K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-08-2010, 16:10   #1
joan2
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-05 2010
Lokation: København
Alder: 55
Indlæg: 40
Styrke: 15
joan2 er ny på vejen
hjælp vedr. pension

Dette er mit første indlæg, håber jeg gør det rigtigt, men jeg har du for lidt hjælp og støtte.
Idag var jeg til samtale med en sagsbehandler i Københavns kommunen. Og han siger at min ansøgning om førtidspension skal behandles i socialcentret, men at det næsten helt sikkert bliver et afslag i det min migræne ikke er kronisk.

Jeg har gået til behandling på Dansk Hovedpine Center og de kan ikke gøre mere ved min migræne da jeg har afprøvet alle muligheder. Men de skriver at det er en kronisk migræne uden aura.
Min egen læge anbefaler en pension fordi jeg har voldsom migræne 20-22dage om måneden.
Jeg har lige været i 3 måneders arbejdsprøvning hvor jeg havde en fræværdsprocent på 77 og når jeg endelig mødte op måtte jeg gå hjem efter et par timer. Jeg kunne ikke lave ret meget.

Jeg har lidt af migræne i 15-16år og i de sidste 5-6 år er den blevet værre. Jeg har ikke meget overskud til at klare hverdagen og mine venner er næsten alle forsvundet. Jeg har det ad HT. Min migræne er arvelig flere i familien har eller har haft migræne. Det er meget hårdt at få at vide at videnskaben ikke kan gøre noget. Jeg har prøvet al den medicin som findes men intet hjælper. Det har taget hårdt på mig at få den dom, og det hele bliver værre når man skal kæmpe med kommunen som ikke tror på ens sygdom.

Jeg fatter bare ikke hvordan kommunen kan komme frem til at min migræne ikke er kronisk når der er papir på det modsatte?

Kommunen sagde at sygedagpengene stopper når sagen har været i socialcentret og hvis de siger nej til pension.
Jeg har været sygemeldt i snart 6år.
Jeg er medlem af en fagforening men dem har jeg intet hørt fra i alle de år jeg har været sygemeldt.
Men når sygedagpengene forsvinder har jeg intet at leve af for jeg har en ejerlejlighed og en gammel rustbunke af en bil også kan jeg ikke få kontanthjælp.

Jeg er for syg til at arbejde og for rask til førtidspension!!!!!!!!!

Er der en eller anden sød person som kan fortælle mig hvad jeg kan/skal gøre?

Rart at vide at man ikke er helt alene iverden.

Knus
joan2 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-08-2010, 00:07   #2
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Jo, du kan godt få kontanthjælp alligevel, men..

Det bedste var jo en afklaring af arbejdsevne.
Vender tilbage senere, hvis ikke andre har svaret.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-08-2010, 07:31   #3
joan2
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-05 2010
Lokation: København
Alder: 55
Indlæg: 40
Styrke: 15
joan2 er ny på vejen
jeg har været i arbejdsprøvning og det gik ikke særligt godt. Jeg havde en fraværdsprocent på 77. I starten kunne jeg lige klare at møde op 1 gang om ugen (4 timer) hvor jeg fyldte mig med piller og kunne klare lidt let arbejde i mit eget tempo.
Men kommunen sagde at jeg skulle møde op uanset hvor syg jeg var, det prøvede jeg så på men så blev jeg mere syg.
Jeg har endnu ikke fået en vudering af arbejdsprøvningen af kommunen.
Jeg vil anke sagen, men ellers må jeg prøve at finde ud af om jeg kan få et skånejob.

Jeg vil gerne hører mere om muligheden for at blive boede hvis jeg kommer på kontanthjælp. Jeg har bare hørt at man intet må eje og det gør jeg idet jeg jo har en ejerlejlighed.
joan2 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-08-2010, 08:37   #4
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Vedr. kontanthjælp, kan du godt få det alligevel, når du er syg.Du kan også søge en §34, som er med tilbagbetaling i dit tilfælde. Dette kan du få supleret op til kontanthjælpsloft, som er højere end ydelse.

Har du fået lavet en Ressourceprofil?

Gå ned, ring til din fagforening, og bank i bordet, evt kontant landsforeningen.

Har du plan for tilbagevenden til arbejdsmarkedet, ellers be om dette skriftlig, og forlang skriftlig svar.

Du burde indstilles til pension, men det er bedst at kommunen indstiller.

De skal dog, inden fratagelse af sygedagpenge, afklare dig til anden forsørgelse. Se sygedagpengeloven §28 og retsikkerhedsloven §7a. her skal du bruge din fagforening.

Ps. Du har jo været forsøgt arbejdsprøvning, den vidste , Ingen arbejdsevne.
VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-08-2010, 07:29   #5
joan2
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-05 2010
Lokation: København
Alder: 55
Indlæg: 40
Styrke: 15
joan2 er ny på vejen
Hej Popiae!
Tak for dine svar.

Jeg var til samtale i fredags hos sagsbehandleren i kommunen og min profil bliver nu opdateret.
Jeg søgte selv førtidspension i 2009 men fik mundtligt afslag og uden grund.
Kommunnen har nu søgt om pension men de vil sikkert ikke give mig pension fordi kommunnens lægekonsulent ikke mener min migræne er kronisk, men det skriver Dansk Hovedpinecenter den er.
Sagen er ikke helt afsluttet endnu idet sagen først skal igennem socialcentret og de var det sidste ord.
Sagsbehandleren sagde at jeg kunne anke afgørelsen ellers sagde han ikke andet. Jo at sygedagpengene slutter lige så snart afslaget kommer.
Ikke et ord om hvad der så skal ske.
Jeg blev meget ckokeret over at modtage beskeden om at jeg måske får afslag og var ikke istand til at stille nogle spørgsmål.

Jeg føler mig bare så alene og har ikke styr på hvor og hvem jeg skal søge hjælp hos. Jeg har ikke en sk.. forstand på paragraffer og lovgivning.
Jeg ved ikke hvad der sker når sygedagpengene stopper. Så ryger min lejlighed og min bil og jeg har ingen venner jeg kan bo hos.
Jeg er helt i vildrede.
joan2 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-08-2010, 08:35   #6
Nabokone
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-03 2009
Lokation: København, Nørrebro.
Indlæg: 152
Styrke: 16
Nabokone er ny på vejen
Hej.
Københavns kommune har desværre ry for at give afslag på ansøgning om førtidspension. Du skal endelig anke afslaget til Beskæftigelsesankenævnet!
Jeg fik også afslag på min ansøgning om FTP, selvom to læger havde skrevet at de anså mine behandlingsmuligheder for udtømte og at tilstanden var kronisk - faktisk sådan lidt i stil med din sag. Kommunen taber nemlig ikke noget på et afslag, så derfor kan de bare give afslag i ét væk og håbe på den går!
Men jeg ankede sagen og vandt den i beskæftigelsesankenævnet og fik tilkendt pension med tilbagevirkende kraft fra ansøgningstidspunktet.
Så du må endelig ikke give op og tro, at slaget er tabt. Det er det langt fra!

Masser af trøstende skulderklap og medfølelse fra

Nabokone
Nabokone er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-08-2010, 08:42   #7
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Menlig, giv endelig ikke op.

Hvad med fagforeningen?

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-08-2010, 08:49   #8
Nabokone
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-03 2009
Lokation: København, Nørrebro.
Indlæg: 152
Styrke: 16
Nabokone er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af joan2 Se meddelelser
Hej Popiae!

Jeg søgte selv førtidspension i 2009 men fik mundtligt afslag og uden grund.

Man kan ikke få mundtligt afslag på en ansøgning om førtidspension. Måske du bare har spurgt, hvordan de ville stille sig, hvis du søgte og så sagsbehandleren har sagt, at det kunne du godt opgive og at du aldrig ville få pension?
Sådan gik det også for mig, men jeg søgte alligevel efter paragraf 17 - den sag jeg siden vandt i Beskæftigelsesankenævnet.

Desværre er en sagsbehandler i mange tilfælde mere kommunens mand end forkæmper for den enkelte borger (selvom det burde være det samme - vi ER jo kommunen. Men det lader til at være gået i glemmebogen i bureaukratiets navn!)

Sidst redigeret af Nabokone; 22-08-2010 kl. 08:51. Årsag: html-rettelse
Nabokone er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-08-2010, 09:32   #9
joan2
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-05 2010
Lokation: København
Alder: 55
Indlæg: 40
Styrke: 15
joan2 er ny på vejen
Den 15/7 2009 udfyldte jeg en samtykkeerklæring til brug for min sag om førtidspension. Den 16/7 modtager jeg besked om at jobcenter København har modtaget den. Og så hører jeg intet. Jeg kan ikke lige huske hvornår, men efter et langt stykke tid ringer jeg til min sagsbehandler og spørger om hvor langt min sag er. Hun siger meget surt at jeg har fået afslag fordi mine muligheder ikke er udtømte. Hun siger at jeg skal i arbejdsprøvning. Jeg fik det aldrig på skrift.
I slutningen af april 2009 bliver jeg sendt til " projekt springbræt" for at de skal sende mig i arbejdsprøvning. Men de papir som "springbræt" har fået fra kommunen er forkert udfyldt og "springbræt" kan ikke komme i kontakt med kommunen. Det viser sig så at jeg har fået ny sagsbehandler som intet ved om at jeg har været i kontakt med "springbræt" Først den 18/6 2009 får jeg ny sagbehandler. Hun vil søge for at jeg kommer i arbejdsprøvning. Jeg kommer først i prøvning den 2/3 2010. Jeg føler at kommunen ikke har styr på tingene og at de trækker sagen ud.
Men det er vel noget jeg kan bruge i mod kommunen ved en klagesag?

Jeg vil nu søge om aktindsigt igen idet det sidste jeg har er fra 2009.
Også vil jeg ringe til fagfoeningen og hører hvad de vil gører.

Jeg vil klage over pension afgørelsen lige så snart den kommer og håber at fagforenigen vil hjælpe.

Jeg er glad for alle de råd I har givet mig, det har givet mig nye kræfter til at kæmpe.
joan2 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-08-2010, 10:09   #10
linus
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-07 2010
Indlæg: 44
Styrke: 14
linus er ny på vejen
Lige et par bemærkninger.

"Vedr. kontanthjælp, kan du godt få det alligevel, når du er syg.Du kan også søge en §34, som er med tilbagbetaling i dit tilfælde."

Hvis du kan få kontanthjælp og herefter kan modtage §34 er der et par ting, der er værd, at bemærke mht tilbagebetaling.

(1) Omend Kommunen godt kan finde på mundtligt, at kræve tilbagebetaling af det fulde beløb - er det kun afdragene på lånene der udgør krav om tilbagebetaling (m.m specielle forhold gør sig gældende )

(2) Efter den nyeste gældslov er den endelige opkrævnings-myndighed Skattevæsenet. Så hvis der skal fortages "løntilbageholdelse" er det skattevæsenet der skal foretage den. Dette er ikke dårligt, idet der en række persongrupper, der er undtaget ( bla. flere pensionistgrupper kontanthjælpsmodtagere samt personer med for lav nettoindkomst )

MVH
LINUS
linus er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Spørgsmål vedr. pension.... Trunten Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 02-11-2011 20:54
Principafgørelser vedr. midlertidig pension Andersine85 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 17 17-08-2010 10:42
Vedr. extern pension Susanne2412 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 30-06-2010 21:50
Reva - arbejdsprøvning -vedr pension lunamaria Alt det andet 12 21-12-2008 08:37
Jeg forstår alt vedr. pension Kjersti Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 19 25-11-2008 00:54




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:37.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension