K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Ressourceforløb

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Ressourceforløb Her kan man lægge alt der har med ressourceforløb at gøre dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-05-2017, 14:59   #1
Retell
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 22-12 2015
Lokation: Lejre Kommune
Indlæg: 10
Styrke: 9
Retell er ny på vejen
Angry Hvordan slipper man helt af med en psykologvurdering

Hej, jeg har ikke skrevet herinde før, men jeg har bare brug for at tale om det her, med nogen der virkelig forstår det. Jeg er så vred og sur lige nu over en psykologvurdering, der bliver ved med at forpeste mit liv . Det bliver lidt langt.

Jeg har været sygemeldt siden siden januar '14, startede med et låst ribben og en overbelastningsskade i skulderen, efter langvarig jernmangelanæmi og langvarig D-vitaminmangel. Desværre har jeg ikke kunnet gennemføre genoptræning, jeg rager bare nye skader til mig, da træningen skal foregå på et meget lavere niveau, end fysioterapeuterne forestiller sig. Jeg har derfor en fysik som en 90-årig, selvom jeg kun er 42 år. Jeg har et ribben, der låser i ryggen, skuldre og overarme der overanstrenges meget nemt, og lymfødem i benene efter en operation for livmoderhalskræft, da jeg var 30. Jeg kan ikke gå ret langt, sidde op i længere tid end en halv time, tage bad uden hjælp etc, uden at min krop betaler for det i ugevis efter.

Jeg blev opsagt fra mit arbejde som gymnasielærer efter 1½ år og fik for halvandet år siden et ressourceforløb. For nylig er det lykkedes at få mit pensionsselskab til at hoste op med en invalidepension med tilbagevirkende kraft, efter at have pudset en advokat på dem.

Problemet er, at der ikke rigtig er nogen god forklaring på, hvorfor jeg har så svært ved at komme mig. Kommunen mener selvfølgelig, at jeg har en funktionel lidelse, og jeg har været forbi Klinik for Liaisonpsykiatri i Køge. De var sådan set meget fair, mente ikke at have nogle forkromede sandheder, men prøvede at undersøge og hjælpe mig. De endte med at give mig en noget intetsigende diagnose: "somatisk sygdom med psykologisk overbygning", men mente ikke at jeg havde brug for kognitiv adfærdsterapi og ikke passede ind i målgruppen for deres smertegruppe.

Før jeg kom til Klinik for Liaisonpsykiatri, bad Lejre Kommune om en vurdering af mig fra en psykolog kommunen ofte bruger, Lisbeth Langkilde. Jeg gik ind i det med fuld samarbejdsvilje. Vi mødtes tre gange, første gang kom hun for sent, og tredje gang sluttede hun før tid, fordi hun fandt mig for kritisk. Hun havde spurgt om, hvad jeg syntes om at tale med hende, og jeg svarede, at jeg ikke mente, at jeg ville tage skade af at snakke om min barndom endnu engang, men at andre, der ikke var så afklarede, måske kunne tage skade. Så sagde hun, at hvis det var det bedste, jeg kunne sige, syntes hun ikke, at der var mere at tale om. Så i alt to timers samtale. Jeg fik ikke forelagt en kladde af hendes vurdering, som Dansk Psykologforening anbefaler, men så den først da jeg fik bilagene til møde med rehabiliteringsteamet.

Hun mente, at jeg havde lukket af til min krops behov og signaler og dermed mine følelser allerede som barn, og det var baggrunden for mine fysiske problemer. Hun sagde, at jeg ikke viste nogle følelser under samtalerne, jeg udtrykte mig ikke spontant eller impulsivt . Hun kritiserede mig for udelukkende at have en rationel tilgang og være lukket for en psykologisk forklaring på min kropslige tilstand. Derudover anbefalede hun intensiv træning, fx. på den offentlige genoptræningsinstitution Montebello i Spanien, så jeg gradvist kunne klare et mere selvstændigt ansvar for mit liv.

Jeg kunne slet ikke genkende hendes vurdering. Jeg havde på et tidspunkt siddet med grødet stemme og tårer i øjnene under vores samtale, så jeg var bestemt ikke upåvirket. Hun havde hæftet sig ved min overfladiske vejrtrækning indenfor de første ti minutter af vores samtale, og det tog hun som udtryk for undertrykkelse af følelser. Jeg prøvede at forklare, at fordi jeg går med stramme elastiske kompressionsstrømper fra tå til talje (pga. lymfødem efter kræft som 30-årig), er min vejrtrækning blevet overfladisk. Den forklaring blev helt fejet af gulvet. Der var også flere faktuelle fejl i vurderingen, og jeg forstod ikke, hvordan hun som psykolog kunne udtale sig om, hvilken træning jeg skulle have. Og selvfølgelig blev jeg rasende over formuleringen med, at jeg skulle tage et mere selvstændigt ansvar for mit liv. Jeg tager rigeligt ansvar i min lille familie, jeg kan bare ikke fysisk gøre ret meget.

Jeg blev altså chokeret. Da jeg skulle mødes med rehabiliteringsteamet næste uge, startede jeg med en indsigelse, som ikke rykkede en disse, og sendte efterfølgende en klage til kommunen med det formål at få fjernet vurderingen igen. Da jeg skrev klagen, googlede jeg psykologen. Det viste sig, at hun havde fået kritik af Sundhedsnævnets Disciplærnævn året før - for en sag i MIN kommune, ved udførsel af en psykologisk vurdering for en kommunal klient. Hun havde fået kritik for at behandle, når hun kun skulle vurdere, for at presse for at få samtykke, så der ikke var tale om korrekt opnået samtykke til behandlingen og for ikke at tilkalde hjælp, da klienten besvimede pga. hendes behandling.

Her tænker du måske, hvordan i alverden patienten besvimede af psykologisk behandling? Lisbeth Langkilde praktiserer sensetik. Hun ville også gerne behandle mig for at teste om hendes mening var korrekt (selvom hun havde fået kritik for det året før), så oprindelig ville hun mødes med mig fem gange. Den første gang bad hun mig om at læse om sensetik, den terapeutiske metode hun benytter. Den går ud på, at alt hvad vi føler, føler vi med kroppen. Ifølge sensetik, kan vi ikke selv styre hvad vi føler, andet end ved at fornægte kroppen og lukke af for dens signaler. Det gør vi ved overfladisk vejrtrækning og spændinger i kroppen, hvad sensetik kalder muskelpanser. Hvorfor undertrykker man følelser ifølge sensetik? Jo, når man er lille, hvis ens forældre ikke anerkender ens følelser, så undertrykker man dem ved at afkoble fra kroppen, vha. ovennævnte. Behandling består så af samtale, men også vejrtrækningsøvelser og kropsberøring.

Den stakkels anden klient fra Lejre havde whiplash. Lisbeth Langkilde insisterede på at ville massere hendes nakke for at løsne op for hendes følelser. Det gjorde så ondt på klienten, at hun besvimede. Hun siger, at da hun vågnede op igen, sad Lisbeth Langkilde overskrævs på hende, slog hende i brystet og råbte vågn op. Da hun fem min efter sad i sin bil, havde hun blå læber og negle. Lisbeth Langkilde har selvfølgelig en anden version, hvor hun blidt rørte ved brystkassen og talte til klienten.

Jeg blev selvfølgelig meget vred over at opdage, at kommunen stadig anvendte denne psykolog, Og forbløffet over at hun gentog en af de samme fejl, nemlig at ville behandle i stedet for kun at vurdere. Heldigvis var jeg så kritisk, at hun ikke nåede så langt med mig.

Jeg borede mig ned i, hvad terapiformen sensetik går ud på, og der ventede endnu en overraskelse. Der er kun én forklaring på alle problemer, nemlig fornægtelse af følelser, og denne fornægtelse sætter sig i kroppen. Sensetik forklarer skizofreni, depression, OCD, angst og spiseforstyrrelse ud fra nøjagtig samme skabelon. På deres hjemmeside ligger flere foredrag fra terapiformens skaber, Olav Storm Jensen, og det viser sig, at han er heftig modstander af psykiatri. Der ligger blandt andet slides fra et foredrag der hedder “Er den globale psykiatri-katastrofe menneskeskabt?”, hvor han beskylder psykiatrien som et hele for at være forfejlet og korrumperet. Han påstår at mange forskellige psykiatriske lidelser, såsom skizofreni etc kan man helbredes ved hjælp af sensetik, når blot man opnår et kærligt selvforhold.

Jeg har en naturvidenskabelig baggrund, så det der chokerede mig allermest ved sensetik, var Olav Storm Jensens komplette afvisning af evidensbaseret praksis. Kort fortalt mener han, at man ikke kan måle ved hjælp af tal og statistik om en psykoterapeutisk metode virker. Han mener derimod at man i den enkelte situation skal mærke efter om der er en sandhedsfølelse i kroppen, og det kalder han en evidensoplevelse. Så han har udviklet sin metode ved i hvert møde med klienter, medterapeuter og elever at mærke efter om ideer og fremgangsmåder føles rigtigt i kroppen og blive ved med eksperimentere, til det føltes rigtigt i kroppen. Desværre kan jeg se i en case, han selv genfortæller, at han godt kan finde på at foreslå og presse ifht. hvad der føles rigtigt. Og jeg vil også sige, at jeg virkelig ikke følte sandheden af psykolog Lisbeth Langkildes udsagn i min krop!

Jeg er virkelig vred over, at jeg på kommunens bud skal underkastes en terapiform, der forekommer mig nærmest at være en religion. Ifølge sensetiks hjemmeside er vi er allesammen inderst inde kærlige og vil kun gøre det rigtige, og det kommer frem, så snart man har gået igennem sensetiks terapiform. Halleluja! Og med den forklaringsmodel sensetik anvender, vil en psykolog der anvender den fremgangsmåde altid finde, at en person som mig har mistet kontakten til sin krop og følelser, for det er deres eneste forklaring på alting!

Jeg fik faktisk kommunen til at fjerne vurderingen fra min sag, da de fik adgang til vurderinger af mig fra Liaisonklinikken, men de gav mig på ingen måde ret i kritkken. Så vidt jeg ved, anvender de stadig samme psykolog.

Selvom chefen af jobcenteret altså sagde, at de ville, så har de ikke fjernet vurderingen. Jeg har lige fået ny sagsbehandler, da min gamle sagsbehandler bliver sygemeldt med stress. Hun kredsede rundt om så mange af de samme ting, at jeg kunne regne ud at hun måtte have læst den gamle psykologvurdering. Jeg skrev en mail og spurgte hende, og det havde hun. Og så kunne jeg se på hendes mailsignatur, at hun var studentermedhjælper!

Jeg har klaget til kommunen igen, venter på svar. Og nu klager jeg over psykologen til Psykolognævnet. Kan I godt forstå, at det føles som et overgreb? Er der nogen, der har prøvet noget lignende? Er der nogen, der har prøvet at klage til Psykolognævnet? Jeg synes, at der er noget principielt i, at kommunerne skal bruge kvalificerede fagpersoner, der er hævet over kritik, når man som borger ikke bare kan sige nej, men skal underkaste sig noget, man ikke selv har ønsket. Og ja, jeg har lige søgt aktindsigt, ærgrer mig bare over, at jeg ikke har gjort det før.

(her er link til sensetiks hjemmeside, hvis du vil læse mere: http://www.sensetik.dk/mere-info)
Retell er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-05-2017, 15:36   #2
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Det er svært at få slettet en vurdering. Tænker et alternativ er en nyere og bedre vurdering, da man så skal tage hensyn til den nyeste istedet..
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-05-2017, 15:39   #3
Retell
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 22-12 2015
Lokation: Lejre Kommune
Indlæg: 10
Styrke: 9
Retell er ny på vejen
Tak for ideen, det havde jeg ikke overvejet.
Retell er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-05-2017, 16:58   #4
job
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2014
Indlæg: 209
Styrke: 10
job er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pip Se meddelelser
Det er svært at få slettet en vurdering. Tænker et alternativ er en nyere og bedre vurdering, da man så skal tage hensyn til den nyeste istedet..
Hvis muligt, måske også bedre at få foretaget en ny vurdering af en psykiater som efter min mening burde være mere kvalificeret end en psykolog
job er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-05-2017, 17:12   #5
Retell
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 22-12 2015
Lokation: Lejre Kommune
Indlæg: 10
Styrke: 9
Retell er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af job Se meddelelser
Hvis muligt, måske også bedre at få foretaget en ny vurdering af en psykiater som efter min mening burde være mere kvalificeret end en psykolog
Det tror jeg desværre ikke vil have den store virkning. Jeg var hos to privatpraktiserende psykiatere lidt efter psykologen, den ene på foranledning af min pensionskasse, den anden på foranledning af kommunen. De har begge udtalelser, der siger nogenlunde det samme (og slet ikke noget i ret ing af psykologens påstande). Derefter var jeg i et forløb på Klinik for Liaisonpsykiatri, som kommunen også har udtalelser fra. Alligevel borede den nye sagsbehandler/studentermedhjælper rundt i traumer i kroppen, dissocitation, forbindelse mellem hoved og krop. Suk.
Retell er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-05-2017, 17:29   #6
sortepigen
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2014
Lokation: Guldborgsund
Indlæg: 945
Styrke: 11
sortepigen er rigtig godt på vej
Nej du kan ikke få slettet psykologvurderingen, desværre.

men du har ret til at komme med din egen mening og vurdering, og den skal vedlægges din sag på kommunen.

se her hvad DUKH skriver omkring lovgivningen på området. linket er fra 2011, men da der ikke poppede andet op da jeg googlede, må det stadig være gældende.

http://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp/...af-oplysninger

vh sortepigen
sortepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-05-2017, 17:43   #7
Retell
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 22-12 2015
Lokation: Lejre Kommune
Indlæg: 10
Styrke: 9
Retell er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af sortepigen Se meddelelser
Nej du kan ikke få slettet psykologvurderingen, desværre.

men du har ret til at komme med din egen mening og vurdering, og den skal vedlægges din sag på kommunen.

se her hvad DUKH skriver omkring lovgivningen på området. linket er fra 2011, men da der ikke poppede andet op da jeg googlede, må det stadig være gældende.

http://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp/...af-oplysninger

vh sortepigen
Kors, hvor er det deprimerende. Så jeg slipper aldrig af med den. Og de har lovet mig noget, de slet ikke må.

Mit bedste håb må være at få kritiseret psykologen i Psykolognævnet og så få en berigtigelse lagt ind i sagen.

Men mange tak for oplysningen, sortepigen!

Sidst redigeret af Retell; 16-05-2017 kl. 18:51.
Retell er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-05-2017, 19:03   #8
vasen
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2014
Indlæg: 1.105
Blog Indlæg: 1
Styrke: 11
vasen er ny på vejen
Exclamation

Citat:
Oprindeligt indsendt af Retell Se meddelelser
Kors, hvor er det deprimerende. Så jeg slipper aldrig af med den. Og de har lovet mig noget, de slet ikke må.

Mit bedste håb må være at få kritiseret psykologen i Psykolognævnet og så få en berigtigelse lagt ind i sagen.
Åh, hvor bliver jeg vred. Skynd dig at henvende dig til psykologforeningen.
Hvis de har uld i mund, så klag andre steder.

Er det Sundhedstyrelsen, Patientklagenævnet eller begge steder.
Jeg har ikke helt styr på det og afventer Peters fortræffelige links.

Hvad fanden bilder en studentermedhjælper sig ind!
Er der slet ingen ordentlighed tilbage i vores gamle land.

Jeg kommer nu i tanke om, at en terapeut,traumecentret under Bispebjerg) brugte samme metode overfor mig, men jeg sagde fra, og sagde til hende at alt det med at føle i kroppen havde jeg fået nok af i mit lange arbejdsliv i psykiatrien.
Til supervision skulle man altid fortælle om hvordan det gjorde i maven.
Jeg siger mjav.

Er opvokset med psykologer og hold da op, hvor havde de selv svært ved at takle livets udfordringer.
Dette ikke for at nedlægge hele psykologstanden, og jeg tror der findes gode af slagsen, trods alt.

Du er ikke blevet behandlet ordentligt, og desværre deler du skæbne med mange herinde.
Mange af os sidder i en lille robåd i det store Atlanterhav og har ikke lært at padle i land.
Pøj, pøj!
vasen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-05-2017, 19:16   #9
KageØre
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-12 2015
Indlæg: 1.322
Styrke: 10
KageØre er ny på vejen
Min sagsbehandler fornemmede en diagnose og skrev den, da jeg protesterede fik jeg besked på at det var hendes faglige vurdering og det kunne jeg ikke ændre på.
Men da sagsbehandleren er kontoruddannet kan hun ikke give diagnoser, det kan kun læger !
Registertilsynet kræver involvering af advokat for at fjerne urigtigt oplysninger som utallige gange er tilbagevist og endnu flere gange tilbageviser sagsbehandlerens påstand.
Man må afgøre om man kan leve med at betale en advokat for det job.
KageØre er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-05-2017, 19:24   #10
Retell
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 22-12 2015
Lokation: Lejre Kommune
Indlæg: 10
Styrke: 9
Retell er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af vasen Se meddelelser
Åh, hvor bliver jeg vred. Skynd dig at henvende dig til psykologforeningen.
Hvis de har uld i mund, så klag andre steder.

Er det Sundhedstyrelsen, Patientklagenævnet eller begge steder.
Jeg har ikke helt styr på det og afventer Peters fortræffelige links.

Hvad fanden bilder en studentermedhjælper sig ind!
Er der slet ingen ordentlighed tilbage i vores gamle land.

Jeg kommer nu i tanke om, at en terapeut,traumecentret under Bispebjerg) brugte samme metode overfor mig, men jeg sagde fra, og sagde til hende at alt det med at føle i kroppen havde jeg fået nok af i mit lange arbejdsliv i psykiatrien.
Til supervision skulle man altid fortælle om hvordan det gjorde i maven.
Jeg siger mjav.

Er opvokset med psykologer og hold da op, hvor havde de selv svært ved at takle livets udfordringer.
Dette ikke for at nedlægge hele psykologstanden, og jeg tror der findes gode af slagsen, trods alt.

Du er ikke blevet behandlet ordentligt, og desværre deler du skæbne med mange herinde.
Mange af os sidder i en lille robåd i det store Atlanterhav og har ikke lært at padle i land.
Pøj, pøj!
Mange tak! Det varmer. Det er også fortvivlende, at man hele tiden skal være på vagt og ikke kan have tillid til dem i det offentlige, der burde være ens samarbejdspartnere.
Retell er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:00.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension