K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 05-03-2015, 13:14   #11
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Det er et spændende "projekt"

Jeg tror ikke at ankestyrelsen har taget stilling til det ??

Det nærmeste svar der kommer, er om en fleksjobber mister bevillingen, HVIS hun tager til Kina et år.. Og svaret er kun vejledende..

https://ast.dk/om-ankestyrelsen/juri...-til-halvandet

På den anden side, så kan man miste retten til ledighedsydelse permanent HVIS man ikke står til rådighed for et fleksjob.. Den ret kan så optjenes igen.

http://www.socialjura.dk/content-sto...7-2013/#c89471

Jeg ville nok forsøge at få kommunen til at spørge juridisk hotline.. De besvare IKKE spørgsmål fra private..

https://ast.dk/om-ankestyrelsen/juri...disk-hotline-1

Sidst redigeret af mik16; 05-03-2015 kl. 13:18.
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-03-2015, 14:22   #12
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Jeg ville nok forsøge at få kommunen til at spørge juridisk hotline.. De besvare IKKE spørgsmål fra private..


God ide, men svarene er oftest kun vejledende.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-03-2015, 12:13   #13
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Spørgsmålet kan også sendes på mail til Beskæftigelsesministeriet..

Tip Spørg klart og tydeligt.. Og endelig kun eet spørgsmål af gangen..

Men forvent måneders svartid..

Mail sendes til : [email protected]
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-03-2015, 16:13   #14
iamforever
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 14-03 2010
Indlæg: 116
Styrke: 15
iamforever er ny på vejen
Spørgsmål til BM:

Til Beskæftigelsesministeriet

Undertegnet ønsker at få svar på følgende spørgsmål.

Vil man miste sin fleksjobs bevilling:

Hvis man vælger at arbejde selvstændig eks. som selvstændig konsulent efter modtagelse af sin fleksjobs bevilling og man ikke modtager nogen former for tilskud eller ydelser fra det offentlige i den periode man arbejder selvstændigt, og så længe det selvstændige arbejde er inden for rammerne for grundlaget for fleksjobs bevillingen?

Jeg ser frem til ministeriets besvarelse.




Svar fra BM/STAR (I går d. 05-03-2015)

Tak for din mail til Beskæftigelsesministeriet. Ministeriet har bedt os om at svare dig, fordi du skriver om vores område.

Hverken ministeren eller vi kan tage stilling til det konkrete eksempel, du nævner. Det er kommunen, der har ansvaret for og tilrettelægger beskæftigelsesindsatsen, og herunder administrerer reglerne vedrørende fleksjobordningen.

Det er derfor også kommunen, der skal kunne besvare spørgsmål og vejlede på et konkret niveau, som det du spørger til.




Svar tilbage til STAR/BM (I dag d. 06-03-2015)

Til Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering

Der bedes ikke om en direkte sagsbehandlings beslutning fra ministeriet eller STAR.

Der ønskes forklaret fra ministeriet om hvordan loven skal forstås med henvisning til mulighederne for at fleksjobber kan være selvstændige, det er jo Ministeriet der står bag loven som den øverste ansvarlig myndighed, en kommune har kun mulighed for at fortolke og skønne hvad der menes med en given lov når de administrerer efter den, og det vil sige i sidste ende kan der være 98 forskellige svar hvilket ikke er hensigtsmæssigt og nok heller ikke hvad ministeriet ønsker skal være den gældende praksis.

Det er let nok at få 2 af landes kommuner til at komme med 2 forskellige svar på de spørgsmål som undertegnet har givet hvilket dermed ikke vil give et gyldigt svar som kan bruges.

Ud fra normal praksis når en lov gå igennem folketingets vedtagelses proces kommer der utallige kommentarer/bemærkninger fra politikerne om hvordan hver § i loven skal forstås og hvad meningen med den § er før den vedtages.

Derfor er det ministeriet som øverste myndighed på området der i sidste ende ligger inde med det endegyldig korrekte svar på hvordan loven SKAL forstås og administreres efter ude i landes kommunerne for hvert enkelt §, det er vel heller ikke meningen at spørgsmålene skal henvises til en domstol må man gå ud fra.

Undertegnet kan ikke finde nogen § i loven der netop:

1. Forbyde en person der er bevilliget fleksjob at være selvstændige efter bevillingen og dermed heller ikke kan miste den så længe personen ikke modtager nogen former for ydelser eller tilskud fra stat/kommune og så længe personen ikke overtræder grundlaget for bevillingen.

2. Fratager en person sin fleksjobs bevilling hvis ikke man ønsker at eller kan modtage nogen former for ydelser/tilskud fra stat/kommune i det arbejde man nu udfører.


Derfor ønsker undertegnet overstående spørgsmål besvaret.


Indeholder loven allerede svarene bedes ministeriet henvise til de relevante § der besvare dem.


Spørgsmålene er utrolig relevante at få besvaret da så længe de forbliver ubesvaret er til hindre for at personer der er bevilliget fleksjobs bevilling frit kan vælge hvad personen ønsker at bruge sin resterende arbejdskraft til på arbejdsmarkedet.


Derfor ser jeg frem til at ministeriet eller STAR besvare spørgsmålene.



Så må man se hvad de svare, for svare skal de, ellers må man få ombudsmanden til at rykke ministeriet/star for et svar.
iamforever er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-03-2015, 16:26   #15
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Hmm.. Det svar du har modtaget, så jeg igår at en anden fik.. På et andet spørgsmål.

Altså at de henviser til kommunen.. Ret frækt..

Måske er det deres nye stil ????
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-03-2015, 16:33   #16
iamforever
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 14-03 2010
Indlæg: 116
Styrke: 15
iamforever er ny på vejen
Ja, hvis de tror de kan slippe for at svare så prøve de det først.

Men det handler om at være aggressiv nok overfor myndighederne, kommunen fortolker og skønner men det er ministeriet som sidder som den øverste myndighed på et given område med det endegyldige svar (før domstolen) på hvordan loven faktisk er ment at den skal forstås og administreres på.

Der er desværre nogen som regner med at det som kommunen siger er det korrekte og derfor ikke går videre med sagen, de glemmer eller ved ikke at der er 98 kommuner som kan komme med 98 forskellige svar med 98 begrundelser hvorfor de siger som de siger.
Hvilket ikke kan bruges som et korrekt svar.
iamforever er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-03-2015, 17:36   #17
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Det er vel egentlig meningen, at kommunen selv skal kunne vejlede dig korrekt om området. Men forstår dig godt, at det ikke altid man kan få den korrekte vejledning..... Men forvent ikke feks., at arbejdsmarkedsstyrelsen selv kan svare korrekt. Jeg har selv haft et meget interessant spørgsmål til dem, og det forvirrede selv dem. Senere hen fik man lavet loven om, så loven var mere klare netop på det område der både forvirrede mig og arbejdsmarkedsstyrelsen.

Jeg tror næppe du finder nogen, der har kunne få lov at oprette en selvstændig virksomhed efter en godkendelse som fleksjobber.

Jeg har ledt lidt efter love og regler:

LAB loven, https://www.retsinformation.dk/Forms...d=164698#Kap13
(bemærk at nedenstående ikke nævner egentlig godkendelse af fleksjobbevilling, men udelukkende tilskud, hvis man har nedsat arbejdsevne OG har en selvstændig virksomhed)

Støtte i form af tilskud til selvstændigt erhvervsdrivende tilkendt efter den 1. januar 2013
§ 70 g. Jobcenteret kan give tilbud om støtte i form af tilskud i 5 år til personer, som driver selvstændig virksomhed som hovedbeskæftigelse her i landet, og som
1) har en varig og væsentlig nedsat arbejdsevne i forhold til arbejdet i den selvstændige virksomhed,
2) udnytter sin arbejdsevne fuldt ud i virksomheden,
3) er under folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om social pension,
4) ikke modtager førtidspension efter lov om social pension eller lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v. og
5) forud for tilkendelse af tilskuddet første gang har drevet den selvstændige virksomhed i væsentligt omfang i mindst 12 måneder inden for de seneste 24 måneder.
Stk. 2. Jobcenteret træffer afgørelse om at give tilbud om støtte i form af tilskud til en selvstændigt erhvervsdrivende efter forelæggelse for rehabiliteringsteamet, jf. § 25 a i lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats. Jobcenteret skal på baggrund af rehabiliteringsplanens forberedende del umiddelbart kunne vurdere, om personen opfylder betingelserne for at modtage tilbud efter stk. 1.


Hvordan den undersøges inden berettigelse af evt. tilskud:
https://www.retsinformation.dk/Forms...id=166839#Kap6
(se § 15)

Og hvis man evt. misbruger fleksjobordningen, så må du vel være opmærksom på tilbagebetaling:
https://www.retsinformation.dk/Forms...id=166941#Kap6

Kapitel 6
Annullation af bevillinger, tilbagebetaling af ydelser, misbrug m.v.

§ 13. En arbejdsgiver, der modtager løntilskud efter § 71, stk. 2-4, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og en selvstændigt erhvervsdrivende, der modtager tilskud efter § 75 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, har pligt til at underrette kommunen om forhold, der har betydning for retten til tilskuddet.
Stk. 2. Kommunen kan bestemme, at tilskuddet enten ikke kan udbetales eller skal tilbagebetales, hvis
1) arbejdsgiveren eller den selvstændige har afgivet urigtige oplysninger om forhold, der har betydning for at opnå eller bevare retten til løntilskud til at ansætte personer i fleksjob eller tilskud som selvstændig, eller
2) arbejdsgiveren eller den selvstændige forsætligt har fortiet forhold, der har samme betydning som nævnt under nr. 1.


Som jeg ser det, har du jo mulighed for at få tilskud, hvis du starter din egen virksomhed nu. Hvorfor vente... især hvis det er en drøm, du har? Bare et bud.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-03-2015, 14:01   #18
iamforever
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 14-03 2010
Indlæg: 116
Styrke: 15
iamforever er ny på vejen
Hej curls

Citat:
forud for tilkendelse af tilskuddet første gang har drevet den selvstændige virksomhed i væsentligt omfang i mindst 12 måneder inden for de seneste 24 måneder.
Dette er kun for folk som var selvstændige mindst 12 måneder inden for 24 måneder før bevillingen hvis de ønsker at modtage ydelser/tilskud som selvstændige, den siger intet om du har lov til at starte op som selvstændige uden tilskud/ydelser efter du fik bevillingen og om du miste bevillingen hvis du gør det.


Som loven er skrevet ses der ingen specifik § der forbyder at starte som selvstændig efter du fik bevillingen, den eneste ting som du bare ikke kan er at forlange tilskud og støtte til at drive den, da for at få disse skulle du allerede være selvstændig før bevillingen.


Derfor ser jeg både loven og vejledningen som at så længe du Ikke modtager nogen former for tilskud eller andre ydelser fra stat/kommune så er du fri til at starte som selvstændig så længe du overholder rammerne og grundlaget for fleksjobs bevillingen, altså hvis du f.eks. har dårlig ryg skal du jo ikke starte som selvstændig jord og betonarbejder eller flyttemand da det jo vil være direkte modstridende for grundlaget for fleksjobs bevillingen.

Ens indkomst er ikke et grundlag for bevilling af fleksjobs bevilling, så derfor har det intet at sige som du er selvforsørgende eller ej eller kan blive selvforsørgende eller ej.

§ 69 siger :
Citat:
Jobcenteret sørger for, at personer under folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om social pension, med varige og væsentlige begrænsninger i arbejdsevnen
§ 70 siger :
Citat:
Jobcenteret giver tilbud om fleksjob til personer, som ikke modtager førtidspension efter lov om social pension eller lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v., og som ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår på arbejdsmarkedet.
Disse er de eneste begrundelser for at tilkende fleksjobs bevilling.

Derfor hvis du kan tjene din egen penge ved at være selvstændig i de timer som du kan magte i henhold til rammerne og begrundelsen for bevillingen så ser jeg ingen forbud i loven mod at starte som selvstændig efter du fik bevillingen, du kan bare ikke modtage ydelser/tilskud til at drive den.

Der er ingen maksimum eller minimum indkomst for at beholde fleksjobs bevillingen, du kan være i fleksjob i et privat eller offentligt firma uden tilskud/ydelser hvis din løn er høj nok.
iamforever er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-03-2015, 14:40   #19
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Men hvis man kan undlade at modtage ydelser som du foreslår, fordi man har lavet en selvstændig virksomhed, kan man vel også holde orlov ,som hende der ville med sin mand til Kina et år. Og det skriver de jo hun ikke kan. https://ast.dk/om-ankestyrelsen/juri...-til-halvandet

Er spændt på hvad det ender med. Det ville jo gøre det meget mere frit at være fleksjobber. Har du forespurgt på kommunen?
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-03-2015, 22:31   #20
iamforever
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 14-03 2010
Indlæg: 116
Styrke: 15
iamforever er ny på vejen
Den sag omkring det at flytte med sin mand til kina på grund manden bliver udstationeret og dermed får trusler om at så mister man fleksjobs bevillingen, den håber jeg at kvinden bringer til Ankestyrelsen og derfra til domstolen, da det ud fra mit synspunkt er et brud på EU kerne rettigheder omkring familieliv og samtidig brud på handicapkonventionen.

Samtidig er personen blevet bevilliget fleksjob under de gamle regler og der snakkes der ikke om 5 års "prøve" periode, derfor er der ingen grund til at afprøve bevillingen efter at kvinden er kommet hjem igen med mindre hun selv kommer op og siger hun mener hun kan klare at arbejde på helt almindelig vilkår.

Der er intet i lovgivningen der forbyder en fleksjobs bevilliget fleksjobber at tager på 1-2-3 års selvbetalt ferie, i ingen § er der nævnt dette, der står bare du ikke kan få nogen ydelser i denne periode uden for Danmark.

Den lov ang. orlov og fleksjobber er også en der må afprøves, den kan snildt tolkes som et brud på handicapkonventionen som EU har underskrevet, den siger at ALLE handicappede skal have ret til de samme muligheder som ikke handicappede.
iamforever er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 02:46.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension