K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-02-2010, 19:33   #1
Rie H
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2010
Indlæg: 1
Styrke: 0
Rie H er ny på vejen
Hvad gør I når I har overarbejdstimer ?

Hej

Jeg er ansat i et flexjob på 25 timer pr. uge i den samme virksomhed (Erhvervsskole) i 4 år og er utrolig glad for det.

Mit spørgsmål er, at jeg ind imellem hjælper mine arbejdskollegaer og bliver måske en time mere, hvis vi har sygdom og hvis jeg ellers har overskuet til det. Det kun drejer sig om en time en gang i mellem, hvor vi pt bare skriver de timer jeg har ekstra ned internt og ikke på min timeseddel indtil jeg har afspadseret dem.

Som sagt, arbejder jeg på en skole og vi har lange sommerferie/vinterferie hvor skolen er lukket, her bruger jeg så min optjente ferie. Men der sker at skolen holder lukket i forbindelse med f.eks dagene op mod påske, pinse....og her kunne det være lækkert at jeg kunne bruge de evt ekstra timer jeg har, så jeg ikke er nødsaget til at holde de få ekstra feriedage jeg har i overskud til de dag hvor skolen evt vil holde lukket.

Sker der noget ved at jeg føre mine timer på timeseddel eller vil kommunen komme farende ?

Hvad gør I andre ?

Hilsen Rie
Rie H er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-02-2010, 20:39   #2
Ruby
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2009
Indlæg: 230
Styrke: 15
Ruby er ny på vejen
Jeg er også ansat (endnu) i fleksjob - og har helt fra starten fået oplyst at overarbejde først kunne/skulle registreres når jeg oversteg 37 timer - for det er det jeg får løn for.

SÅ uanset om jeg som mandag og onsdag først gik hjem lidt efter 16(mod normalt at have fri kl 13) så skriver jeg kl 13 på, på den officielle "tidsregistrering".

Det betyder så ikke at jeg ikke indimellem har gået før en anden dag med god samvittighed - og fik også fri to dage i efterårsferien -uden at reg. det nogen steder - det aftalte jeg blot med min chef.

Jeg TROR (ret sikker på) at kommunen kommer farende hvis de ser at du indimellem har flere timer på de "skemaer" de får oplyst.

DOG har jeg altid på opfølgningsmøderne med jobkonsulent talt med dem om at man ikke nødvendigvis skulle "lulles i søvn" på det antal timer der nu engang er aftalt - der er jo ingen fejl i, indimellem at undersøge (ved at blive lidt ekstra) om man måske KAN komme op på flere timer.. og det kan man jo sige at det er det der forsøges når du feks. hjælper en time ekstra - der kan jo være to gode grunde til at du bliver en time ekstra... du hjælper kollegaer og du prøver dig selv af.. vupti to fluer med et smæk...
Ruby er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-02-2010, 21:22   #3
Multe
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2009
Lokation: Århus
Indlæg: 1.634
Styrke: 16
Multe er ny på vejen
Mon ikke det hedder fleksjob fordi det er/skal være fleksibelt ???

Jeg har ihvertfald forstået, at mine fleks-timer ikke nødvendigvis er fastlagt 100 %... -vores arbejdsevne er vel heller ikke statisk, ja muligvis svinger den endda betydelig mere end de "normales"

Men det er vel altid en god ting, at aftale hvordan man afholder mertimer osv., og gerne noget på skrift... -så lidt kommunikation med alle parter er vel nødvendigt!
__________________
Hva' man har, det har man... -resten ka' de vise som respekt!
Multe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-02-2010, 23:47   #4
sushjer 1
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-09 2009
Lokation: Nordfyn
Indlæg: 730
Styrke: 15
sushjer 1 er ny på vejen
Jeg har osse "overtid" ind i mellem, har en internaftale med cheffen, om afspasering,

Den eneste måde at afvikle overtid på for flexjobber.


Flexjob er ikke helt det samme som flexsibelt

Fleksibel er netop hvis du kan arbejde 1 time mere en dag, og så en time mindre en anden dag.

Hos os har vi en intern time seddel som kun ansatte og chefen ser og der skriver jeg det antal timer jeg er der hver dag.

Sidst redigeret af sushjer 1; 19-02-2010 kl. 23:49. Årsag: tilføjelse
sushjer 1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-02-2010, 23:47   #5
sushjer 1
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-09 2009
Lokation: Nordfyn
Indlæg: 730
Styrke: 15
sushjer 1 er ny på vejen
Mine timer er fastlagt til præcis 4,5 time om dagen.
sushjer 1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-02-2010, 00:54   #6
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Rie H Se meddelelser
Hej

Jeg er ansat i et flexjob på 25 timer pr. uge i den samme virksomhed (Erhvervsskole) i 4 år og er utrolig glad for det.

Mit spørgsmål er, at jeg ind imellem hjælper mine arbejdskollegaer og bliver måske en time mere, hvis vi har sygdom og hvis jeg ellers har overskuet til det. Det kun drejer sig om en time en gang i mellem, hvor vi pt bare skriver de timer jeg har ekstra ned internt og ikke på min timeseddel indtil jeg har afspadseret dem.

Som sagt, arbejder jeg på en skole og vi har lange sommerferie/vinterferie hvor skolen er lukket, her bruger jeg så min optjente ferie. Men der sker at skolen holder lukket i forbindelse med f.eks dagene op mod påske, pinse....og her kunne det være lækkert at jeg kunne bruge de evt ekstra timer jeg har, så jeg ikke er nødsaget til at holde de få ekstra feriedage jeg har i overskud til de dag hvor skolen evt vil holde lukket.

Sker der noget ved at jeg føre mine timer på timeseddel eller vil kommunen komme farende ?

Hvad gør I andre ?

Hilsen Rie
Rie, hvis du er ansat 25 timer om ugen, og engang i mellem arbejder 26 timer, så er det overarbejde!

Personer i fleksjob er normalt ansat med løn for 37 timer, men med aftalt nedsat tid som følge af et skånebehov.

Skånehensynet kan dog også tilgodeses gennem flere og/eller længere pauser eller med en aftalt nedsat intensitet i arbejdet.

Arbejde ud over den aftalte arbejdstid er at betragte som overarbejde. Der vil kun blive tale om overtidstillæg, såfremt der ikke har fundet afspadsering sted inden for den givne normperiode i den relevante overenskomst.

Så selvfølgelig skal du have afspadsering!!

http://www.folkekirkenspersonale.dk/.....fleksjob.pdf

Og nej, fleksjob betyder ikke man skal være mere fleksibel - tværtimod!

Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-02-2010, 12:07   #7
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Hej Rie H

Jeg er selv fleksjobber og arbejder 3½ timer pr. dag.
På min arbejdsplads har vi det som hedder flekstid. Det vil sige, vi flekser ind, når vi kommer på arbejde og flekser ud, når vi tager hjem.
Hvis din arbejdsplads ikke har denne ordning, så bør du ikke arbejde over. For hvis du gør, så må du tage det op med din chef og sige, at som fleksjobber så har man skånehensyn og må kun arbejde de timer, som man kan klare.
Jeg selv har måske arbejdet engang imellem op til en time mere om dagen, men så afspadserer jeg senere, fordi vi alle har flekstid på jobbet.
Du nævner allerede, at du skriver tid ned som tidsregistreing på en seddel over hvornår du kommer og hvornår du går. Jeg synes selv 1 time ekstra på arbejdet er ok, hvis man har overskud til det. Men de må heller ikke presse dig til det. Hvis dine kollegaer også gør det som dig, er det helt i orden. Om man må afspadsere en hel dag med de timer, det må du nok snakke med chefen om. På min arbejdsplads har vi en seddel, hvor vi spørger om fri en hel dag som afspadsering.
Du kan få en snak med din jobkonsulent om det også.

Du må ikke arbejde meget over, for ellers kommer kommunen efter dig, for så viser du jo, at du godt kan arbejde mere end det tilladte. Det er jo ikke smart at arbejde en masse over, og så giver det nemt ekstra sygedage, når man alligevel ikke har kunnet klare det.

Til Multe: Nej fleksjob er altså ikke det samme som fleksibilitet.

Et fleksjob er oprettet for at tilpasse de skånehensyn som den enkelte har. Og arbejdsgiveren har pligt til at overholde de skånehensyn og må ikke presse en fleksjobber til at arbejde over.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-02-2010, 13:19   #8
Magic
Ved at vænne sig til K10
 
Magics avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-02 2010
Indlæg: 17
Styrke: 15
Magic er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Rie, hvis du er ansat 25 timer om ugen, og engang i mellem arbejder 26 timer, så er det overarbejde!

Personer i fleksjob er normalt ansat med løn for 37 timer, men med aftalt nedsat tid som følge af et skånebehov.

Skånehensynet kan dog også tilgodeses gennem flere og/eller længere pauser eller med en aftalt nedsat intensitet i arbejdet.

Arbejde ud over den aftalte arbejdstid er at betragte som overarbejde. Der vil kun blive tale om overtidstillæg, såfremt der ikke har fundet afspadsering sted inden for den givne normperiode i den relevante overenskomst.

Så selvfølgelig skal du have afspadsering!!

http://www.folkekirkenspersonale.dk/.....fleksjob.pdf

Og nej, fleksjob betyder ikke man skal være mere fleksibel - tværtimod!

Jeg vil lige gøre jer opmærksom på at den der henvises til her er en vejledning fra folkekirkens personale og derfor ikke er lovgivning, det står ikke i loven og det er forskelligt fra kommune til kommune hvordan man gør det, så længe der ikke henvises til en lov er det farligt at følge det.
Der hvor jeg arbejde var det sådan at jeg blev en time eller to engang imellem tilgengæld var jeg så ødelagt når jeg kom hjem at jeg mødte tilsvarende senere dagen efter.

Var det en god dag dagen efter og jeg mødte til sædvanlig tid så "gemte" jeg de timer til en periode hvor jeg havde brug for eller lyst til en fridag.
Vi snakkede med jobcenteret og de sagde at hvis jeg kunne arbejde mere så skulle jeg bare gøre det var det konstant så ville det være sådan at mine timer og skånehensyn skulle laves om og skulle indføres i arbejdsevnevuderingen.
Så jeg ville ikke tage den vejledning for gode vare før der blev henvist til noget i loven hvor det fremgår
Magic er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-02-2010, 13:42   #9
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Magic Se meddelelser
Jeg vil lige gøre jer opmærksom på at den der henvises til her er en vejledning fra folkekirkens personale og derfor ikke er lovgivning, det står ikke i loven og det er forskelligt fra kommune til kommune hvordan man gør det, så længe der ikke henvises til en lov er det farligt at følge det.
Der hvor jeg arbejde var det sådan at jeg blev en time eller to engang imellem tilgengæld var jeg så ødelagt når jeg kom hjem at jeg mødte tilsvarende senere dagen efter.

Var det en god dag dagen efter og jeg mødte til sædvanlig tid så "gemte" jeg de timer til en periode hvor jeg havde brug for eller lyst til en fridag.
Vi snakkede med jobcenteret og de sagde at hvis jeg kunne arbejde mere så skulle jeg bare gøre det var det konstant så ville det være sådan at mine timer og skånehensyn skulle laves om og skulle indføres i arbejdsevnevuderingen.
Så jeg ville ikke tage den vejledning for gode vare før der blev henvist til noget i loven hvor det fremgår


Det ér loven!
Selvfølgelig sidder jeg da ikke og poster links der ikke passer, og lad dig ikke skræmme af der står folkekirken, men de opretholder nu bedst lovgivningen.

Men du kan da også få den herfra, eller selv slå den op i lovivningen

http://www.km.dk/fileadmin/share/pub...ner/216040.pdf

Bestemmelserne om overarbejde findes i § 71, hvoraf det fremgår:

overarbejde skal så vidt muligt begrænses
systematisk overarbejde må ikke finde sted
virksomheden er ansvarlig for, at der er fastlagt procedurer for registrering af beordret overarbejde
medarbejderen har krav på at holde afspadsering i op til tre sammenhængende dage
deltidsansatte kan ikke beordres til at udføre arbejde på arbejdsfrie dage.


Dette gælder også for fleksere.

Sidst redigeret af Ninja; 20-02-2010 kl. 13:45.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-02-2010, 17:03   #10
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser


Det ér loven!
Selvfølgelig sidder jeg da ikke og poster links der ikke passer, og lad dig ikke skræmme af der står folkekirken, men de opretholder nu bedst lovgivningen.

Men du kan da også få den herfra, eller selv slå den op i lovivningen

http://www.km.dk/fileadmin/share/pub...ner/216040.pdf

Bestemmelserne om overarbejde findes i § 71, hvoraf det fremgår:

overarbejde skal så vidt muligt begrænses
systematisk overarbejde må ikke finde sted
virksomheden er ansvarlig for, at der er fastlagt procedurer for registrering af beordret overarbejde
medarbejderen har krav på at holde afspadsering i op til tre sammenhængende dage
deltidsansatte kan ikke beordres til at udføre arbejde på arbejdsfrie dage.


Dette gælder også for fleksere.
Helenekr hvilken lov snakker du om? Hvilken § 71?? Den link du har sat ind 2 gange henviser til Lov om aktiv beskæftigelsesindsats § 71. Her handler det om tilskud, ikke om overarbejde osv...
Desuden er vejledning ikke det samme som en lovgivning. Alle lovgivninger samlet ét sted, nemlig på retsinformation.dk
Det er dér lovgivninger skal findes.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Førtidspension, hvad nu, hvad må jeg/hvad må jeg ikke ? Lupo Nyttigt at vide for Førtidspensionister 30 24-01-2013 22:41
Hvad gør jeg? Hvad er mine chancer? Suzy Jensen Alt det andet 7 17-06-2011 17:32
Forste mode med en sagsbehandler -Hvad skal man taenke på? /Hvad bliver der spurgt? Tessa Alt det andet 2 10-12-2009 02:26
Hvad Er Kvalitet??? Hvad Er Forebyggelse? zuza Politik og Samfund 0 21-08-2007 15:23




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:26.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension