K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Lukket emne
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 03-11-2016, 15:09   #1
Snehund
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 25-09 2016
Indlæg: 12
Styrke: 8
Snehund er ny på vejen
Ansøgning til pensionskasse, under ressourceforløbsydelse - erfaringer søges!

Kære læser

Jeg er i den situation, at jeg er ved at overgå til ressourceforløbsydelse og jobafklaring. Jeg har været fuldtidssygemeldt siden begyndelsen af 16 med en "overbelasningsreaktion" (stress, depression, angst) og har i denne forbindelse mistet job og DP-ret.

Jeg er i behandling og under udredning.

Grundet min økonomiske situation, ønsker jeg nu at søge midlertidig (i første omgang) hjælp hos min pensionskasse, mens min situation og (eventuelle) arbejdsevne bliver mere afklaret.

I den forbindelse skal jeg til pensionskassen selv udfylde en redegørelse for min sygdom/sygemelding.

Jeg er bare lidt nervøs for, om de kan afvise mig med baggrund i, at jeg har været sygemeldt pga. min psyke før, jeg blev meldt ind i pensionskassen. Er der nogen, der har erfaring og/eller viden om, hvordan sådan noget bliver betragtet?

Jeg kan forstå, at de primært kigger på erhvervsevne og op til denne sygemelding har jeg formået at arbejde fuldtid i en længere periode uden skånehensyn, men har et par gange før det været forsørget af SDP og én gang revalidering pga min psyke.

Revalidering fik jeg i 6 mdr før, jeg kom ind i pensionskassen og formåede at studere fuldtid under det meste af revalideringen. Min arbejdsevne er, så vidt jeg ved, ikke før blevet vurderet i % af en læge og ej heller før omtalt som permanent/varigt nedsat.

Mon der er noget at være bekymret for? Hvor langt ville I gå tilbage i jeres beskrivelse? Jeg er i tvivl om, hvad der er relevant og hvad der potentielt kan skade mine muligheder for at få hjælp i en øv, fucking bøv situation.

På forhånd tak for svar!
Snehund er ikke logget ind  
Gammel 03-11-2016, 15:19   #2
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Ved desværre ikke noget om det du spørger om.

Men tænker at du måske skal undersøge om kommune modregner det du evt får ved pensionskassen i din ressourceforløbsydelse - det gør de nemlig ofte 100%
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind  
Gammel 03-11-2016, 15:26   #3
Snehund
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 25-09 2016
Indlæg: 12
Styrke: 8
Snehund er ny på vejen
Hej Gisne.
Tak for dit svar. Ja, det er jeg også forberedt på, at de potentielt gør - og det er i og for sig også ok, hvis min indtægt fra pensionskassen bliver højere end den sats, kommunen kan tilbyde. Men det vil vise sig, om pensionskassen overhovedet vil hjælpe mig?!
Mvh Karin
Snehund er ikke logget ind  
Gammel 03-11-2016, 17:43   #4
job
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2014
Indlæg: 209
Styrke: 10
job er rigtig godt på vej
Det er lidt svært at svare på dit spørgsmål da vi ikke kender navnet på selskabet og de betingelser der er gældende for forsikringen/pensionskassen.

Nu ved jeg ikke helt, hvad du er blevet bedt om at skrive men jeg har tidligere udfyldt en del formularer/erklæringer ifm. ansøgning om udbetaling af tab af erhvervsevne ved mit forsikringsselskab. Jeg har alle gange fået en formular/erklæring med spørgsmål tilsendt og har altid (kun) svaret klart og tydeligt på de stillede spørgsmål og ikke skrevet mere end højest nødvendigt - jeg har aldrig skrevet om forhold der har lagt forud for den seneste sygdomsperiode selvom der har været tale om ret alvorlige sygdomme/hændelser.

Spørgsmålene om selve sygdommen har været:
- Hvornår blev du sygemeldt?
- Hvem er din sædvanlige læge?
- Hvad er sygdommens navn?
- Hvordan er din tilstand nu?
- Er du stadig under lægebehandling?
- Hvori består behandlingen?

Husk på, at selskabet også indhenter lægelige og øvrige oplysninger fra din praktiserende læge og din kommune. Din besvarelse kommer derfor ikke til at stå alene - sådan var det i hvert fald i mit tilfælde

Spørgsmålet om eksisterende lidelser afhænger af betingelserne ved tegning af forsikring. Er der ikke afgivet helbredsoplysninger og taget forbehold for eksisterende lidelser, ja så fanger bordet efter min bedste overbevisning. Hvis ikke, så burde det stå i forsikringsbetingelserne. Afgivelse af helbredsoplysninger er 'normalt' ikke nødvendigt hvis der er tale om en gruppeforsikring, eks. noget der er obligatorisk for alle ansatte.
job er ikke logget ind  
Gammel 03-11-2016, 18:19   #5
Snehund
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 25-09 2016
Indlæg: 12
Styrke: 8
Snehund er ny på vejen
Hej Job

Tak for dit svar.

De skriver ikke nogle spørgsmål, blot: "Kort redegørelse over din sygdom og dit sygdomsforløb (...)" og derefter navn på læge m.m.

Ja, og jeg vil absolut heller ikke skjule noget eller lyve, men formuleringer - har en tendens til at have stor betydning i "denne verden"... Så jeg tænkte bare, om der er nogen, som har erfaringer.

Min udfordring er, at jeg har haft depressioner med mellemrum, siden jeg var helt ung - også før jeg op-startede i min nuværende psensionskasse, men jeg ved ikke om det kan være en hæmsko for at få hjælp af dem?! Der er vist nok kommet flere diagnoser til (?!) er under udredning - og denne gang er det udløst af arbejdsrelateret stress/overbelastning, hvilket ikke har været tilfældet før...
Snehund er ikke logget ind  
Gammel 03-11-2016, 20:24   #6
Fleks10
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-07 2012
Indlæg: 216
Styrke: 12
Fleks10 er ny på vejen
Det er væsentligt om du har afgivet helbredsoplysninger i forbindelse med tegning af forsikringen?

Hvis du har dette - og har oplyst om tidligere sygdom - og forsikringsselskabet har godkendt forsikringen uden forbehold, er der jo ikke noget at komme efter.

Hvis du ikke har skullet afgive helbredsoplysninger, kollektiv ordning, skal du nu blot anmelde sygdom til forsikringen og de vurderer herefter om du er berettiget til udbetaling.

OBS - det bliver nok modregnet hvis du får ressourceforløb-ydelse.
Fleks10 er ikke logget ind  
Gammel 03-11-2016, 20:33   #7
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Fleks10 Se meddelelser
OBS - det bliver nok modregnet hvis du får ressourceforløb-ydelse.
Det kommer vel an på om trådstarter får en løbende ydelse eller får en engangsydelse ?

Desuden kan trådstarter også være heldig at få bidragsfritagelse, som så vidt jeg ved heller ikke modregnes.
Nørd er ikke logget ind  
Gammel 03-11-2016, 20:40   #8
Snehund
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 25-09 2016
Indlæg: 12
Styrke: 8
Snehund er ny på vejen
Nørd, jeg tænker, at der i heldigste fald ville blive tale om en månedlig ydelse i første omgang et år og så med revurdering.

Hvad er bidragsfritagelse i denne sammenhæng, hvordan kan det forståes?

Mvh Snehund
Snehund er ikke logget ind  
Gammel 03-11-2016, 21:45   #9
Hubbie
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-02 2016
Lokation: Vestsjælland
Indlæg: 40
Styrke: 9
Hubbie er ny på vejen
Pension

Bidragsfritagelse er, at de fortsætter din indbetaling på pensionsordningen.

Jeg får midlertidig pension fra lærernes pension, den modregnes i min jobafklaringsydelse, så det giver 0 kr ekstra om mdr.
Mine børn får dog begge en pension hver måned som kommunen ikke kan røre, og de fortsætter min indbetaling til pension.

De fleste ordninger med midlertidig pension pga sygdom er beløb på omkring 5000 kr om mdr før skat medmindre du selvfølgelig har en dyrere ordning.
Hubbie er ikke logget ind  
Gammel 03-11-2016, 22:02   #10
Snehund
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 25-09 2016
Indlæg: 12
Styrke: 8
Snehund er ny på vejen
Fleks10 tak for dit svar. Jeg husker det ærlig talt ikke, men jeg er temmelig sikker på, at jeg ikke har fortiet og/eller udeladt info på daværende tidspunkt.

Hubbie aha tusind tak for din grundige forklaring. Det giver mening :-)
Snehund er ikke logget ind  
Lukket emne


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:40.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension