K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 05-04-2010, 22:31   #71
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af curls Se meddelelser
Til Popiae og Andersine85.... Man skal altid bruge retsinformation.dk Det er HER lovene findes....

Jep, men det er uoverskueligt, og de opdateres ikke, der kommer kun tilføjelser i andre dokumenter. Kunne se at Arbejdsdirektorartet henviser til dem, og det er altså lidt misvisende, for hvor skal man som alm. borger vide, at man skal lede 120 andre steder, for at få den præcise sygedagpengelov som den er i dag.

Ville ønske i kunne gå ind på det som jeg bruger på mit arbejde, nemlig det der hedder kommunekoncept. Det er simpelthen så nemt og overskueligt, med præcise henvisninger til f.eks. relevante principafgørelser ifm. den enkelte paragraf... Sådan noget burde altså også findes offentligt tilgængeligt.

Sidst redigeret af Andersine85; 05-04-2010 kl. 22:34.
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-04-2010, 22:36   #72
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Andersine85 Se meddelelser
Jep, men det er uoverskueligt, og de opdateres ikke, der kommer kun tilføjelser i andre dokumenter. Kunne se at Arbejdsdirektorartet henviser til dem, og det er altså lidt misvisende, for hvor skal man som alm. borger vide, at man skal lede 120 andre steder, for at få den præcise sygedagpengelov som den er i dag.

Ville ønske i kunne gå ind på det som jeg bruger på mit arbejde, nemlig det der hedder kommuneinformation. Det er simpelthen så nemt og overskueligt, med præcise henvisninger til f.eks. relevante principafgørelser ifm. den enkelte paragraf... Sådan noget burde altså også findes offentligt tilgængeligt.
Ja det er efterhånden blevet mere uoverskueligt, helt enig... Det er ellers ministeriets ansvar at sørge for at opdatere den... Det er utroligt, at de er blevet så dårlige til det... Ville blot sige, at det var der, lovene ligesom ligger... Jeg selv kan ikke finde ud af det andre steder...
Lyder meget godt med direkte henvisninger til principafgørelser...
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-04-2010, 23:29   #73
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Jeg har nu kikket endnu engang. Det er svært at gennemskue.

Men mit udgangspunkt var refusion på 35%, så der er jo ok.
At man så kan få 65% i refusion for aktive perioder/arbejdsprøvning gør ikke meget forskel, i poienten.
At kommunen fortsat tjener på, at fratage sygedagpengene, og sætte dem på kontanthjælp, eller ægtefælleforsørgelse.

Jeg ser stadig ikke nogen steder, at det er ULOVLIGT at fortsætte sygedagpengende?

Altså kan den syge sagtens fortsætte på sygedagpenge. Herunder er det muligt, at fortsætte sygedagpengene især under den nye tilføjelse i at afklare den syge, til enten fleks eller pension.

Andersineet der hedder kommune koncept, er netop tolket udfra kommunesynspunkt, og er altså ikke altid det rigtige.
lovgivning tolkes, Ankestyrelse og retten sætter derefter rettesnor/dagsorden for hvordan loven tolkes, indtil ny retsag/p-afgørelse.
KL har lavet mange koncepter for at spare kommuner for udgifter, men det er altså ikke altid at det holder vand.
Derfor er det vigtigt, at man får hjælp af prof. der forstår at tolke loven mere neutralt.
VH Popiae

Sidst redigeret af popiae; 05-04-2010 kl. 23:34.
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-04-2010, 05:09   #74
MorWettendorff
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 21-10 2009
Lokation: Fredericia, men oprindelig fynbo
Alder: 51
Indlæg: 355
Blog Indlæg: 1
Styrke: 15
MorWettendorff er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tusnelda Se meddelelser
Selvfølgelig kan man da klare sig uden bil. Vi er nok mange, der aldrig har haft råd til denne luksus, men livet igennem har måttet gå eller cykle os til rette. Bruge kollektiv transport. Har grædt vores modige tårer, når cyklen blev stjålet og jublet, når der blev råd til en ny. En bil er og bliver en luksus, der er forbeholdt dem, der har råd. Det har man ikke på overførselsindkomst.

Tusnelda, det er altså ikke alle der kan klare sig uden bil, jeg bor helt ude på landdet, og har over 1 km, til nærmeste busstoppested, og kan max klare at gå 200 m, så nej jeg kan ikke klare mig uden en bil.
MorWettendorff er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-04-2010, 06:40   #75
SÅrdnok!
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 10-06 2009
Lokation: Vejle/Jelling
Indlæg: 405
Styrke: 15
SÅrdnok! er rigtig godt på vej
Hm....bare navnet kommunekoncept lyder mistillidsvækkende i mine øren...

citat fra loven vedr arb.prøvning : " risiko for forværing"
citat fra kommunaldirektør vedr. arb.prøvning : "væsentlige varige men"

kommunen vrider altså i dette tilfælde loven ganske voldsomt. (klienten har fået varige men)

ift div principafgørelser er det jo desvære også tilfældet at både ankenævn og styrelse gentagne gange har brudt og forvansket loven - senest ligger der dom vedr ulovligt sdp stop

defor kort og godt...er kommunekoncept LOVEN eller er det kommunernes tolkning af samme.............?
SÅrdnok! er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-04-2010, 07:17   #76
Odenseaneren
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 26-03 2008
Indlæg: 525
Styrke: 17
Odenseaneren er rigtig godt på vej
En god side er denne; http://www.socialjura.dk/

Her finder man ligeledes loven, og under paragraf relevante vejledninger og afgørelser, f.eks sygedagpengeloven http://www.socialjura.dk/index.php?i...ash=5a39c4835e

Odenseaneren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-04-2010, 14:13   #77
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
kommunekoncept, er bare en slags udvidelse af socialjura, det ligner det i hvert fald meget.
Det VURDERER ikke noget som helst ift. lovgivningen, men sørger for at samle samtlige opdateringer, vejledninger og principafgørelser i et dokument, det gør det nemmere at få et overblik.
Der er skam intet dunkelt i det

Popiae:
En lov fungererer på denne måde: Står der en mulighed for et eller andet i loven, så kan man det. Står der ikke noget om det, heller ikke selv om det direkte nævnes, at det kan man ikke, jamen så kan man ikke. Det er det samme for alle love, ikke bare dem kommunen sidder med.
F.eks. ville vi som sagsbehandlere frygteligt gerne bevillige psykologbehandling, fordi vi ved det virker, og kan forkorte et sygedagpengeforløb betydeligt...
Men... Det vi bevilliger tilbud efter, er Lov om en Aktiv Beskæftigelsesindsats § 32. Her står visse specifikke former for tilbud nævnt, f.eks. danskuddannelse og beskæftigelsesfremmende tilbud. Men der står ikke noget om behandling. Så længe der ikke gør det, er det lig med, at det kan man ikke.
(Jeg kan ikke huske om det var KL der så forsøgte at høre om psykologbehandling ikke kunne kaldes beskæftigelsesfremmende, da det gjorde at folk kom hurtigere tilbage... Det kunne det IKKE fik man at vide, behandling ligger hos sundhedsvæsnet, ikke andre steder)
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-04-2010, 16:37   #78
Multe
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2009
Lokation: Århus
Indlæg: 1.634
Styrke: 16
Multe er ny på vejen
Hej Andersine85

Kommunekoncept = socialjura.dk incl. "skuffereglementer"

Og min sagsbehandler kunne godt bevillige mig(52 år) 10 timers psykologtimer, hun skulle bare lige spørge sociallægen først

Kan forstå du er socialrådgiver/sagsbehandler, i hvilken kommune er du ansat ?

Og ja, hvad mener du med; at hvis det IKKE står i loven, kan det IKKE lade sig gøre... -vil du venligst uddybe dette, da jeg mener det er usandt ?
__________________
Hva' man har, det har man... -resten ka' de vise som respekt!

Sidst redigeret af Multe; 06-04-2010 kl. 16:54. Årsag: Tilføjelse...
Multe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-04-2010, 16:41   #79
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Har været i arbejdsprøvning under §32.
Intet beskæftligelsfremmende i det.

psykologbehandling kan også gives efter §82 eller §81.

man skal ved tolkning af lov også læse forarbejdet, bekendtgørelse, og vejledning, deri ligger det tænkte formål.

Og det er ukorrekt at selvom det ikke står direkte nævnt, at det ikke kan lade sig gøre, bare formål er holdt for øje.
VH Popiae

Sidst redigeret af popiae; 06-04-2010 kl. 16:43.
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-04-2010, 17:06   #80
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
Har været i arbejdsprøvning under §32.
Intet beskæftligelsfremmende i det.

psykologbehandling kan også gives efter §82 eller §81.

man skal ved tolkning af lov også læse forarbejdet, bekendtgørelse, og vejledning, deri ligger det tænkte formål.

Og det er ukorrekt at selvom det ikke står direkte nævnt, at det ikke kan lade sig gøre, bare formål er holdt for øje.
VH Popiae
Popiae, hvilken lov snakker du om ang. § 81 og § 82...?? Der står ikke noget om behandling i beskæftigelsesloven i § 81 og 82... Jeg tror, du snakker om Lov om aktiv socialpolitik. Det har intet noget med sygedagpengeområdet at gøre, da det hører under et andet område, primært socialområdet - Jobcentret hører jo under beskæftigelsesområdet, det vil sige, man ikke søger om psykologibehandling i jobcentret, men i f.eks. socialforvaltningen......
Tro ikke man kan søge og få alt hos én eneste sagsbehandler.
Man skal ikke regne med, at én sagsbehandler har alle områder med at gøre. En sagsbehandler har ikke kompetencen til at behandle alle mulige ansøgninger om hvad som helst, og MÅ ikke....
En sagsbehandler kan selvfølgelig godt hjælpe at sende en ansøgning videre som f.eks. til psykologibehandling, men det er ikke nødvendigvis den samme sagsbehandler, der skal behandle ansøgningen om denne hjælp der efterspørges, da en sagsbehandler i en jobcenter som udgangspunkt jo arbejder i f.eks. i enten sygedagpenge eller kontanthjælp eller fleksjobområdet.

I øvrigt mener jeg også, at man kan få psykologibehandling bevilget gennem lægen selv.... Jeg kender nogen, der har fået gratis behandlinger via lægen.

På den anden side... Så mener jeg dog også, at jobcentret tit har sendt en sygemeldt til f.eks. en operation for at de hurtigere kan blive rask. Jeg har i hvert fald læst om det i aviserne engang. Der diskuterede man faktisk, om jobcentret måtte. Jeg ved så ikke, hvad det endte med. Jeg mener selv, der står et eller andet sted om, at jobcentret godt kan gøre det. Jobcentret betalte selv operationerne, da de fandt ud af, at det var billigere at gøre det på den måde.
Det undrer mig, at lægerne ikke gør noget selv for at sende patienterne afsted...Ja undskyld jeg kan godt blive skuffet over læger.

Sidst redigeret af curls; 06-04-2010 kl. 17:08.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Lidt til dem der vil vide lidt mere om merudgifter Pyt Den nyttige viden vi alle har 5 13-08-2014 11:28
Principafgørelse: overordnet formål og tidsanvendelsesområde af § 27, stk. 1, 2 gunvor Den nyttige viden vi alle har 1 24-07-2011 08:48
Sygedagpenge ..så lidt??? Leduce Alt det andet 15 20-04-2010 23:37
Sådan! Risa Politik og Samfund 7 24-10-2008 23:39




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:13.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension