K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Skal kommuner ikke overholde loven?

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Skal kommuner ikke overholde loven? En af vores bruger phhmw føre en sej og lang kamp for at få gjort noget ved at kommunerne ikke overholder Retssikkerhedsloven § 3 stk.2. Følg hans kamp her kom evt med spørgsmål til phhmw

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-11-2012, 15:20   #351
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.746
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Furesø kommune

Kære Furesø kommune.

Det har været mig vanskeligt at finde de politisk vedtagne sociale sagsbehandlingsfrister iht Retssikkerhedslovens §3 stk2. Håber derfor at kunne modtage hjælp til at finde disse offentliggjorte frister.

Jeg kan finde nogle gamle referater men ikke de korrekte offentliggjorte frister.

Med venlig hilsen

Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 21-11-2012, 15:31   #352
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.746
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Moral er godt, men dobbeltmoral er....

Nye tider er på vej. Folketinget har vedtaget at mange spørgsmål og ansøgninger skal borgeren selv, dels finde og ansøge om. Det er vel godt.
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=142465

"Overgang til obligatorisk digital selvbetjening for borgere, for så vidt angår anmeldelse af flytning, ansøgning om plads i dagtilbud, indskrivning i folkeskole og skolefritidsordning samt ansøgning om sundhedskort og EU-sygesikringskort"


De fleste kommuner har på deres hjemmeside gjort det særdeles let at angive andre borgere anonymt, hvis bare en mistanke er til stede.
Altid på forsiden,således at det er let for borgeren at anmelde.

Men når det kommer til at hjælpe de svageste borgere med at finde deres sociale sagsbehandlingsfrister iht Retssikkerhedsloven, så ser situationen helt anderledes ud. Her ser vi stor kreativitet fra kommunerne side af for at gøre det næsten umuligt at finde. Bliver en kommune tvunget gennem Tilsynet at vedtage og offentliggøre disse vigtige frister viser al erfaring at efter få uger begynder kommunen forfra med at gøre det besværligt at finde.

Moral er godt, dobbeltmoral er dobbelt så godt!

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 21-11-2012, 15:43   #353
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Fuldstændig enig Peter...

De gør simpelthen alt hvad de kan for at gøre det besværligt for alm borgere...

Vi kan nok ikke gøre meget andet end det vi gør....

Finde fejlene, notere det, anmelde det osv....

Det kommer vi garanteret til at gøre fremover....da det jo ikke koster kommunen noget at bryde reglerne...

Den dag det skulle komme til at koste kommunen penge at lave disse fejl....ja så skal du se hvor hurtigt de kan overholde loven og få de frister på....

Det er bare sørgeligt at det forholder sig sådan....men men....hvem har sagt at det skal være let at være syg og have en sag på kommunen...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-11-2012, 03:26   #354
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Peter

Ved ikke om du har læst flg. fra Borgerrådgiveren i KBH.:

Citat:
Udmelding om sagsbehandlingstid skal være reel og realistisk

06. november 2012

Borgerrådgiveren har udtalt kritik af kommunen i en sag, hvor en kvinde i en periode på over ni måneder adskillige gange fik stillet en urealistisk sagsbehandlingstid i udsigt.
Det var i 2011.

Ud fra flg. svar har Borgerrådgiveren dog ikke fundet grund til at foretage sig yderligere i sagen:

Citat:
Socialforvaltningens direktion har beklaget sagsbehandlingen i de konkrete sager og oplyst, at Handicapcenter København vurderer, at kommunens generelle procedurer på området fungerer tilfredsstillende, men at det er nødvendigt at have fokus på de sager, hvor fristerne ikke kan overholdes, og i disse tilfælde tage konkret stilling til realistiske forlængelser af fristerne.

Direktionen har desuden oplyst, at der i forvaltningens handleplan for bedre sagsbehandling er indsatsområder omkring sagsbehandlingstider, genopretning af sager, forventningsafstemning med borgerne og sikker og effektiv drift, og at de forventer, at indsatsen vil betyde kortere sagsbehandlingstider og højere kvalitet i sagsbehandlingen.
Link: https://www.kk.dk/Nyheder/2012/Novem...n06112012.aspx

Handicapcenter KBH melder altså ud, at det er en enlig svale. Ellers fungerer det generelt tilfredstillende.

Direktionen lover, som alle politikere, bedre tider i fremtiden, men intet om hvornår den indtræder.

Min konklusion: dit forsatte ihærdige arbejde får vist ikke en ende lige med det samme.

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-11-2012, 11:01   #355
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.746
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Nej, det har du ret i....

Kære Gunvor.

Tilbage i 2005, hvor det hele begyndte, drømte jeg ikke om at det var en hvepserede jeg havde stukket fingerne ned i. Jeg var naiv.

Det har jeg tænkt mig at blive ved med at være!

Men løftet til den scleroseramte kvinde med 2 år 7 mdr ventetid på genansøgning af invalidebil har jeg tænkt mig at holde. Vi skal have ryddet op i disse bevidste lovbrud da det er den vigtigste § at kende for en "nybegynderfamilie" ud i den sociale verden. Retssikkerhedslovens §3 stk.2

I min tråd #302 tager jeg problemet op med Københavns kommunes oplysning om sagsbehandlingsfrister:

http://www.kk.dk/Borger/DetSocialeOm...rister_NY.aspx

"Fristerne er fastsat i henhold til retssikkerhedslovens § 3, stk. 2, så de svarer til den tid, der generelt går med at behandle 80-90 pct. af den pågældende type sag. Fristerne er sammen med fristen for hjemviste ankesager godkendt af Socialudvalget."

Denne lille markeret sætning skal bemærkes!

Borgerrådgiveren kan godt se problematikken og har fuld forståelse for mit synspunkt, men vil IKKE foretage sig yderligere.

Trods den markerede tekst kun har et formål, at forvirre borgeren!

Hvor kommer de 80 - 90% fra?

De kommer fra kravet om at en kommune skal JUSTERER sine offentliggjorte frister, hvis IKKE alle fristerne overholdes inden for 80 - 90% af tilfældene.

Det drejer sig IKKE om at sagsbehandlingsfristerne i KK kun skal overholdes i 80 - 90% af tilfældene. Naturligvis.

Netop det krav Borgerrådgiveren kræver i din henvisning.

At de offentliggjorte sagsbehandlingsfrister SKAL være realistiske!

Men da jeg er belastet af 2 andre lovforslag vender jeg tilbage med tanker om en ændring af strategien. Her skal jeg have hjælp af mange K10èr.
Jeg vender tilbage.

Mange hilsner
Peter

PS. men du har ret i at dette vil fortsætte så lang tid der ingen KONSEKVENS er af disse lovbrud

Sidst redigeret af phhmw; 27-11-2012 kl. 11:09.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 04-12-2012, 11:02   #356
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.746
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Lov er lov og lov skal holdes, Karen Hækkerup

http://www.handicap.dk/handiklip/nyh...ov-skal-holdes

"Det var det klare budskab fra Social- og integrationsminister Karen Hækkerup ved dagens åbne samråd om kommunernes overholdelse af loven."

http://danskhandicapforbund.dk/nyhed...erholde-loven/


Det er jo dejligt!

Triste hilsner
Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 12-12-2012, 12:20   #357
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.746
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
KL, Kommunernes Landsforening Rebild kommune

Kære Anny Winther, V, borgmester i Rebild kommune.

I forbindelse med mit arbejde, gennem 8 år, med at få samtlige 98 kommuner til at vedtage sociale sagsbehandlingsfrister og offentliggørelse af samme iht RSL §3 stk 2, er det med undren jeg konstaterer at netop i din kommune er disse vigtige og lovbundne frister indtil videre er fjernet fra kommunens hjemmeside. Med begrundelsen, at de skal godkendes af kommunalbestyrelsen, før videre offentliggørelse.
http://www.rebild.dk/Kommunen/Sagsbehandlingstider.aspx

Det er både ulovligt og særdeles uhensigtsmæssig i signalgivningen, da du jo også er formand for den private interesseorganisation KL, Kommunernes Landsforening`s Social- og Sundhedsudvalg.
http://www.rebild.dk/Kommunen/Politi...medlemmer.aspx
http://kl.dk/Om-KL/

Derfor er det min forventning, at du som politisk hovedansvarlig, omgående får offentliggjort disse sociale sagsbehandlingsfrister, gældende for de svageste borgere i Rebild kommune. En lov, Folketinget vedtager, håber jeg du er enig i ,ikke bare kan annulleres, i kortere eller længere tid.

Jeg tillader mig at sætte KL, Kommunernes Landsforening`s formand Erik Nielsen, A og borgmester i Rødovre kommune med som kopimodtager i denne mail. Fordi, at også her har jeg ikke kunne få oplyst de sociale sagsbehandlingsfrister, da jeg ikke har kunne findes disse på kommunens hjemmeside, endsige modtage svar på min skriftlige henvendelse.

Som du er bekendt med har Folketinget jo netop vedtaget en skærpelse af RSL §3 stk.2 for at præciserer at sociale sagsbehandlingsfrister skal være politisk vedtaget således at embedsmænd/kvinder ikke har mulighed for at vedtage sagsbehandlingsfrister i egne sager. L117 med virkning april 2010, i al beskedenhed på min foranledning.
http://www.danskeaeldre.launch-it.dk...eter140409.pdf

Hvor ordet "kommune" blev udskiftet med "kommunalbestyrelse" således at embedsmænd/kvinder fremover ikke kunne beslutte en kommunes serviceniveau, som den oprindelige lov altid har beskrevet, siden vedtagelse af Retssikkerhedloven tilbage til den 1.juni 1998.

Som du kan fornemme i følgende link, er problematikken særdeles nærværende, da selv mange toppolitikere både i KL og Folketing, der også er, enten borgmestre eller kommunalbestyrelsesmedlemmer, ikke følger denne lov.
http://www.k10.dk/index.php?pageid=svarfrister_kommuner

til stor skade for de svageste borger, en spastiker eksempelvis der måske ikke har det overskud til at skrive en mail, som denne. Iøvrigt et eksempel fra den virkelighed jeg befinder mig i, fremført af tidligere socialminister Eva Kjer Hansen, da hun forgæves forsøgte at løse problematikken tilbage i 2005.

Da du jo er formand for KL`s Social- og Sundhedsudvalg er det naturligt at spørge om du har mulighed for at gå ind i en løsning af problemstillingen med disse bevidste/ubevidste ulovligheder med den manglende overholdelse af RSL §3 stk.2. Jeg har tidligere i 2006 rettet henvendelse til KL om de, på daværende tidspunkt kunne gribe ind i problemstillingen, men dette var desværre ikke KL`s ansvarsområde. Jeg er bevidst om Statsforvaltningerne Tilsyn med kommunerne er den juridisk korrekte måde at klage over disse lovbrud. Jeg har kørt ca 35 sager ved Tilsynet og vundet dem alle.

Jeg vil se frem til dit svar. Som naturligvis vil blive offentliggjort på nedestående link.

Men, men, grundet min alder og helbred kan jeg se, at jeg ikke kan nå, at indfri det løfte, at løse de ulovlige lange frister, til en scleroseramt kvinde der i 2003 tillod sig at gen-ansøge om udskiftning af sin 11 år gamle invalidebil, da hun nu havde mistet sin gangfunktion og måtte vente 2 år 7 måneder, bare på en afgørelse. Derfor denne mail. Udvis mig venligst den respekt, ikke at svare mig, at der er kommet Vejledning til netop genansøgning til bla invalidebil, disse har de fleste kommuner heller ikke interesse i, at vedtage sagsbehandlingsfrister for eller offentliggøre.

Med ønsket om en Glædelig Jul og et lykkebringende Nytår.

Peter

CC.: offentliggørelse på http://www.k10.dk/showthread.php?p=35616#post35616 Dansk Handicapforbund, Borgmester Allan Holst, A, samt bestyrelsesmedlem Morten Dreyer, DF. Dragør kommune.

Sidst redigeret af phhmw; 12-12-2012 kl. 12:28.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 19-12-2012, 23:35   #358
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.746
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Rebild kommune svar

Kære Peter

Tak for din mail af 12. december 2012 til borgmester Anny Winther, hvor du venligst gør opmærksom på at Rebild kommunes sagsbehandlingstider ikke var at finde på kommunens hjemmeside.

Jeg har nu undersøgt sagen. Sagsbehandlingstiderne var fejlagtigt fjernet fra kommunens hjemmeside pga. af en opdatering i forbindelse med overgangen til Udbetaling Danmark. Dette er nu rettet og sagsbehandlingstiderne er nu at finde igen på hjemmesiden.

Jeg tillader mig at sende et link til orientering: http://www.rebild.dk/Kommunen/Sagsbehandlingstider.aspx

Tak for din opmærksomhed.

Du ønskes en rigtig glædelig jul og et godt nytår.

Venlig hilsen

XXXXX XXXXXX
Konsulent

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 19-12-2012, 23:46   #359
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.746
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Hvortil jeg spørger på vegne af K10

Kære XXX XXXX XXXX Rebild kommune

Tak, for det hurtige svar. Mennesker laver småfejl, men godt at Rebild kommune har offentliggjort de sociale sagsbehandlingsfrister til gavn for de svageste.

Blot en enkelt frist mangler. Frist for genansøgning af invalidebil iht §114. Et punkt som ministeriet har fokus på. Ved bla muligheden for at underskrive en "Tro og love" erklæring for at lette sagsbehandlingen og dermed en forventelig kortere sagsbehandlingsfrist: http://www.muskelsvindfonden.dk/Hand...icapbiler.aspx

Håber du vil foranledige at denne frist bliver tilføjet listen? S.U.

Jeg bemærker at Anny Winther ikke har svaret på spørgsmålet om eventuelt KL, Kommunernes Landsforening kunne gå ind i at mange af KL`s medlemmer ikke har vedtaget og offentliggjort sagsbehandlingsfrister. Derfor undre det mig at Rebild kommunes offentliggjorte frister, ifølge de med rødt mærket sagsbehandlingsfrister skal overgå til Borger.dk og UdbetalingDanmark.dk hvor Rebild kommunalbestyrelse ikke fremover skal have offentliggjort frister for disse områder.
http://www.rebild.dk/Kommunen/~/medi...012%20pdf.ashx

Det er bemærkelsesværdigt at udover disse frister foregår der en planlægning, mellem KL, Borger.dk og UdbetalingDanmark fremadrettet at der skal overføres flere sagsområder, således at disse forsvinder fra kommunernes pligt til at offentliggøre frister i fremtiden. Begyndende januar 2013.

Men mig bekendt findes der ingen ansvars og lovgivende politikere, hverken i KL, Borger.dk eller UdbetalingDanmark. Retssikkerhedsloven er desangående jo netop skærpet på dette område via L117
http://www.danskeaeldre.launch-it.dk...eter140409.pdf

Hvem skal fremover sagsbehandle en af de med rødt mærket ansøgningsmuligheder, og sende selve afgørelsen med en ankemulighed til borgeren?

Eksempel:
"§4

Ansøgning om udbetaling af børnefamilieydelse.

Opgaven overgået til Udbetaling Danmark"

Ansøgning skal ske via www.borger.dk

Derfor håber jeg Rebild kommune kan svare mig på hvem og hvor de fremtidige sociale sagsbehandlingsfrister bliver vedtaget af og offentliggjort iht Retssikkerhedslovens §3 stk.2?


Hvilken dokumentation har Rebild kommune for at kommunen ikke fremover skal vedtage og offentliggøre de med rødt mærket sagsbehandlingsfrister, der ifølge kommunens oplysninger er overgået til Borger.dk?

Du ønskes også en Glædelig Jul

Med venlig hilsen

Peter

CC.: offentliggørelse samt oprindelige modtager af min første mail

Sidst redigeret af phhmw; 19-12-2012 kl. 23:53.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 20-12-2012, 01:00   #360
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Godt du er til, Peter - godt gået/kæmpet!
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Fejl i statusrapport Daffodill Hjælpemidler til handicappede 4 08-10-2010 00:08
statusrapport/ journalnotater mor2 Spørgsmål ang fleksjob 2 01-03-2010 00:52
svarfrister CHNEVIDE Alt det andet 3 25-08-2009 16:54
Statusrapport egen læge! iben Spørgsmål ang fleksjob 1 17-11-2008 11:54
Vedr.Statusrapport fra kommunen mus0025 Din historie 5 16-10-2008 18:17




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:12.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension