K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 15-03-2018, 17:05   #11
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Der er jo disse 7 forlængelsesmuligheder i sygedagpengesystemet:

http://bm.dk/da/Beskaeftigelsesomraa...uligheder.aspx
Citat:
Det er muligt for sygemeldte at få forlænget sygedagpengeperioden, hvis de falder ind under en eller flere af de syv forlængelsesregler.

Inden udløbet af 22 ugers sygemelding skal kommunen tage stilling til, om sygedag*penge*perioden kan forlænges.

Sygedagpengeperioden kan forlænges, hvis den sygemeldte falder ind under en eller flere af de syv regler, som giver ret til forlænget sygedagpenge*periode:
1.Hvis det er overvejende sandsynligt, at du kan revalideres til beskæftigelse – dog ikke støttet beskæftigelse. Ved revalidering forstås omskoling, optræning inden for dit arbejdsområde eller en boglig uddannelse. Forlængelsens varighed afhænger af, hvornår forrevalideringen ophører, og den egentlige revalidering starter.
2.Hvis det er nødvendigt med en afklarende indsats – herunder en helbredsmæssig afklaring – for at klarlægge din arbejdsevne. Forlængelsen kan være op til 69 uger.
3.Hvis du er under eller venter på lægebehandling. Forlængelsen kan være op til 134 uger, hvis den lægelige vurdering er, at du vil blive arbejdsdygtig inden for perioden. Ventetid på behandling på sygehuse tæller ikke med i de 134 uger.
4.Hvis kommunen vurderer, at din sag skal behandles i rehabiliteringsteamet med henblik på, at kommunen hurtigst muligt kan træffe afgørelse om ressourceforløb, fleksjob eller førtidspension. Sygedagpengeperioden forlænges, indtil kommunen har truffet afgørelse.
5.Hvis du lider af en livstruende, alvorlig sygdom. Forlængelsen har ingen tidsbegrænsning.
6.Hvis der er rejst sag om en arbejdsskadeerstatning. Sygedagpengeperioden forlænges, indtil Arbejdsskadestyrelsen er nået frem til en afgørelse.
7.Hvis kommunen har modtaget en ansøgning om førtidspension på det foreliggende grundlag (efter pensionslovens § 17, stk. 2). Sygedagpengeperioden forlænges, indtil kommunen har truffet denne afgørelse.

Mulighed for flere forlængelser
Når forlængelsen af sygedagpengene udløber, skal kommunen igen vurdere, om der er nye muligheder for forlængelse. Der er muligt at få forlænget sygedagpengeperioden igen, hvis den sygemeldte lever op til én af de øvrige forlængelsesregler.
Hvis vi nu antager at du er i målgruppen for forlængelsesmulighed 2. som hedder "Hvis det er nødvendigt med en afklarende indsats – herunder en helbredsmæssig afklaring – for at klarlægge din arbejdsevne." så vil kommunen kunne sende dig til en læge som så skal undersøge dig og svare på om det er sandsynligt at du kan komme tilbage til arbejdsmarkedet inden for en given tid, jeg tror nok at det er et halvt år, hvis vedkommende svarer at du er tilbage på arbejdsmarkedet til den tid, så kan dine sygedagpenge forlænges.

Du kan arbejdsprøves og eller genoptrænes enten på sygedagpenge eller på jobafklaringsforløb men det siger sig selv at det er bedst for din økonomi hvis du kan få forlænget sygedagpengene og blive afklaret mens du er på sygedagpenge frem for jobafklaringsforløb (kontanthjælpssats) men det er efterhånden svært at opnå da kommunerne er meget tilbageholdende med at forlænge sygedagpengene.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-03-2018, 22:30   #12
MIMIX
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2018
Indlæg: 24
Styrke: 7
MIMIX er ny på vejen
Åhh, jeg har da lige et hurtigt spørgsmål nu vi taler om hvad der er bedst for økonomien.

Har hørt et sted at der ikke er forskel på sygedagpengesatsen, afhængig af om man er heltids- eller deltidsforsikret ledig sygemeldt.

Hvad er rigtig og forkert, op og ned i dette her ?

Jeg var selv kun deltidsforsikret da jeg blev sygemeldt - så for mig er der jo egentlig ikke den store forskel på sygedagpenge kontra kontanthjælpsydelse.
MIMIX er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-03-2018, 12:43   #13
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Prøv at læse lidt på denne hjemmeside https://www.detfagligehus.dk/faa-hja...es-stoerrelse/

Der forklarer de lidt om at både timeantal og timelønnen indgår i beregningen af sygedagpenge.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-03-2018, 18:10   #14
MIMIX
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2018
Indlæg: 24
Styrke: 7
MIMIX er ny på vejen
Kære Nørd - tak for det - jeg suger alt til mig, som i bibringer mig med herinde.

Ny situation ...
Jeg har lige været til møde med min sagsbehandler på kommunen, mhp. at vurdere det videre forløb.
Min sygedagpenge periode er jo udløbet d. 28.02.18 og har kørt på teknisk forlængelse siden.
Min læge skriver under pkt. 2.3, at der vil være varige skånehensyn for ryggen - jeg er forsat ikke smertefri og har en kronisk rygproblematik. Og, igen under pkt. 2.4 at min læge mener at jeg vil have godt at et intensivt rygtræningsforløb.
Jeg er af Reumatologisk afd. sendt videre til deres kirugers vurdering, og formentlig videre herfra igen med en henvisning til kommunal genoptræning.

Min SB siger så i dag at hun måske ikke vil forlænge mine syge dp, fordi videre behandling skulle hun have været bekendt med inden 28.02.18 ???
Er jeg ikke stadig i behandlingsforløb, selv om jeg er afsluttet i sygehusregi, men overgår til kommunal ...?

Ydermere stillede hun senarierne op for mig.
1. Jeg forlænger dine syge dp. fordi det vurderes at jeg med 100 % sikkerhed kan vende tilbage på samme måde som før sygemelding.
2. Jeg stopper dine syge dp., og du kommer i jobafklaringsforløb.
3. Jeg stopper dine syge dp., og du er ikke berettiget til jobafklaring og må raskmelde mig. (Her gik hun meget op i at jeg i a-kassen jo altid kunne få lavet skånehensyn i et arbejdsforhold § 56)

Har jeg ikke RET til et jobafklaringsforløb, hvis hun stopper udb. syge dp. ?
Kan hun ligefrem tvinge mig til raskmelding ?

Jeg er blevet oplyst om partshøring m.v.

Herforuden gjorde hun et stort nummer ud af, at forklare at de lægelige oplysninger ikke var afgørende, og at de i Rehab.Teamet kun brugte sundhedsfaglige koordinatorer i tilfælde af at der i lægeakterne stod noget latin som de havde behov for hjælp til - Hvis ikke de lægelige oplysninger er relevante for dem, hvorfor indhenter de dem så ?

Det var vist en ordentlig smøre, men føler mig i vildrede - håber på god respons.

P.S. Hun fik lige min hovedpine til at eskalere inden jeg gik ud af døren. Citat, "Hvis du havde haft en misbrugsproblematik, så havde vi jo bare sendt dig direkte videre til et ressource forløb" - hvordan f..... hænger det sammen - er der så stor forskel på os ?

PFT.



Kommunen har nu modtaget LÆ265 fra min læge, og heri står bl.a.
MIMIX er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-03-2018, 18:20   #15
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af MIMIX Se meddelelser
Ydermere stillede hun senarierne op for mig.
1. Jeg forlænger dine syge dp. fordi det vurderes at jeg med 100 % sikkerhed kan vende tilbage på samme måde som før sygemelding.
2. Jeg stopper dine syge dp., og du kommer i jobafklaringsforløb.
3. Jeg stopper dine syge dp., og du er ikke berettiget til jobafklaring og må raskmelde mig. (Her gik hun meget op i at jeg i a-kassen jo altid kunne få lavet skånehensyn i et arbejdsforhold § 56)

Har jeg ikke RET til et jobafklaringsforløb, hvis hun stopper udb. syge dp. ?
Kan hun ligefrem tvinge mig til raskmelding ?
Punkt 3 er kun relevant, hvis du er rask.
Hvis man er "uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom", har man RET til jobafklaringsforløb når sygedagpengene udløber.
Så tror hun nævner punkt 3 som mulighed, i tilfælde af at du er rask.

Jeg ved ikke så meget om dagpenge, men tror næppe du skal lade dig overtale til det punkt.

Og ang det med misbrug og ressourceforløb:
"der har komplekse problemer ud over ledighed, der ikke har kunnet løses gennem en indsats efter denne lov eller efter lov om aktiv socialpolitik, og som kræver et helhedsorienteret forløb med en kombination af indsats efter denne lov og sociale eller sundhedsmæssige indsatser, skal tilbydes et ressourceforløb"
Tror hun nævner misbrug fordi det er et "komplekst problem ud over ledighed".
Det kan sygdom dog også ofte høre under. Men det er ikke alle sygdomme der er "komplekse nok", tænker jeg. Men de skal selvfølgelig se på hele sagen som et helhedsbillede ang den del.


"Herforuden gjorde hun et stort nummer ud af, at forklare at de lægelige oplysninger ikke var afgørende, og at de i Rehab.Teamet kun brugte sundhedsfaglige koordinatorer i tilfælde af at der i lægeakterne stod noget latin som de havde behov for hjælp til - Hvis ikke de lægelige oplysninger er relevante for dem, hvorfor indhenter de dem så ?"

Altså lægeoplysninger kan ikke stå alene. Ved ikke om det er det hun har ment.
Hvis en læge skriver "kan maks arbejde 10 timer", må de gerne ignorere det, da det ikke er noget lægen kan vurdere. Det vurderer kommunen via arbejdsprøvning.
Så lægelige oplysninger er relevante, men kan ikke stå alene

Sidst redigeret af MistyMiss; 22-03-2018 kl. 18:22.
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2018, 09:38   #16
MIMIX
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2018
Indlæg: 24
Styrke: 7
MIMIX er ny på vejen
Hej igen ...

Men, jeg er jo ikke rask (uarbejdsdygtig - varig skånehensyn - kronisk rygproblematik osv.), skriver min læge.

Hvad tænkers der om ovenstående; "Min SB siger så i dag at hun så måske ...."?

Pft.
MIMIX er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2018, 10:31   #17
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af MIMIX Se meddelelser
Hej igen ...

Men, jeg er jo ikke rask (uarbejdsdygtig - varig skånehensyn - kronisk rygproblematik osv.), skriver min læge.

Hvad tænkers der om ovenstående; "Min SB siger så i dag at hun så måske ...."?

Pft.
Man kan sagtens være syg, uden at opfylde reglerne om forlængelse.
Hvorvidt hun har ret i lige netop den del du skriver, ved jeg dog ikke nok om sygedagpenge til, at kunne svare på
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-03-2018, 15:45   #18
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Du er inde i en "farlig" periode af din sygemelding lige nu.

Med hensyn til forlængelse af sygedagpengene, så har hun på en måde ret, det med 100% sikkert er dog en sandhed med modifikationer da intet naturligvis kan være 100% sikkert i denne situation, men for at få sygedagpengene forlænget så skal der være en læge som formulerer at vedkommende forventer at du vil blive rask inden for et givent tidsrum, din læge skriver så vidt jeg forstår det modsatte.

Hvad skal der så ske når sygedagpengene ikke forlænges???

Der har mange kommuner meget kreative ideer, jeg har efterhånden skrevet med mange der lige som mig har været udsat for de mest groteske ting, hvilket er årsagen til at det er en "farlig" periode du er inde i nu.

Nogle kommuner lokker, presser, truer den sygemeldte til at raskmelde sig selv, lyder til at din kommune måske er en af dem.
At raskmelde dig selv og søge dagpenge er det værste du overhovedet kan gøre i tilfælde af at du ikke er rask.
Hvis du selv melder dig rask mister du klagemuligheden og kan derfor ikke få afprøvet din sag ved Ankestyrelsen og du risikerer at få svært ved at komme i et jobafklaringsforløb men risikerer at ende på kontanthjælp.
Du kan også komme i den situation at din A-kasse nægter at tage imod dig og give dig penge da de ikke mener at du er rask nok til at stå til rådighed.

Andre kommuner, beslutter ud i det blå at nu er den sygemeldte blevet rask og kommunen raskmelder derfor borgeren.
Her er der nogle krav til at borgeren skal kunne vende tilbage til at arbejde på det hidtidige niveau, samme antal timer, medmindre at borgeren er stationær (ikke forventes at kunne blive rask igen) men så skal det være lægefagligt begrundet.
Desuden skal der være noget arbejdsprøvning som viser at den sygemeldte virkelig er tilbage på tidligere niveau, eller i tilfælde af stationær er oppe i et timeantal og en effektivitet hvor borgeren kan betragtes som selvforsørgende.
Problemet er bare at de regler "overses" af kommunerne som vælger at raskmelde sygemeldte imod lægelige udtalelser og uden arbejdsprøvning, det var jeg selv ude for og var uden indtægt indtil jeg fik medhold i Ankestyrelsen.
De skriver simpelthen i afgørelsen at den syge efter deres "vurdering" ikke er berettiget til jobafklaringsforløb, ressourceforløb, fleksjob eller pension og henviser til dagpenge eller kontanthjælp.
Så er der kun Ankestyrelsen tilbage og mange vil aldrig få medhold da Ankestyrelsen efter hvad jeg har hørt sjældent eller aldrig modsiger kommuners "vurderinger" kun hvis kommunen som i min sag tydeligvis havde lavet deres "vurdering" på et uoplyst grundlag, altså ingen arbejdsprøvning og måske i modstrid med lægepapirer, så er der en chance for medhold.

Andre kommuner igen vælger den korrekte vej som er at hvis den sygemeldte ikke er rask og sygedagpengene ikke kan forlænges så skal den syge tilkendes et jobafklaringsforløb.
Dette kan gives i op til to år af gangen men der kan gives flere jobafklaringsforløb efter hinanden hvis det er nødvendigt.

Da mange kommuner vælger at omgå loven og forhindre de syge i at overgå til jobafklaringsforløb efter endt sygedagpengeperiode så er det lidt en lodtrækning for den syge om de nu er heldige at kommunen overholder loven eller om der bliver lavet krumspring for at undgå et jobafklaringsforløb.

Normalt får man en lavere ydelse i jobafklaringsforløbet end i sygedagpenge systemet, men i dit tilfælde lyder det jo som om det næsten er ligegyldigt, man skal også være obs. på at du på sygedagpenge bliver trukket for helligdage som der jo kommer en del af i denne tid, det mener jeg ikke at man gør på ressourceforløbsydelse.

Sidst redigeret af Nørd; 23-03-2018 kl. 15:52.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-03-2018, 08:52   #19
MIMIX
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2018
Indlæg: 24
Styrke: 7
MIMIX er ny på vejen
Lige hurtigt her til morgen ...
Jeg har fået partshøring vedr. påtænkt syge dp. stop - måske nok egentlig okay med mig,da jeg gerne vil "videre" og som du skriver Nørd, så er der ikke den store økonomiske forskel i mit tilfælde.
Mit spørgsmål er nu; hvordan sikrer jeg at jeg ikke bliver placeret mellem to stole, og pludselig ikke har ret til noget som helst.
Er det nok, at deres vurdering er at jeg forsat er uarbejdsdygtig - har jeg så RET til et jobafklaringsforløb ?
Hvad menes der, når der skrives at det er uvist om der bliver behov for afklaring af arbejdsevnen samtidig med at der et andet sted står, at jeg er helbredsmæssig uafklaret, og at min arbejdsevne ikke er endelig afklaret.
Ja, jeg er bare forvirret ...

Hav en dejlig dag - vender lige tilbage senere
MIMIX er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-03-2018, 11:56   #20
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Typisk at sådan et brev sendes ud inden en højtid med mange helligdage hvor du kan gå og bekymre dig om din fremtid og ikke kan få kontakt med eventuelle professionelle hjælpere.

Skriver de ikke noget om hvad de forventer der skal ske med din ydelse?
Har de sendt klagevejledning med?
Hvornår skal du have besvaret partshøringen?
Hvis den forventes afleveret lige efter påske vil jeg råde dig til med det samme at skrive til dem og anmode om forlængelse af svarfristen så du kan nå at komme i kontakt med din hjælp der holder lukket i påsken.

Den lyder selvmodsigende synes jeg, kan sagtens være et tegn på at de er ude på at snyde dig.

Jeg kender ingen måder at undgå at lande mellem to stole for selv om at du pointerer alle de rigtige ting så risikerer du alligevel at kommunen lukker øjnene for fakta og du skal et smut i Ankestyrelsen og sidder i uvished i ca. 6 måneder.
Det eneste du kan gøre er at lave en god indsigelse og håbe på at de retter egne fejl.

Hvis de ikke skriver det er det jo svært at gennemskue om de vil give jobafklaringsforløbet eller om de vil "vurdere" at der ikke er behov for en afklaring af arbejdsevnen og henvise til dagpenge hos a-kassen som forsørgelse.
Min kommune skrev direkte i partshøringen at de ikke "vurderede" at jeg var i målgruppen for jobafklaringsforløb eller noget andet selv om jeg ikke var arbejdsprøvet.

Hvis du er medlem af en fagforening vil jeg råde dig til at kontakte dem for hjælp.
Alternativt er der patientforeninger som har socialrådgivere ansat som kan råde dig.

Uden præcis at vide hvad der står i partshøringen så vil jeg tro at du skal skrive en indsigelse hvor du henholder dig til at partshøringen er selvmodsigende og at du mener at du er berettiget til et jobafklaringsforløb da du både er helbredsmæssigt uafklaret og på grund af helbredet heller ikke har fået afklaret arbejdsevnen, eller hvordan det nu forholder sig.
Skrive noget i stil med at du ikke er rask, så du kan genoptage arbejdet og derfor heller ikke rask nok til at få dagpenge fra a-kassen og derfor mener du at du efter loven har ret til et jobafklaringsforløb.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:19.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension