K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-02-2014, 16:16   #1
syrenen
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-10 2012
Indlæg: 72
Blog Indlæg: 1
Styrke: 12
syrenen er ny på vejen
Angry hjælp til medinudgifter til ung på 18 år

hvad gør en ung, der får laveste kontanthjælp på under 5000kr udbetalt pr måned, når medicin for psykisk sygdom koster ca. 1000kr pr. måned. Kommunen lavede en engangsbevilling til første portion, den kom dog ikke til udbetaling da første medicinregning blev betalt af lånte penge fra opholdssted den unge er tilknyttet. Kommunen siger at der ikke kan refunderes når regning er betalt??? hvilken paragraf kan hjælpe med medicinbevilling? Der er søgt kronikerbevilling men de første mange tusind kr. skal den unge selv betale! Hun er nødt til at stoppe med medicinen p.g.a. manglende penge har ca 45 kr til mad, tøj, transport, medicin pr. dag! Hvem har et godt råd?
syrenen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-02-2014, 18:35   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.745
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Det er en kold tid vi lever i..

Kære Syrenen.

Læs dette, som muligvis ikke løser hele problemet:

https://www.borger.dk/Sider/Tilskud-til-medicin.aspx

http://sundhedsstyrelsen.dk/da/medic...lskudsgraenser

Husk at alt foregår på skrift således at der kan ankes inden 28 dage på en afgørelse man ikke er enig i.

Check om berørte kommune har en Borgerrådgiver ansat og hvis, tage en samtale om problemstillingen som tydeligvis er både forkert og umenneskelig.

Lad os hører hvordan problemet bliver løst.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 19-02-2014, 19:36   #3
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Nu kender vi jo ikke diagnoserne, men der er mulighed for at få forhøjet kontanthjælpen, hvis diagnoserne er inden for kategori.

Aktivlovens § 25, stk. 2 gælder for disse unge:
“Når den pågældende har en dokumenteret psykisk lidelse, der er diagnosticeret som skizofreni, skizotypisk sindslidelse, vedvarende psykotisk tilstand, korterevarende psykotisk tilstand, skizoaffektiv lidelse, uspecificeret ikke organisk betinget psykose og emotionelt ustabil personlighedsstruktur af borderlinetype”.

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=140126
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2014, 14:14   #4
syrenen
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-10 2012
Indlæg: 72
Blog Indlæg: 1
Styrke: 12
syrenen er ny på vejen
Hej.Tak for jeres hjælpsomhed.
Min datter lider af ADHD og angst, der var tale om personlighedsforstyrrelse udover, men det står ikke i papirerne endnu, da hun kun er 18 år.
Jeg har kontaktet en økonomisk rådgiver ved kommunen og desuden har vi søgt om løbende dækning af medicin og tandlægeudgifter.Beregningen lige nu er når medicin er betalt er der kun små 600 kr til mad, tøj m.m.Hvem kan leve af det?
Helene ved du om ovenstående er nok til forhøjet kontanthjælp?
syrenen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2014, 14:29   #5
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af syrenen Se meddelelser
Hej.Tak for jeres hjælpsomhed.
Min datter lider af ADHD og angst, der var tale om personlighedsforstyrrelse udover, men det står ikke i papirerne endnu, da hun kun er 18 år.
Jeg har kontaktet en økonomisk rådgiver ved kommunen og desuden har vi søgt om løbende dækning af medicin og tandlægeudgifter.Beregningen lige nu er når medicin er betalt er der kun små 600 kr til mad, tøj m.m.Hvem kan leve af det?
Helene ved du om ovenstående er nok til forhøjet kontanthjælp?
Nej, det er ikke nok (heldigvis/desværre)
Jeg er ret sikker på, at de nok skal finde ud af noget, for selvfølgelig er der ingen unge piger der kan leve for 600 kr i dagens Danmark.
Jeg er selv RET modstander af, at man SKAL fejle noget bestemt, for at kunne få den forhøjede kontanthjælp - alle burde jo kunne blive hjulpet, hvis man er syg, og medicin er påkrævet!

Og IGEN er det et bevis på, at kommunen kan åle sig mellem hvornår diagnoser IKKE kan bruges, hvornår diagnoser KAN bruges, og hvornår diagnoserne er de ''rigtige'' eller diagnoserne er de ''forkerte''.....alt efter, hvor der skal spares!
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2014, 14:44   #6
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af syrenen Se meddelelser
Hej.Tak for jeres hjælpsomhed.
Min datter lider af ADHD og angst, der var tale om personlighedsforstyrrelse udover, men det står ikke i papirerne endnu, da hun kun er 18 år.
Et eller andet sted må det jo fremgå af en journal, henholdsvis en epikrise.

I en sundhedsfaglig kontekst slynger man almindeligvis ikke bare en ADHD diagnose ud, uden at der er (læge)faglige belæg for det.


Citat:
Jeg har kontaktet en økonomisk rådgiver ved kommunen og desuden har vi søgt om løbende dækning af medicin og tandlægeudgifter.Beregningen lige nu er når medicin er betalt er der kun små 600 kr til mad, tøj m.m.Hvem kan leve af det?
En anden vej rundt om de høje medicinudgifter kunne være en §100.

http://www.sm.dk/temaer/sociale-omra...der/Start.aspx

Det skal dertil siges, at kommunernes praksis er noget tilbageholdende med at dække merudgifter efter §100 ... de vil meget hellere give tilskud som enkeltydelse / engangsbevilling ... det handler givet om kassetænkning.

Ligesom kommunerne forsøger at indskrænke personkredsen, der kan få bevilliget en §100 ydelse.


Men andre med pulsen på §100 området kan måske bidrage yderlig til at rådgive på det punkt.

Men §100 burde være en mulighed, da 1) funktionsevnen er betydelig påvirket, 2) der er iværksat væsentlige hjælpeforanstaltninger ifm. handicappet og 3) udgifterne overstiger det årlige minimumsbeløb hvortil der kan ydes merudgiftshjælp.
__________________
.
Jocelyn Pook – Hell, Fire And Damnation + Masked Ball: http://www.youtube.com/watch?v=9QEG2Mk184A

BTW: Er du kvik, så er løsningen her: https://www.youtube.com/watch?v=z9pD_UK6vGU

Sidst redigeret af TimeGuest; 22-02-2014 kl. 14:47.
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2014, 14:54   #7
syrenen
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-10 2012
Indlæg: 72
Blog Indlæg: 1
Styrke: 12
syrenen er ny på vejen
Diagnosen er givet for 3 år siden på ungdomspsyk, og arbejdsevnen er lige nu i en praktik under 10 timer pr uge, en kamp med jobcenter på 1,5 time medfører, at hun ikke kommer af sted dagen efter i praktik, det er en evig kamp,og både min datter og jer er magtesløse, da folk jo blot tror, hun er dum og doven. Dette er ikke tilfældet!P.G.A. af forskellige medicins virkning, og bivirkninger med depression har hun også været flere gange indlagt,
Meget a propo ADHD havde de "SUND I SYD" bladet liggende på Jobcenteret, men de ansatte har da ikke indsigt i hvad det betyder for et ungt menneske at have ADHD.
Så kassetænkningen kører på højeste blus, for at spare, men indlæggelser på sigt gør det jo blot dyrere for fam.Danmark men pyt det går af en "Anden kasse"
syrenen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2014, 15:47   #8
Cykeltyv
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 22-02 2014
Indlæg: 189
Styrke: 11
Cykeltyv er ny på vejen
I Danmark har vi et gradueret tilskud til medicin.
Det betyder at man får større og større tilskud hver gang man henter medicin indenfor et år.
Noget af den medicin din datter får, er formodentlig uden tilskud, og er den det, så er det lægen der skal sende en ansøgning til SUNDHEDSSTYRELSEN ej kommune eller andet.

Lægen skal ved sundhedsstyrelsen søge enkelttilskud og kronikertiskud, for at man max betaler de 3775 kr/år.

Først når man har bragt max betalingen ned til det beløb, kan man henvende sig til kommunen og bede om hjælp til resten.

Jeg kommer lige det kor i forkøbet som om lidt vil sige at der ikke kan gives enkelttilskud til alt... og det er rigtigt at sundhedsstyrelsen ikke mener at opioider, diverse morfinpræparater, skal bruges som primær behndling og derfor kun fåes med tilskud når man ligger for døden.

Mit forslag er at tale med apoteket om hvilke tilskud der skal søges i sundhedsstyrelsen, tage disse oplysninger med til lægen.... og glemme alt om kommunen, indtil de ovenfor nævnte tilskud er i hus.

Når hun får kronikerbevilling er hendes max betaling/måned, 320 kr, og ikke flere tusinde.
Cykeltyv er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-02-2014, 18:44   #9
syrenen
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-10 2012
Indlæg: 72
Blog Indlæg: 1
Styrke: 12
syrenen er ny på vejen
Angry

idag er der en uge til at medicinen skal hentes!der har ikke været nogen tilbagemelding fra SB og ej heller fra dem der ville se på indtægt/ udgift. Konklution er at i denne måned er der 576kr til mad, tøj og uforudsete udgifter! Det hænger jo desværre slet ikke sammen,tilskudsperioden er lige startet så den reelle udgift er 1000kr.for medicinen her og nu!Jeg har lige set en artikel hvor en kommune og to sagsbehandlere bliver politianmeldt for at drive en person ud i hjemløshed, denne omtalte person havde godt 1100kr at leve for! hvor er vi på vej hen i Danmark?? Psykologen ville få overlægen til at sende besked til kommunen, at en løsning med at blive indlagt på psyk for at få mad og medicin er en meget dyr løsning!! Min datter er ved at opgive ævred'....
syrenen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-02-2014, 20:45   #10
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
engang da jeg ikke havde penge til medecin gik jeg op på kommunen og sagde det, så stemplede de recepten bag på og så var det gratis.

Men det er længe siden og ved ikke om det kunne gæres sådan her.
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:25.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension