K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-08-2013, 19:08   #1
LM Fyn
LM Fyn
 
LM Fyns avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-03 2011
Indlæg: 264
Styrke: 14
LM Fyn er ny på vejen
Servicehund til psykisk syge

Hej


Da jeg i starten af året gik med en tanke om at anskaffe mig en hund, på grund af min ensomhed, ængstlighed kunne blive vendt til noget positivt, blev jeg som det første mødt med at jeg ikke må have hund

Men så var det jo at Carsten Hansen lavede en lovændring så psykisk syge også godt må have en servicehund

Dejligt tænkte jeg og begyndte at lede efter et sted hvor jeg kunne træne hunden, sikke et for arbejde skal jeg lige love for, ingen træner hunde til psykisk syge, i så fald HVOR.

Men så kontaktede jeg Canix som sagde at det bedste jeg kunne var at træne hunden selv, da hund og ejer der, får det bedste ud af hinanden og det var da en god løsning, nu hvor der jo heller ikke er nogen der træner dem til os med psykisk handicap.

MEN, jeg må heller ikke have hunden boende under træning

Hvordan vil de så have at man skal anskaffe sig en servicehund???

Jeg tog kontakt til ministeriet for: by, bolig og landistrikter og se her hvad jeg fik ud af det:


Du har den 18. juni 2013 sendt en e-mail til by, bolig og landdistriktsminister Carsten Hansen om dine muligheder for at få tilladelse til at holde servicehund i din bolig.

Ministeren har bedt ministeriets kontor for Almene Boliger besvare din henvendelse, Det fremgår af din e-mail, at du ønsker at anskaffe en hund, som du herefter selv vil optræne til servicehund, men at din udlejer har givet dig afslag på tilla-delse til at have hunden i din bolig.

Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter kan indledningsvis oplyse, at der ikke er fastsat regler om muligheden for at holde servicedyr i private udlejningsboliger.

I det følgende lægger ministeriet derfor til grund, at du bor i en almen bolig.

Reglerne om servicedyr i almene boliger findes i § 127 i bekendtgørelse nr. 1307 af 15. december 2009 om drift af almene boliger m.v.

Bestemmelsen er ændret ved bekendtgørelse nr. 1164 af 11. december 2012. Du kan finde bekendtgørelserne i Retsinformation (www.retsinfo.dk).

Herefter har personer med en vedvarende fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse eller blinde og svagtseende personer, der er afhængige af et servicedyr altid ret til at holde et sådant, uanset be-stemmelser i en husorden, der måtte forbyde dyrehold.

Et servicedyr er i bestemmelsen defineret som en fører- eller servicehund, som er specielt trænet til at udføre en eller flere nytteopgaver for den han-dicappede.


Der er således tre betingelser, der alle skal være opfyldt, for at man har ret til at holde et servicedyr i strid med en husorden, der forbyder dyrehold:

1. Der skal være tale om en vedvarende fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse

2. Den handicappede skal være afhængig af et servicedyr og

3. Hunden skal være specielt trænet til at udføre en eller flere nytteopgaver for den handicappede Som det fremgår af pkt. 3 ovenfor, skal hunden være specielt trænet til at udføre en eller flere nytte-opgaver for den handicappede.

Dette krav skal være opfyldt allerede ved hundens modtagelse i den almene bolig.

Reglerne giver således ikke mulighed for, at du kan anskaffe en utrænet hund og deref-ter selv stå for optræningen.


Men hvordan gør man så??? STH servicehunde er kun til fysisk handicappede??? De hjælper ikke "os".

Nu er der sendt brev til en advokat og en meddeelse til Carsten Hansen om at han må se på sagen igen, det kan jo ikke passe at man laver en sådan UPS / HOV løsning for at lukke munden på folk, nu må i godt have hund, TAK siger jeg bare.

Nogen der har lidt indput?
LM Fyn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-08-2013, 21:10   #2
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Øh ja..

Hvis du vælger at flytte ind et sted hvor man gerne må have hund, kan du anskaffe dig en uden alle de krav.

Du skal jo kunne bevise at du er afhængig af hundens hjælp, og den skal være trænet til bestemte nytteopgaver.

Det betyder at sådan en hund vil være yderst dyr i anskaffelsespris.. så en flytning er sikkert billigere..


"Ændringerne går bl.a. ud på ligestilling
Med ændringerne indføres der en ligestilling mellem fysisk og psykisk handicappede med hensyn til retten til at holde servicehund, selvom hunde ikke er tilladt efter husordenen. Både for fysisk og psykisk handicappede vil det være et krav, at der er tale om en vedvarende funktionsnedsættelse, og at den pågældende er afhængig af et servicedyr."

Ingen mulighed for servicedyr af sociale årsager
Kravet om, at dyret skal være specielt trænet til at udføre en eller flere nytteopgaver for den handicappede, opretholdes uændret. En hund, der alene har sociale funktioner, vil således ikke kunne anskaffes i strid med husordenen."

http://www.aarhusvest.dk/index.php/s...m-servicehunde

"Hundene skal dog opfylde et krav, før deres ejere kan få dispensation til at have dem boende i almene boliger. De skal nemlig være trænet op til at være servicehunde. Det skal sikre, at hundene har en praktisk funktion, som kan hjælpe ejeren. Andre dyr kan ikke trænes op på den måde, og derfor kan beboere ikke få for eksempel en servicekat.

De fleste hunde kan trænes op til at være servicehunde, og når de er blevet det, kan ejerne søge om dispensation hos boligselskabet, så hundene kan flytte ind. "

http://www.dabbolig.dk/default.aspx?...iew&id=1186033

Man kan blive skrevet op til en servicehund, men du skal stadig have et behov for at den skal kunne udføre bestemte hjælpefunktioner for dig, for at det kan godkendes.

Ellers er vi ovre i det der hedder socialhunde, der blot skal give livsglæde og selskab.. og de hører ikke ind under den nye mulighed for at få dem godkendt til almene boliger uden hundetilladelse.
__________________
førtidspensionist april 2013...

Sidst redigeret af Pip; 23-08-2013 kl. 21:29.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-08-2013, 21:30   #3
LM Fyn
LM Fyn
 
LM Fyns avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-03 2011
Indlæg: 264
Styrke: 14
LM Fyn er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pip Se meddelelser
Øh ja..

Hvis du vælger at flytte ind et sted hvor man gerne må have hund, kan du anskaffe dig en uden alle de krav.

Du skal jo kunne bevise at du er afhængig af hundens hjælp, og den skal være trænet til bestemte nytteopgaver.

Det betyder at sådan en hund vil være yderst dyr i anskaffelsespris.. så en flytning er sikkert billigere..

Da jeg vælger at flytte ind her, tænker jeg ikke over at jeg har brug for en hund og vidste slet ikke at man ikke måtte have hund før nu.

Men uanset hvad, så er det ikke svar på mit spørgsmål, men dog et indput, ja.

Hunden kan jeg selv træne, den skal så op til en prøve hvor den skal bestå for at blive service social hund, men det bliver lidt svært når hunden ikke må bo hos mig.

jeg vedhæfter et brev fra Canix og hvis du så læser min første besked igennem og sætter dig ind i hvorfor regler om servicehunde er blevet lavet om til noget som man ikke kan bruge til noget!

Ingen uddanner hunde til psykisk syge, hvordan skal "vi" så benytte os af at loven er blevet lavet om?

Ingen sure miner her, bare rolig, men man skal lige sætte sig ordenligt ind i tingene før man helt udtaler sig

har lige opdaget at filen er for stor, får lige web til at lægge den op, hvis han gider.
LM Fyn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-08-2013, 21:35   #4
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Jeg har sat mig ind i det, og det du søger er tilsyneladende en socialhund og ikke en servicehund.. og så falder den uden for reglerne.

Hvis du vil kæmpe for en servicehund, skal du først have en lægeerklæring på at du er afhængig af en servicehund, og dernæst kan du ansøge om en servicehund, eller selv betale for at den bliver sendt til optræning i en lang periode - og bor et andet sted du betaler for i den tid.

Derfor er du ude i en enten langvarig eller meget dyr løsning..

Det er derfor jeg skrev at den billigste løsning ville være at flytte og så anskaffe en socialhund...

http://www.alpha-center.dk/?pid=52

Det her sted er lidt alternativt, her kan du måske betale dig fra at få en uddannet servicehund.. men det er sikkert virkeligt dyrt.

Du er nødt til at betale for hundens ophold under hele uddannelsen, da loven kun gælder færdiguddannede hunde.
__________________
førtidspensionist april 2013...

Sidst redigeret af Pip; 23-08-2013 kl. 21:45.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-08-2013, 21:35   #5
LM Fyn
LM Fyn
 
LM Fyns avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-03 2011
Indlæg: 264
Styrke: 14
LM Fyn er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pip Se meddelelser
Øh ja..

Hvis du vælger at flytte ind et sted hvor man gerne må have hund, kan du anskaffe dig en uden alle de krav.

Du skal jo kunne bevise at du er afhængig af hundens hjælp, og den skal være trænet til bestemte nytteopgaver.

Det betyder at sådan en hund vil være yderst dyr i anskaffelsespris.. så en flytning er sikkert billigere..


"Ændringerne går bl.a. ud på ligestilling
Med ændringerne indføres der en ligestilling mellem fysisk og psykisk handicappede med hensyn til retten til at holde servicehund, selvom hunde ikke er tilladt efter husordenen. Både for fysisk og psykisk handicappede vil det være et krav, at der er tale om en vedvarende funktionsnedsættelse, og at den pågældende er afhængig af et servicedyr."

Ingen mulighed for servicedyr af sociale årsager
Kravet om, at dyret skal være specielt trænet til at udføre en eller flere nytteopgaver for den handicappede, opretholdes uændret. En hund, der alene har sociale funktioner, vil således ikke kunne anskaffes i strid med husordenen."

http://www.aarhusvest.dk/index.php/s...m-servicehunde

"Hundene skal dog opfylde et krav, før deres ejere kan få dispensation til at have dem boende i almene boliger. De skal nemlig være trænet op til at være servicehunde. Det skal sikre, at hundene har en praktisk funktion, som kan hjælpe ejeren. Andre dyr kan ikke trænes op på den måde, og derfor kan beboere ikke få for eksempel en servicekat.

De fleste hunde kan trænes op til at være servicehunde, og når de er blevet det, kan ejerne søge om dispensation hos boligselskabet, så hundene kan flytte ind. "

http://www.dabbolig.dk/default.aspx?...iew&id=1186033

Man kan blive skrevet op til en servicehund, men du skal stadig have et behov for at den skal kunne udføre bestemte hjælpefunktioner for dig, for at det kan godkendes.

Ellers er vi ovre i det der hedder socialhunde, der blot skal give livsglæde og selskab.. og de hører ikke ind under den nye mulighed for at få dem godkendt til almene boliger uden hundetilladelse.


Det er en hel fin smøre men en servicehund er som du siger og skriver og for den psykisk syge der er dens nytteopgave at være hso den syge og i mit tilfælde skal den følge mig steder hvor der er mange mennesker og reagere på hvis jeg får det dårligt at få mig væk derfra.

Men en nytteopgave for en fysisk handicappet er noget mere som at hente ting og samle op osv.

Men en hund der er trænet til at være der, hjælpe den psykisk syge med at huske medicin og gøre brugeren tryg, ja det er jo hundens nytteopgave.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Pip Se meddelelser
Jeg har sat mig ind i det, og det du søger er tilsyneladende en socialhund og ikke en servicehund.. og så falder den uden for reglerne.

Hvis du vil kæmpe for en servicehund, skal du først have en lægeerklæring på at du er afhængig af en servicehund, og dernæst kan du ansøge om en servicehund, eller selv betale for at den bliver sendt til optræning i en lang periode - og bor et andet sted du betaler for i den tid.

Derfor er du ude i en enten langvarig eller meget dyr løsning..

Det er derfor jeg skrev at den billigste løsning ville være at flytte og så anskaffe en socialhund...

Jeg har en skrivelse fra min psykiater, sendt til boligforeningen, men de nægter stadig.

Derfor må der være en løsning og det er at træne selv og gå til prøven selv, men hunden må ikke bo her under træning, hvilket jo er absurd, for så virker Carsten Hansens politik da ikke som den skulle.

Og hvis jeg skulle betale mig ud af sådan en hund, hvor skal jeg så købe den?

Citat:
Oprindeligt indsendt af Pip Se meddelelser
Jeg har sat mig ind i det, og det du søger er tilsyneladende en socialhund og ikke en servicehund.. og så falder den uden for reglerne.

Hvis du vil kæmpe for en servicehund, skal du først have en lægeerklæring på at du er afhængig af en servicehund, og dernæst kan du ansøge om en servicehund, eller selv betale for at den bliver sendt til optræning i en lang periode - og bor et andet sted du betaler for i den tid.

Derfor er du ude i en enten langvarig eller meget dyr løsning..

Det er derfor jeg skrev at den billigste løsning ville være at flytte og så anskaffe en socialhund...

Lige en ting mere, hvis en psykisk syg ikke kan have en service socialhund, som er trænet på vilkår med de andre servicehunde, hvor dens nytteopgave er at skabe borgeren TRYG så ved jeg da ikke, det er da den største nytteopgave en hund kan have hos en psykisk syg!!!


Er det en kæmpe nytte til folk som sidder i kørestol at have en hund til at samle ting op?

De kan da få et billigere alternativ, en pind eller lign. forstå mig ret, der er ikke meget ligestilling over det.

Desuden står der heller ikke i loven hvilke nytteopgaver den skal kunne og der står heller ikke hvem der skal uddanne den og hvilke krav der er til den uddannelse som hunden skal igennem!
LM Fyn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-08-2013, 21:49   #6
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Nåede ikke lige at se det sidste, men linker højere oppe nu til et alternativt sted der uddanner hunde.

Reglen er jo at for at kunne kalde den en servicehund skal du have et lægevurderet behov, samt papir på at hunden er trænet til en bestemt opgave.

Og så kan man jo diskutere om loven rykker noget som helst, når den fastholder den regel..

For det psykisk handikappede har brug for er en socialhund, derfor burde loven ændres til at man ved et lægevurderet behov, kunne få tilladelse til en socialhund i alment byggeri også.. hvis der skulle være en effekt.

Medgiver dig at den lovændring blot er et pennestrøg der intet ændrer..
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-08-2013, 22:01   #7
LM Fyn
LM Fyn
 
LM Fyns avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-03 2011
Indlæg: 264
Styrke: 14
LM Fyn er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pip Se meddelelser
Nåede ikke lige at se det sidste, men linker højere oppe nu til et alternativt sted der uddanner hunde.

Reglen er jo at for at kunne kalde den en servicehund skal du have et lægevurderet behov, samt papir på at hunden er trænet til en bestemt opgave.

Og så kan man jo diskutere om loven rykker noget som helst, når den fastholder den regel..

For det psykisk handikappede har brug for er en socialhund, derfor burde loven ændres til at man ved et lægevurderet behov, kunne få tilladelse til en socialhund i alment byggeri også.. hvis der skulle være en effekt.

Medgiver dig at den lovændring blot er et pennestrøg der intet ændrer..
Det der er i det hele, der er faktisk at man egentlig bare kan slå sig op som hunde træner til servicehunde, der står INTET i loven om hvad den uddannelse skal gå ud på eller hvilke krav der stilles til den, nu ved jeg at STH er medlem af en international forening som har krav til hvordan en servicehund skal uddannes.

Men igen, det står der intet om i loven!

Canix har rådet mig selv til at uddanne hunden og ligeledes gå til eksamination med den, for den knytter sig meget til dig som "bruger" og dermed får du den fulde effekt samt en større tillid.

Ærgerligt med den fil, den er for stor og jeg kan heller ikke sende den til WEB, den er jo for stor, så det hjælper ikke.

Og så er problemet at folk ikke ser det som en nytteopgave at en hund skaber tryghed hos den psykisk syge, den må da være den absolutte største nytte opgave, samt som i mit tilfælde få mig til at færdes steder hvor jeg normalt ikke ville komme på grund af mine lidelser, derfor har jeg bedt en advokat om at se på sagen, og LLO mener også at jeg skal tage den rettens vej, men det er hårdt for ens psyke, i hvertfald for mig.
LM Fyn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-08-2013, 22:09   #8
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Her i den kommune hvor jeg bor, må man i 95% af alle almen boligselskaber have hund..

Måske er den billigste vej, at du laver lidt fodarbejde, nogle skrivelser du deler rundt og så til næste generalforsamling i passende tid anmelder det som punkt på dagsordenen at få indført i jeres afdeling at man må have socialhunde, hvis man kan vise en lægeerklæring på behovet.

Den slags kan nemlig vedtages på en generalforsamling, det skal blot være anmeldt som selvstændigt punkt på dagsordenen. Når indkaldelsen kommer ud, vil der være et tidsinterval hvor man kan indsende forslag til dagsordenen.

Sørg for samtidig at indføje muligheden for at der kan blive sat en begrænsning på hundens størrelse, krav til vaccination og forsikring osv. da det sandsynligvis vil kunne skaffe dig flere ja-stemmer.

Ved at nøjes med at gå efter socialhunde og ved lægeerklæring, er sandsynligheden for et ja større, end hvis det er en tilladelse til generelt at måtte have husdyr..
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-08-2013, 22:13   #9
LM Fyn
LM Fyn
 
LM Fyns avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-03 2011
Indlæg: 264
Styrke: 14
LM Fyn er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pip Se meddelelser
Her i den kommune hvor jeg bor, må man i 95% af alle almen boligselskaber have hund..

Måske er den billigste vej, at du laver lidt fodarbejde, nogle skrivelser du deler rundt og så til næste generalforsamling i passende tid anmelder det som punkt på dagsordenen at få indført i jeres afdeling at man må have socialhunde, hvis man kan vise en lægeerklæring på behovet.

Den slags kan nemlig vedtages på en generalforsamling, det skal blot være anmeldt som selvstændigt punkt på dagsordenen. Når indkaldelsen kommer ud, vil der være et tidsinterval hvor man kan indsende forslag til dagsordenen.

Sørg for samtidig at indføje muligheden for at der kan blive sat en begrænsning på hundens størrelse, krav til vaccination og forsikring osv. da det sandsynligvis vil kunne skaffe dig flere ja-stemmer.

Ved at nøjes med at gå efter socialhunde og ved lægeerklæring, er sandsynligheden for et ja større, end hvis det er en tilladelse til generelt at måtte have husdyr..

Du har ret, men hvad er så en socialhund, ja en hund der er ekstrem lydig osv. osv.

Men her skulle man måske bare springe ud i at man skulle have hund i enkelte størrelser osv. for hvordan definere du en socialhund?

IGEN alt deres love og paragraffer.

Men ja det burde man og det gør jeg!
LM Fyn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-08-2013, 22:35   #10
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
http://www.servicehunde.dk/Socialhunde.aspx

"En socialhund er en hund, der ligesom servicehunden er testet, helbredsundersøgt og udvalgt for dens særlige kvaliteter. Socialhunden har ikke modtaget helt den samme specialtræning i hjælpefunktioner som servicehunden har, idet fokus er vendt mod at det er en meget venlig, veltrænet, omgængelig og social hund."

Kunsten er at gøre det så let spiseligt som overhovedet muligt hvis det skal stemmes hjem...

Vi har jo alle set i medierne hvordan hunde bliver besøgshunde på plejehjem osv.. hvor de gamle der sidder ensomme, alene uden besøg, liver op.. kog suppe i den stil.

Og sørg for at lukke alle de huller som folk kan være bange for, nemlig store hunde, løstgående hunde, hundehømhømmer på ungernes boldbane osv..
__________________
førtidspensionist april 2013...

Sidst redigeret af Pip; 23-08-2013 kl. 22:39.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Psykisk syge i ingenmandsland buster Politik og Samfund 2 01-08-2011 23:20
Man hader psykisk syge logikeren Politik og Samfund 7 15-05-2011 17:23
Psykisk syge får nu samme rettigheder som fysisk syge Thelma Nyt om loven 4 28-10-2008 02:17
Psykisk syge får ret til behandling Pyt Dit og Dat 6 15-10-2008 13:13
Armbånd til psykisk syge LUM Politik og Samfund 4 02-10-2008 09:00




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:24.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension