K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 08-10-2008, 12:31   #1
hvadnu
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 08-10 2008
Indlæg: 2
Styrke: 0
hvadnu er ny på vejen
stress, panikangst, socialfobi og pensions mulighed

Hey, har lige fundet denne side, og er lidt måløs over noget af det jeg læser.

Hvor er der bare mange der har problemstillinger, og som bare presses til langt ud over kanten. Og så fatter politikerne ikke hvorfor der er misbrug, vold, kriminalitet osv. Vi skal vist kunne klare at blive udsat for alt i vores 'velfærdssamfund'.

Jeg fandt siden her fordi jeg efter samtale med min læge igår ville se hvad man gør for at få pension. Lægen vil gerne have mig til en social medicinsk udredning. Jeg fik stress og panikangst i 1994, det lykkedes mig at komme tilbage på arbejde igen men terapi og højskole ophold, og først i 2003 da jeg blev fyret kunne jeg ligesom ikke rigtigt mere. Alt det angst havde udviklet sig til socialfobi og agorafobi = undgåelsesadfærd og angsten for angsten.
Jeg kom med hjælp fra min læge på fobiskole i 2004 og det gik rigtigt godt, jeg kom igang med en anden uddannelse på reva. Ok hånden på hjertet det var nok ikke lige den rette uddannelse, men det gik godt med at håndtere socialt samvær, angst, og stress hvilket jo var/er det vigtigste og jeg så ganske positivt på min fremtid. Vidste godt nok ikke lige hvad jeg skulle arbejde med.

Det gik derudad indtil jeg tæt på slutningen af uddannelsen fik ydrespringhofte, blev sygemeldt, og trukket rundt (igen) i behandler systemet. Den her gang for noget fysisk. Der gik meget længe inden der kom en bedring, og iøvrigt måtte jeg selv betale på et privathospital for at løse problemet. Heldigvis bedring nu, og er trænet op til at løbe langt igen hvilket giver troen tilbage og velvære og bedre humør. Men det er svært at genoptræne efter sådan en langvarig skade, det har en kronisk karakter, og nogle sener er blevet for lange og korte fordi det tog så lang tid at få behandlet problemet rigtigt. Men altså heldigvis er det meget bedre nu, og jeg meldte mig da også arbejdsløs i foråret. Men her hen over sommeren, og ligenu er det blevet klart for mig at jeg må have en 'jobfobi' (hvis den findes på papiret).

For jeg er netop idag blevet klar over jeg ikke kan tage mig sammen til at tage telefonen for at svare på et job jeg faktisk har fået. Jeg skulle ringe inde kl 13 for at få det, men jeg undgår og udsætter fordi jeg ikke rigtigt tør tage det. kl er nu 12:18 og der er 99,9% chance for jeg ikke ringer tilbage .

Men altså mit spørgsmål er om man kan få pension for stress, angst, fobi og nu også fysiske problemer i min højre side (arm, knæ, hofte, mm) jeg kan ikke holde til det samme fysisk, og når fysikken driller påvirker det mit humør og mod til at prøve noget. Det fysiske kommer og går lidt, største problem er at sidde ned, og køre bil, altså noget man jo gør i faktisk alle de job jeg har haft gennem tiderne, og noget man gør i alt socialt samvær.

Jeg føler opgivenhed, træt, pyhh orker ikke rigtigt mere. Det her hofte problem har ligesom sat prikken over i'et, og kvalt mit drive og håb om at få det til at fungere. Der ud over har jeg kun 1 år tilbage på dagpenge, så det er lidt skørt jeg ikke kan overtale mig selv til at tage det job og se hvad der sker. Mit indre siger bare 'neeej!!'

Nogen der har et råd, eller har fået pension for stress, angst, fobi?

Kan det betale sig at jeg prøver at udfylde sådan en paragraf 17 som jeg har læst om flere steder her på siden?

de bedste hilsner
hvadnu er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-10-2008, 13:53   #2
Hyanna
Skal snart betale husleje på K10
 
Hyannas avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-09 2008
Lokation: Odsherred
Indlæg: 885
Blog Indlæg: 2
Styrke: 17
Hyanna er ved at flytte ind på K10Hyanna er ved at flytte ind på K10
Hold da op, det er sør'me længe siden dine vanskeligheder startede (1994), så du må være et meget stærkt menneske; men derfor kan man jo godt have brug for et kram eller flere, så det får du lige

Jeg er også forholdsvis ny; men en ting har jeg da lært aktindsigt ... aktindsigt og atter aktindsigt i din kommune. Har du fået det?

Ellers gør følgende: Gå op i nyttige links og scrol ned på formularen om aktindsigt. Print den ud, når du har udfyldt den med dine personlige oplysninger. Aflever den i borgerservice eller hvad I nu har i din kommune. Husk at få en kvittering på at du har afleveret den, for ellers kan "borte" komme til at tage den

Så skal de svare inden ti dage. Det er første og vigtigste skridt på vejen

Med venlig hilsen Hyanna

PS: Jeg skal nok kigge efter dig. Jeg er tit inde på K10, for jeg er i lære
Tog du jobbet ... jeg mener fik du ringet?
__________________
Den der har magten og agten, får også retten på sin side. Martin Andersen Nexø

Når elefanter slås går det ud over græsset Afrikansk ordsprog.

Sidst redigeret af Hyanna; 08-10-2008 kl. 14:55. Årsag: PS
Hyanna er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-10-2008, 14:06   #3
Dorthemusen
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 14-02 2008
Lokation: København
Alder: 42
Indlæg: 110
Styrke: 17
Dorthemusen er ny på vejen
Hejsa,

Vil da mene, at man kan få pension, hvis ens arbejdsevne er ophørt, som man siger, uanset hvad grunden til det er.
Vil så også sige, at det nok ikke er nemt.. Kræver helt sikkert, at man har noget gå på mod og gerne en læge ved sin side.

Lider selv af social angst, og ved, at det bestemt er meget ubehageligt.. Især når "de kloge" ikke forstår omkostninger, og nærmest bare beder en om at tage sig sammen..
At kæmpe mod kommunen samtidig med socail angst er noget af en prøve. Kan kun snakke for mig selv, men kan ikke tage til et møde alene eller tage telefonen.. Min måde at kommuniker på foregår via skrift..

Hvis du har behov for en at snakke med, må du endelig sige til

Ønsker dig alt held og lykke, og sender de bedste tanker
Dorthemusen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-10-2008, 18:04   #4
Pyt
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2006
Indlæg: 267
Styrke: 18
Pyt er ny på vejen
Du kan godt få tilkendt Fp pga. angst / fobi og stress.

(er selv blevet tilkendt fp medio 2007 pga. angst/stress/fobi)

Din arbejdsevne skal være varig nedsat, således det ikke er sansynlig at du kan opnå tilknytningsevne til arbejdsmarkedet - selv med støtte.
Arbejdsprøvning,Revalidering, fleksjob - og alle andre muligheder for at opnå tilknytning til arbejdsmarkedet skal være afprøvet og udtømte.

Der er nogle faktorer som her er vigtig i din sag. Bla. er det vigtig med en udredning fra en god psykolog eller psykiater. ( ikke i som f.eks. psykiater Eva Blach eller Claus fontenay - læs mere på k10 om disse).


knus herfra.
Pyt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-10-2008, 18:16   #5
Viper
Afhængigheds tegn af K10
 
Vipers avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-09 2008
Lokation: Odsherred
Alder: 63
Indlæg: 319
Blog Indlæg: 5
Styrke: 16
Viper er rigtig godt på vej
Til Hvadnu

Hej Hvadnu.

Jeg hedder Viper her på siden, men bor sammen med Hyanna, den stride kærlige gimpe

Jeg kan desværre ikke svare dig på lige de spørgsmål du kommer med i dit indlæg, men lige som Hyanna siger jeg til dig at du skal være mere end velkommen her på siden og at jeg, ligeså, vil holde lidt øje med dine fremtidige indlæg og de svar du får herpå.

En § 17 vil være en god ide hvis du er helt sikker på at du aldrig mere kan magte et job. Men det vil være noget med kamp til stregen fra kommunens side. (Jeg skriver dette, ikke for at afskrække dig, men fordi jeg ønsker at du skal være velforberedt på det kommende slagsmål).

Til gengæld skal kommunen have bragt alle papirer i orden inden 3 måneder hvis du søger om § 17.

I ærlighedens navn må jeg så også sige at det kan være til både din bagdel og fordel at søge, afhængig af hvilken kommune du bor i.

En hel masse Viper
__________________
Failure Is Not an Option. (Gene Krantz, Mission Control, Apollo 13)

Enhver soldat kan slå ihjel, men kun den sande kriger kæmper for at redde liv. Any Soldier Can kill, but only the true warrior fights to save lives. (russisk ordsprog)

Sidst redigeret af Viper; 08-10-2008 kl. 18:26.
Viper er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-10-2008, 13:00   #6
hvadnu
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 08-10 2008
Indlæg: 2
Styrke: 0
hvadnu er ny på vejen
Mange mange tak skal i have alle sammen, og tak for 'kram'erne' og knus'erne fra jer , ja det er tiltrængt..

Hyanna: Jeg har klaret mig bla. fordi jeg heldigvis har mødt dejlige mennesker i de år siden 1994, både behandlere og andre med forskellige psyk/fys problemstillinger. Mennesker med problemer oplever jeg på en måde som mere ærlige og ægte. Så er der jo også det aller vigtigste et godt solidt parforhold de sidste 9 år hvor vi støtter hinanden, og altid er der for hinanden når 'de andre driller'. Jeg er taknemmelig over at jeg trods angst har haft år der er gået meget godt, og hvor angst 'kun' holdt mig fra busture, flyrejser, køre med andre, mm. Men det har præget mit liv på alle måder. Det er nemlig mange år og det påvirker altså ens person og selvtillid, trods forskellige psykologiske værktøjer. Intet kan jo værne en for livets 'hærgen'. Det er ret uforudsigelig syntes jeg.

Super godt råd at starte med agtindsigt, for hvad mon der er skrevet. Jeg læste lidt da jeg blev sygemeldt for hoften, der kunne jeg ikke lige helt genkende mig selv. Det kunne godt være lidt krævende at læse alt der der måtte stå der. Men jeg vil starte der.

Jeg er lidt eftertænksom mht. til det du skriver 'Pyt'. Det kan altså sikkert godt lade sig gøre så med pension, men er det nu det jeg vil, for altid hmm. Har jeg krafterne til at kæmpe. Men måske bliver det ikke for livstid anyways, med den regering vi har. Der skal selv sengeliggende ud at arbejde men det er da tankevækkende. Jeg oplever bare at jeg på en eller anden måde ikke rigtigt kommer igang før der sker noget så stress og angst bliver et problem der fylder for meget/det hele hmm..

Arbejds prøvning har jeg prøvet, og fik succes med i forhold til det det gik ud på, 5 års arbejde bagefter, og reva er jo forsøgt med mere eller mindre succes. Jeg kunne jo god klare studiet som sådan, men rent job mæssigt var det ikke lige mig. Så om de vil lave mere reva eller og det bliver jobprøvning og måske flex job ved jeg jo slevfølgeligt ikke. Det var jo mig selv der ville ud og have et job i foråret. Sagsbehandleren blev godt nok ved med om ikke jeg ville fortsætte min reva og om jeg nu ville ud at have et job nu. Så det var på helt eget 'drive' at jeg tjekkede ud fra kommunen. Men måske var jeg for optimistisk og troede jeg kunne noget jeg måske ikke kan.

Og som du skiver 'Dorthemusen' skal lægen med på banen, og det er han, han hjalp mig på fobiskole og jeg har jævnligt snakket med ham. Han er en af de få læger der kan forholde sig til angst udfra de nye tilgange. Jeg har jo også en del på skrift i 'sagen' hos kommunen fra fobiskolen, fra psykologerne der. Men der skal jo nok en ny udredning til som min læge gerne vil ha sat igang. For der er jo ligesom sket noget 'nyt'. Jeg kender jo godt det med ikke at kan tage til møder og den slags , det er jo socialfobiens irriterende begrænsende virkemåde, og det er ret træls for dig at du også har det problem. Jeg er lykkedes med at blive bedre til det ved at træne og træne OG træne med værktøjer fra kognitiv adfærds terapi, det virker for mig med den slags. Da panikangsten var værst i 95/96/97 kunne jeg knap nok tale i telefon, ihverttilfælde ikke ret længe. Det er heldigvis ikke det store problem mere, men i den her periode kan jeg ikke rigtigt tage mig samme til det når der er 'konsekvenser'. Som nu det job der igår. Jeg kan simpelthen ikke tage mig sammen til at ringe og sige nej tak fordi jeg syntes det er lidt skørt idet jeg økonomisk har brug for det. Iøvrigt fik jeg ikke ringet igår, så der er lidt 'moralske tømmermænd 'idag .

Viper: jeg hæfter mig ved noget du skriver:
'I ærlighedens navn må jeg så også sige at det kan være til både din bagdel og fordel at søge, afhængig af hvilken kommune du bor i.'

Hvad betyder det er der forskel på den måde man bliver behandlet på under ansøgningen og bagefter alt efter hvilken kommune man bor i, eller?

Okay den blev lang den her, jeg har det ligesom dorthemusen, jeg har brugt skrift meget som kommunikations medie, og 'skriver som et vandfald'. (og taler som et vandfald). Vi kan forøvrigt sagtens skrives ved iøvrigt og dele vores erfaringer om socialfobien.

Jeg er glad for jeres hilsner og tak fordi i vil lægge 'øjne' til

de bedste hilsner fra mig
hvadnu er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-07-2013, 09:41   #7
perjacobsen
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 02-07 2013
Indlæg: 5
Styrke: 0
perjacobsen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pyt Se meddelelser
Du kan godt få tilkendt Fp pga. angst / fobi og stress.

(er selv blevet tilkendt fp medio 2007 pga. angst/stress/fobi)

Din arbejdsevne skal være varig nedsat, således det ikke er sansynlig at du kan opnå tilknytningsevne til arbejdsmarkedet - selv med støtte.
Arbejdsprøvning,Revalidering, fleksjob - og alle andre muligheder for at opnå tilknytning til arbejdsmarkedet skal være afprøvet og udtømte.

Der er nogle faktorer som her er vigtig i din sag. Bla. er det vigtig med en udredning fra en god psykolog eller psykiater. ( ikke i som f.eks. psykiater Eva Blach eller Claus fontenay - læs mere på k10 om disse).


knus herfra.
Hej skal til udredning vedr. førtidspension.
Kommunen har bestemt at det skal være Claus Fontenay, som foretager
denne. Ville selv have en anden speciallæge, men det kunne vi ikke få.
Hvor kan jeg læse mere om Claus Fontenay. Det lyder som om at du
ikke er så begejstret for ham ?
Vil du svare mig hurtigst muligt. Da kommunen har bedt om et svar imorgen!

mvh
Peffy
perjacobsen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-07-2013, 09:46   #8
Dancer
Afhængigheds tegn af K10
 
Dancers avatar
 
Tilmeldingsdato: 11-06 2012
Alder: 58
Indlæg: 303
Styrke: 12
Dancer er ny på vejen
Bemærk lige at den tråd du skriver i er 5 år gammel - måske trådstarter slet ikke er her mere.
Bedre for dig selv at starte en tråd - og helst med en overskrift der siger lidt om emnet.
__________________
Gitte

Godkendt til flexjob juni 2013, efter knap 1 års god sagsbehandling
Dancer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-07-2013, 16:53   #9
Pyt
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2006
Indlæg: 267
Styrke: 18
Pyt er ny på vejen
Citat:
Hej skal til udredning vedr. førtidspension.
Kommunen har bestemt at det skal være Claus Fontenay, som foretager
denne. Ville selv have en anden speciallæge, men det kunne vi ikke få.
Hvor kan jeg læse mere om Claus Fontenay. Det lyder som om at du
ikke er så begejstret for ham ?
Vil du svare mig hurtigst muligt. Da kommunen har bedt om et svar imorgen!
Jeg har skrevet lidt i din egen tråd, vedr. Claus Fontenay
Pyt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-07-2013, 16:59   #10
FibroMcs
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2013
Lokation: Hjemmefra
Indlæg: 723
Styrke: 12
FibroMcs er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af perjacobsen Se meddelelser
Hej skal til udredning vedr. førtidspension.
Kommunen har bestemt at det skal være Claus Fontenay, som foretager
denne. Ville selv have en anden speciallæge, men det kunne vi ikke få.
Hvor kan jeg læse mere om Claus Fontenay. Det lyder som om at du
ikke er så begejstret for ham ?
Vil du svare mig hurtigst muligt. Da kommunen har bedt om et svar imorgen!

mvh
Peffy
HUSK Kommunen kan anbefale dig at bruge en special læge men du må gerne selv vælge en anden hvis denne har samme kompetencer....
__________________
Just Because You are Paranoid it Does Not mean They are Not out To get You
FibroMcs er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Blev lovet opstart §18 4 dec - ingen kontakt siden (svær socialfobi) thoughtfox Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 7 15-03-2013 15:46
Nyt om panikangst Stella Politik og Samfund 17 14-09-2011 00:57
Pensions nævn???? akizuri Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 02-07-2011 11:29
Lidt noget andet :O) Panikangst Gunell Alt det andet 3 12-04-2010 21:24
pensions udb i dec ? frupia1 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 8 07-12-2009 09:58




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:14.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension