K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Jeg er kommet i praktik.

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Jeg er kommet i praktik. Her kan du skrive om din praktik og forløbet af din praktik.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 06-01-2011, 07:20   #11
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
der er stor forskel.

arbejdsprøvning; afklaring af arbejdsevne. Om der overhovedet er nogen, og evt med hvilke skånebehov?

Hvis det skal bruges til afgørelse om fleks eller pension, skal det selvsagt være fagpersoner, der prøver den syge/tilskadekomne bredt af, og finder evt skånehensyn for fleksjob.

Dette kan ikke gøres i privat virksomhed, hvor det er alm. lønarbejder, eller chef der skal kunne beskrive dette;
Hvilke kvalifiseret faglig beggrund har de for viden og beskrivelse af skånehensyn for sygdom mv.?
INgen, og derfor bliver det næsten umuligt, at få en afklaring.

Virksomhedspraktik; er for at få svage LEDIGE ud, der IKKE har været(eller meget lidt) på arbejdsmarkedet, altså ikke syge/tilskadekomne(som har arbejdet indtil skade/sygdom) der skal afklares, for fleks eller pension.

ps; Virksomhedspraktik; det kan også bruges, der hvor fleksjobbet er tilkendt, men man skal finde en arbejdsplads, der matcher tidligere fundne skånebehov.

VH Popiae
Pia, det passer simpelthen ikke. I min kommune der bruges virksomhedspraktik til afklaring og det har det gjort i flere år. Hvis du læser mit indlæg længere oppe, vil du se, at det også står i loven, at det kan bruges sådan. Jeg har været i praktik både på et plejehjem og i en a-kasse, har skrevet under på praktikaftaler hver gang, og jeg er altså pensionist idag! Flere andre jeg har mødt på min vej, har også været i praktik rundt omkring med henblik på afklaring af arbejdsevne. Måske kommunerne gør det forskelligt, det skal jeg ikke kunne sige, men det passer ihvertfald ikke, at det over hele landet kun bruges til ledige!! Det kan sagtens være en privat arbejdsplads, og her foregår det sådan, at det er udliciteret til, at det er sådanne steder som reva, contra mv, der sørger for at finde arbejdsgivere der vil tage os ind, og det er også ens kontaktperson fra reva eller et andet sted, der kommer ud og tager samtaler med den pågældende og arbejdspladsen og til sidst udfærdiger en rapport som sendes til kommunen.

Virksomhedspraktik bruges OGSÅ til ledige ja, det kan du se i Multes indlæg over mit, men altså også til syge! Jeg har flere gange set herinde, at nogle bliver skræmt af ordet praktik, fordi det lyder som om, at det nødvendigvis er med henblik på en ordinær ansættelse bagefter, men det behøver det altså ikke at være, det er simpelthen bare det juridiske begreb.

Sætter det lige ind igen:

Virksomhedspraktik

§ 42. Personer, der er omfattet af § 2, nr. 1-5, og som enten har behov for en afklaring af beskæftigelsesmål, eller som på grund af mangelfulde faglige, sproglige eller sociale kompetencer kun vanskeligt kan opnå beskæftigelse på normale løn- og arbejdsvilkår eller med løntilskud, kan få tilbud om virksomhedspraktik på en offentlig eller privat virksomhed.

Og her kommer så paragraf 2 stk 1-5:

§ 2. Målgrupper efter afsnit III-VII i denne lov er:

1) Ledige, der modtager dagpenge eller ydelser efter § 55 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.,

2) personer, der modtager kontanthjælp eller starthjælp efter lov om aktiv socialpolitik alene på grund af ledighed,

3) personer, der modtager kontanthjælp eller starthjælp efter lov om aktiv socialpolitik ikke alene på grund af ledighed,

4) personer med begrænsninger i arbejdsevnen, som er omfattet af kapitel 6 i lov om aktiv socialpolitik, bortset fra personer, der er omfattet af nr. 5,

5) personer, der modtager dagpenge under sygdom efter lov om sygedagpenge, og som, jf. kapitel 6 i lov om aktiv socialpolitik, skal have et tilbud som led i afklaring af den enkeltes arbejdsevne,


Så virksomhedspraktik behøver ikke skulle ende med en ansættelse, men kan også være afklaring. Begrebet bliver bare brugt til flere forskellige grupper med forskellige mål.

Der står lidt mere her:

Virksomhedspraktik
Virksomhedspraktik giver mennesker, der har svært ved at få job på normale vilkår eller med løntilskud, mulighed for at komme i praktik på en offentlig eller privat arbejdsplads.

Der kan være to forskellige formål med en virksomhedspraktik:

ledige, der har brug for at afklare eller opkvalificere faglige, sociale eller sproglige kompetencer og beskæftigelsesmål for at kunne få et job
ansatte med helbredsproblemer, som har brug for at prøve andre arbejdsopgaver – enten i den virksomhed, hvor de er ansat, eller i en anden virksomhed – altså som en arbejdsprøvning til afklaring af om vedkommende har behov for nye opgaver, mere optræning, revalidering eller fleksjob/pension.
Ordningen kan bruges af personer, der modtager: dagpenge, kontanthjælp eller starthjælp, introduktionsydelse, revalidering samt sygedagpengemodtagere
. Særligt udsatte unge under 18 år kan ligeledes komme i virksomhedspraktik. Endvidere kan personer, der modtager ledighedsydelse eller særlig ydelse efter lov om aktiv socialpolitik, få tilbud om virksomhedspraktik som et led i afprøvning af rådighed.

http://vidensnetvaerket.dk/ordninger/virksomhedspraktik

Sidst redigeret af gh72; 06-01-2011 kl. 07:31.
gh72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-01-2011, 07:47   #12
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
der er stor forskel.

arbejdsprøvning; afklaring af arbejdsevne. Om der overhovedet er nogen, og evt med hvilke skånebehov?

Hvis det skal bruges til afgørelse om fleks eller pension, skal det selvsagt være fagpersoner, der prøver den syge/tilskadekomne bredt af, og finder evt skånehensyn for fleksjob.

Dette kan ikke gøres i privat virksomhed, hvor det er alm. lønarbejder, eller chef der skal kunne beskrive dette;
Hvilke kvalifiseret faglig beggrund har de for viden og beskrivelse af skånehensyn for sygdom mv.?
INgen, og derfor bliver det næsten umuligt, at få en afklaring.

Virksomhedspraktik; er for at få svage LEDIGE ud, der IKKE har været(eller meget lidt) på arbejdsmarkedet, altså ikke syge/tilskadekomne(som har arbejdet indtil skade/sygdom) der skal afklares, for fleks eller pension.

ps; Virksomhedspraktik; det kan også bruges, der hvor fleksjobbet er tilkendt, men man skal finde en arbejdsplads, der matcher tidligere fundne skånebehov.

VH Popiae
Ikke desto mindre foregik min sidste praktik i en privat virksomhed, med anden aktør som "mellemmmand", og endte ud i en tilkendelse af førtidspension.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-01-2011, 07:48   #13
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Solen.

Du skriver flg.:
Citat:
SB snakker om en arbejdsprøvning med henblik på en vurdering af arbejdsevnen i forhold til fleksjob.
Jobkonsulenten snakker om praktik.
Hvis din sagsbehandler mener, du skal mod et fleksjob, skal du bede om at komme på, det der tidl. hed revacenter, og ikke virksomhedspraktik.

Pga. flg.: du skal afprøves bredt, således at du ikke havner i afprøvningscirkuset, dvs. m. mange og gentagne arbejdsprøvninger, der ikke giver i et fuldt billede af timer og skånehensyn, dvs. din arbejdsevne.

Så mit råd: kontakt SB og bed vedkommende om at hjælp til "revacenter" for bred afprøvning, hvis det er fleks I taler om.
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-01-2011, 07:57   #14
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af gunvor Se meddelelser
Hej Solen.

Du skriver flg.:


Hvis din sagsbehandler mener, du skal mod et fleksjob, skal du bede om at komme på, det der tidl. hed revacenter, og ikke virksomhedspraktik.

Pga. flg.: du skal afprøves bredt, således at du ikke havner i afprøvningscirkuset, dvs. m. mange og gentagne arbejdsprøvninger, der ikke giver i et fuldt billede af timer og skånehensyn, dvs. din arbejdsevne.

Så mit råd: kontakt SB og bed vedkommende om at hjælp til "revacenter" for bred afprøvning, hvis det er fleks I taler om.
Men revacenter kan også sende ud til "ekstern praktik", det har jeg været igennem revacentret i København.
gh72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-01-2011, 07:59   #15
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Ikke desto mindre foregik min sidste praktik i en privat virksomhed, med anden aktør som "mellemmmand", og endte ud i en tilkendelse af førtidspension.
Ja, det er også derfor, jeg skriver, at det ikke passer, det som Pia skriver, men der kan måske være forskel fra kommune til kommune, det skal jeg ikke kunne sige!
Jeg har bare flere gange set, at nogle herinde er blevet skræmt af at deres arbejdsprøvning bliver kaldt virksomhedspraktik, og det synes jeg er synd!
gh72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-01-2011, 08:08   #16
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
I min kommune kan man slet ikke komme på revacenter
det er via anden aktør og foregå i en privat virksomhed

samt en arbejdsprøvning til pension burde ikke tage meget mere end 2-3 måneder

synes når skriver om virksomhedspraktik er det længere tid 6-12 måneder
det kalder jeg ikke for en arbejdsprøvning, men en praktik der skal prøve og fastholde folk på arbejdsmarkedet

Sidst redigeret af MTVRV1; 06-01-2011 kl. 08:12.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-01-2011, 08:10   #17
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser
I min kommune kan man slet ikke komme på revacenter
det er via anden aktør og foregå i en privat virksomhed
Ja, sådan er det også i mange tilfælde her. Der kan man slet ikke selv vælge om man vil på revacentret eller ej.
gh72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-01-2011, 08:21   #18
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej herinde.

Jeg bor ikke i samme region, som trådstarter, og kan derfor ikke være behjælpelig i forhold til lokale forhold, men trådstarter sprøger om flg.:

Citat:
Er der noget, som jeg skal være særligt opmærksom på?
Derfor svarer jeg på dette, da jeg netop mener, det har langt større relevans, at trådstarter undgår, at ende i gentagne arbejdsprøvninger m. evt. mulighed for stop af SDP pga. manglende afklaring.

Derfor vil jeg opfordre til dem der bor i regionen om, at være behjælpelig med pege på en sådan mulighed: så bred en arbejdsprøvning som muligt og ikke starte en viritabel pro/contra omkr. juridisk afklaring på orddefinitioner.
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-01-2011, 09:02   #19
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af gunvor Se meddelelser
Hej herinde.

Jeg bor ikke i samme region, som trådstarter, og kan derfor ikke være behjælpelig i forhold til lokale forhold, men trådstarter sprøger om flg.:



Derfor svarer jeg på dette, da jeg netop mener, det har langt større relevans, at trådstarter undgår, at ende i gentagne arbejdsprøvninger m. evt. mulighed for stop af SDP pga. manglende afklaring.

Derfor vil jeg opfordre til dem der bor i regionen om, at være behjælpelig med pege på en sådan mulighed: så bred en arbejdsprøvning som muligt og ikke starte en viritabel pro/contra omkr. juridisk afklaring på orddefinitioner.
Jamen Gunvor, TS spørger jo netop om, hvad forskellen på en virksomhedspraktik og en arbejdsprøvning er, og det kan jo netop være det samme! Hvis sagsbehandleren har bestemt, at TS skal afprøves i en virksomhed, så er det jo sådan, det er. Og der er min pointe bare, at virksomhedspraktik ikke behøver være med henblik på en ordinær ansættelse, men det kan også være en afklaring til fleksjob eller pension.

I mange kommuner bruger man jo netop at sende sygemeldte ud i praktik i virksomheder fremfor at sende dem på et revacenter, da et sådant center jo ikke har så meget med virkeligheden at gøre.. Førhen blev mange sendt på revacentre, men idag bruges jo meget mere at sende folk ud på en rigtig arbejdsplads for at se, om de evt kan leve op til kravene i den virkelige verden. Man kan jo godt finde et afprøvningssted hvor der er mulighed for at afprøve forskellige funktioner.

Man behøver jo ikke nødvendigvis at havne i et afprøvningscirkus, bare fordi det er en virksomhed, man er i. Jeg blev da selv visiteret til fleksjob efter en praktik på et plejehjem.
Da jeg så skulle have pension var det lidt mere bøvlet.

Og vil da også sige, at da jeg var på reva, der spurgte jeg også mig selv, hvad de personer der var i værkstederne havde forstand på sygdom. Ham jeg var hos havde læst kunsthistorie og arbejdet som IT-lærer, i det kreative værksted var en, der havde arbejdet i et dagcenter på et plejehjem, og så var der en håndværker i et andet værksted. Der kan man jo sige det samme, at de ikke har forstand på syge mennesker.

Sidst redigeret af gh72; 06-01-2011 kl. 09:20.
gh72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-01-2011, 09:40   #20
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser
I min kommune kan man slet ikke komme på revacenter
det er via anden aktør og foregå i en privat virksomhed

samt en arbejdsprøvning til pension burde ikke tage meget mere end 2-3 måneder

synes når skriver om virksomhedspraktik er det længere tid 6-12 måneder
det kalder jeg ikke for en arbejdsprøvning, men en praktik der skal prøve og fastholde folk på arbejdsmarkedet
Der er lidt om varighed her, fra retsinformation. Det er som regel af kortere varighed, men KAN i nogle tilfælde forlænges:

Varighed

§ 44. Et tilbud om virksomhedspraktik kan have en varighed, der udgør op til

1) 4 uger for personer, der er omfattet af § 2, nr. 1,

2) 4 uger for personer, der er omfattet af § 2, nr. 2, dog 8 uger for personer, der er omfattet af § 91 b,

3) 13 uger for personer, der er omfattet af § 2, nr. 2, hvis personen ikke har erhvervserfaring, har langvarig ledighed eller i øvrigt har vanskeligt ved at opnå beskæftigelse med løntilskud, og

4) 13 uger for personer, der er omfattet af § 2, nr. 3-5 og 7.

Stk. 2. For personer, der er omfattet af stk. 1, nr. 2 og 3, kan perioden efter en konkret vurdering forlænges op til 26 uger. Hvis personen herefter ud fra en konkret individuel vurdering har særligt behov for en længere periode, kan perioden forlænges yderligere.

Stk. 3. For personer, der er omfattet af § 2, nr. 4, og som har fået en jobplan efter § 28, stk. 3, kan varigheden fastsættes ud fra en konkret, individuel vurdering af det i jobplanen fastsatte behov for optræning.

Jeg ved, at her i kommunen er det mest normalt, at en praktik tager 13 uger.

Sidst redigeret af gh72; 06-01-2011 kl. 09:47.
gh72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
praktik v arbejdsprøvning wanttonwu Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 9 23-02-2013 09:35
Arbejdsprøvning / Praktik Perfektionisten Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 4 23-02-2013 00:58
praktik/arbejdsprøvning minismandag Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 4 13-12-2012 23:03
Praktik eller arbejdsprøvning johnkjaer Alt det andet 23 27-06-2011 14:08
arbejdsprøvning kontra virksomhedspraktik.. Huldra Alt det andet 10 17-03-2010 12:20




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:57.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension