K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-05-2015, 20:17   #1
blæst
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 14-07 2013
Indlæg: 23
Styrke: 11
blæst er ny på vejen
Ledighedsydelse samtidig med ord. arbejde

Hej K 10 -

Jeg er lige blevet indstillet til fleksjob af rehab gruppen, og den endelige godkendelse skulle komme i løbet af 3 uger.
Jeg har et fast deltidsjob, som jobcentret har ansøgt om kunne blive til et fleksjob. Der har ikke været et fastholdelsesforløb på denne arbejdsplads, da timetallet i forvejen var 1/3 af fuld tid.
Min leder har afvist fleksjob uden begrundelse, og fagforeningen forbereder nu en sag. Men det kommer til at tage nogle uger, før der kan holdes møder med arbejdspladsen.

Det er jo sådan, at fra den dag, man får fleksjobgodkendelsen fra kommunen, så overgår man til ledighedsydelse, hvis man er fuldt ledig.

Hvad sker der, når jeg får fleksjobbeviset og stadig holder på mit job - i håb om at få forhandlet fleksjobbet på plads - det vil tage nogle uger...

Min jurist siger, at jeg endelig ikke må sige op. Men kan jeg blive tvunget til det, for at kunne modtage ledighedsydelse ?
Eller ville jeg kunne søge suppl dagpenge i min A kasse, indtil fleksjobbet er afklaret ?
Er der nogen som har erfaringer med dette ?
blæst er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-05-2015, 20:35   #2
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Hvor mange timer er du istand til at arbejde om ugen? Vil du kunne arbejde mere end de 12 timer du nu arbejder?

Jeg vil tro du kan få supplerende ledighedsydelse. Læs reglerne i loven https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=164058

Sidst redigeret af Akvamarin; 19-05-2015 kl. 20:38.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-05-2015, 23:14   #3
blæst
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 14-07 2013
Indlæg: 23
Styrke: 11
blæst er ny på vejen
Hej A - tak for svar -

Jeg er arbejdsprøvet og resultatet var 12 ugentlige timer som max -
Jeg har forsøgt at forstå oplysningen fra retsinfo - det står godtnok som om msn kan være lønnet og at ledighedsydelsen så modregnes - men når det drejer sig om Ledighedsydelse - så er det jo kun noget man får som fleksjobber -er "løn" så ikke ensbetydende med løn fra et fleksjob ??? Bedste hilsner blæst
blæst er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-05-2015, 10:30   #4
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Ledighedsydelse og job

Der er normalt intet i vejen for at få ledighedsydelse samtidigt med en løn indkomst. ( det er beskrevet i loven om modregning i ledighedsydelse )

Det er der en del der har.. Bruttolønnen fra jobbet modregnes bare (alt efter beløbet) med 30 % i ledighedsydelsen.. Evt 55 % med den del der ligger over knapt 14.000 kr/ md.
https://www.retsinformation.dk/Forms...id=164058#Kap4

Men så længe at man ikke er ansat i et fleksjob, så skal man bare være arbejdssøgende, og følge alle andre regler som ledige pålægges..

Sidst redigeret af mik16; 20-05-2015 kl. 10:33.
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-05-2015, 11:10   #5
blæst
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 14-07 2013
Indlæg: 23
Styrke: 11
blæst er ny på vejen
Tak Michael !! Det var good news ��
Så skal det nok gå ! Bedste hilsner blæst ��
blæst er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-05-2015, 12:06   #6
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af mik16 Se meddelelser
Der er normalt intet i vejen for at få ledighedsydelse samtidigt med en løn indkomst. ( det er beskrevet i loven om modregning i ledighedsydelse )

Det er der en del der har.. Bruttolønnen fra jobbet modregnes bare (alt efter beløbet) med 30 % i ledighedsydelsen.. Evt 55 % med den del der ligger over knapt 14.000 kr/ md.
https://www.retsinformation.dk/Forms...id=164058#Kap4

Men så længe at man ikke er ansat i et fleksjob, så skal man bare være arbejdssøgende, og følge alle andre regler som ledige pålægges..
Men kommunen kræver vel at trådstarter står til rådighed for et 12 timers fleksjob samtidigt. Og kan man det hvis man har et 12 timers bijob?

Jeg tænker ikke det går i længen, men måske fordi kommunen også gerne ser jobbet laves om til et fleksjob kan det gå for en kortere tid.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-05-2015, 12:32   #7
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Akvamarin Se meddelelser
Men kommunen kræver vel at trådstarter står til rådighed for et 12 timers fleksjob samtidigt. Og kan man det hvis man har et 12 timers bijob?

Jeg tænker ikke det går i længen, men måske fordi kommunen også gerne ser jobbet laves om til et fleksjob kan det gå for en kortere tid.
Der er i loven ikke sat nogen begrænsning for længden af et job samtidigt med ledighedsydelsen.. Kun at det naturligvis skal holdes indenfor hvad man kan arbejde pr. uge..

At trådstarter arbejder 12 timer.. Og at de stemmer med samme vurderet timer, er jo perfekt.. Samtidigt er en ekstra lønindkomst jo en økonomisk fordel for kommunen. Da den nedsætter udgiften til ledighedsydelse.

Men det er korrekt at loven har et lidt andet sigte.. Nemlig at det er muligt at arbejde sideløbende med en ledighedsydelse. Der kan være begrundelser for ikke at oprette det job, som et fleksjob.. Fx. for få timer eller at det job kun er i perioder..

På den anden side, så står der i loven, at "en fleksjobber har pligt til at udnytte sin arbejdsevne, bedst mulig" Og det er netop hvad der sker hér, når der pt. ikke lige er mulighed for ansættelse i et godkendt fleksjob.

Mht. til at stå til rådighed for et fleksjob på max. 12 timer, når man arbejder samme 12 timer i et IKKE fleksjob, kommer det af sig selv.

Når kommunen HAR godtkendt et fleksjob på x antal timer, så kan de ikke forlange at man opsiger det job, hvis et andet med fx. bedre time tal dukker op. Og man står heller ikke som ledig.
Begrundelsen for dette er vel fordi, at en arbejdsgiver der tilbyder et fleksjob, skal være ret sikker på at kunne beholde sin fleksjobber. Og ikke forlanges opsagt, hvis kommunen finder et med flere timer ???

De kan til gengæld lovmæssigt forlange at et IKKE fleksjob opsiges, hvis et fleksjob kan tilbydes.

Sidst redigeret af mik16; 20-05-2015 kl. 12:47.
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-05-2015, 10:08   #8
blæst
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 14-07 2013
Indlæg: 23
Styrke: 11
blæst er ny på vejen
Tak for mere god Info - så behøver jeg ikke sige op mens jeg venter på afklaring vedr mit nuværende job kan blive et fleksjob - bh blæst !
blæst er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:56.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension