K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-07-2012, 12:40   #1
Tante12
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 27-10 2011
Indlæg: 7
Styrke: 0
Tante12 er ny på vejen
Modregning i ledighedsydelse (tab af erhvervsevne)

Jeg håber, jeg kan få nogle gode råd om, hvad jeg skal gøre i følgende situation:

Jeg er netop blev godkendt til fleks og er ved at søge ledighedsydelse, og den sagsbehandler, jeg har fået på ydelsescentret (Odense), har netop i dag meddelt mig, at hun vil modregne de udbetalinger jeg evt. får fra min forsikring for tab af erhvervsevne.

Fordi jeg har hørt, at der er forskellige udbetalinger, der modregnes, har jeg forsøgt på forhånd at sætte mig ind i reglerne, så jeg vidste, hvad jeg kunne forvente. Jeg har læst herinde, andre kvalificerede steder på nettet, på Retsinformation - og jeg har spurgt tre forskellige medarbejdere på ydelsescentret. I alle tilfælde har svaret lydt, at tab af erhvervsevne IKKE skal modregnes.

Så jeg protesterede selvfølgelig og spurgte hvorfor - og fik det svar, at sådan var det altså bare (sic!).

Jeg har læst tråde herinde, der handler om det samme, og problemet lader til at være, at der i 2010 (?) er kommet en ny bekendtgørelse, som de fleste kommuner åbenbart har overset. Men jeg kan se, at der nu også er kommet en ny bekendtgørelse i april i år, og jeg ved jo ikke, om der i den er ændringer, der stiller sagen anderledes?

https://www.retsinformation.dk/forms...id=141068#Afs2

Kan det virkelig tænkes, at en kommune gennem flere år kan overse den slags bekendtgørelser? Det er jo helt uacceptabelt. Jeg har i øvrigt kontaktet min fagforening (og min forsikring) også, men der er jo ferie, og det er svært at få fat i nogen, der ved noget om den slags.

Så jeg håber, I kan hjælpe mig med to ting:

1. At fortælle mig, om situationen stadig er den samme - at udbetalinger for tab af erhvervsevne IKKE skal modregnes.

2. At råde mig til - hvis ovenstående er tilfældet - hvordan jeg griber sagen an? Skal jeg sende sagsbehandleren et uddrag af bekendtgørelsen med den relevante paragraf? Eller er det evt. bedre at gå direkte til sagsbehandlerens chef? Eller måske noget helt tredje?

Sidst redigeret af Tante12; 25-07-2012 kl. 12:42. Årsag: manglende s
Tante12 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-07-2012, 13:11   #2
Tob
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 18-07 2011
Alder: 38
Indlæg: 149
Styrke: 13
Tob er ny på vejen
Jeg er ikke sikker på om der er særlige regler når det gælder ledighedsydelse men normalt vil du blive trukket for løbende erstatninger og ikke for engangs erstatninger.
Så hvis du får f.eks. 5000 kr. pr. md. i erstatning kan de trække dig i ledighedsydelse, men får du f.eks. 200.000 kr. udbetalt må de ikke trække noget.
Tob er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-07-2012, 13:18   #3
Tante12
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 27-10 2011
Indlæg: 7
Styrke: 0
Tante12 er ny på vejen
Men det er ikke erstatning for tabt arbejdsfortjeneste. Det er udbetalinger (pension, antager jeg, da det er en del af min pensionsordning) som følge af tab af erhvervsevne. Jf. bekendtgørelsens §12, stk. 14. Ellers har jeg forstået det hele forkert

Og det er der åbenbart også tre andre på samme kontor, der har. Men jeg er forvirret - det indrømmer jeg meget gerne.
Tante12 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-07-2012, 13:31   #4
steine
Hvor skulle jeg ellers være
 
steines avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-06 2009
Lokation: Holbæk Kommune, Vestsjælland
Alder: 54
Indlæg: 138
Styrke: 15
steine er ny på vejen
Jeg vil tro det er denne der skal henvises til:

Citat:
Indtægter, der ikke medfører fradrag

§ 12. Der sker ikke fradrag for arbejdsfrie indtægter, herunder:

5) Erstatninger, herunder erstatninger efter lov om arbejdsskadesikring.
Da jeg gik ledig i 2010 var det i hvertfald samme ordlyd min kommune henviste til med beskeden at min løbende erstatning ikke skulle modregnes.
__________________
"Sikrest er når spares skal,
et spark til nedslidtes tryghed og fred"
Carl Scharnberg
steine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-07-2012, 13:40   #5
Tob
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 18-07 2011
Alder: 38
Indlæg: 149
Styrke: 13
Tob er ny på vejen
Kan se at det kun er for kontanthjælp det gælder at de må trække dig for løbende ydelser.
Tob er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-07-2012, 13:47   #6
Tante12
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 27-10 2011
Indlæg: 7
Styrke: 0
Tante12 er ny på vejen
Tusind tak for svar indtil videre!

Jeg har heldigvis lige modtaget en mail fra min forsikring, der tilsyneladende har lidt mere styr på paragrafferne end den pågældende sagsbehandler. De har lige hevet alle relevante paragraffer og citater frem og sagt, jeg bare kan sende det videre til min sagsbehandler. Så må vi jo se, hvad hun siger til det
Tante12 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-07-2012, 14:01   #7
Trunnte
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 21-03 2011
Lokation: Frederiksberg
Indlæg: 9
Styrke: 0
Trunnte er ny på vejen
De må ikke trække dig i ledighedsydelse, og modregne din udbetaling for tab af erhvervsevne.

Citat:
Indtægter, der ikke medfører fradrag

§ 12. Der sker ikke fradrag for arbejdsfrie indtægter, herunder:

14) Pension, der udbetales som følge af tab af erhvervs-/arbejdsevne, og som er led i et tidligere ansættelsesforhold.
Kommunen bør da kende gældende regler for området.

Mener at det kunne lade sig gøre for år tilbage, men i dag er ovennævnte gældende, som i øvrigt er nævnte i det link du har henvist til.

Jeg vil skriftligt anmode kommunen om en uddybende skriftligt begrundelse for hvorfor de vil trække dig i ledighedsydelse, og hvilken paragraf de henviser til i BEK nr 291 af 27/03/2012.

Endvidere at du jo må høre ind under § 12, stk. 14.

Håber det kan hjælpe dig, for det andet kan bare ikke være rigtigt.
Trunnte er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-07-2012, 21:35   #8
bettepjevs
På vej til at lære K10
 
bettepjevss avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-07 2012
Indlæg: 4
Styrke: 0
bettepjevs er ny på vejen
Hej Tante 12

Efter en arbejdsskade får jeg ledighedsydelse og modtager samtidig erstatning for nedsat arbejdsevne (forsikring fra mit tidligere arbejde) og midlertidig erstatning fra AKS.

Jeg skulle sende en kopi ind til kommunen af mine afgørelser fra de pågældende steder, så der var dokumentation på, at det var erstatninger - de bliver ikke modregnet.

MEN hvis du har en anden indtægt ved siden af, så modregnes den.

Håber det kan hjælpe dig.

Hilsen
Bettepjevs
bettepjevs er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-07-2012, 22:08   #9
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Hvis du ender med, at være i tvivl om hvorvidt de må trække i din ledighedsydelse i forhold til den indtægt du har, så synes jeg, at du skal formulere en klage (det er vigtigt, det fremgår tydeligt, at det er en klage) til jobcenterchefen.

Klag over, at de trækker i din ledighedsydelse og vedlæg al relevant dokumentation (kopi af afgørelse fra forsikringen, div. bekendtgørelser m.m.).

Så skal du nok få besked hvis der er noget du har misforstået, og så kan du jo skrive deres forklaring herinde.

Hellere klage en gang for meget end en gang for lidt.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-07-2012, 10:29   #10
Migger
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 19-07 2012
Lokation: Kalundborg
Alder: 35
Indlæg: 12
Blog Indlæg: 1
Styrke: 12
Migger er ny på vejen
Og så skal du kontakte din bank og få åbnet en konto som kun er til erstatninger så kan kommunen se at det ikke er en indtægt og samtidig kan evt kreditore ikke gøre krav i pengene...
Migger er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
MIN ledighedsydelse 2013, modregning af egenpension i ledighedsydelse Fyret2011 Alt det andet 4 04-02-2013 19:38
Modregning i ledighedsydelse OBS ! Knopf Spørgsmål ang fleksjob 1 31-12-2011 00:02
Modregning i ledighedsydelse lisser Spørgsmål ang fleksjob 1 30-12-2011 02:03
Tabt erhvervsevne, kapitalisering, modregning, FP? Hjælp! Kikkiålborg Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 24-10-2011 12:21




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:49.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension