K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Skal kommuner ikke overholde loven?

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Skal kommuner ikke overholde loven? En af vores bruger phhmw føre en sej og lang kamp for at få gjort noget ved at kommunerne ikke overholder Retssikkerhedsloven § 3 stk.2. Følg hans kamp her kom evt med spørgsmål til phhmw

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 22-09-2011, 19:44   #291
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.740
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Skive kommune.....

Til Skive kommune


Jeg har besvær med at finde Skive kommunes sociale sagsbegandlingsfrister iht Retssikkerhedslovens §3 stk.2 med tilhørende Vejledninger samt lovskærpelse L117 med retsvirkning pr 1.april 2010.

http://www.danskeaeldre.launch-it.dk...eter140409.pdf

Disse sagsbehandlingsfrister der skulle fastsættes af kommunalbestyrelsens medlemmer og offentliggørelse af samme.

Enkelte frister er nævnt ulovligt på kommunens hjemmeside, eksempelvis ansøgning til invalidebil 14 til 16 måneder.

Vil Borgerservice foranledige at Skive kommunalbestyrelse modtager denne mail, hvis ikke der er fastsat og offentliggjort de i loven krævede sagsbehandlingsfrister, for alle sociale områder hvor en afgørelse og dermed en ankemulighed foreligger?

Med venlig hilsen

Peter Hansen

CC Handicaprådet, samtlige medlemmer
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 22-09-2011, 20:17   #292
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Nu ved jeg ikke præcis, hvor du har fundet sagsbehandlingstiden på 14-16 mdr. på invalidebiler.

Sagsbehandlingstiderne på de sociale områder i Skive kommune findes i deres kvalitetsstandard, som de henviser til på hjemmesiden.

Skive kommunes sagsbehandlingstid på biler er 6 måneder. Andre sociale frister er også nævnt i kommunens kvalitetsstandard. Du kan finde dem på side 5 og 6 her:
http://www.skive.dk/files/Institutio...%20%202012.pdf
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-09-2011, 21:45   #293
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.740
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Tak, for det fundne.....

Kære Curls

På anden side nævnes der en normal sagsbehandlingstid til invalidebil på 14 - 16 måneder og siden er opdateret pr 22.juli 2011

http://skive.dk/voksne+%C3%A6ldre/tr...%C3%B8b+af+bil

Det du har tilsendt tråden nævnes der bla:

"Stk. 2. Kommunen fastsætter en frist for, hvor lang tid der må gå, inden der skal være truffet en afgørelse. Hvis denne frist ikke kan overholdes, skal ansøgeren skriftligt have besked om, hvornår
ansøgeren kan forvente en afgørelse."

hvilket er ukorrekt, da lovskærpelse L117 netop var det Folketinget ønskede at præcisere ved at udskifte ordet "kommune" med "kommunalbestyrelse" således der ingen tvivl var om hvem der fastsætter sociale sagsbehandlingstider.

Da jeg ikke kan finde andre frister må den du tilsendte være særdeles mangelfuld..... og det er det jeg spørger ind til.

Iøvrigt tilsendte jeg Skive kommune nøjagtig det samme spørgsmål for et år siden, så hvis ikke du eller kommunen kan fremvise en fyldestgørende liste må det være en "smutter" eller...... ?

Mange hilsner

Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 22-09-2011, 22:11   #294
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Der er skam andre sociale frister i den link, jeg har sat ind. Der er ikke kun nævnt sagsbehandlingstid på bilområdet.... Man skal bare kigge godt efter.... Desuden gælder deres kvalitetsstandard helt til år 2012....

Det er selvfølgelig ikke helt i orden, at har skrevet 14-16 mdr. på sagsbehandlingen på bilområdet.... Det er forvirrende, når der står 6 måneder et sted (som jo gælder til 2012 indtil videre), og at der så står 14-16 mdr. på deres hjemmeside....
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-09-2011, 13:41   #295
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.740
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Vejledning om at skrive en afgørelse

VEJ nr 9455 af 01/09/2011


https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=138722

Hvor der bla nævnes og som kan henvises til, hvis ens sag trækker ud.


"Af hensyn til borgeren fastsætter kommunen tidsfrister* for behandling af sagerne. Hvis kommunen ikke overholder tidsfristen, skal borgeren have besked med forklaring på, hvorfor fristen ikke kan overholdes. Samtidig skal borgeren have besked om den nye tidsfrist."

"I teksten er nogle ord efterfulgt en *. Det betyder, at du kan læse mere om begrebet i kapitel 3 ”Forklaring af begreber”. Her har vi brugt samme opbygning, som i opskriften."

"Stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal på de enkelte sagsområder fastsætte frister for, hvor lang tid der må gå fra modtagelsen af en ansøgning, til afgørelsen skal være truffet. Fristerne skal offentliggøres. Hvis fristen ikke kan overholdes i en konkret sag, skal ansøgeren skriftligt have besked om, hvornår ansøgeren kan forvente en afgørelse."

Vejledning er en oversættelse af lovgivningen, rettet imod socialrådgiveren, i klart sprog, for at undgå misfortolkninger.

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 29-09-2011 kl. 15:34.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 18-12-2011, 01:07   #296
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.740
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Faaborg-Midtfyn kommune

Til Faaborg-Midtfyn kommune.


Socialforvaltningen, rette vedkommende


VEDR. offentliggørelse af sociale sagsbehandlingsfrister iht Retssikkerhedslovens §3 stk.2.

http://www.faaborgmidtfyn.dk/borger/...ehandlingstid/

Hvor kommunen oplyser følgende:

"Vi forsøger at overholde svarfristerne, men det store arbejdspres i forbindelse med kommunesammenlægningen kan i enkelte tilfælde medføre længere svartid, end vi har angive"

hvilket for det første skete i 2007 samtidig med at der ikke må bruges uvedkommende årsager, som arbejdsbelastning, ressourcer, ferie eller andre uvedkommende årsager til ikke at overholde de politiske sagsbehandlingsfrister.

Samtidig er de offentliggjorte sagsbehandlingsfrister mangelfulde. Kommunalbestyrelsen skal vedtage og offentliggøre sagsbehandlingsfrister inden for alle områder, hvor der falder en afgørelse, og dermed en klagemulighed.

Håber I vil tage godt imod denne mail og melde tilbage når tingende er bragt i overensstemmelse med lovgivningen.

Med venlig hilsen

Peter Hansen

Tak for din henvendelse til Faaborg-Midtfyn Kommune. Den vil blive ekspederet hurtigst muligt.

Med venlig hilsen
Fællessekretariatet
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 10-01-2012, 18:28   #297
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.740
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Frederiksberg kommune....

Til Frederiksberg kommune.

VEDR. Mangelfuld og ulovlige offentliggjorte sagsbehandlingsfrister iht Restsikkerhedslovens §3 stk.2



http://www.frederiksberg.dk/Borgerse...arfrister.aspx
hvor der er fastat en aktindsigt på 14 dage, hvilket ikke er korrekt.

Ifølge lovgivninger skal aktindsigt fremsendes inden 10 kalenderdage. Uanset tidspunkt på året.

http://www.frederiksberg.dk/Borgerse...stPension.aspx

http://www.frederiksberg.dk/Borgerse...AOmraadet.ashx som er mangelfuld. Der skal fastsættes sagsbehandlingsfrister inden for hvert område.

Her har i lavet en rubrik "Andet" hvor borgeren så kan læse om hvad Frederiksberg kommune plejer at bruge af tid til afgørelser.

Her mangler total retssikkerhed på området.

Jeg tillader mig at gøre opmærksom lovskærpelse på området med retsvirkning den 1.april 2010 L117
http://www.danskeaeldre.launch-it.dk...eter140409.pdf

Håber at hører nærmere om Frederiksberg kommune er enig eller om Tilsynet skal tage stilling til overnævnte.

Med venlig hilsen
Peter

Ref denne tråd http://www.k10.dk/showthread.php?t=11559
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 20-01-2012, 18:54   #298
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.740
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Frederiksberg kommune, svar.....

Kære Peter Hansen

Tak for din henvendelse angående mangelfulde og ulovlige offentliggjorte sagsbehandlingsfrister iht. retssikkerhedsloven § 3 stk. 2 i Frederiksberg Kommune.
Jeg har undersøgt de oplysninger du kommer med i din henvendelse og har følgende tilbagemelding til dig.

Angående kommunens fastsættelse af en generel frist på 14 dage for svar på anmodning om aktindsigt for Jobcenteret i kommunen er det korrekt, at fristen ikke er i overensstemmelse med forvaltningslovens § 16, stk. 2. Dette er derfor en fejl, som jeg beklager meget og jeg har sørget for, at den bliver rettet.

I forhold til den generelle frist på 14 dage på svar fra Pensionsafdelingen i kommunen på alle skriftlige henvendelser, som du ligeledes gør opmærksom på, så kan denne frist selvfølgelig ikke gælde generelt for alle henvendelser, herunder aktindsigt. Jeg har derfor sørget for, at fristen bliver fjernet fra vores hjemmeside, således at opmærksomheden istedet henledes på de konkrete svarfrister.

Jeg takker for, at du har gjort opmærksom på de nævnte mangler i vores sagsbehandlingsfrister. Det er vigtigt for kommunen at vi har en god og konstruktiv dialog med borgere, som selvfølgelig skal tage udgangspunkt i lovgivningsmæssige bestemmelser der gælder for sagsbehandlingen. Jeg kan orientere dig om, at jeg på baggrund i din henvendelse har sat et arbejde i gang med henblik på et generelt eftersyn af sagsbehandlingsfristerne.

Med venlig hilsen

XXX

Social, Sundheds- og Arbejdsmarkeddirektør

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 20-01-2012, 22:55   #299
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Godt gået.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-01-2012, 12:39   #300
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
yes

...og det lyder da som om man vitterlig har taget din henvendelse seriøst og agter at gøre noget ved tingenes tilstand, dejligt
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Fejl i statusrapport Daffodill Hjælpemidler til handicappede 4 08-10-2010 00:08
statusrapport/ journalnotater mor2 Spørgsmål ang fleksjob 2 01-03-2010 00:52
svarfrister CHNEVIDE Alt det andet 3 25-08-2009 16:54
Statusrapport egen læge! iben Spørgsmål ang fleksjob 1 17-11-2008 11:54
Vedr.Statusrapport fra kommunen mus0025 Din historie 5 16-10-2008 18:17




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:44.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension