K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 15-10-2012, 15:44   #11
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Alt det med Jeres fælles udgifter er kun i forbindelse med ansøgning af enkeltydelser..

Selve kontanthjælpen er uafhængigt af alt det.. husleje og alle andre udgifter skal betales af kontanthjælpen, så de er ret ligeglade med hvor stor en del der går til husleje, eller medicin eller forsikringer, det må man selv bestemme.

Det er først hvis der ansøges om enkeltydelse, at de ser på om der er rum i budgettet til det eller ej.
Når de udregner det, tages der hensyn til husleje, vand, varme, strøm, licens, evt fast udgift til at have tlf (de plejer at godtage 100,-) samt evt livsnødvendig medicin.

De tager ikke hensyn til forsikringer eller samtaleudgifter, eller tv-pakker eller internet osv.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-10-2012, 20:47   #12
Trex
Hjemmevant på K10
 
Trexs avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-10 2012
Lokation: Sønderjylland
Indlæg: 293
Styrke: 12
Trex er ny på vejen
Hej Pip

takker for info. så er der lidt mere at fifle over. har været ude og søge bolig hele dagen og snakke med bank osv og har lige taget min aften morfin. så det hele begynder at flyde sammen når jeg sidder og læser og skriver. så skyndte mig lige at svare mens hjernen stadig fungere lidt
__________________
"I don't make things difficult. That's the way they get, all by themselves."
Trex er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-10-2012, 23:04   #13
Stonie
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 26-05 2010
Lokation: Værløse
Alder: 61
Indlæg: 167
Styrke: 14
Stonie er ny på vejen
I min sag om §34 påstod Furesø Kommune det underlige fænomen "Skævvridning/Skævdeling" og henviser til en tidligere afgørelse (enten O-MEDD.009-97 eller DSA 15-01-97. Envidere Socialmin. vejl. nr. 45 af 3. April 1995)

Efter min klage til Besk. Ank. Nævnet skriver de i deres hjemsendelse:

"Vi finder ikke, at der i dit tilfælde er grundlag for at fravige princippet om ligedeling ag boligudgiften ved beregning af støtte efter Aktivlovens §34.

Vi har lagt vægt på, at udgangspunktet er, at den samlede boligudgift for personer med fælles husførelse deles ligeligt, i forbindelse med opgørelse af beregningsgrundlaget for støtte efter Aktivlovens §34.

Vi har endvidere lagt vægt på, at der i dit tilfælde ikke kan anses at være tale om nogen uforholdsmæssig høj boligudgift, men om en almindelig gennemsnitlig boligudgift.

Endvidere finder vi ikke, at indkomstforskellen mellem dig og den person som du har fælles husførelse med, kan betegnes som så betydelig, at det i sig selv giver grundlag for at fravige princippet om ligedeling af boligudgiften."

Min andel af boligudgiften: 4000,-
Indkomst fordeling: 32/68 % (mig/"samlever")

Se iøvrigt Ankestyrelsens principafgørelse 0-9-97.


Der er meget mere i denne sag....men det er vel nok med denne afgørelse.
eller så skriv/giv et pip

Boligudgiftstørrelse ifm §34

Citat:
Oprindeligt indsendt af Pip Se meddelelser
I kan søge boligsikring, den afhænger af den samlede husstandsindkomst..

Men du kan ikke få noget oven i din kontanthjælp som sådan.

Man kan vist søge en §34 hvis huslejen er høj, men ved ikke om man kan det hvis man er fælles om huslejen.

Der kommer en ny reform på kontanthjælpsområdet også, men hvad den kommer til at betyde er ikke klart endnu. Men der har været tale om at gøre den afhængig af husstandens indkomst selvom man ikke er gift..
Mig bekendt kan man få §34 Særlig Støtte hvis Nettoboligudgiften overstiger 2.700,-/mnd for personer, der ikke har forsørgelsespligt over for børn.
Vedr. "Husstandsindtægt: Se mit tidligere indlæg vedr. "Afgørelse" hvor der står at "Udgangspunktet er at Boligudgifter skal deles ligeligt"........

Se:
Lov om aktiv socialpolitik (Aktivloven), jf.lovbekendgørelse nr. 190 af 24.Februar 2012. og bekendgørelse nr. 147 af 27. Februar 2012 (se §3 stk.1)

De kan/skal vist også hjælpe dig med Indskud (mod tilbagebetaling) men jeg aner ikke hvor der står noget om det...på stående fod.
__________________
"Du er ikke syg nok til at få Førtidspension"....
"Nej, men det bliver jeg inden jeg er færdig med jer"
Stonie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-10-2012, 01:48   #14
maybeline2you
Afhængigheds tegn af K10
 
maybeline2yous avatar
 
Tilmeldingsdato: 07-04 2010
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 356
Blog Indlæg: 6
Styrke: 15
maybeline2you er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pip Se meddelelser
Alt det med Jeres fælles udgifter er kun i forbindelse med ansøgning af enkeltydelser..

Nej! dette er ikke korrekt. Jeg har mine oplysninger fra en Privat Social rådgiver og vedkommende er yderst kompetent på sit felt. H*n siger også, at man via blanketten til ansøgning om enkeltydelse, kan se hvilke udgifter ydeleskontoret normalt godkender som udgifter og at det er denne man skal tage udgangspunkt i, når/hvis man anmoder om kontanthjælpsberegningen


Selve kontanthjælpen er uafhængigt af alt det.. husleje og alle andre udgifter skal betales af kontanthjælpen, så de er ret ligeglade med hvor stor en del der går til husleje, eller medicin eller forsikringer, det må man selv bestemme.

Det er som udgangpunkt rigtigt, at kontanthjælpem skal dække alle faste udgifter, men ofte kan den netop ikke det og derfor laves der en beregning, som viser om man har ret til en § 34, som omhandler særlige stor husleje Mv. og hvis man får en § 34 har man jo også fået mere i kontanthjælp

Ankestyrelsen har i en princip afgørelse, fastslået at medicin, licens, tlf og netudgifter, indbo forsikring, fagforening skal medregens som faste udgifter, fordi man ikke må stilles ringere end andre ikke syge mennekser.

Jeg finder ankeafgørelse og sætter den ind når jeg genfinder den



Det er først hvis der ansøges om enkeltydelse, at de ser på om der er rum i budgettet til det eller ej.
Når de udregner det, tages der hensyn til husleje, vand, varme, strøm, licens, evt fast udgift til at have tlf (de plejer at godtage 100,-) samt evt livsnødvendig medicin.

De tager ikke hensyn til forsikringer eller samtaleudgifter, eller tv-pakker eller
internet osv.
Lige på det punkt er din kommune altså skævt på den og jeg ville klage og i klagen ville jeg medsende kopi af lov om aktiv socialpolitik § 2 og Ankestyrelsens afgørelse.

venligst maybeline2you
__________________
"En person, som kan drive sig selv videre, når anstrengelserne bliver smertefulde, er den person, som vinder." @R

Billedet skal ses som en protest. Jeg er ikke "den lykkelige ejer" af en pitbull terrier, men jeg kan godt gå fra venlig skødehund til Aggrasiv Pitbull Terrier, på 0,5 og bide fra mig
maybeline2you er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-10-2012, 02:37   #15
maybeline2you
Afhængigheds tegn af K10
 
maybeline2yous avatar
 
Tilmeldingsdato: 07-04 2010
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 356
Blog Indlæg: 6
Styrke: 15
maybeline2you er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Stonie Se meddelelser
I min sag om §34 påstod Furesø Kommune det underlige fænomen "Skævvridning/Skævdeling" og henviser til en tidligere afgørelse (enten O-MEDD.009-97 eller DSA 15-01-97. Envidere Socialmin. vejl. nr. 45 af 3. April 1995)

ja det var da et underligt fenomen Furesø kommune har opfundet, men jeg kommer nu aligevel til at tænke på, at jeg selv én gang tidligere har hørt om dette begreb, det var i Herning kommune, og det fremkom ved, at min kæreste havde en ejerbolig og da h*n havde renteudgifter, som gav højere fradrag, mente man at jeg skulle betale husleje %vis ud fra dette.

Jeg ved ikke om det kan være derfor Furesø Kommune anvender denne metode, idet jeg kan læse mig til, at fordelingen i dit tilfælde var "Min andel af boligudgiften: 4000,-
Indkomst fordeling: 32/68 % (mig/"samlever")" ??


Efter min klage til Besk. Ank. Nævnet skriver de i deres hjemsendelse:

"Vi finder ikke, at der i dit tilfælde er grundlag for at fravige princippet om ligedeling ag boligudgiften ved beregning af støtte efter Aktivlovens §34.

Vi har lagt vægt på, at udgangspunktet er, at den samlede boligudgift for personer med fælles husførelse deles ligeligt, i forbindelse med opgørelse af beregningsgrundlaget for støtte efter Aktivlovens §34.

Vi har endvidere lagt vægt på, at der i dit tilfælde ikke kan anses at være tale om nogen uforholdsmæssig høj boligudgift, men om en almindelig gennemsnitlig boligudgift.

Endvidere finder vi ikke, at indkomstforskellen mellem dig og den person som du har fælles husførelse med, kan betegnes som så betydelig, at det i sig selv giver grundlag for at fravige princippet om ligedeling af boligudgiften."

Min andel af boligudgiften: 4000,-
Indkomst fordeling: 32/68 % (mig/"samlever")


Jeg antager du ved der er forskel på, hvad BAN afsiger at domme og på selve Den sociale ankestyrelse og at disse 2 instandser ikke altid er enige og at Ankestyrelsen har det endelig ord i sagerne, og ja sådanne sager kan virkelig trække én rundt i manegen.
Se iøvrigt Ankestyrelsens principafgørelse 0-9-97.


Der er meget mere i denne sag....men det er vel nok med denne afgørelse.
eller så skriv/giv et pip

Boligudgiftstørrelse ifm §34



Mig bekendt kan man få §34 Særlig Støtte hvis Nettoboligudgiften overstiger 2.700,-/mnd for personer, der ikke har forsørgelsespligt over for børn.
Vedr. "Husstandsindtægt: Se mit tidligere indlæg vedr. "Afgørelse" hvor der står at "Udgangspunktet er at Boligudgifter skal deles ligeligt"........

Se:
Lov om aktiv socialpolitik (Aktivloven), jf.lovbekendgørelse nr. 190 af 24.Februar 2012. og bekendgørelse nr. 147 af 27. Februar 2012 (se §3 stk.1)

De kan/skal vist også hjælpe dig med Indskud (mod tilbagebetaling) men jeg aner ikke hvor der står noget om det...på stående fod.
resten er vi enige om.
Vh. Maybeline2you
__________________
"En person, som kan drive sig selv videre, når anstrengelserne bliver smertefulde, er den person, som vinder." @R

Billedet skal ses som en protest. Jeg er ikke "den lykkelige ejer" af en pitbull terrier, men jeg kan godt gå fra venlig skødehund til Aggrasiv Pitbull Terrier, på 0,5 og bide fra mig
maybeline2you er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-10-2012, 05:40   #16
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Den afgørelse må du meget gerne poste.. for her afviser kommunen blankt at tage dem med i beregningen..
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Nægtet kontant hjælp. Oline Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 9 05-08-2013 23:38
kontant hjælp jjsonn Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 3 16-07-2013 22:30
kontant hjælp? elton Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 1 29-04-2013 14:18
16 årig gravid og kontant hjælp?? Castella Dit og Dat 28 21-06-2011 01:01
fra særydelse til kontant hjælp skattepige Alt det andet 58 19-09-2010 12:02




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:39.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension