K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-03-2008, 11:05   #1
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Sydfynske fleksjobbere kan blive en vigtig 12. mand på holdet

Fyn & Øer 27.03.2008

http://www.faa.dk/article/43512?rss

Sydfynske fleksjobbere kan blive en vigtig 12. mand på holdet

Af Erik Jørgensen

Udvalgsformand: Ansæt fleksjobbere i idrætsforeninger og giv dem noget sundt og positivt at arbejde med


SYDFYN: Svendborg Kommune har en vision om senest 2010 at være forbillede for andre kommuner i Danmark og udlandet, når det handler om »at udnytte idrættens potentiale til at løse samfundsmæssige problemer og udfordringer«.

- En opgave kunne være at få ansat fleksjobbere i idrætsforeninger, hvor de kunne få noget sundt og positivt at beskæftige sig med - og føle sig værdsat og blive nogle gladere mennesker, siger Knud Albertsen (V), formand for erhvervsudvalget.


Venteliste stiger

Svendborg Jobcenter, der også dækker Langeland og Ærø, har siden august 2007 oplevet en markant stigning i antallet af folk, der er blevet godkendt til et fleksjob - men bare ikke kan få et.


»I takt med, at fokus er steget på sygedagpenge, er der sket en uheldig udvikling på ledighedsydelsesområdet«, konstaterer jobcentret i sin seneste statusrapport.

Det fremgår, at antallet af borgere, der modtager ledighedsydelse og venter på et fleksjob, på et år er steget fra 173 fuldtidspersoner til 206 fuldtidspersoner (det reelle tal er 228 berørte personer).


- Vi skal få virksomhederne med, for det er ikke en dårlig løsning for dem at få ekstra hænder ved at ansætte folk i fleksjob til en fornuftig pris, siger Knud Albertsen.

En jungle af regler

Han erkender, at det kan holde nogle arbejdsgivere tilbage, fordi fleksjobordningen kan virke uoverskuelig, som en jungle, med hensyn til, hvad de skal betale i løn, og hvad de kan få i tilskud.

Temamøde i Ringe

Knud Albertsen opfordrer derfor så mange som muligt til at deltage i et temamøde om fleksjob, som LO Sydfyns kommunalpolitiske udvalg og Landsforeningen af Fleks- og Skånejobbere holder mandag 7. april på Ringe Bibliotek.

Baggrunden er alvorlig nok, fordi 1200 fynboer står i kø til et fleksjob.

Mange af dem er desperate, fordi de har været sat udenfor i rigtig lang tid og risikerer at ryge på kontanthjælp, hvis der ikke dukker noget op.


(Igen en der ikke aner noget om fleksjobordningen og siger NONSENS )

- Det er jo helt urimeligt, at vi har en fleksjobordning, som ikke bliver udnyttet, konstaterer Knud Albertsen.

Han har planer om at deltage i temamødet, fordi det er vigtigt at komme videre.

- Vi har et stort ansvar i kommunerne for at opprioritere fleksjob ved at sætte fokus på det, fordi der er et manglende kendskab til fleksjob og økonomien i det, pointerer Knud Albertsen, der vil have det udbredt på hele arbejdsmarkedet »som sådan«, men også i idrætslivet.

Det er hørt

I idrætsforeningerne er det hørt. Fleksjobberne skal fra udskiftningsbænken og på banen.

- Vi står og mangler folk i foreningerne, og vi får af og til stillet spørgsmålet, om det er muligt at få ansat fleksjobbere i idrætsforeningerne. Alle muligheder skal prøves, og derfor har vi inviteret jobkonsulent Masoum Moradi fra Svendbog Jobcenter med til vores repræsentantskabsmøde for at få afklaret, om der er muligheder i fleksjobordningen, forklarer Bent Aa. Rasmussen, der er formand for Svendborg Idræts Samvirke. Aase Rosenfeldt, formand for Langelands Idræts Samvirke, vil på repræsentantskabsmødet på torsdag netop komme ind på problemerne i foreningslivet.

Foreninger under pres

- Vi er under pres økonomisk, og det er Tordenskjolds soldater, der tager slæbet. De unge, der skulle tage over, puster os ikke ligefrem i nakken, beklager hun og hilser ideen med fleksjobbere i idrætsforeningerne velkommen.

- Fordi du ser nogle faresignaler?

- Jeg ved ikke, om jeg vil kalde det faresignaler, men der er brug for at tænke anderledes, fordi vi i øjeblikket kæmper for overlevelse, så vi ikke kan tænke i udvikling i foreningerne, siger Aase Rosenfeldt.

Sidst redigeret af Stella; 28-03-2008 kl. 11:32.
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-04-2008, 11:09   #2
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Det bliver ikke til noget alligevel...fleksere er for dyre siger Masoum Moradi jobbene går til FTPere på skånejob for det er billigere end fleksere...ØV det bliver svært for fleksere i fremtiden medmindre du selv har gode forbindelser .


Fleksjobbere skudt til hjørne

http://www.faa.dk/article/44478?rss

Af Erik Jørgensen

Jobkonsulent opfordrer idrætsforeninger til at ansætte førtidspensionister i skånejob

SVENDBORG: Muligheden for at ansætte fleksjobbere med offentligt tilskud i idrætsforeninger blev skudt til hjørne på gårsdagens repræsentantskabsmøde i Svendborg Idræts Samvirke.

Tacklingen blev sat ind af jobkonsulent Masoum Moradi fra Svendborg Jobcenter, der fandt det urealistisk med fleksjobbere på nedsat tid i idrætsforeninger, fordi de skal have fuld overenskomstmæssig løn.


- Det er måske ikke lige det, der er relevant for jer, fordi det bliver svært at få økonomien til at hænge sammen, påpegede Masoum Moradi.

I stedet foreslog han idrætsforeningerne at satse på førtidspensionister i skånejob.

- Ud fra mit kendskab er skånejob mere interessant for jer end fleksjob. En førtidspensionist må de tjene 66.000 kroner om året, og det interessante er, at de er udenfor overenskomstområdet. De skal have 40 kroner i timen, og de 22 kroner får I fra jobcentret - det vil sige, at der er en reel udgift på 18 kroner i timen for klubben, sagde Masoum Moradi.


Preben Rasmussen, næstformand i HOGG, konstaterede, at "skånejob ligger lige til højrebenet", men han ville dog ikke afskrive fleksjobberne. Han mente, at det kunne være spændende, om kommunen ansatte et flyvende pedelkorps med fleksjobbere til at ordne det praktiske og holde opsyn med klubhusene.

- Det er værd at arbejde videre med. Intet skal være uforsøgt, fordi der er et behov, både for skånejob og fleksjob, så de kan komme ud at arbejde, hvor der er folk omkring. Det er borgere, der tørster efter at komme i gang, sagde Preben Rasmussen.
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-04-2008, 13:40   #3
Ingrid
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-03 2006
Indlæg: 565
Styrke: 20
Ingrid er ved at flytte ind på K10Ingrid er ved at flytte ind på K10
Enten er den jobkonsulent fuld af fup og fiduser, eller også kan jeg ikke læse (ordentligt)...jeg læser alle steder, at skånejob er job på særlige vilkår, at kommunen SAMMEN med de faglige organisationer og den enkelte skånejobbere fastsætter løn og arbejdsvilkår....AT kommunen giver et tilskud på ca. 22 kr. pr time eller i særlige tilfælde et tilskud på ca 36 kr samt at den løn man tjener kan påvirke en pensionsudbetaling.....INGEN steder læser jeg at lønnen til en skånejobber KUN er 40 kr i timen minus 22 i løntilskud....eller at skånejobbere er UDENFOR overenstkomstområder.

Hvis det han udtaler er sandt, at en arbejdsgiver KUN reelt skal betale 18 kr. pr arbejdstime, så forstår jeg godt den arbejdsgiver der hellere vil have en skånejobbere.

Er jeg helt galt på den eller hvad?

Vh Ingrid.
Ingrid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-04-2008, 13:45   #4
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
nej du har ret...det er meget uklart...men det er det altid for de kender ikke loven selv...Nu kender jeg ikke så meget til reglerne PÅ OMRÅDET..ENDNU...

men det er sikkert at det er meget billigere at have en skånejobber end en flekser for arbejdsgiver ...
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-04-2008, 13:51   #5
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Reglerne er her. De faglige organisationer skal også høres.

Citat:
Løn
Lønnen aftales mellem arbejdsgiveren og arbejdstageren i samarbejde med de faglige organisationer. Bliver personen ansat inden for et område, der ikke er dækket af en faglig overenskomst, aftales lønnen med den faglige organisation, der er tættest på området.

Det er arbejdsgiveren, der udbetaler lønnen til arbejdstageren. For arbejdstageren indgår lønnen som almindelig skattepligtig indkomst. Arbejdstageren får samtidig med lønnen for jobbet også udbetalt sin førtidspension. Størrelsen af pensionen kan dog påvirkes af lønindtægten. Førtidspension er også almindelig skattepligtig indkomst.

Løntilskud
Kommunen i jobcentret betaler et løntilskud til arbejdsgiveren. Løntilskuddet udgør (2007) 21,92 kr. pr. time til såvel private som offentlige arbejdsgivere. I særlige tilfælde kan løntilskuddet dog udgøre (2007) 38,37 kr. pr. time.

Det er kommunen i jobcentret, der afgør, om der er tale om et særligt tilfælde.

Et eksempel på et særligt tilfælde kan være den situation, hvor en arbejdsgiver, der har en person ansat i 1/3 stilling (reglerne fra før 1. juli 1998), i stedet ønsker at modtage tilskud efter de nye regler. I denne situation vil løntilskuddet kunne udgøre 38,37 kr. pr. time. Et andet eksempel, hvor kommunen kan vurdere, at der er tale om et særligt tilfælde, kan være i de situationer, hvor arbejdstagerens arbejdsevne er meget lille.
http://www.clh.dk/?id=1266#c2972
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-04-2008, 14:41   #6
Ingrid
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-03 2006
Indlæg: 565
Styrke: 20
Ingrid er ved at flytte ind på K10Ingrid er ved at flytte ind på K10
Hej Stella....jeg er desværre heller ikke inde i reglerne.....men det er pivgalt det den jobkonsulent fyrer af....66.000 kr. må en FP tjene og med en timeløn på 40 kr svarer det til 1650 arbejdstimer pr år....men det undrer mig nu ikke, at en jobkonsulent ikke er inde i regler og love, det svarer ganske godt til den virkelighed mange af K10`s brugere møder hver dag.

Tak Zuza....for dit link, selv om jeg har læst det. Sad og tænkte at de særlige tilfælde må de idrætsforeninger da se at få fat i....tilskud på 38.37 kr, svarer til en timeløn på 1.63 så hvad hyler de idrætsforeninger for....næstformand Preben Rasmussen udtaler selv at der er borgere der tørster for at komme i gang, et eller andet galt må der være med drikkevandet på Fyns jobcentre og idrætsklubber....siden de hverken kan regne eller regne den ud
Ingrid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-04-2008, 14:55   #7
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Det var bare, så andre - inkl. undertegnede - på siden lige kunne se loven også.

Det handler måske om de "gamle" førtidspensionister, som der er så meget snak om for tiden.

Men det er, som om arbejdsgivere mener, det er ligegyldigt med loven... bare folk kommer i arbejde.

Undersøg dog tingene først, før man slynger om sig med mystiske ting og sager. Borgere vil jo ikke aflevere penge for at passe et arbejde... eller underbetales, fordi man er syg og gerne vil bidrage mest muligt.

Hvor bliver man bare træt af det ævl, der lukkes ud i pressen.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-04-2008, 15:32   #8
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
1200 ledige fleks-jobbere en politisk dårlig smavittighed

Smavittigheden er i Bund.... ja det er en stavefejl fra Avisen men her er Nyt om den berømte fleksjob sag fra Fyn...det går frem...


Fyn & Øer 14.04.2008 12:00

1200 ledige fleks-jobbere en politisk dårlig smavittighed

http://www.faa.dk/article/47385


Af Erik Jørgensen

Formanden for LO Sydfyn og 3F Sydfyn vil lægge pres på såvel politikere som fagforeninger, så ledige fleksjobbere kan komme med på holdet

SYDFYN: Flere hundrede fleksjobbere, der står på venteliste til et job i de syd-, midt- og østfynske kommuner, er og bliver en politisk dårlig samvittighed. Men nu tager formanden for LO Sydfyn og fagforeningen 3F Sydfyn, Tonni Hansen, affære.

- Vi har en forpligtelse til at tage fat i det her. Det undrer mig, at så mange fleksjobbere har svært ved at få og fastholde et job, når arbejdsgiverne skriger på arbejdskraft - og vi har så stor en gruppe med en solid arbejdskraftreserve. Kommunerne har en klar interesse i at få dem i gang. Det burde være en fælles opgave, pointerer Tonni Hansen, der nu vil lægge pres på såvel politikere som fagforeninger.

Bøvlet lovgivning

- Vi skulle måske se på, om lovgivningen er for bøvlet, og så skal vi også se på jobcentrenes rolle i det her.

Tonni Hansen mener, at der er noget helt galt, når godt et par hundrede fynboer møder op til de tre informationsmøder om fleksjob, som LO Sydfyn har holdt i Svendborg, Faaborg og Ringe, fordi de er usikre på regler og rettigheder.

Som fagforening lover 3F Sydfyn selv at ansætte fleksjobbere.

- Nej, vi har ingen ansat i fleksjob, men vi har snakket om det. Vi har overstået fusionen og er nu så meget på plads, at vi kan tage del i den her opgave og leve op til vores ansvar i forhold til det rummelige arbejdsmarked. Der er behov for det, erkender Tonni Hansen.

Fyns Amts Avis har i en række artikler påpeget, at der er et stort ønske i idrætsforeningerne - anført af fodboldleder Hans Martin Møller, Horne forenede Sportsklubber - om at få ansat fleksjobbere til at aflaste de frivillige ledere. Den ide skød teamleder Masoum Moradi, Jobcenter Svendborg, umiddelbart ned på repræsentantskabsmødet i Svendborg Idræts Samvirke, fordi det er for dyrt for idrætsforeningerne.

Pulje til fleksjob

- Men hvis der i byrådet er politisk vilje til at bevilge en pulje til fleksjobbere med konkrete funktioner, er det en interessant tanke, og så vi i jobcentret ved, hvad vi skal. Vi har nok at tage af, og jeg tror, at vi kunne klare det lynhurtigt, siger Masoum Moradi og skifter kastet til byrådsmedlem for SF:

- Det er en ren politisk beslutning, og jeg tror, det ville have bred politisk opbakning.

Formanden for erhvervsudvalget i Svendborg Kommune, Knud Albertsen (V), har tidligere givet udtryk for, at han er positiv, fordi 1200 fynboer, der er godkendt til fleksjob, står uden job.

- Det er jo helt urimeligt, at vi har en fleksjobordning, som ikke bliver udnyttet, sagde han til Fyns Amts Avis i slutningen af marts.

- Det er en vigtig opgave, og der er ingen tvivl om, at vi skal opprioritere denne opgave...

Mogens Johansen (S), næstformand i erhvervsudvalget, kan ikke forestille sig andet, end politikerne vil bakke op.

- Personligt finder jeg det attraktivt, hvis fleksjobberne kan få et meningsfyldt arbejde, gerne i idrætsforeningerne, hvor de primært kan aflaste de frivillige ledere og få et meningsfyldt arbejde. Jo, det er godt, at det her nu kommer på den politiske dagsorden, fastslår han.
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Nogen der friske på lidt mand-til-mand.. Chas Politik og Samfund 1 13-06-2012 22:18
Skal jeg blive selvforsøgende/ dvs forsøges af min mand ? mor2 Spørgsmål ang fleksjob 8 25-08-2010 15:30
Vigtig Højesteretsdom i Arbskadesag buster Politik og Samfund 3 17-08-2010 10:44
Demonstrationen - Din historie vigtig! guffii Din historie 1 03-10-2007 21:20




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:24.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension