K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 01-08-2010, 14:19   #21
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Hmm...

Nå, for det første, så trappede jeg ud af Efexor samtidig med at jeg trappede ind i det nye stemningsstabiliserende (Lamotrigin). Det er jo ikke det samme, men vil bare sige med det at jeg kørt skiftet sideløbende.

Grunden til at jeg skulle trappe ned med 37,5 mg. hver 14. dag var, at koncentrationen af venlafaxin i kroppen dermed mindskedes med en lavere procentdel ad gangen. Fx. da jeg ville koncentration mindskes med 50% hvis jeg pludselig gik fra 150 mg. til 75 mg. Ved i stedet at gå fra 150 mg. til 112,5 mg. mindskedes koncentrationen og der ville mindre risiko for seponeringssymptomer. Men jeg ved ikke om det har samme betydning den anden vej mht. til bivirkninger. Men jeg mener ret bestemt at risikoen for bivirkninger øges i forbindelse med højere dosis. Måske jeg husker forkert.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-08-2010, 14:26   #22
CharlotteV
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 30-07 2010
Indlæg: 10
Styrke: 14
CharlotteV er ny på vejen
Hejsa jeg har igennem en årrække fået efexor i starten virkede de ok men så begyndte jeg af få det skidt med den i form af rysteture og en ernorm vægtstinging er nu på cubaltra og sertralin
CharlotteV er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-08-2010, 14:32   #23
Leduce
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-04 2010
Lokation: gladsaxe
Alder: 45
Indlæg: 233
Styrke: 15
Leduce er ny på vejen
Mener at 3 måneder ikke kan gøre det ,der vil man ikke være på den optimale virkning endnu ..
Har altid fået af vide at man skal helst være på medicinen et år fra virkningen før man trapper ud , (både overlæge på psykiatrisk afdeling og min egen psykiatre har begge siddet og regnet ud mht det.)
De to præperater du nævner hjalp heller ikke på mig.
Leduce er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-08-2010, 19:30   #24
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hejsa,

Annaw hvad betyder "seponeringssymptomer" ?

Leduce, jeg skal ikke blot være på dem i 3 mdr, jeg vil fortsætte med dem hvis de virker på mig. Dog er de 3 mdr. sat til at vi derved skal evaluere mit helbred og evt. forbedring heraf i forhold til min pensionssag.

Charlotte - jeg håber dælme ikke at jeg kommer ud i en enorm vægtstigning, jeg træner en del og tror at jeg har styr på min vægt. Dog kan jeg godt lide et glas rødvin eller 2 og det er jo rent fedt !! Jeg ved godt at det heller ikke er godt med medicin, men lidt nydelse skal der jo være .

Alene idag har jeg kunnet mere end jeg plejer, men jeg var også ude at løbe i morges og det hjælper meget på angst smerterne. Dog har jeg været 2 steder ude at handle, plantet blomster og været hos hestene og det er meget for mig. Jeg har så "fået" lagt mig på sofaen 2 gange, for jeg er nødt til at overholde mine grænser. Nu må jeg se hvordan det kommer til at gå med det nye præperat, måske kan jeg en dag have mine børn uden at blive konstant angst og træt, det glæder jeg mig til.

Kh. EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-08-2010, 20:43   #25
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Seponere = ophør med at tage medicin.
Man kan vel kalde det en slags omvendte bivirkninger - bivirkninger man får når man trappe UD af medicin.

Fra sundhed.dk:
Seponeringssymptomer ved SSRI-behandling
Symptomerne opstår oftest 3-4 dage efter seponering varierende fra 1 døgn til 2 uger med en varighed fra få dage til flere uger.
Seponeringssymptomerne omfatter svimmelhed, ataksi, gastro-intestinale symptomer, influenzalignende symptomer, insomni, mareridt, angst, agitation, grådlabilitet, irritabilitet, overaktivitet, koncentrations- og hukommelsesproblemer, nedsat stemningsleje, konfusion, depersonalisationssymptomer og kramper. Desuden kan ses fornemmelse af elektriske stød i ekstremiteterne og svimmelhed, der forværres ved bevægelser.
Hos nyfødte, hvor mødrene har været i SSRI-behandling frem til fødslen, er der beskrevet symptomer, der er forenelige med en seponeringsreaktion: Takykardi, takypnø, irritabilitet, rysteture, feber, anoreksi, utilpashed, letargi, sitren.
Generelt anbefales aftrapning af antidepressiv medicin over mindst en 4-ugers periode (dette er dog næppe nødvendigt for fluoxetin på grund af den lange halveringstid). Sidste del af perioden bør der aftrappes med særligt små ændringer ad gangen, dette gælder især for stoffer med kort halveringstid.
Hvis seponeringssymptomerne er milde, behøver de ikke at blive behandlet, men orientering om deres godartede natur kan være tilstrækkeligt. I sværere tilfælde overvejes at starte med det oprindelige antidepressive medikament i den dosis, som var effektiv i behandlingen, og så gradvist trappe ud. I svære tilfælde eller efter forgæves forsøg på gradvis udtrapning, overvejes skift til fluoxetin og derefter gradvis udtrapning af dette stof.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-08-2010, 20:53   #26
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hold da op, der er ikke noget at sige til at mange fra vælger anti depressiva, desværre.

Jeg syntes jo at det er frygteligt at ens læge ikke henviser til en psykiater samtidig med at han henviser til en psykolog. Det bør han gøre også selvom det for ham er svært at se hvor syg man er. Jeg blev medicineret alt for sent og har ikke forstået meget af den terapi jeg har fået, også fordi min psykolog som er en af Danmarks bedste ikke har meget forstand for smerter i forbindelse med psykisk sygdom.

Anyway nu er jeg nået til vejs ende, så nu vil jeg bare have fred til at leve mit liv, med den rette medicin, spørgsmålet er så bare om kommunen går samme vej. Det er og bliver en kamp
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-08-2010, 20:53   #27
Casperko
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 01-08 2010
Indlæg: 1
Styrke: 0
Casperko er ny på vejen
Jeg fik for 2 år siden en heftig depression der varede 5 tunge mdr. Jeg røg frem og tilbage mellem læger da jeg havde fået 45 mg Mirtazapin som jeg fik feber af. Min læge ville ikke høre på mig da jeg fortalte at jeg havde feber og sagde "der er noget galt i dit hoved men, du er ikke syg". Jeg kom til sidt i kontakt med en dygtig psykiater som sørgede for at få taget en masse forskellige prøver for at se om der var noget galt med mig, men da er ikke var det gik han ud fra at Mirtazapinen var grunden og han fik mig ud af det og startede mig på Effexor (Venlafaxin). 14 dage efter begyndte jeg at få det bedre og efter en måned havde jeg det som før depressionen (Rigtig godt!)

Det skal siges at Venlafaxin som indholdstoffet hedder, giver en del bivirkninger i starten som kvalme, søvnløshed osv.
Der er selvfølgelig også folk der ikke slipper af med bivirkningerne og derfor måske skal have et andet antidepressiv.

Jeg har nu været på venlafaxin (300 mg) i to år og har haft det perfekt samt nydt livet siden.

At komme ud af en depression kan være svært uden medicin da det er en sygdom og et signalstof (serotonin) der mangler i hjernen.

Held og lykke ved det kan være f... hårdt
Casperko er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-08-2010, 20:57   #28
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Casperko,

Velkommen til K10, må jeg spørger hvad du laver pt. ? Er du i arbejde eller på ftp. ?

Kh. EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-08-2010, 21:11   #29
nille60
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 28-09 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 42
Indlæg: 649
Styrke: 15
nille60 er ny på vejen
hejsa jeg har prøvet det for 6 år siden mod depression og jeg kunne ikke tåle det, fik alle bivirkningerne og blev meget syg af dem, fik hallecitioner af dem og blev meget psykotisk og blev indlagt til udgiftning men tror det er forskelligt fra person til person hvordan man reagere på det, kan ikke huske hvad dosis jeg fik men skulle tage 6 piller om dagen så tror det var noget med en 900 mg om dagen. Har så efterfølgene fået at vide jeg slet ikke skulle have haft dem da min depression ikke var noget med hjernes signalstoffer at gøre men på det følelsesmæssigeplan.
nille60 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-08-2010, 21:34   #30
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
En hovedløs indlæggelse må man sige og det er jo ikke enkeltstående omkring psyskiske sygdomme i Danmark. Jeg måtte selv "kæmpe" for at blive indlagt og det viser jo bare, at det ikke er mennesker med kendskab til psykiske sygdomme, der sidder med "pege pinden" i disse situationer og så mange andre... Forkasteligt
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Erfaringer søges. BSR Alt det andet 66 02-03-2012 09:31
Erfaringer med CSV søges onmyway Alt det andet 6 29-10-2011 12:26
Neurologisk undersøgelse - erfaringer søges FacingTrouble Alt det andet 28 30-05-2011 08:30
erfaringer med medicin søges ville Alt det andet 19 13-06-2009 16:30
Søges, personer med erfaringer §84 Jens Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 0 04-12-2005 17:11




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:08.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension