K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 08-05-2015, 15:44   #1
Meelbye
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 23-03 2014
Indlæg: 7
Styrke: 0
Meelbye er ny på vejen
Smile udgive bøger når man er på ledighedsydellse

Hej
Håber der er nogen der kan svare mig på følgende. Jeg er ledig fleksjobber og har skrevet og udgivet en trykt bog. Jeg har selv betalt alle udgifter i forbindelse med trykning m.m. Skal kommunen modregne det jeg tjener på bogen og kan det virkelig passe, at jeg ikke kan trække de udgifter fra, som jeg har haft da bogen skulle trykkes, før de begynder at beregne hvor meget jeg har tjent. I forhold til Skat så har jeg betalt B indtægt.

Jeg mener, at have hørt, at der skulle være kommet nye regler, så fleksjobber gerne må have en bibeskæftigelse, hvor de tjener lidt ekstra.

Mit bog projekt, bliver aldrig mit hoved erhverv, som jeg skal leve af.
Meelbye er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-05-2015, 17:32   #2
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Meelbye Se meddelelser
Hej
Håber der er nogen der kan svare mig på følgende. Jeg er ledig fleksjobber og har skrevet og udgivet en trykt bog. Jeg har selv betalt alle udgifter i forbindelse med trykning m.m. Skal kommunen modregne det jeg tjener på bogen og kan det virkelig passe, at jeg ikke kan trække de udgifter fra, som jeg har haft da bogen skulle trykkes, før de begynder at beregne hvor meget jeg har tjent. I forhold til Skat så har jeg betalt B indtægt.

Jeg mener, at have hørt, at der skulle være kommet nye regler, så fleksjobber gerne må have en bibeskæftigelse, hvor de tjener lidt ekstra.

Mit bog projekt, bliver aldrig mit hoved erhverv, som jeg skal leve af.
Se dette helt friske svar på spørgsmålet

Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K

Beskæftigelsesudvalget har i brev af 9. april 2015 stillet følgende spørgsmål nr. 252 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Bent Bøgsted (DF).

Spørgsmål nr. 252:
”Vil ministeren oplyse, hvilke regler der gælder, når en person, som er tilkendt fleksjob, ønsker at starte op som selvstændig?”

Endeligt svar:
Formålet med fleksjobordningen er at sikre personer med en væsentlig og varig nedsat arbejdsevne muligheden for et aktivt arbejdsliv, hvor der samtidig tages de fornødne hensyn. Således kan personer med nedsat arbejdsevne fastholde eller genvinde fodfæstet på arbejdsmarkedet til glæde for både samfundet og den enkel-te.
Når man tilkendes et fleksjob, sker det enten som lønmodtager eller selvstændigt erhvervsdrivende på baggrund af vedkommendes hidtidige hovedbeskæftigelse. Så-fremt en person tilkendes et fleksjob som lønmodtager, kan vedkommende derfor ikke efterfølgende modtage tilskud til selvstændig virksomhed.
Det er kun muligt at modtage tilbud om støtte i form af tilskud til selvstændig virk-somhed, såfremt personen allerede på tidspunktet for tilkendelsen har drevet den selvstændige virksomhed i mindst 30 timer om ugen i 12 måneder indenfor de se-neste 24 måneder.
Det skal ses i lyset af, at formålet med reglerne om tilskud til selvstændig virksom-hed er at sikre, at personer, som har levet af at drive selvstændig virksomhed, får mulighed for at bevare beskæftigelsen, selvom deres arbejdsevne bliver væsentligt nedsat.
Hverken reglerne om fleksjob til lønmodtagere eller reglerne om tilskud til selv-stændigt erhvervsdrivende forhindrer imidlertid, at en person med nedsat arbejds-evne etablerer sig med selvstændig virksomhed.
En person, som er visiteret til et fleksjob som lønmodtager kan således drive en selvstændig virksomhed som bibeskæftigelse samtidig med ansættelse i et fleksjob, eller imens den pågældende modtager ledighedsydelse.

Beskæftigelsesudvalget 2014-15
BEU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 252
Offentligt
2
En fleksjobvisiteret person, som starter selvstændig bibeskæftigelse, skal blot ori-entere kommunen herom samt løbende oplyse om arbejdsbyrden og opgaverne i den selvstændige bibeskæftigelse.
Oplysningerne har til formål at sikre, at vedkommende fortsat opfylder kriterierne for en fleksjobtilkendelse.
Hvis den selvstændiges bibeskæftigelse eksempelvis optager væsentlige ressourcer hos personen, kan det være et tegn på en forbedring af arbejdsevnen, hvorfor kommunen bør vurdere, om vedkommende fortsat kan siges at have en væsentlig og varig nedsat arbejdsevne, som jo udgør grundlaget for fleksjobordningen.
I forhold til indkomsten fra den selvstændige bibeskæftigelse vil fleksløntilskuddet blive nedsat på samme vis, som for lønindkomsten i fleksjobbet. Selvstændig bibe-skæftigelse medfører endvidere fradrag i ledighedsydelsen beregnet på baggrund af den tid, der anvendes til at drive virksomheden.
I det særlige tilfælde, hvor virksomheden etableres med henblik på hovedbeskæfti-gelse, mens den fleksjobvisiterede person er ledig, er det ikke muligt at fortsætte med at modtage ledighedsydelse i etableringsfasen af virksomheden, idet ydelsen dermed ville udgøre indirekte erhvervsstøtte.
Venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-05-2015, 17:34   #3
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Ved ikke med ledighedsydelse.

Men skriver man en bog og får den udgivet når man er på a-kasse, bliver man trukket bagud i dagpenge for de timer a-kassen skønner man har brugt på at skrive bogen, ikke efter deres indtjening m.v.

Da min mand engang var arbejdsløs, fik han ved et fællesmøde for nyledige hos Dansk Magisterforening at vide at de skulle putte alle bøger, artikler m.v ned i skuffen indtil de var i arbejde igen ellers blev de trukket. Det havde der været flere eksempler på.

Jeg ville ikke turde have trykt den før jeg på skrift havde tjekket med jobcenteret. Men krydser fingere for at reglerne er anderledes for ledige fleksjobbere end for alm. Arbejdsløse
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-05-2015, 17:47   #4
Meelbye
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 23-03 2014
Indlæg: 7
Styrke: 0
Meelbye er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af gisne Se meddelelser
Ved ikke med ledighedsydelse.

Men skriver man en bog og får den udgivet når man er på a-kasse, bliver man trukket bagud i dagpenge for de timer a-kassen skønner man har brugt på at skrive bogen, ikke efter deres indtjening m.v.

Da min mand engang var arbejdsløs, fik han ved et fællesmøde for nyledige hos Dansk Magisterforening at vide at de skulle putte alle bøger, artikler m.v ned i skuffen indtil de var i arbejde igen ellers blev de trukket. Det havde der været flere eksempler på.

Jeg ville ikke turde have trykt den før jeg på skrift havde tjekket med jobcenteret. Men krydser fingere for at reglerne er anderledes for ledige fleksjobbere end for alm. Arbejdsløse[/QUO
Jobcentret ved godt at jeg har skrevet og udgivet bogen. I den forbindelse har jeg flere gange spurgt dem om reglerne, men har fået forskellige forklaringer, som jeg ikke har kunnet bruge til noget.
Meelbye er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-05-2015, 21:23   #5
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Så længe du har de forskellige svar på skrift, så har du dit på det tørre!
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:49.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension