K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-02-2010, 20:45   #1
jette2
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 10-02 2010
Lokation: Odense
Indlæg: 87
Styrke: 15
jette2 er ny på vejen
kan jeg få førtidspension??

Hej til jer alle...

Jeg læser med stor interesse alle jeres indlæg, og har også selv kunne bruge nogen af svarene... men nu har jeg et spørgsmål, jeg håber at få svar på..

Jeg er 36 år, har gået sygemeddelt siden 2006 så modtager sygedagpenge endnu, da de er blevet forlænget pga en masse operationer jeg har skulle igennem, da jeg kom til skade i 2006, og slet ikke kan bruge min højre arm mere, den er nu mest til pynt... Jeg var i arbejde i et firma som jeg havde været ansat i 11 år, og var meget glad for mit job, men jeg kom desværre til skade i min fritid, og har så gået sygemeddelt siden da, kommunen har haft arbejdsprøvet mig i mit firma, hvor jeg ikke engang kunne arbejde 2 timer om dagen, så kommunen sluttede arbejdsprøvningen, men så skete der ikke mere i denne sag..
Men nu går jeg til samtaler ved lægen indtil en psykiater har tid til mig, og jeg er på beroligende medicin...
Jeg vil gerne søge min pension, men hvordan gør jeg dette?? kender slet intet til det...
jette2 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-02-2010, 20:57   #2
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Havde snakket med min læge først. behandlingsmulighederne skal være udtømte.
det skal lægerne skrive til kommunen.
da du ikke har en arbejdsprøvning som er gennemført og du stadig er på sygedagpenge.
vil jeg meget kraftig fraråde og søge en §17 på det grundlæggende
hvis du får afslag hedder det kontanthjælp og chancen er ikke særlig stor.

Men snak først med din psykiater og se tiden an, pensionen er ikke meget mere end sygedagpenge.

Sidst redigeret af MTVRV1; 10-02-2010 kl. 21:00.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-02-2010, 23:05   #3
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Selvom pensionen ikke er meget mere end sygedagpenge, så er pensionen livsvarig, hvor sygedagpengene stopper på et tidspunkt og bliver afløst af kontanthjælpen.

Du henvender dig først hos din læge og fortæller at du tænker på at søge førtidspension. Måske er lægen enig i dette.

Derefter siger du til sagsbehandleren, at du gerne vil søge førtidspension §18 (på det bredde grundlag). Så sørger sagsbehandleren for at indhente alle de informationer der skal bruges til sagen fra dit behandlende netværk. En arbejdsprøvning må som udgangspunkt være MAX 6 måneder gammel. Har man en af ældre dato, er det ikke unormalt at man skal ud i en ny arbejdsprøvning.

Din ressourceprofil skal løbende opdateres med de informationer der kommer ind.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-02-2010, 00:18   #4
Magic
Ved at vænne sig til K10
 
Magics avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-02 2010
Indlæg: 17
Styrke: 15
Magic er ny på vejen
Det er vigtigt at have aktindsigt da det vil kunne forberede dig på hvad der måtte komme i din sag .
Magic er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-02-2010, 09:52   #5
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Helenekr

nu var spørgmålet om hvordan man selv søger pension.
samt intet tyder på sagsbehandleren er på vej med en §18.
derfor skriver jeg §17 på det grundlæggende er en dårlig ide, nå man stadig modtager sygedagpenge.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-02-2010, 10:36   #6
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Det håber jeg da også jeg fik svaret på.

Man kan jo også selv sige man vil søge §18, det er der intet til hinder for.

Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-02-2010, 11:42   #7
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Det håber jeg da også jeg fik svaret på.

Man kan jo også selv sige man vil søge §18, det er der intet til hinder for.

det har du ret i, men sagsbehandleren kan sige nej.
kender ikke hele sagen, men det tyder ikke meget på at sagsbehandler har den tanke med en §18. Når man stadig er på sygedagpenge siden 2006.
i hvertfald som sagen ligger nu.

Men ved heller ikke hvad lægerne har at sige om sagen
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-02-2010, 13:32   #8
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
En sagsbehandler må ikke sige nej, hvis en borger ønsker at søge førtidspension, alle har ret til at søge. Og de skal behandle ansøgningen efter gældende lovgivning.
De må så gerne indstille til afslag hvis de kan se at sagen ikke kan holde vand.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-02-2010, 13:37   #9
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
En sagsbehandler må ikke sige nej, hvis en borger ønsker at søge førtidspension, alle har ret til at søge. Og de skal behandle ansøgningen efter gældende lovgivning.
De må så gerne indstille til afslag hvis de kan se at sagen ikke kan holde vand.
det vidste jeg ikke.

men en sagsbehandler begynder vil ikke på en §18 uden af være enig.
ergo sagen kommer ikke videre fra sagsbehandler bord.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-02-2010, 16:35   #10
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jo da, MTVRV1! Sagsbehandleren skal da stadig indhente alle de afgørende informationer og iøvrigt sagsbehandle efter de gældende regler, og lade tvivlen komme borgeren til gode.

En sagsbehandler kan ikke bare sige, NEJ DU kan ikke søge førtidspension!, det er direkte ulovligt da ALLE mellem 18 og 65 år kan søge førtidspension.

Selvfølgelig kan en sagsbehandler sige på forhånd, at sagen nok ikke vil gå igennem, hvis klienten ikke er særlig truet på arbejdsevnen og der i forvejen ikke er noget der indikere at lidelserne er af sådan et omfang, at selvforsørgelse ikke er umulige. Men du har ret til at søge! Og sagsbehandleren skal behandle sagen efter lovgivningen. I de helt ekstreme tilfælde, og hvor det måske er mere en provokation fra klienten, så kan sagsbehandlen godt sige, at så skal klienten søge §17 på det foreliggende...

Der er mange eks på at sagsbehandlere var lidt tørre i begyndelsen af en §18, men hvor de er begyndt at tø mere positivt op, eftersom dokumentationer og lægeerklæringer kom dumpende - bla i min egen sag, hvor jeg fik at vide hun ville indstille til afslag, men hvor jeg som bekendt fik førtidspensionen, endda UDEN der blev indstillet til afslag.

Sidst redigeret af Ninja; 11-02-2010 kl. 16:46.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Førtidspension eller ikke førtidspension??? MissAce Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 19-02-2011 11:53




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:49.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension