K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 08-09-2012, 13:07   #11
Harpen
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 05-08 2012
Indlæg: 77
Styrke: 12
Harpen er ny på vejen
Jeg bor i en toværelses andelsbolig. Den store fordel her (som andre har nævnt :-) at jeg selv kun står for indvendig vedligeholdelse.

Men du har sikkert hørt om andelsforeninger, der går konkurs. Og andelshavere der ikke var klar over, hvor skidt økonomien var, da de købte. Så hvis det er andels, du kigger på, skal du sørge for at undersøge foreningen grundigt, inden du køber.
Og også med andelsbolig er det en god ide at have lagt lidt til side til uforudsete udgifter.
Harpen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-09-2012, 14:04   #12
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tullepigen90 Se meddelelser
Tusind tak for dit meget uddybende og gode svar! Det er virkelig noget, jeg kan bruge til noget :-)
Velbekomme :-)


Citat:
Mine forældre synes det er svært at råde mig til hvad der er bedst, da der jo er mange ting i det..
Jov, man kan sige både på den ene og den anden måde.

Der er hele økonomien, de praktiske husrelaterede ting og så den særlige forældre-ung relation.


Økonomi:

Den økonomiske vinkel ser du ud til at gå systematisk til med viljestyrke, så her ville jeg nok ikke umiddelbart være bekymret - det er de færreste der lige smækker ca. halvdelen af boligværdien på bordet når de køber - omvendt så kender jeg ikke lige prislejet i din by og hvorvidt 500.000 kr for en bolig til dit behov kan fås inden for det beløb. Men prøv at følge godt med i lokalavisernes boligannoncer og se om, fx som nogen var inde på, at et lille passende rækkehus kunne være inden for den ramme.

Umiddelbart vil jeg gætte på, at et passende rækkehus i en middelstor provinsby vil ligge omkring 1.000.000 ++ kroner - men du har sikkert en føling med lokalpriserne.


Praktiske ting:

Mht de praktiske husting, så kunne det være en idé at se sig om efter en handyman-tovholder = selvopfundet begreb ;-) der ligesom kan tage sig af den overordnede vedligeholdelse. Er der nogle vinduer der skal males i år, tagsten der skal understryges, afløb og regnfang mv. der skal renses, døre og hængsler der skal smørres osv. og så måske have en pensionist havemand og sneryder på "lønningslisten".

Nu ved jeg ikke om dine forældre evt. kunne give en hånd med her, men du skal jo tænke på, at de heller ikke bliver yngre med årene og du skal jo gerne kunne få hjælp til den løbende drift af ejendommen som årene går, så du ikke tvinges til at flytte ud blot fordi det hele falder ned om ørene op dig.


Forældre-ung relationer:

Her kan du jo løbe ind i den situation, at dine forældre måske føler sig mere tryg ved den aktuelle situation, hvor du (går jeg ud fra?) akuelt bor hjemme hos dem og de af bedste hjerte kan give en hånd og en støtte med i dit daglige liv.

Omvendt hvis du i dag bor på en institution med 24 timer hjælp, kan dine forældre måske have svært ved at se dig i en egen bolig, hvor du selv skal styre hele hjælperkorpset og der måske også kan være fysiske forhold der vanskeliggør en optimal hjælp (du taler fx om ombygning).


Citat:
Hvis jeg køber et hus er der jo meget vedligeholdelse, reparation m.v. og da jeg både er kronisk syg fysisk og handicappet kan jeg intet selv ,hvilket vil betyde at jeg skal ud at betale for hjælpen til håndværker f.x.
Men her kunne det være godt at alliere sig med en omgængelig handyman-tovholder, der kunne tage sig af den overordnede vedligeholdelse - selvf. underlagt dine beslutninger, så han/hun ikke lige lægger nyt tag til 200.000 på fordi det føltes godt ;-)


Citat:
Mht hvad jeg har opsparret: jeg har opsparet lige pt. 170.000 kroner, men jeg satser på at komme op på 200.000-300.000 inden jeg flytter hjemmefra. Så lidt har jeg til hus, men selvfølgelig ikke vildt meget
Det er godt nok flot - hvis du fortsætter i den retning, så har du gode forudsætninger for at komme ind på boligmarkedet til de priser du har lagt dig på sinde (hvis ellers lokalpriserne matcher dine tanker).

Eje i form af regulært hus eller andelsbolig eller leje af noget der er handicapvenlige ... under alle forudsætninger er det godt at være solidt økonomisk polstret før man begiver sig ud på markedet :-)


Prøv også at lege lidt med regneark. Brug fx Microsofts eller den gratis kontorpakke OpenOffice/LibreOffice og opstil et realistisk budget, der medtager både de forventede indtægter (pension/flexydelse mm., evt. §100, hjælperordning, renteindtægter og hvad der ellers er af indtægt) og forventede udgifter (kost & forplejning, bolig, herunder hensættelser til vedligeholdelse, varme og el mv, forsikringer, kontingenter, tlf. + internet, løn til hjælpere osv) udspecificeret og oversigtsmæssig.

Opsat på overskuelig vis, kan du ændre lidt i fx dine boligudgift og se det vi betegner som: hvad nu hvis ... du fx lader boligudgiften stige med 1.000 kr om måneden eller hensættelserne til vedligeholdelse med 500 kr pr måned osv.

Hvad er fx et realistisk kostbudget, når man ikke lige kan løbe efter de billige tilbud og købe rigtigt stort ind.

Fx Svansø Marmelade [1] kan nemt koste 25 kr for 400 g når det ikke er på tilbud, men på tilbud kan du være heldig at fylde lageret op for fx 15 kr pr 400 g, hvilket giver en 10'er pr 400 g's bøtte i besparelse ... dvs. køber man 20 stk til lageret, så er der sparet 20 X 10 kr = 200 kr på en langtidsholdbar vare, som omsat svarer til en bruttoindkomst på 3-400 kr alt efter skatteforhold :-)

Det samme i forskellige måleforhold med deres grødprodukter.

Jov, du kommer ikke til at kede dig som udeboende på den ene eller den anden måde :-)

Og derfor er det måske også godt at vente et par år med udflytningen, så du får tid at tænke alle disse ting igennem ... og som tiden går får du mere kundskab og erfaring, der kan hjælpe dig når tiden er inde til at flytte ud.


En anden ting: Når man er afhænig af hjælp til at komme ud og derfor formodentlig er bundet til hjemmet skulle hjælpen svigte en enkelt dag, hvor der så må køres efter en nødplan, så kan det være en god ting at have et godt spisekammer :-)

Feltrationer og superens færdigretter strækker et stykke ad vejen skulle man komme i trang :-) for det behøver jo ikke at være flere hjemmelavede gourmetretter hver dag ;-)


[1] http://www.scandic-food.dk/default.asp?TemplateID=147
__________________
.
Jocelyn Pook – Hell, Fire And Damnation + Masked Ball: http://www.youtube.com/watch?v=9QEG2Mk184A

BTW: Er du kvik, så er løsningen her: https://www.youtube.com/watch?v=z9pD_UK6vGU
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-09-2012, 23:44   #13
Pinny
Klart Afhængig af K10
 
Pinnys avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-11 2011
Lokation: Nordfyn
Indlæg: 494
Styrke: 13
Pinny er ny på vejen
Nu bor jeg i hus- ude hvor jorden er forlænget med brædder, og det var et meget billigt hus- i indkøb.
Alt andet er meget dyrt!

Hvis man køber billigt, skal man selv kunne lave en del, også udover det ydre. Det man betaler sig fra- er ret dyrt.
Nu bor vi meget naturskønt, men det er også dyrt at varme op, her er hamrende fodkoldt (skidt for min gigt), og i takt med jeg kan mindre- er haven en tempereret jungle.

Vi flyttede fra noget nybygget rækkehus til knaldhytten. Og- jeg regner med, at vi engang flytter tilbage i rækkehus for, det er ulige meget nemmere- og billigere.

Nu har vi kattene, og de vil godt nok ikke trives i en voliere i et rækkehus.

Til gengæld skal jeg ikke rydde sne! Både postkasse og skraldespandeskjul står i skel. Det vil sige: Jeg har faktisk gået og gruset store dele af den private fællesvej, for ellers kører folk bare i deres biler, så det hele er noget glat (og ubehageligt at køre i for tohjulere), og min ryg/nakke kan slet ikke med "glat". Så jeg grusede helt ud i krydset fra bustoppestedet (om eftermiddagen, er det der, man stiger på- i modsat vejside)

Har de omboende så sagt så meget som tak?! Nope. Men avisbuddet og posten var glade.

Det skal du også huske, når du flytter i hus.

Hvis du er fornuftig- sparer du mere op, og køber en bolig, du ved er handikapvenlig- både ude og inde.
__________________
Mvh Pinny


"Det er godt at kunne det man vil, og ville det man kan"
Charles M. Schultz ("Radiserne")
Pinny er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-10-2012, 21:27   #14
KatrineB
Afhængigheds tegn af K10
 
KatrineBs avatar
 
Tilmeldingsdato: 07-09 2006
Lokation: Mariagerfjord
Alder: 42
Indlæg: 363
Blog Indlæg: 9
Styrke: 18
KatrineB er ny på vejen
Smile

Da jeg flyttede hjemme fra i 2003 var jeg så heldig at min far købte et lille sødt række hus på 85 kw med en lille hyggelig og overskuelig have som jeg så kunne leje og ja jeg er stadig så glad for det at jeg bor her endnu og ned til gå gaden hvor alle butikkerne ligger er der 3 minuts gang så det jo dejligt.

Kunne din far ik købe et hus evt som du så kan leje?

vh Katrine
KatrineB er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-10-2012, 21:53   #15
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Jeg har haft erfaring med www.boligportal.dk, hvor jeg derigennem fik en fremlejet lejlighed. Men der kan man også søge en lejlighed, hvor man kan bo ubegrænset.

Måske kan du der finde et hus.... eller en lejlighed i stueetagen..
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Førtidspension, hvad nu, hvad må jeg/hvad må jeg ikke ? Lupo Nyttigt at vide for Førtidspensionister 30 24-01-2013 22:41
Hvad gør jeg? Hvad er mine chancer? Suzy Jensen Alt det andet 7 17-06-2011 17:32
Forste mode med en sagsbehandler -Hvad skal man taenke på? /Hvad bliver der spurgt? Tessa Alt det andet 2 10-12-2009 02:26
Hvad Er Kvalitet??? Hvad Er Forebyggelse? zuza Politik og Samfund 0 21-08-2007 15:23




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:13.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension