K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-02-2014, 13:24   #1
Haltefanden
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-08 2012
Indlæg: 37
Styrke: 12
Haltefanden er ny på vejen
Kontanthjælp, gensidig forsørgelsespligt og Kapitalpension

Jeg blev simpelthen så forarget da jeg læste den her på eb.dk:
http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfu...cle2223250.ece

"Avisen.dk har sagens dokumenter fra en borger, der ønsker at være anonym. Sagen drejer sig om, at borgerens samlever har en kapitalpension på over 200.000 kroner. Parret har ikke anden formue.

Kommunen læser loven sådan, at de skal leve af pensionsopsparingen fra 1. januar i år."

Nu er det da endnu mere tydeligt at samlevende vil gå fra hinanden! Hvis jeg stod i den situation at jeg skulle hæve min persionsopsparing for at forsørge en kæreste, så ville vi sq hurtigt flytte fra hinanden for hvad skulle vi ellers leve af når vi blev pensionister?

Og noget helt andet er at kommunerne ikke aner hvordan loven skal forvaltes!

"En borger i Herning har fået tre forskellige afgørelser på halvanden måned i den samme sag om kontanthjælp.

I det ene brev til borgeren skriver kommunen direkte, at den ikke ved, hvordan loven virker."

Hurra for en omgang makværk!
Haltefanden er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-02-2014, 19:48   #2
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ja, og de glemmer at der sidder rigtige mennesker og åbner disse breve, som kan få store konsekvenser for familiens fremtid. For kommunerne er det ''bare'' beklagelige fejl (på fejl på fejl). Familier bliver ødelagte af det her!

Men sådan går det, når folk der ikke har en brik forstand på virkeligheden, skal sidde ved magten og bestemme virkeligheden for alle andre.
Den kontanthjælpsreform er skruet så skævt sammen, at det skriger mod himlen. Og fordi den er hastet igennem, er der ikke styr på en SKID. Hvis ikke sagsbehandlerne fatter loven, hvad så med os på den anden side??

Vi ved jo bare at hammeren falder hvis vi ikke gør som der bliver sagt - selvom det så viser sig, at det der bliver sagt, er skrub forkert.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-02-2014, 10:50   #3
FibroMcs
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2013
Lokation: Hjemmefra
Indlæg: 723
Styrke: 12
FibroMcs er ny på vejen
https://www.facebook.com/photo.php?f...type=1&theater


TIDLIGERE KONTANTHJÆLPSKAOS I HERNING KOMMUNE

Da min kæreste gennem en årrække har været syg med psykiske lidelser og er faldet ud af sygedagpengesystemet er hun placeret på kontanthjælp. Dette fik os sidste sommer til at kontakte Herning Kommune omkring kontanthjælpsreformen. Ville vi blive ramt af gensidig forsørgerpligt, hvor meget og ikke mindst hvordan?

Svaret fra Herning Kommune var ganske tydeligt: Ja I bliver ramt og alt i din løn, ekstravagter, tillæg, pension bliver medregnet. Kort sagt ALT. I må max have brutto 21.000 kr med ALT om måneden.

Dette fik mig faktisk til at overveje mit job, idet jeg både var tillidsrepræsentant og elevvejleder for social- og sundhedsassistentelever på mit arbejde. Men jeg er glad for mit arbejde. Dog blev en opsigelse hurtigt skrevet, liggende klar ved behov, idet en kontanthjælpsmodtager og dagpengemodtager ikke bliver berørt. Opsigelsen er endnu ikke kommet i brug, da jeg er glad for mit arbejde, og mener det er den bedste løsning også samfundsmæssigt.

Nu har min kæreste mere end svært ved at overskue en hverdag. Dette blev ikke bedre med udsigten til 2014, slet ikke med en mere eller mindre passiv kommune. Hun får hjælp to gange om ugen til at få en dagligdag op, kaldet bostøtte, som er en psykologisk støtte. Der åbnede der sig et nyt spørgsmål, hvad med den praktiske hjælp? Igen en tur på kommunen med et klart svar tilbage: Jamen når I bliver ramt nedsættes den praktiske hjælp for siden at forsvinde, da din kæreste så er ude af systemet.

Ok. Nu var det ikke kun økonomi, men i særdelshed et spørgsmål om at bevare den praktiske støtte og fremtidig udredning. Derfor blev der regnet og regnet sidste sommer. Hvordan kunne vi klare det økonomisk og samtidig sørge for min kæreste ikke blev tabt på gulvet? Hurtigt resultat max 21.000 med ALT, ferie, tillæg og pension, betød en ændring i min ansættelse fra 35 timer til 29 timer og uden tillidsfunktion, vejlederfunktion. Arbejdet godkendte heldigvis min anmodning og satte alt i gang for ny arbejdsplan.

En anden løsning ville være at flytte fra hinanden. Hvilket ville blive dyrere for samfundet, hvilket vi ikke ønskede. Det ville betyde vi hver for sig kunne søge flere forskellige økonomiske tilskud.

Derfor blev der taget kontakt til Folketingets medlemmer og der blev sendt en pressemeddelelse ud om det. For mig at se kunne, og kan det stadig, ikke være rigtigt man ikke kan få et klart svar. Og jeg tvivlede da stærkt på at reformen var lavet for at ramme os, der arbejder og fratage de syge den praktiske hjælp. Meget logisk var næsten ingen politikere enige med mig udover Enhedslisten.

Som Herning Kommune pænt sagde: Så må du jo gå ned i tid eller sige dit job op, hvis din kæreste forsat skal have praktisk hjælp fra 2014.

Herning Folkeblad/aoh.dk samt Radio Midt bragte vores historie. (Se link). Nu ville flere politikere se på sagen. De havde aldrig hørt om det ville ramme os på arbejdsmarkedet på den måde. Hvilket jo beviser de ikke vil se de negative ting af deres beslutninger. Vores lokale DF’er nævnte sagen i folketingsgruppen hvorefter intet er sket (August 2013) og den lokale socialdemokrat orienterede deres socialordfører som ville kigge på sagen, men tvivlede på andre end socialdemokratiet ville være med til ændringer, der friholdte kroniske syge, heller ikke her er der sket noget.

Efter omtalen i avisen, skiftede Herning Kommune igen mening, nu ville vi blive ramt uanset om jeg gik ned i tid eller ej. Derfor hurtig kontakt til arbejdet om at forsætte uændret, da intet var underskrevet. Endnu en gang var opsigelsen mere end meget løs, dog besluttede jeg at forsætte, idet den praktiske hjælp ville forsætte.

Resultatet var, at de tillæg jeg før fik udbetalt nu bliver afholdt som frihed og at jeg er stoppet som tillidsrepræsentant på grund af dettes tillæg, dermed er der stort set kun min grundløn tilbage.

Da Avisen.dk forleden skrev om et par, der fik forskellige svar fra Herning Kommune omkring kontanthjælp er det derfor ikke det første eksempel. For mig at se sejler reformen rundt i kommunerne, for Herning Kommune er jo ikke den eneste, der ikke kan hitte rundt i den.

Tilbage står de syge borgere, som kommunerne - gennem mange år hovedløst - har placeret på kontanthjælp, ude af øje og ude af sind, samt os pårørende uden nogen form for retssikkerhed, idet kommunerne jo nok altid vil sende en tvivlssag til Ankestyrelsen, som Herning Kommune har gjort med parret forleden. Derved kan kommunerne bevidst trække sagerne i langdrag før der ligger en afgørelse. Dette kun til gene for borgerne.

Herning Folkeblads /AOH.dk's omtale 2013
Ny lov tvinger ham ned i timer: http://splashurl.com/pdsyxqf
Politikerne vil kigge på Martin Thiemkes sag: http://splashurl.com/ojdkzwe
__________________
Just Because You are Paranoid it Does Not mean They are Not out To get You
FibroMcs er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-03-2014, 03:20   #4
pugna
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 06-03 2014
Indlæg: 7
Styrke: 0
pugna er ny på vejen
jeg kunne ikke være mere enig i de indlæg her, men jeg må også sige vi mange gange hvad angår det her med love og regler er selv forskyldt, for dem i sidste ende som sørge for at de sammen idioter laver de samme idiotiske love er de samme idioter som stemmer dem ind som laver dem.. Kort for hovedet men stadig ikke helt ved siden af. Jeg har aldrig forstået hvorfor der skal være så mange love der skal fortælle os hvordan vi skal leve som mennesker. Hvornår stoppet mennesket med at tænke selv? Jeg mener i korte træk vi selv bære en del af ansvaret i fællesskab, for vi har altså magten og muligheden for at ænder det som er galt det bare et spørgsmål om vi i fællesskab tør tage kampen op og sige fra!
pugna er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:20.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension