K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 15-05-2015, 13:26   #51
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Ud fra ministerens svar til beskæftigelsesudvalget fratager det ikke fleksjobs bevillingen at prøve kræfter som selvstændig, så længe bevillings grundlaget overholdes.

Forskellen er vel næsten ens. Mulighed for at få en ny fleksjobbevilling, men det kræver ny ansøgningsprocedure, hvor det skal vurderes om man stadig er berettiget- opfylder kravene.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-05-2015, 14:43   #52
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af iamforever Se meddelelser
Ud fra ministerens svar til beskæftigelsesudvalget fratager det ikke fleksjobs bevillingen at prøve kræfter som selvstændig, så længe bevillings grundlaget overholdes.
Hvor i ministerens svar læser du det?
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-05-2015, 21:47   #53
Mikey
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-02 2014
Indlæg: 97
Styrke: 11
Mikey er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af iamforever Se meddelelser
Har modtaget dette brev fra DUKH efter jeg spurgte dem om de kendte til reglerne vedr. selvstændig virksomhed og fleksjobs bevilling:

”Vedr Bevaring af retten til fleksjob
DUKH har i brev til Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering spurgt om en fleksjobvisitation kan gøres hvilende i forbindelse med at den fleksjobvisiterede ønsker at starte en selvstændig virksomhed. DUKH ønsker oplyst, om retten til fleksjob frakendes.
Personer, der påtager sig ustøttet beskæftigelse herunder ustøttet beskæftigelse i selvstændig virksomhed, vil efter styrelsens opfattelse ikke længere være omfattet af fleksjobordningen. Det fremgår således bl.a. af § 70 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, at jobcenteret giver tilbud om fleksjob til personer, som ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår på arbejdsmarkedet.
Såfremt en person efter beskæftigelse på det ordinære arbejdsmarked ønsker at vende tilbage i et fleksjob, vil det forudsætte, at der sker en ny visitation, forelæggelse for rehabiliteringsteamet etc.
Det bemærkes, at der efter § 70 g i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats er mulighed for at yde tilskud til personer som driver selvstændig virksomhed som hovedbeskæftigelse her i landet og som har en varig og væsentlig nedsat arbejdsevne. Forud for en evt. tilkendelse af tilskud første gang skal den selvstændige virksomhed have været drevet i væsentlig omfang i mindst 12 måneder inden for de seneste 24 måneder.”



Dette brev viser at styrelsen og ministeren ikke taler sammen ret tit.

Ud fra ministerens svar til beskæftigelsesudvalget fratager det ikke fleksjobs bevillingen at prøve kræfter som selvstændig, så længe bevillings grundlaget overholdes.

Men styrelsen mener åbenbart noget helt andet.

Deres svar til DUKH vil blive brugt til at få uddybet ministerens svar på udvalgsspørgsmålene.
Der står jo såfremt en person efter beskæftigelse på det ordinære arbejdsmarked ønsker at vende tilbage til fleksjob ...... osv.

Med det menes der jo at hvis man som fleksjobvisiteret har prøvet kræfter af på arbejdsmarkedet på "ordinære vilkår" som selvstændig, så forudsætter det ny fremlæggelse for rehabiliteringsteamet. Men i dit tilfælde er der jo ikke tale om ordinære vilkår, idet du ønsker at tilbyde din arbejdskraft som konsulent med forbehold for dine skånehensyn, herunder formoder jeg det også gælder nedsat tid. Så svaret til DUKH vedrører jo ikke de betingelser som du ønsker at tilbyde din arbejdskraft under, eller har jeg misforstået noget?
Mikey er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-05-2015, 07:22   #54
iamforever
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 14-03 2010
Indlæg: 116
Styrke: 15
iamforever er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af stampe Se meddelelser
Ud fra ministerens svar til beskæftigelsesudvalget fratager det ikke fleksjobs bevillingen at prøve kræfter som selvstændig, så længe bevillings grundlaget overholdes.

Forskellen er vel næsten ens. Mulighed for at få en ny fleksjobbevilling, men det kræver ny ansøgningsprocedure, hvor det skal vurderes om man stadig er berettiget- opfylder kravene.
Det står her i svar 252 : Hverken reglerne om fleksjob til lønmodtagere eller reglerne om tilskud til selv-stændigt erhvervsdrivende forhindrer imidlertid, at en person med nedsat arbejds-evne etablerer sig med selvstændig virksomhed.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Akvamarin Se meddelelser
Hvor i ministerens svar læser du det?
Det står her i svar 252 : Hverken reglerne om fleksjob til lønmodtagere eller reglerne om tilskud til selv-stændigt erhvervsdrivende forhindrer imidlertid, at en person med nedsat arbejds-evne etablerer sig med selvstændig virksomhed.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Mikey Se meddelelser
Der står jo såfremt en person efter beskæftigelse på det ordinære arbejdsmarked ønsker at vende tilbage til fleksjob ...... osv.

Med det menes der jo at hvis man som fleksjobvisiteret har prøvet kræfter af på arbejdsmarkedet på "ordinære vilkår" som selvstændig, så forudsætter det ny fremlæggelse for rehabiliteringsteamet. Men i dit tilfælde er der jo ikke tale om ordinære vilkår, idet du ønsker at tilbyde din arbejdskraft som konsulent med forbehold for dine skånehensyn, herunder formoder jeg det også gælder nedsat tid. Så svaret til DUKH vedrører jo ikke de betingelser som du ønsker at tilbyde din arbejdskraft under, eller har jeg misforstået noget?
I styrelsens øjne mener man åbenbart at så snart du ikke modtager tilskud af den ene eller anden art som fleksjobber så er det på ordinær vilkår hvilket ikke er korrekt da du sagtens kan være fleksjobber uden nogen former for tilskud.

Men Ministerens svar overtrumfer Styrelsen i og med at en Minister skal svare korrekt og sandt i folketinget så har styrelsens svar ikke nogen vægt i forhold til hvad der er op og ned (det skulle da lige være hvis ministeren har svaret usandt i folketinget men det forventer man jo ikke), og ministeren har svaret at der ingen hindring er i loven omkring fleksjob : Hverken reglerne om fleksjob til lønmodtagere eller reglerne om tilskud til selv-stændigt erhvervsdrivende forhindrer imidlertid, at en person med nedsat arbejds-evne etablerer sig med selvstændig virksomhed.
iamforever er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-05-2015, 11:55   #55
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af iamforever Se meddelelser
Det står her i svar 252 : Hverken reglerne om fleksjob til lønmodtagere eller reglerne om tilskud til selv-stændigt erhvervsdrivende forhindrer imidlertid, at en person med nedsat arbejds-evne etablerer sig med selvstændig virksomhed.
Nej intet forhindrer dig i at etablere selvstændig virksomhed. Spørgsmålet var hvad der sker med fleksbevillingen. Har du den stadig hvis du får brug for den? Det siger ministeren intet om.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-05-2015, 13:11   #56
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Usmageligt ??

Helt ærligt så finder jeg det efterhånden ret usmageligt, hvis man efter en langvarig kamp for at blive tilkendt fleks, kort efter tilkendelsen bare siger: "Jeg kan sagtens klare mig selv, men jeg vil have samme ret som alle andre fleksjobbere, hvis det ikke går"

Er man trådt ud af systemet, så bør man sgu` da forvente at skulle blive revurderet igen ???
I modsætning til et fleksjob, så er der hvis man forsøger sig som selvstændig, ingen kontrol.. Hverken mht. skånehensyn eller tidsforbrug m.m.

Jeg ser det lidt som en hån mod alle dem, der kæmper sig igennem den ene arbejdsprøvning efter den anden.. For at bevise, at der er nedsat arbejdsevne i ethvert job..

Indenfor nuværende rammer, så kan man jo sagtens forsøge sig som selvstændig.. Men som bibeskæftigelse. Også med status som ledig, men skal naturligvis stå til rådighed for et fleksjob..
Er man i et fleksjob, så er det stadig muligt at have bibeskæftigelse som selvstændig.. Så længe man holder sig indenfor samlet vurderet arbejdsevne..

Sidst redigeret af mik16; 16-05-2015 kl. 13:22.
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-05-2015, 14:03   #57
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Det står her i svar 252 : Hverken reglerne om fleksjob til lønmodtagere eller reglerne om tilskud til selv-stændigt erhvervsdrivende forhindrer imidlertid, at en person med nedsat arbejds-evne etablerer sig med selvstændig virksomhed.


Ikke optimalt at plukke de ting ud af en helhed, som passer en. Der er jo andre steder angivet de betingelser, der gælder for at være selvstændig.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-05-2015, 15:57   #58
iamforever
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 14-03 2010
Indlæg: 116
Styrke: 15
iamforever er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af stampe Se meddelelser
Det står her i svar 252 : Hverken reglerne om fleksjob til lønmodtagere eller reglerne om tilskud til selv-stændigt erhvervsdrivende forhindrer imidlertid, at en person med nedsat arbejds-evne etablerer sig med selvstændig virksomhed.


Ikke optimalt at plukke de ting ud af en helhed, som passer en. Der er jo andre steder angivet de betingelser, der gælder for at være selvstændig.
Hvor er det at det svar er taget ud af helheden?, og hvor er det at du mener at ministeren siger at man ikke kan være selvstændig og beholde fleksjobs bevillingen?
iamforever er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-05-2015, 16:13   #59
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Jeg tror altså ikke "en person med nedsat arbejdsevne" er det samme som en fleksjobber, hvis det er det formulering der får dig til at tro at ministeren har sagt man godt kan starte en selvstændig virksomhed og beholde sin fleksjob bevilling.

Han bruger vendingen "en person med nedsat arbejdsevne". Hvis han mente "en person, som er tilkendt fleksjob" havde han skrevet det, da der jo netop er det der er spurgt til i spørgsmålet til ham. Jeg tror der er en god grund til at han bruger den anden vending.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-05-2015, 16:25   #60
iamforever
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 14-03 2010
Indlæg: 116
Styrke: 15
iamforever er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af mik16 Se meddelelser
Helt ærligt så finder jeg det efterhånden ret usmageligt, hvis man efter en langvarig kamp for at blive tilkendt fleks, kort efter tilkendelsen bare siger: "Jeg kan sagtens klare mig selv, men jeg vil have samme ret som alle andre fleksjobbere, hvis det ikke går"

Er man trådt ud af systemet, så bør man sgu` da forvente at skulle blive revurderet igen ???
I modsætning til et fleksjob, så er der hvis man forsøger sig som selvstændig, ingen kontrol.. Hverken mht. skånehensyn eller tidsforbrug m.m.

Jeg ser det lidt som en hån mod alle dem, der kæmper sig igennem den ene arbejdsprøvning efter den anden.. For at bevise, at der er nedsat arbejdsevne i ethvert job..

Indenfor nuværende rammer, så kan man jo sagtens forsøge sig som selvstændig.. Men som bibeskæftigelse. Også med status som ledig, men skal naturligvis stå til rådighed for et fleksjob..
Er man i et fleksjob, så er det stadig muligt at have bibeskæftigelse som selvstændig.. Så længe man holder sig indenfor samlet vurderet arbejdsevne..

Hvor er det usmagelige henne ??, Hvad er forskellen på en som blive bevilliget fleksjob i sin egen ejet virksomhed og en person som bliver bevilliget fleksjob men som ikke ejer en virksomhed men som har en god ide og ønsker at prøve at være selvstændig i de timer som personen fik sin fleksjobs bevilling på?.
En person som bliver bevilliget fleksjob i egen virksomhed skal OGSÅ dokumenter tidsforbrug, virksomhedens indtjening og sin egen indkomst, arbejdet SKAL være nomineret til 37 timer om ugen ellers kan man ikke blive bevilliget fleksjobs i egen virksomhed.


Hvornår er man så lige trådt ud af arbejdssystemet hvis man stadigvæk kan arbejde på særlige vilkår?.


Kan man blive bevilliget fleksjob i sin egen stiftet virksomhed, ser jeg det som en ret at dem som ikke lige havde sin egen virksomhed da man blev bevilliget fleksjob har ret til at prøve kræfter som selvstændig om det er med tilskud eller ej er underordnet så længe du bare overholder grundlaget for bevillingen er der ingen regler i fleksjobs loven der forbyder dig at prøve at være selvstændig og det har ministeren sagt i sit svar.


Hvor ser du hånen henne ??, der snakkes om dem som ALLEREDE er blevet bevilliget fleksjob og ikke dem som ikke er det, dette her har ingen betydning omkring muligheden for at blive bevilliget fleksjob eller ej.


Det med snakken om arbejdsprøvning er et andet emne som der allerede er en heftig debat om i en anden tråd, omkring handicapkonventionen og retten til fleksjobs bevilling, den er du da velkommen til at komme ind i.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Akvamarin Se meddelelser
Jeg tror altså ikke "en person med nedsat arbejdsevne" er det samme som en fleksjobber, hvis det er det formulering der får dig til at tro at ministeren har sagt man godt kan starte en selvstændig virksomhed og beholde sin fleksjob bevilling.

Han bruger vendingen "en person med nedsat arbejdsevne". Hvis han mente "en person, som er tilkendt fleksjob" havde han skrevet det, da der jo netop er det der er spurgt til i spørgsmålet til ham. Jeg tror der er en god grund til at han bruger den anden vending.
I og med at ministeren snakker om reglerne for fleksjob reglerne både som lønmodtager og selvstændig i netop den linje omkring nedsat arbejdsevne er der jo ingen tvivl om at der jo snakkes om fleksjobber.

Men man har jo mulighed for at stille et uddybende spørgsmål til ministeren hvis man er i tvivl.
iamforever er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:21.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension