K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Lægekonsulenternes Rolle

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Lægekonsulenternes Rolle Her vil vi sætte fokus på lægekonsulenters rolle i de kommunale sager.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-02-2008, 23:14   #11
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Samme omhu må jo gælde BÅDE, når der fortolkes lægepapirer for sagsbehandleren, som når lægekonsulenten foreslår flere undersøgelser.

Men som jeg læser ovenstående, betyder det, at kommunalbestyrelsen har ansvaret... eller sagsbehandleren.

Som jeg tidligere har skrevet, er det ikke alle kommuner, der benytter en lægekonsulent. Der er INGEN pligt for kommunen til at bruge lægekonsulenter. Det er frivilligt.

Og det er sagsbehandleren, eller dennes chef, der beslutter, OM der skal bruges lægekonsulent.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-02-2008, 13:12   #12
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Der burde være en liste et eller andet sted som kunne angive hvem der er lægekonsulent i div kommuner , på den måde ville man som patient kunne forlade sin læge og finde en anden hvis det skulle vise sig at en læge også var lægekonsulent...

jeg tvivler ikke på at der findes okai lægekonsulenter ,men jeg ville ikke have en læge der var lægekonsulent og ville begrunde det med at jeg ikke ønsker en læge der efter endt patient behandling gik på arbejdet og brugte sin lægeuddannelsen, men i et bi-erhverv hvor de ikke havde nøde at bruge de samme retningslinjer som de skulle bruge i deres hverv som læge ....

Hvordan kan jeg vide om min læge formår at skille de to ting ad....
  Besvar med citat
Gammel 28-02-2008, 13:23   #13
Fussen
Hvor skulle jeg ellers være
 
Fussens avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-10 2007
Lokation: odense
Indlæg: 176
Styrke: 17
Fussen er rigtig godt på vej
Hej Hejdien

Her er listen fra Odense kommune - der må findes lign. li8ster fra de andre kommuner


http://www.visinfo.fyns-amt.dk/wm157783


Fussen
Fussen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-02-2008, 13:26   #14
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Fussen... Jeg studsede over, at der var SÅ mange læger.

Jeg tror, det er i Regionen og ikke i kommunen. Tror du ikke?

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-02-2008, 13:31   #15
Fussen
Hvor skulle jeg ellers være
 
Fussens avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-10 2007
Lokation: odense
Indlæg: 176
Styrke: 17
Fussen er rigtig godt på vej
Hej Zuza

Nej den er sg* go nok - disse dygtige læger/psykologer er tilknyttet Odense kommune ALENE!!! Til at "servicere" os borgere!

Social og Arbejdsmarkedsforvaltningen
****
Social- og Arbejdsmarkedsforvaltningen varetager sociale tilbud til personer i aldersgruppen 18-61 år, for eksempel sygedagpenge, revalidering, aktivering, førtidspension, ansøgning om døgnbehandling af stofmisbrugere, ansøgning om enkeltydelser m.m.

Læger, psykologer og sekretærer ansat til Social- og Arbejdsmarkedsforvaltningen, Socialmedicinsk Afsnit, Tolderlundsvej 3E, 3., 5000 Odense C.
Telefon 6613 1372 eller 6551 + lokalnummer.

JAMMERLIGT!!

Fussen
Fussen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-02-2008, 13:58   #16
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Fussen... det er altså vildt, for så er det for uhyggeligt.

Hvis de samme lægekonsulenter sidder både som:

- Rådgivere/efteruddannelsesledere af praktiserende læger i regionen

- Som lægekonsulenter i kommunerne

- Som lægekonsulenter i regionerne

- Og som "undersøgere" af, hvad der går galt i systemet.


Så har borgerne jo ikke en kinamands chance i systemet.
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-02-2008, 14:14   #17
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Thumbs down

Der er en i københavns kommune som Hedder JENS BANG lægekonsulent psykiatrisk konsulent....han blev fyret i Glostrup men sidder stadig i mange kommuner blandt andet Albertslund...og han fortsætter med at blande sig i sagerne ved at fremsætte sit personlige skøn frem for kun at oversætte speciallægers konklusioner, sådan som det var hans opgave.

Så klag over ham hvis I bliver en af hans ofre.

Omstridt lægekonsulent fyret

Glostrup Kommune har fyret den lægekonsulent, som er blevet kritiseret for at have haft for stor indflydelse på afgørelser af tildeling af førtidspension og revalideringsydelser. Konsulenten har i 18 af 271 tilfælde blandet sig i sagerne ved at fremsætte sit personlige skøn frem for kun at oversætte speciallægers konklusioner, sådan som det var hans opgave.

Konsulenten bruges også af blandt andre Københavns Kommune, hvor en række borgere har klaget over konsulentens afgørelser.

Et politisk flertal i kommunen har derfor bedt Socialministeriet undersøge de sager, konsulenten har været involveret i.

Ministeriets vil om få dage oplyse, hvorvidt det agter at gennemføre en undersøgelse, og indtil da, ønsker politikerne i København ikke at foretage sig noget i sagen. Rikke Fogh-Møller (Enh.) mener, at man er nødt til at afvente en undersøgelse, før man skrider ind.

Hun vil dog bede forvaltningen vurdere, hvorvidt sagen i Glostrup kan få indflydelse på lægekonsulentens arbejde i København. Også Thor Grønlykke (S) påpeger, at der skal være dokumentation i sagen, før man kan kræve, at lægekonsulenten fyres.

Kilde: JP København
Udgivelsesdato: 24-04-2004
ID-nummer: 13042829

Nyheder fra Observer Danmark A/S
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-03-2008, 14:30   #18
Anne C.
Ved at vænne sig til K10
 
Anne C.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-01 2008
Lokation: Køge
Alder: 67
Indlæg: 16
Styrke: 17
Anne C. er ny på vejen
Til hvilken side?

Jeg kommer aldrig til at forstå, hvorfor lægekonsulenter ikke er på den svage parts, som indlysende er borgerens, side. Det er efter min mening, altid borgeren selv, der allerbedst ved, hvilke tiltag der vil give ham/hende den bedste tilværelse og den bedste livskvalitet - alt andet lige. Og er det ikke det, som det dybest set handler om? Det er forargeligt, læger deltager i, at gøre menneskeværd op i penge
Jeg tror ikke på at nogen ønsker at snyde og udnytte systemet for den ringe indkomst, man får at leve for. Det er trods alt dyrt at være syg og bestemt ikke noget man bliver rig af.
En fortsat god påske til jer alle
__________________
Man opnår mere med tålmodighed, end med magt.
Anne C. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-03-2010, 14:45   #19
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 18
TimeGuest er rigtig godt på vej
For dem der måtte være interesseret, ligger her en aftale fra 2009 om: Socialt-lægeligt samarbejde indgået imellem Lægeforeningens Attestudvalg og KL

http://www.laeger.dk/portal/page/por...rb.%202009.pdf

Aftalen redegør overordnet for en række samarbejdspunkter og mere specifikt om en række forskellige standarderklæringer og kan som sådan være intressant, hvis man ønsker et overblik over samarbejdet imellem læger og den offentlige forvaltning (repræsenteret ved KL).


Note:
====

Jeg skal beklage, hvis jeg har valgt den forkerte forumkategori/tråd og hvis linket angivet nedenunder er broken ... i så fald kan det findes via Google ved at søge på fx:

"Socialt-lægeligt samarbejde" "Lægeforeningens Attestudvalg" KL 2009
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Fakta om min vej til førtidspension med k10´s hjælp:-) Linuzmor Din historie 72 04-04-2012 11:16
Fakta om personlighedsforstyrrelser gunvor Den nyttige viden vi alle har 18 17-11-2011 12:21
Fup eller fakta? zuza Politik og Samfund 2 01-05-2010 23:33
Fakta om fleksjob - pjece til arbejdsgivere zuza Et godt link! 0 18-04-2009 02:11




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:50.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension