K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-11-2012, 10:35   #1
Tanjus
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 27-03 2012
Indlæg: 9
Styrke: 0
Tanjus er ny på vejen
Førtidspension - Hva så?

Jeg har en undren.
For godt 4. måneder siden blev jeg førtidspensionist i en alder af 35 år. På den ene side er jeg lettet over det, da mine smerter og sygdom bare bliver værre.
Men på den anden side, har jeg ikke accepteret at udsigterne for et ordinært job er så dårlige.
Jeg ringede til kommunen for et par måneder siden, da jeg lige havde sundet mig over min nye titel
Det jeg gerne ville, var, at have en snak med en sagsbehandler, for at tale om fremtiden. Jeg havde/har så mange spørgsmål til hende/ham. Er der noget jeg kan gøre? Hvad hvis man PÅ SIGT gerne vil ud af pensionen? Har jeg mulighed for at tage en enkelt vikartime engang imellem, da jeg gerne løbende vil se hvordan min krop reagerer...
Men NEJ - jeg havde absolut ingen sagsbehandler - det har man ikke når man har fået pension... Og damen jeg talte med, forstod slet ikke (ville ikke forstå) hvor jeg ville hen med min henvendelse... Det havde de da aldrig været udsat for før
Og hvis jeg ville arbejde (!!!) (det var ikke sådan jeg forklarede det til hende) måtte de jo nok igang med at revurdere min pension!
Så med uforrettet sag måtte jeg pænt sige farvel og gå hjem og græde... Jeg havde ellers håbet, at de dage hvor jeg skulle sidde og græde over kommunen, var ovre

Kan det virkelig passe, at man ikke har en sagsbehandler / kan få et møde med en, bare fordi man er endt i "kassen" førtidspensionist?

Hej fra Tanja
Tanjus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-11-2012, 10:37   #2
1980
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2009
Indlæg: 137
Styrke: 15
1980 er ny på vejen
Jeg har da en sagsbehandler, og er lige godkendt førtidspension.
Så det forstår jeg ikke
1980 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-11-2012, 10:45   #3
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Lyder underligt, jeg har da en sagsbehandler, og har haft hende siden dag ét - hun sidder i afdelingen for førtidspension, og er altid parat til at svare på spørgsmål og hjælpe mig med de ting jeg nu engang går og tumler med......

Ved ikke om der er forskel på kommunerne, jeg er bosat i København.

Mht at arbejde, uanset hvor lidt eller hvor meget, så kommer det an på hvad der står i begrundelsen for førtidspension. Hvis der står din tilstand er varig og behandlings mulighederne er udtømte og du ikke har en arbejdsevne indenfor noget erhverv, tjaaa så vil de undre sig og muligvis revurderer din arbejdsevne.

Med de kommende regler for fleks og førtidspension, hvor arbejdsevnen blot skal være på 2 timer om ugen, så vil de nok foreslå dig at komme over på fleks i stedet, da du bedre dér kan eksperimenterer med vikarjob og afprøvning af helbredet generelt.....de har flere værkøjer at tilbyde dig, end på pensionskontoret.

du kan til enhver tid afmelde førtidspensionen og komme på fleks, hvis du synes det er ''mere dig''.........du kan også til hver en tid melde dig helt ud af pension og fleks, og søge ordinært arbejde. Det hele er op til dig selv og din kunnen.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-11-2012, 10:46   #4
Tanjus
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 27-03 2012
Indlæg: 9
Styrke: 0
Tanjus er ny på vejen
Tak for svar.
Jeg havde også en sagsbehandler, da jeg var på kontanthjælp i 1½ år, da de behandlede min pensionssag... Men lige da jeg overgik fra kontanthjælpen til pensionen, fik jeg denne besked, da jeg spurgte

Helenekr - Kan du så svare mig på hvorfor man må tjene (et rimeligt højt beløb) ved siden af pensionen? Det forstår jeg ikke - når en enkelt time, i mit tilfælde, kan udløse sådan en reaktion..
Tanjus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-11-2012, 11:21   #5
Abraxus
Administrator
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2012
Indlæg: 915
Styrke: 30
Abraxus er ny på vejen
ca 5000-6000 kr før skat er ikke et særligt højt beløb og det omfatter al indtjening.

Jeg ved ikke hvordan det er efter reformen, men før den kunne man få det der engang hed skånejobs ved siden af.
Abraxus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-11-2012, 11:50   #6
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tanjus Se meddelelser
Helenekr - Kan du så svare mig på hvorfor man må tjene (et rimeligt højt beløb) ved siden af pensionen? Det forstår jeg ikke - når en enkelt time, i mit tilfælde, kan udløse sådan en reaktion..
mange har også en forsikring ved siden af sin pension og så bliver man ikke modregnet i de første 70000 kr
husk at de 70000 kr er alså før skat, så stort beløb ved jeg nu ikke
de 70000 kr er som enlig

men ja en underlig udmeldning, når man netop har skånejob til få timer
men med den nye reform på vej, bliver man sikkert visteret til fleks, hvis man bliver vurderet til at kunne arbejde ganske få timer
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-11-2012, 11:52   #7
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
@Tanjus

Mange har en delvis arbejdsgiverbetalt pension ved siden af den offentlige førtidspension,
d.v.s. at så ARBEJDER man ikke, men det er, som Abraxus nævner, jo stadig INDTÆGT.
I år må man have 69.800 kr. i indtægt, før der sker reduktion af pensionen.
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-11-2012, 13:42   #8
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tanjus Se meddelelser
Helenekr - Kan du så svare mig på hvorfor man må tjene (et rimeligt højt beløb) ved siden af pensionen? Det forstår jeg ikke - når en enkelt time, i mit tilfælde, kan udløse sådan en reaktion..
Det er, som de andre rigtig nok skriver, fordi folk har forskellige indtjeninger ved siden af pensionen i form af ekstra pensioner mm - der er ikke tale om lønnet arbejde - og slet ikke på reglerne efter 2003.
For at kunne modtage førtidspension skal det udelukkes at man ikke kan blive selvforsørgende, eller delvist selvforsørgende via et fleksjob.
Så hvis man kan arbejde 2 timer om ugen, så læner man sig op af delvis selvforsørgelse via et fleksjob.

Så hvis jeg var dig, så ville jeg eksperimentere med frivilligt arbejde, en time her og en time der. Og når du har fundet din grænse, så kan du handle ud fra den, alt efter hvor mange timer du kan komme op på.

Før i tiden (vores nuværende regler!), så var der længere snor. Men vi står altså overfor nogle nye reformer, hvor regeringen har påpeget at der kan hentes ca 25.000 førtidspensionister som er åbenlyse kandidater til fleksjobs.
- dette ser jeg så ikke som værende en grim ting, men folk skal gerne kunne se dem selv som fleksere i stedet for førtidspensionister. Og ikke få presset det ned over hovedet.

Husk du som førtidspensionist under 40 år, har mulighed for at deltage i et ressourceforløb med fuld pensionen i hele perioden. Er du over 40 år, så har du krav på 3 individuelle jobsamtaler i jobcentret, hvor du kan ytre at du gerne vil forsøge dig med en time i første omgang.......
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Førtidspension eller ikke førtidspension??? MissAce Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 19-02-2011 11:53




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:27.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension