K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Lægekonsulenternes Rolle

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Lægekonsulenternes Rolle Her vil vi sætte fokus på lægekonsulenters rolle i de kommunale sager.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 13-01-2009, 11:36   #1
Benny Gerhard
Skal snart betale husleje på K10
 
Benny Gerhards avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-09 2007
Lokation: Gladsaxe
Alder: 79
Indlæg: 839
Styrke: 18
Benny Gerhard er ved at flytte ind på K10Benny Gerhard er ved at flytte ind på K10
Lægekonsulentens rolle..Christiansborg d. 18. marts

Praktiske oplysninger
Tid og sted:

Onsdag den 18. Marts 2009 kl. 9.30 – ca. 17.30
Landstingssalen, Christiansborg

http://www.socialpolitisk-forening.d...8_05-49-03.jpg

Lægekonsulenternes rolle i de kommunale forvaltninger – og samspillet med de behandlende læger.

På konferencen sættes der fokus på lægekonsulenternes rolle i forbindelse med kommunernes vurdering af borgerens berettigelse til forskellige forsørgelsesydelser.

Lægekonsulenterne er ansat som administrative medarbejdere med særlig fagkundskab i kommunerne, hvor de deltager i sagsbehandlingen om tildeling af førtidspension, sygedagpenge, revalidering, flexjob mm.

Lægekonsulenterne rådgiver om hvilke helbredsmæssige oplysninger, der bør indhentes for at få sagen bedst muligt belyst og bistår med at forstå og klarlægge indholdet i andre lægers udtalelser.

Spørgsmålet om lægekonsulenternes rolle har flere gange været rejst i Folketinget.

Der har været rejst tvivl om lægekonsulenternes habilitet i og med at de er direkte ansat af den kommune, der skal bevilge ydelsen.

I praksis har det vist sig, at både praktiserende læger og speciallæger, som har undersøgt patienterne, underkendes af de administrativt ansatte lægekonsulenter.

Lægekonsulenterne har ikke kompetence til at efterprøve andre lægers oplysninger ved egen undersøgelse, selvom det er en del af det lægefaglige arbejde at sammenholde det man har hørt eller læst med det man ser.

Skrivebordsdomme bliver let fordomsfulde: »har man set en, har man set dem alle«.

Lægekonsulenterne har ikke direkte patientkontakt og er derfor ikke omfattet de lægefaglige og lægeetiske regler, som alene menes at tage sigte på læger, der udøver lægegerning overfor patienter.

Det er et problem – at kollegaer underkender kollegaer, specielt når det er kollegaer, der ikke har set patienten – at der ikke er kontrol med det sociallægefaglige niveau i kommunerne – at de læger der træffer afgørelser af stor betydning for helbredet ikke kan stilles til ansvar i forhold til lægeloven

Konferencen vil drøfte hvordan en ændret organisering af lægekonsulenternes arbejde kan tage højde for disse problemer.

Konferencen er arrangeret af Landsforeningen af Førtidspensionister, Dansk Retspolitisk Forening og Socialpolitisk Forening

http://www.socialpolitisk-forening.d...ads/folder.pdf

Vi ses www.Benny-G.dk
__________________


Jeg har det som BLOMMEN i et æg, kun "SKALLEN" adskiller mig fra livet. (Benny G)

Sidst redigeret af Benny Gerhard; 13-01-2009 kl. 14:39.
Benny Gerhard er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-01-2009, 11:50   #2
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
tak for den oplysning, det lyder og ser ganske spændende ud.

De deltagende er bestemt nogle mennesker der er værd at lytte til

Hm, pokkers, det ligger desværre uden for min økonomiske formåen, men det ville jo være herligt hvis andre havde lyst og "tid" til at deltage,
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-01-2009, 12:51   #3
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Ja jeg kunne også godt tænke mig at komme med, men også lige uden for mit række vide nu og her ... men hvis nogen her fra siden tager med vil vi være meget glade for et referat
  Besvar med citat
Gammel 13-01-2009, 16:37   #4
@PerChr
Udmeldt Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-08 2007
Indlæg: 565
Styrke: 17
@PerChr er ny på vejen
Angry

Prisen er sikkert sat for at vi med små indkomster ikke har råd til at være med. Og sikkert også for at vi der skriver om disse konsulenter ikke derved har mulighed for at deltage.
Disse tanker kan man jo ikke la' være med at få.

Det er for dårligt at det skal koste så meget for ikke mdl. af disse foreninger der står for konferencen.
@PerChr er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-01-2009, 18:09   #5
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Ja prisen er godt nok... puhe ha.

Men fx Dansk Retspolitisk Forening, melder man sig ind i den koster det 150 for pensionister 100 for studerende og 400 for andre

De 2 andre kunne jeg ikke liiige finde priserne på... sider med en møg sur unge på skødet så har måske ikke ledt grundigt nok.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-01-2009, 19:02   #6
Henrikxxxx
Slettet Medlem
 
Tilmeldingsdato: 19-04 2008
Alder: 50
Indlæg: 112
Styrke: 17
Henrikxxxx er ny på vejen
Jeg har kontaktet enhedslistens landskontor for at høre om de vil yde tilskud til betaling til konferencen.

Jeg vender tilbage med svar når jeg har modtaget dette.

Hvis det er positivt svar tager jeg turen fra Odense og deltager.
Henrikxxxx er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-01-2009, 20:07   #7
Benny Gerhard
Skal snart betale husleje på K10
 
Benny Gerhards avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-09 2007
Lokation: Gladsaxe
Alder: 79
Indlæg: 839
Styrke: 18
Benny Gerhard er ved at flytte ind på K10Benny Gerhard er ved at flytte ind på K10
Vedr. HØRING OM LÆGEKONSULENTER d. 13. MARTS

Ja det er sgu da for groft, at det nu bliver et spørgsmål om vi som de udsatte og forurettede, nu også har råd til at deltage?

Ved en tidligere Høring (år tilbage) var min sag en væsentlig årsag til, at "retsafgifterne" blev nedsat til et acceptabelt beløb for den almindelige borger. Det var GRATIS.

Sidste år forsøgte jeg at få lavet en tilsvarende Høring som nu, hvor Socialpolitisk Forening, Dansk Retspolitisk Forening og LADK deltog.

Socialpolitisk Forening trak sig efter mødet, hvor Jytte Hestbech selvfølgelig også deltog, da de ikke havde nok viden om problemerne med lægekonsulenter?

Nu ligner det et Hellerupmøde, hvor kun de rige kan være med!

DET SKAL DER GØRES NOGET VED, OG DET BLIVER DER GJORT!

Benny G.
__________________


Jeg har det som BLOMMEN i et æg, kun "SKALLEN" adskiller mig fra livet. (Benny G)

Sidst redigeret af Benny Gerhard; 13-01-2009 kl. 20:11.
Benny Gerhard er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-01-2009, 20:51   #8
@PerChr
Udmeldt Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-08 2007
Indlæg: 565
Styrke: 17
@PerChr er ny på vejen
Post

Hej LUM

Har også søgt efter disse steder og fandt følgende

Søgte på Landsforeningen af Førtidspensionister

Men fik vist Landsforeningen For Førtidspensionister med webadr.
www.foertidspensionist.dk/
og
http://hjem.get2net.dk/foertidspensionist/
Ingen mdl. priser at se på siden. Men måske kan de findes på de lokale mdl. sider.
---------------------------------------------------
Socialpolitisk Forening
Hvordan bliver man medlem
Send en e-mail eller ring til landssekretariatet. Du kan også kontakte lokalforeningerne.
Hvad koster det
Kollektivt medlemskab for store organisationer:
3.000 kr. - 10.000 kr. afhængig af medlemstal
Lokalt kollektivt medlemskab for mindre organisationer/institutioner:
600,- kr.
Individuelt medlemskab fastsættes af lokalforeningerne, fra:
150,- til 240,- kr.
Pensionister og studerende betaler nedsat kontingent, fra:
80,- til 120,- kr.
Alle medlemmer modtager medlemsbladet Social Politik.
Henvendelse til:
Landssekretariatet
Socialpolitik Forening
Strandgade 6 st.
1401 København K
Tlf. 35 82 83 50. Fax 35 82 83 58.
e-mail: [email protected]
www.socialpolitisk-forening.dk
----------------------------------------------
For at deltage i denne konference skal man jo være mdl. af en af disse foreninger for at få adg. til en billigere pris.
Og det er for dårligt med sådanne krav, at ikke mdl. skal betale kr. 600,-

Men som Benny skriver. Nu ligner det et Hellerupmøde, hvor kun de rige kan være med!
Og deri giver jeg ham medhold.

Sidst redigeret af @PerChr; 13-01-2009 kl. 21:01. Årsag: Tilføjelse
@PerChr er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-01-2009, 20:51   #9
lena
Mit andet hjem K10
 
lenas avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2007
Indlæg: 612
Styrke: 18
lena er ved at flytte ind på K10lena er ved at flytte ind på K10
Ellen Ryg Olsen mv.

Jeg greb knoglen og ringede til Ellen Ryg Olsen, da jeg så hun skulle deltage.

Hun ville vældig gerne se seneste jobannonce fra Odense ang. Sociallæger. Hun var ligeledes meget interesseret i at høre Ombudsmandens indsigelse omkring vejledning om sociallægers rolle tilbage fra 2003

Jeg sendte hende delene sammen med god dokumentation fra min sag.

Måske vi skulle prøve ad den vej - dokumentation til relevant indenfor området?
lena er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-01-2009, 19:40   #10
Benny Gerhard
Skal snart betale husleje på K10
 
Benny Gerhards avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-09 2007
Lokation: Gladsaxe
Alder: 79
Indlæg: 839
Styrke: 18
Benny Gerhard er ved at flytte ind på K10Benny Gerhard er ved at flytte ind på K10
Lægekonsulenternes rolle i kommunerne

Lægekonsulenternes rolle i kommunerne Socialpolitisk Forening afholder i samarbejde med Dansk Retspolitisk Forening og Landsforeningen af Førtidspensionister konference i Landstingssalen på Christiansborg om Lægekonsulenternes rolle i kommunerne og samspil med de behandlende læger. Hvad sker der, når kollegaer underkender kolleger, når der ikke er kontrol med det sociallægefaglige niveau i kommunerne og når lægekonsulenterne ikke kan stilles til ansvar i forhold til lægeloven.

Sæt allerede nu kryds i kalenderen d. 18. marts 2009.Se program og praktiske oplysninger her:
http://www.socialpolitisk-forening.d...ads/folder.pdf

Praktiske oplysninger
Tid og sted:
Onsdag den 18. Marts 2009 kl. 9.30 – ca. 17.30
Landstingssalen, Christiansborg

Deltagergebyr:
Medlemmer af Landsforeningen af Førtidspensionister, Dansk
Retspolitisk Forening og Socialpolitisk Forening . . . . . . . . . . . . . . kr. 300,–
Ikke-medlem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .kr. 600,–

Arrangører: Landsforeningen af Førtidspensionister, Dansk Retspolitisk Forening og Socialpolitisk Forening

KRITIK:

Dette er ikke mindre end en skandale, at disse 3 formentlig retsligt og retfærdige foreninger der burde værne om borgernes retssikkerhed i sociale sager, nu i en vigtig HØRING om ”ansvarsfrie” lægekonsulenter i de offentlige sektor – nu viser sig at fungere som ublu pengemaskiner der skal værge nye medlemmer.

Nu ligner det et Hellerupmøde, hvor kun de rige kan være med!

Vi syge, arbejdsskadede og handicappede der har fået forværret vore daglige tilværelse blandt andet på grund af en lægekonsulents medvirken, bliver således forhindret i at deltage, og kan derved ikke følge med i om vi har en fremtid, eller der er mere værdighed i at give op.

Dette skrevet på vegne af Benny Gerhard for K10’s brugere, og for retfærdighed!


www.Benny-G.dk og www.K10.dk
__________________


Jeg har det som BLOMMEN i et æg, kun "SKALLEN" adskiller mig fra livet. (Benny G)
Benny Gerhard er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Lægekonsulentens rolle ?? kamma Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 15 16-11-2010 13:09
lægekonsulentens rolle Hejdien Skal kommuner ikke overholde loven? 12 07-08-2010 23:09
Lægekonsulentens rolle? Xeva Lægekonsulenternes Rolle 48 30-04-2009 10:06
Lægekonsulentens rolle THJ Lægekonsulenternes Rolle 5 28-09-2008 00:21
Lægekonsulentens rolle. phiselknast Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 10 31-12-2007 01:16




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:52.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension