:
http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop

Som jeg læser dit 1. indlæg i denne tråd kunne jeg forestille mig, at revalidering skal afprøves. (§ 27 stk. 1 nr. 1 - revalidering - se i sygedagpengelinket) Fordi det ser ud til, at du nok ikke bør arbejde i det samme fag længere, som du var i før. I må finde ud af, om der er et helt andet fag, som du bedre kan være i og med flere timer.

Det er arbejdsevnen, de skal se på. Nogle principafgørelser fra Ankestyrelsen peger på, at der er tale om fleksjob, når arbejdsevnen er nedsat med mindst 50 %.

TILFØJELSE:
Jeg ser i et svar du har skrevet i en anden tråd, at du er forlænget grundet arbejdsskade, og at du mener at vil komme på kontanthjælp, når den arbejdsskadesag er afsluttet. Jeg synes dog godt, de bør kunne se på en af de andre forlængelser i § 27 og ikke bare stoppe din sygedagpenge... Når de skal stoppe en ydelse, skal de altid sørge for at finde ud af, hvordan du kan komme tilbage til arbejdsmarkedet - sørg for at få en skriftlig afgørelse for stop af sygedagpenge med begrundelse og klagevejledning, når de har tænkt sig bare at stoppe din sygedagpenge og lade dig gå på kontanthjælp, efter arbejdsskadesagen er slut.

Sidst redigeret af curls; 15-05-2012 kl. 10:10.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-05-2012, 10:05   #5
Fib-Spurven
Hvor skulle jeg ellers være
 
Fib-Spurvens avatar
 
Tilmeldingsdato: 24-10 2011
Lokation: Hovedstadsområdet
Indlæg: 107
Styrke: 13
Fib-Spurven er ny på vejen
Hej MortenH!

Det er ikke helt så lige til at få bevilget fleksjob. I din situation vil jeg tro, at der netop først skal forsøg på tilbagevenden til ordinært arbejde til.

Du skal huske, at mange kommuner mener at man er selvforsørgende på 18-20 timer, så selv om du ikke kommer op på de 37 timer, vil man kunne mene, at du kan klare dig selv.

Derudover vil en revalidering kunne komme på tale, før man fra kommunens side vil begynde at kigge på muligheden for fleksjob - for alle muligheder for, at du kan blive selvforsørgende, skal være afprøvet før indstilling til fleksjob.

Knus fra Fib-Spurven (som selv mener, at et fleksjob er eneste mulighed for, at jeg kan klare mig på arbejdsmarkedet, men som netop er sendt i et forløb mhp afklaring af muligheder for revalidering).
Fib-Spurven er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-05-2012, 10:12   #6
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Kære MortenH

Afklaring af arbejdsevnen er i mit spørgsmål mere rettet på,
om du har været i en eller anden form for praktik.

Hvis du endnu ikke har det, er det jo fornuftigt nok af sagsbehandleren at foreslå det.

Det er svært at undgå en arbejdsprøvning, hvis der skal visiteres til fleksjob,
så med mindre du har en udtalelse fra læge eller anden sundhedsfaglig person,
der siger, at det er kontraindiceret at afprøve dig, så kan du nok ikke undgå det.

Det vil så også kunne vise, hvor mange timer, du kan klare,
samt afdække dine skånehensyn.
Citat:
Hun ville så gradvist hæve timetallet så vi endte ud i 37t.
Det er bare altid SÅ trælst, at sagsbehandlere lufter den slags intentioner
Det stresser den syge borger unødigt.
Kunne de bare afvente og se, hvordan det går i stedet.

Det er svært at vide, hvor vidt afgørelsen fra ASK
vil influere på sagsbehandlerens vurdering,
men generelt siger afgørelsen jo bare,
at dit tab af muligheden for at oppebære din hidtidige indtægt
er midlertidigt nedsat med 25%.
Citat:
Ell er jeg slet ikke i nærheden af fleks ?
Det er svært at vide, da sager jo desværre vurderes og behandles forskelligt
( det var ellers dét, man ville forhindre med indførelsen af Arbejdsevnemetoden),
men umiddelbart vil jeg mene, at der godt kan være lang vej igen.
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-05-2012, 10:38   #7
Hejdien
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-01 2012
Alder: 58
Indlæg: 219
Blog Indlæg: 2
Styrke: 13
Hejdien er ny på vejen
Jeg ville helt klart i den skrivelse du har lavet komme ind på hvad det er hun har tænkt sig, tænker hun revalidering og er det taget med i overvejelsen og hvis ikke hvorfor så ikke det ?

Der er mulighed for praktik på revalideringsydelse når man kommer fra sygedagpenge og ikke er afklaret har ikke lige fundet loven og er på vej ud af døren ... men kender flere der har været på den ... og under alle omstændigheder er der jo ikke noget der taler for at du skal tilbage i gamle erhverv eller at du kan klare et ufaglært job, så derfor skal de overveje en revalidering til et fag du kan klare og ikke blot lukke sygedagpenge og sætte dig på kontanthjælp, så skynd dig at få noget med ind om revalidering


http://www.ug.dk/forside/flereomraad...alidender.aspx
Hejdien er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-05-2012, 11:05   #8
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
hej morten...........hvad med omskoling - har nogen snakket om det...jeg har selv været i landbruget i mange år og da jeg kom til skade - er invalid,med 75 procent mistet erhversevne.................og ftp...men der var der mange der snakkede om,at ja du ka måske ikke det tunge job mere,men du ku jo godt sætte på kontor lidt og ta tlf...el.sidde lidt ved computer..der var sørme mange ufaglærte job,der ikke kræver fysisk hårdt arbejde - sagde de dengang...
jeg har ingen anelse om du ka få et fleksjob,da jeg fik det for mange år siden var jeg på reva inden.. men det er vist blevet endnu sværere idag..
du kan læse mange steder herinde hvilke kampe folk har haft - selv for et fleksjob.mener der er en der har kæmpet 8 år for det.det er ikke for at skræmme dig og måske går dit hurtig og let..
det er lægen og sb der ka hjælpe dig videre,men herinde er så mange der ved en masse om det og de skal nok komme med en million råd
k 1o er et super sted..ingen ved hvem man er,ingen dømmer og alle vil gerne hjælpe........
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-05-2012, 11:08   #9
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
hej morten..vil lige sige det er ikke altid at afgøerelsefra ask blir respepteret...det er de tit ligeglade med...ka du bare arb,2o timer i et el.andet erhverev - er det ikke engang sikkert de vil gøre noget
håber alt lykkedes
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-05-2012, 11:43   #10
supersus
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 60
Indlæg: 1.541
Styrke: 17
supersus er ny på vejen
Du må aldrig selv søge fleks, for så er du 99,9 % sikker på, at få et afslag, de arbejder altid mod fuld tid, det er så her arbejdsprøvninger vil vise, at det er urealistisk.
Har du været i arbejdsprøvninger ? ellers var det nok et godt sted at starte, og du vil nok også skulle i flere arbejdsprøvninger og et REVA center før de er klar til en indstilling til fleks.

Men som en anden bruger skrev selvforsørgende er ikke nødvendigvis 37 timer, det kan også være 20 timer. De tager ikke hensyn til dit tidligere erhverv/uddannelse, måske findes der et helt andet område du kan klare i et passende timetal.

Jeg er som dig arbejdsskadet og må ikke lave arme og skulderbelastende arbejde, jeg er tidligere slagteriarbejde, jeg blev afprøvet indenfor kontor 2 gange, så blomster afd, derefter REVA, og tilsidst lager i den lette afdeling, det sidste var jeg rigtig glad for, og her vil min fremtid ligge, og er godkendt til fleks på 15 timer. Så indimellem finder de et nyt fagområde, som bare er rigtig godt.

Men start først med noget arbejdsprøvning, så må tiden vise om du skal revalideres, eller indstilles til fleks.
__________________
Godkendt til fleksjob pr 1/4 - 2012 efter 8 års kamp.
supersus er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
nogen der har det på samme måde Peacock Dit og Dat 44 17-11-2014 12:38
kan jeg søge fleks? dyring Spørgsmål ang fleksjob 9 16-04-2013 01:47
søge om fleks? mikelzen Spørgsmål ang fleksjob 4 04-03-2013 13:07
Skal til at søge fleks job Olsen22 Spørgsmål ang fleksjob 24 23-11-2011 10:03
Kan jeg med rimelighed søge fleks? Fairnok Spørgsmål ang fleksjob 3 13-01-2007 15:49




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:29.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension