K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Ressourceforløb

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Ressourceforløb Her kan man lægge alt der har med ressourceforløb at gøre dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 03-02-2018, 10:48   #1
SaHaRo
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 03-02 2018
Indlæg: 18
Styrke: 7
SaHaRo er ny på vejen
Vedr arbejdsevne

Kort om mig selv:
Kvinde på 46 år. Uddannet sygeplejerske og efterfølgende en mastergrad.
Har arbejdet som projektleder i mange år men de sidste 5 år har jeg fået det gradvist dårligt med stress og en række følgesymptomer til dette. Gik så helt ned og måtte sygemeldes helt i 3 mdr. Startede op og skulle stige til fuldtid igen, men i de 15 mdr jeg var igang kunne jeg ikke arbejde med end ca. 8 timer pr. uge. Hver gang jeg forsøgte at øge fik jeg det dårligere igen. Jeg er udredt som atypisk autist.

Jeg blev fyret og skal nu igang med virksomhedspraktik. Kommunen skriver at formålet med praktikken er at udvikle min arbejdsevne. Men det forstår jeg ikke helt for psykiater har konkluderet at min funktionsevne er varigt og væsentligt nedsat, at jeg er tilstrækkeligt udredt samt at der ikke medicinske eller psykoterapeutiske behandlingsmuligheder og heller ikke udviklingsmuligheder der kan øge min arbejdsmæssige funktionsevne. Alligevel mener kommune (Esbjerg) at jeg kan øge min arbejdsevne.

Alle input modtages

Sidst redigeret af SaHaRo; 03-02-2018 kl. 10:53.
SaHaRo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-02-2018, 10:56   #2
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Det er kun kommunen der kan vurdere erhvervsevnen, mens læger må udtale sig om funktionsevne. Nu skulle man jo tro at de to ting var det samme, men i og med loven siger at erhvervsevnen skal være nedsat væsentligt eller til det ubetydelige i ethvert erhverv osv, så betyder det at kommunen selv må vurdere hvordan de kan afgøre om den er det. Og det gør de typisk gennem arbejdsprøvninger. De holder først op med at mene at din erhvervsevne kan øges, hvis de selv har tjekket det i en afprøvning.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-02-2018, 13:24   #3
KageØre
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-12 2015
Indlæg: 1.322
Styrke: 10
KageØre er ny på vejen
Man vil nok også gerne afprøve dig indenfor forskellige grene af dit fag, der er jo mile vis forskel på om man skal være projektleder eller hjælpe til ved måltidet på er plejehjem, som fleksjob.
KageØre er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-02-2018, 16:17   #4
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Det er helt rigtigt hvad Pip skriver.

Det bedste du kan gøre er, at samarbejde med kommunen om det, men også huske, at passe på dig selv, for du skal ikke forvente, at andre gør det.

Hvis kommunen vil have dig i afprøvning 20 timer om ugen, og du mener det er meget mere end du kan klare, så hold den "viden" for dig selv, ellers kan du meget nemt blive vurderet som værende ikke samarbejdsvillig.

Når du er i afprøvning er det meget vigtigt, at du passer på dig selv og siger fra overfor ting du ikke kan.
Hvis du skal være på stedet 4 timer dagligt og kan mærke, at det går skævt allerede efter 2 timer, så kontakt lederen på stedet og fortæl hvordan du har det, og gå hjem medmindre de har forslag til at afhjælpe problemet.

Det er også vigtigt, at du møder op hver eneste aftalte dag, så vidt du på nogen måde er i stand til det, også selvom det betyder, at du kun møder op for at fortælle, at du har det rigtig dårligt og går hjem igen.
Hvis du ringer og sygemelder dig, så kan afprøvningen ende med, at de skriver, at det ikke har været muligt, at vurdere din arbejdsevne p.g.a. for ringe fremmøde. Og så skal du i en ny afprøvning.

Det er også meget vigtigt, at du skriver dagbog under forløbet, dagbogen vil være din dokumentation for hvordan tingene hænger sammen, eller not.
Se forslag til dagbog her: http://www.k10.dk/showthread.php?t=9...ghlight=dagbog

De fleste af os har det dårligt med, at kontakte en leder for at fortælle, at vi ikke kan klare mere, men i den situation skal du huske, at det er dit liv og din arbejdsevne det handler om, og hvis du ikke siger fra, så bliver du ikke vurderet korrekt, og der er en reel risiko for, at du ender på en forkert hylde.

Og min erfaring er, at når man går hjem "i utide", så er der mindst én båtnakke der står og skuler, men det er man nødt til at ignorere.

Selv mennesker, hvor vi synes det er tydeligt, at de ikke vil kunne bestride et job på bare få timer, skal arbejdsprøves.
For 2 år siden fik min bror (dengang 55 år) to blodpropper i hjernen, nu har han en højre arm der er stort set ubrugelig, et højre ben der er lidt svært at få med og han har taleproblemer så de fleste ikke forstår hvad han siger.
Han kom i arbejdsprøvning i en discountbutik 2x4 timer om ugen, hvor andre ansatte skulle sætte varer frem så min bror kunne sætte dem på hylder.
Halvandet år efter blodpropperne blev han tilkendt førtidspension.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-02-2018, 10:23   #5
SaHaRo
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 03-02 2018
Indlæg: 18
Styrke: 7
SaHaRo er ny på vejen
Tak for jeres svar.

Det er nok også mest formulering og det budskab jeg synes det sender jeg er utilfreds med. At formålet er at udvikle min arbejdsevne.

Men det skal jeg nok ikke ligge så meget i (synes det er det budskab jeg får) da kommune indtil andet er bevist har dette som som formål.

Jeg tænker jo bare at baseret på min diagnose og udtalelser fra psykiater samt mange måneders arbejde på tidligere arbejdsplads hvor jeg trods næsten optimale forhold ikke kunne øge/udvikle min arbejdsevne, så burde det være "afklaring af arbejdsevne". Men igen så ligger jeg måske for meget i ordlyden.

Hvis formålet er udvikling af arbejdsevne, så vil jeg jo også gerne have - ja nærmest forvente - at der er en plan for hvordan dette skal ske. Men det kan de ikke svare på. Men jeg analyserer måske for meget og tænker for langt frem.

I den perfekte verden burde det nuværende vel også være nok til fleksjob. Selv om jeg kan øge/udvikle arbejdsevne er det yderst tvivlsomt at den kan øges fra ca. 8 timer til over 20 timer. Og hvis der blev bevilliget fleksjob så ændrer det jo ikke sagen, da jeg så stadig ville kunne øge arbejdstid hvis muligt. Men de er vel bange for at folk er dovne og prøver at snyde systemet.

Alle input modtages med glæde

KH Sarah

Sidst redigeret af SaHaRo; 04-02-2018 kl. 10:30.
SaHaRo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-02-2018, 10:53   #6
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af SaHaRo Se meddelelser
Tak for jeres svar.

Det er nok også mest formulering og det budskab jeg synes det sender jeg er utilfreds med. At formålet er at udvikle min arbejdsevne.
De frustrationer du beskriver tror jeg de fleste af os, der har kæmpet med systemet, har haft.

Det du har været igennem på dine tidligere arbejdspladser, som burde kunne bruges som afklaring af din arbejdsevne, er ikke dokumenteret så kommunen kan bruge det.

Lige indtil den dag du er tilkendt enten fleks eller førtidspension vil det fremgå af kommunens materiale, at formålet er, enten at udvikle din arbejdsevne eller at få dig i ordinær beskæftigelse.

Jeg blev tilkendt fleks i 2008, men hver gang jeg blev indkaldt til de sædvanlige møder fremgik det af mødeindkaldelsen, at formålet var, at få mig i ordinær beskæftigelse.

Det stoppede først da jeg blev tilkendt førtidspension i 2010.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-02-2018, 11:44   #7
Jetted
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 18-01 2015
Indlæg: 160
Styrke: 10
Jetted er ny på vejen
Mens jeg var på sygedagpenge kom jeg i praktik for at øge min arbejdsevne - efter 5,5 måned var 2x3 timer/uge som jeg startede på ikke blevet øget. Så skulle jeg for rehabiliteringsteam og de besluttede at jeg skulle i jobafklaringsforløb og at målet (som gerne måtte være ambitiøst) var tilbage vending til ordinært arbejdsmarked.
Efter ny praktik på 2x2,5 time/uge og nye lægeudtalelser kom jeg for rehabiliterings team igen - og blev visiteret til fleksjob.
Jetted er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2018, 09:28   #8
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Jetted Se meddelelser
Mens jeg var på sygedagpenge kom jeg i praktik for at øge min arbejdsevne - efter 5,5 måned var 2x3 timer/uge som jeg startede på ikke blevet øget. Så skulle jeg for rehabiliteringsteam og de besluttede at jeg skulle i jobafklaringsforløb og at målet (som gerne måtte være ambitiøst) var tilbage vending til ordinært arbejdsmarked.
Efter ny praktik på 2x2,5 time/uge og nye lægeudtalelser kom jeg for rehabiliterings team igen - og blev visiteret til fleksjob.
Din beretning fortæller jo helt fint hvordan det fungerer.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2018, 14:40   #9
totu82
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 05-02 2018
Indlæg: 1
Styrke: 0
totu82 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Jetted Se meddelelser
Mens jeg var på sygedagpenge kom jeg i praktik for at øge min arbejdsevne - efter 5,5 måned var 2x3 timer/uge som jeg startede på ikke blevet øget. Så skulle jeg for rehabiliteringsteam og de besluttede at jeg skulle i jobafklaringsforløb og at målet (som gerne måtte være ambitiøst) var tilbage vending til ordinært arbejdsmarked.
Efter ny praktik på 2x2,5 time/uge og nye lægeudtalelser kom jeg for rehabiliterings team igen - og blev visiteret til fleksjob.

Hi,
are you still with jobafklaringsforlob
totu82 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:32.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension