K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-12-2010, 21:38   #1
Tullee
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 06-12 2008
Indlæg: 199
Blog Indlæg: 1
Styrke: 16
Tullee er ny på vejen
Sygemeldt

Godaften :-)

Jeg er fleksjobber - og er p.t. sygemeldt m.h.t en aktivering p.g.a stress.

Har været ved lægen i dag som henviser mig til en arbejdspsykologisk klinik på et sygehus - fint nok for mig.

Men samtidig fortæller min læge mig - at han ikke må skrive til kommunen at jeg p.t er sygemeldt p.g.a. stres og derfor ikke vil anbefale nogen form for aktivering m.m. p.t.?.

Min læge har jo sygemeldt mig p.g.a. stress - men må han ikke skrive det som jeg har nævnt for ham? eller kender han bare ikke loven godt nok?.

V.h. Tullee
Tullee er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-12-2010, 21:45   #2
Engel
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 28-11 2010
Indlæg: 137
Styrke: 14
Engel er ny på vejen
Hvis din læge har sygemeldt dig, men ikke rigtig vil være ved det, så ?
Men lægen må jo have skrevet noget i sin journal, da du blev sygemeldt, så hvis der er problemer med dokumentation, må du bede om aktindsigt, det har lægen PLIGT til at give dig, uanset hvad vedkommende siger.

Står der ikke i lægens papirer at du er sygemeldt, er du ikke sygemeldt !
Engel er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-12-2010, 22:16   #3
Håber
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Indlæg: 451
Styrke: 14
Håber er ny på vejen
Jeg er pt sygemeldt fra aktivering da det fik mine stresssymptomer til at blusse helt vildt op (er oprindeligt sygemeldt med stress). Jeg er lidt usikker på, om min læge skrev til kommunen, men ihvertfald ringede jeg til min sagsbehandler og sagde at min læge havde sygemeldt mig og hun sagde, at de ville kontakte lægen for at få det bekræftet.
Håber er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2010, 10:40   #4
Tullee
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 06-12 2008
Indlæg: 199
Blog Indlæg: 1
Styrke: 16
Tullee er ny på vejen
Jeg har vist ikke lige fået forklaret mit spørgsmål godt nok - sorry.

Min læge HAR sygemeldt mig p.g.a. stress - men han vil ikke samtidig skrive - at han p.t. vil fraråde enhver form for aktivering m.m. - han siger - at hvis han skriver sådan i min journal ville det betyde det samme som hvis han anbefalede mig en førtidspension?.

Har min læge ret i det han siger? jeg synes jo - at det lyder som noget værre vrøvl? :-)

V.h. Tullee
Tullee er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2010, 15:06   #5
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
Kære Tullee!

Citat:
Oprindeligt indsendt af Tullee Se meddelelser
Jeg har vist ikke lige fået forklaret mit spørgsmål godt nok - sorry.

Min læge HAR sygemeldt mig p.g.a. stress - men han vil ikke samtidig skrive - at han p.t. vil fraråde enhver form for aktivering m.m. - han siger - at hvis han skriver sådan i min journal ville det betyde det samme som hvis han anbefalede mig en førtidspension?

Har min læge ret i det han siger? jeg synes jo - at det lyder som noget værre vrøvl? :-)

Nej! Det lyder undlerligt!

Det virker ikke betryggende, at din læge ikke kender og udfylder sin rolle i arbejdsdeling mellem læge og jobcenter.

Er han helt nyuddannet praktiserende læge?

Læger er selvfølgelig ikke bemyndiget til at anbefale ftp ved beskrivelse af midlertidige skånebehov i journal!

Anbefaling af ftp kræver meget mere end vurdering og anbefaling af midlertidige skånehehov!

Anbefaling af ftp:
- kræver lægefaglig beskrivelse og vurdering af stationære diagnoser med betydelig og varig funktionsnedsættelse og med behandlingsmuligheder udtømte - og med evt. kontraindicering af arbejdsprøvning
- og kræver socialfaglig beskrivelse af ubetydelig arbejdsevne i arbejdsprøvevurdering

Lægens støtte til patient indbefatter løbende at beskrive og vurdere funktionsevne, og hjælpe med at anbefale evt. skånebehov i samspil med patient og jobcenter - skånebehov, som kommunen anbefales at følge op på ved tilrettelæggelse af egnet aktivering og arbejdsprøvning.

Selvfølgelig må og skal lægen støtte patienter ved lægefaglig beskrivelse af funktionsniveau og heraf følgende lægefagligt velbegrundede skånebehov!

Jeg har også været igennem stress-sygemelding. Psykolog tilrådede, at jeg skulle tale med sagsbehandler og med praktiserende læge om behov for at være væk fra felt med stress i mindst 12 uger - fri for møder og aktivering - fordi møder og aktivering for alvorligt stress-sygemeldte ribber op i sår, som skal have tid og ro til at læges. Gennem lægefaglig beskrivelse af midlertidige skånebehov fik jeg vigtig pause i kontakt med jobcenter.
På et tidspunkt med særligt behov for resolut støtte af læge i sygemeldingsforløb - følte - også jeg - praktiserende læge træt og udbrændt og uden fornøden pondus til vigtig støtte - det må helst ikke ske - men det kan ske.

Gode råd var dyre!

Jeg fik råd af en resolut psykolog om at skifte til sygesikringsgruppe 2 med fri adgang til veluddannede og dygtige speciallæger, der ville kunne støtte mig videre lægefagligt. Det kostede betaling af difference fra sygesikringsgruppe 1 tilskud - i.e. mellem 100 og 300 kr. - pr. konsultation á ½ - 1 time.

Disse penge var godt givet ud - jeg havde mit helbred kært - og jeg fik fornøden støtte til anbefaling af for mig vigtige skånebehov videre i sygemeldingsforløb af dygtige speciallæger.

Sidst redigeret af Katharina; 10-12-2010 kl. 15:24.
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2010, 15:26   #6
Tullee
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 06-12 2008
Indlæg: 199
Blog Indlæg: 1
Styrke: 16
Tullee er ny på vejen
Kære Katharina !

Tusind tak for dit svar - det du skriver er alt sammen noget som jeg kan forholde mig til og bruge til noget :-)

Min læge er 58 år - men han er ved at være rigtig godt træt af alt hvad der har med kommunen at gøre og det er vi vist mange der er - men derfor skal vi alle have den samme hjælp/opbakning fra ens læge m.m. ellers kan det da gå helt galt.

Hvor fandt du dine dygtige speciallæger henne? skiftede du flere gange læge? eller fandt du hurtigt EN hvor kemien passede?, Vi bor i et yderkantsområde - så der er ikke så mange læger at vælge imellem her hvor vi bor.

V.h. Tullee
Tullee er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2010, 15:26   #7
Zania
Hvor skulle jeg ellers være
 
Zanias avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2010
Lokation: Østjylland
Indlæg: 194
Blog Indlæg: 2
Styrke: 15
Zania er ny på vejen
fp....

"Psykolog tilrådede, at jeg skulle tale med sagsbehandler og med praktiserende læge om behov for at være væk fra felt med stress i mindst 12 uger"

Jeg har lige fået fp, det tog ½ år. Jeg fik også rådet af psykologen at sygemelde mig (var på a-kassen), da de ellers ikke ville tage mig seriøst. Og derfra gik det stærkt.
Zania er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2010, 16:03   #8
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tullee Se meddelelser
Men samtidig fortæller min læge mig - at han ikke må skrive til kommunen at jeg p.t er sygemeldt p.g.a. stres og derfor ikke vil anbefale nogen form for aktivering m.m. p.t.?.
Det er noget vrøvl!
I statusattesten som sagsbehandleren skal indhente fra lægen, skal hun be lægen om alt relevante info og lægen er forpligtet til alle svare på alt.
Derfor er det op til din sagsbehandler at formulere/beskrive alt det som er relevant i din sag ( også om det er forsvarligt at du skal deltage i en aktivering ).

http://www.klxml.dk/KLB/Blanket/Gaelder/la121.pdf
Hvad skal kommunen
Kort redegøre for klientens situation, hvad de lægelige oplysninger skal bruges til, og hvilke helbredsmæssige forhold, der ønskes vurderet. Eventuelt formuleres nogle få konkrete spørgsmål. Kommunen kan udfylde adressefeltet på LÆ 125. LÆ 121 og 125 sendes af kommunen til klientens behandlende læge.

http://www.klxml.dk/KLB/Blanket/Gaelder/la125.pdf
Hvad skal lægen
Lægen udfærdiger attesten på grundlag af patientjournal og kendskab til patienten i øvrigt. Patienten bliver ikke indkaldt til LÆ 125.Bør indeholde en kort beskrivelse af den aktuelle sygdom samt evt. andre relevante sygdomme, samt en vurdering af helbredsforholdenes betydning for sagen, herunder prognose.Herudover kan lægen besvare enkelte konkrete spørgsmål, som kommunen måtte have fremført i LÆ 121.Kopi af relevante dele af journalen kan evt. medsendes.Lægen foretager ikke en vurdering af en evt. social ydelses art og omfang.Attest fremsendes senest 14 dage efter modtagelse af anmodningen.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2010, 22:38   #9
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
Kære Tullee!

Jeg er enig med Zania og Karo i, at praktiserende læge må og skal hjælpe med vurdering af og anbefaling af skånebehov!

@Zania: Stort til lykke med ftp! Og tak for du deler erfaring med god støtte af psykolog i samspil med læge og jobcenter i din sag - på vej mod ftp!

Citat:
Oprindeligt indsendt af Tullee Se meddelelser
Tusind tak for dit svar - det du skriver er alt sammen noget som jeg kan forholde mig til og bruge til noget :-)

Det varmer mig, du fortæller, du kan bruge, hvad jeg fortæller! 1000 tak!

Min læge er 58 år - men han er ved at være rigtig godt træt af alt hvad der har med kommunen at gøre og det er vi vist mange der er - men derfor skal vi alle have den samme hjælp/opbakning fra ens læge m.m. ellers kan det da gå helt galt.

Enig!

Hvor fandt du dine dygtige speciallæger henne?

Jeg havde hørt om en god privat psykiatrisk speciallæge igennem venner - bekræftet af psykolog, jeg rådførte mig med. Jeg kontaktede psykiateren og fik et godt indtryk af ham og bestilte tid hos ham - og fik god hjælp. Jeg boede langt fra hans konsultation, men det var køreturen værd.

skiftede du flere gange læge? eller fandt du hurtigt EN hvor kemien passede?

Jeg skiftede til sygesikringsgruppe 2 for at få tilskud til privat psykiater - og havde i en lang periode af min sygemelding mest kontakt med psykiater omkring sygdom.

Med hensyn til praktiserende læge - vendte jeg tilbage til en gammel kendt praktiserende læge i landsdel, hvor jeg havde boet for år tilbage - langt fra nuværende bopæl - og gammel praktiserende læge lovede at støtte alment lægefagligt.


Jeg oplevede god støtte af disse 2 læger - og af psykolog og fysioterapeut - tilsammen - i samspil med jobcenter - under sygemelding!

Vi bor i et yderkantsområde - så der er ikke så mange læger at vælge imellem her hvor vi bor.

Jeg valgte, at trodse afstande både omkring valg af speciallæge og praktiserende læge! Jeg valgte læger gode for mit helbred langt fra bopæl - frem for tradition for at vælge læger nær bopæl!
Dette var nærliggende valg for mig!

Men det kan da også lade sig gøre at spørge venner i ens område om gode læger - og ringe til anbefalede læger i ens nærområde i konsultationstid - og danne sig indtryk af dem - og aftale konsultation/lægeskift - på sygesikringsgruppe 1 vilkår, hvis lægen har åben for tilgang - og ellers evt. på sygesikringsgruppe 2 vilkår med en mindre egenbetaling.

Sidst redigeret af Katharina; 10-12-2010 kl. 23:04.
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Syg som sygemeldt henry0401 Din historie 5 15-07-2013 14:01
sygemeldt !!!!! Jef Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 2 26-04-2013 16:05
Sygemeldt på KH?? samp Spørgsmål ang fleksjob 13 11-01-2012 00:24
sygemeldt. Lenep Spørgsmål ang fleksjob 24 06-01-2008 20:40
sygemeldt ann Spørgsmål ang fleksjob 4 15-03-2006 13:38




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:50.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension