K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-06-2013, 12:48   #1
Kathrine
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 01-08 2008
Indlæg: 83
Styrke: 16
Kathrine er ny på vejen
Indbetaling til ratepension?

Hejsa alle I kvikke hoveder.

Jeg får førtidspension og har klumret i det. I år har jeg (pga. arv) en personlig indkomst, ved siden af førtidspensionen, som overstiger det tilladte. Derfor ville jeg indbetale det ”overskydende” beløb på en ratepension, og således undgå at skulle tilbagebetale 30 kr. af hver 100 kr., der er tjent for meget. Men er det en god ide?

Jeg forstår ikke, om man betaler 8 % i arbejdsmarkedsbidrag, af indbetalingerne, når man er førtidspensionist. Altså, hvis man indbetaler 100 kr. på en ratepension, da fratrækkes 8 % ( = 8 kr.) i arbejdsmarkedsbidrag, så man ender op med at have indbetalt 100 - 8 = 92 kr.? Eller er det kun arbejdende, der få trukket 8 % af indbetalingerne til ratepension?

Er der nogen af Jer, der indbetaler til en ratepension og ved, hvordan det fungerer? Hvor er det bedst at oprette en ratepension - nogle ideer? Opretter man den bare i sin bank og så er alt i orden?

Alle meldinger modtages med taknemmelighed!


*Er enlig & 38 år.
Kathrine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-06-2013, 13:11   #2
Martin
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-12 2005
Indlæg: 186
Styrke: 0
Martin er ny på vejen
Arv regnes ikke som indtægt men som formue. Det er derfor kun renterne af arven, du skal være "bekymret" for.

Jeg aner intet om ratepension...
Martin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-06-2013, 14:33   #3
lgkh62
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 08-02 2013
Lokation: Midtjylland
Indlæg: 602
Styrke: 12
lgkh62 er rigtig godt på vej
Ratepension - Livrente

Vær opmærksom på du max må indbetale kr. 50.000 på en ratepension
herefter skal beløb over 50.000 indbetales på en livrente.
Hilsen lgkh62
lgkh62 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-06-2013, 14:47   #4
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
jeg indbetaler ca 4oooo kr hvert år til ratepension - som jeg har gennem nordea.,.
jeg valgte at gøre det pga jeg fik en stor erstatning pga arbejdsskade og på den måde får jeg godt 1ooo kr netto mere udbetalt end ellers og spare samtidig op til alderdom...
´ hvor det er bedst at gøre det har jeg ingen anelse om...jeg gjorde det igennem nordea fordi det er dem jeg har
men synes det er en god måde at få de 1ooo kr netto ca mere udbetalt...og samtidig ha lidt når jeg blir gammel..
så jo jeg synes det kan betale sig

stribe ftp
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-06-2013, 10:01   #5
Kathrine
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 01-08 2008
Indlæg: 83
Styrke: 16
Kathrine er ny på vejen
Tak for svarene.

Martin: Good point. Der er tale om realiseret arv.

Ighk62: Jeg har forstået det således, at livrente er en form for forsikring, hvor man binder sig for et beløb hvert år. Min bankmand frarådede det ligefrem.

Derudover - jeg tænker lidt, at det er et problem, at oprette en livrente, når man er førtidspensionist. Du ved - de skal afgøre ens sundhedstilstand etc. for at lave grundlaget. Men det er måske ligefrem en fordel, da de så vurdere en til at leve kortere? Min bank har mig vist stadig kategoriseret som "studerende".

Stribe: Det lyder da godt. Betyder det, at regnskabet ser sådan her ud:
Du indbetaler 40.000 kr. til ratepension → får fradrag i din personlige indkomst på 40.000 kr., så denne kommer nedenunder det tilladte på 70.900 kr. (+5000 kr. i aktieindtægt) → ikke bliver fratrukket 30 kr. for hver 100 kr., i indtægten over de tilladte 70.900 kr.

Super, at du har ratepensionen i Nordea. Oprettede du den efter, at du kom på førtidspension? Og var der specielle "formalia" der skulle overholdes, ved oprettelsen, da du var førtidspensionist? OK, hvis ratepension blot er en form for opsparing, er Nordea nok ligeglade, og vil bare sælge så mange produkter, som muligt.

God dag til alle!

Sidst redigeret af Kathrine; 10-06-2013 kl. 10:03.
Kathrine er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
pension indbetaling i flexjob skov trold Spørgsmål ang fleksjob 2 10-06-2013 18:50
ratepension stribe Politik og Samfund 24 30-05-2013 06:10
Indbetaling til alderspension fruen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 0 16-11-2010 14:18
Efterløn og flexydelse indbetaling beha Alt det andet 1 29-11-2009 13:34
manglende indbetaling til pension dadi1145 Spørgsmål ang fleksjob 3 17-05-2009 18:55




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:15.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension