K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-04-2013, 19:17   #1
Svaninden
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 19-07 2011
Indlæg: 21
Styrke: 13
Svaninden er ny på vejen
Kommunens "oplysningspligt"?

Jeg beklager, hvis jeg stiller spørgsmål, som nemt kan besvares ved at klikke rundt på siden, men jeg kan ikke lige overskue at læse linkssamlinger igennem. Jeg søger ganske simpelt: Hvor står det at kommunen har oplysningspligt overfor mig? Altså, at de skal oplyse mig om at de lukker min sag, feks.

Hvilke love bruger sagsbehandlerne i deres arbejde? Det er jo ikke bare én lov, men flere. Jeg ved at retssikkerhed og administration af det sociale område er en af dem, men der må være flere? Sygedagpenge er selvfølgelig, men hvilke andre?

Jeg har bare brug for en pegefinger i den rette retning, så jeg kan få sendt min klage af sted.

Sidst redigeret af Svaninden; 09-04-2013 kl. 19:20.
Svaninden er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-04-2013, 19:41   #2
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Svaninden Se meddelelser
Jeg beklager, hvis jeg stiller spørgsmål, som nemt kan besvares ved at klikke rundt på siden, men jeg kan ikke lige overskue at læse linkssamlinger igennem. Jeg søger ganske simpelt: Hvor står det at kommunen har oplysningspligt overfor mig? Altså, at de skal oplyse mig om at de lukker min sag, feks.

Hvilke love bruger sagsbehandlerne i deres arbejde? Det er jo ikke bare én lov, men flere. Jeg ved at retssikkerhed og administration af det sociale område er en af dem, men der må være flere? Sygedagpenge er selvfølgelig, men hvilke andre?

Jeg har bare brug for en pegefinger i den rette retning, så jeg kan få sendt min klage af sted.
https://www.retsinformation.dk/

Du kan finde dem alle her..
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-04-2013, 21:23   #3
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.790
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
DUKH er god at kende

Kære Svaninden

http://www.dukh.dk/hjelp-til-selvhje...12012.pdf/view

Tryk på Praksisnyt nr 21 som PDF

Så vil du se at kommune SKAL vejlede dig om SAMTLIGE muligheder i SAMTLIGE love.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 09-04-2013, 21:40   #4
Svaninden
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 19-07 2011
Indlæg: 21
Styrke: 13
Svaninden er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pip Se meddelelser
https://www.retsinformation.dk/

Du kan finde dem alle her..
Undskyld, men det hjælper ikke at få et link med alle love. Jeg ved stadig ikke hvilke en sagsbehandler arbejder efter og jeg har ikke energi eller overskud til at læse alle igennem for at se hvilke jeg kan bruge i min klage.

Citat:
Oprindeligt indsendt af phhmw Se meddelelser
Kære Svaninden

http://www.dukh.dk/hjelp-til-selvhje...12012.pdf/view

Tryk på Praksisnyt nr 21 som PDF

Så vil du se at kommune SKAL vejlede dig om SAMTLIGE muligheder i SAMTLIGE love.

Hilsen Peter
Tak. Jeg tænker mere i retning af at kommunen har pligt til at oplyse mig om at de lukker min sag, feks. Det må der vel også stå et sted? Eller er det kun mig som borger, der skal oplyse dem om alt muligt?
Svaninden er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-04-2013, 09:03   #5
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Hvis du vil have svar på et konkret spørgsmål, bliver du nødt til at spørge konkret, hvorefter nogen måske kan svare dig.

Når du spørger som du gør, er der for lidt oplysninger med.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-04-2013, 14:52   #6
Svaninden
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 19-07 2011
Indlæg: 21
Styrke: 13
Svaninden er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
Hvis du vil have svar på et konkret spørgsmål, bliver du nødt til at spørge konkret, hvorefter nogen måske kan svare dig.

Når du spørger som du gør, er der for lidt oplysninger med.

VH Popiae
Jeg er muligvis lidt nærtagende i disse dage, men jeg kan simpelthen ikke se hvordan et spørgsmål, der lyder: "Hvor står det at kommunen skal oplyse mig om at de lukker min sygedagpengesag?" er ukonkret og berettiger et link til alle lovene i DK.

Det er egentlig ligegyldigt. Eftersom jeg har opdaget lukningen ved et tilfælde og dermed ikke har fået hverken brev eller klagevejledning, må klagereglerne være ligegyldige. Jeg har altså tid nok. Men tak.
Svaninden er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-04-2013, 14:54   #7
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Svaninden Se meddelelser
Jeg er muligvis lidt nærtagende i disse dage, men jeg kan simpelthen ikke se hvordan et spørgsmål, der lyder: "Hvor står det at kommunen skal oplyse mig om at de lukker min sygedagpengesag?" er ukonkret og berettiger et link til alle lovene i DK.

Det er egentlig ligegyldigt. Eftersom jeg har opdaget lukningen ved et tilfælde og dermed ikke har fået hverken brev eller klagevejledning, må klagereglerne være ligegyldige. Jeg har altså tid nok. Men tak.
Du spørger om dette:

"Hvilke love bruger sagsbehandlerne i deres arbejde? Det er jo ikke bare én lov, men flere. Jeg ved at retssikkerhed og administration af det sociale område er en af dem, men der må være flere? Sygedagpenge er selvfølgelig, men hvilke andre?"

Og det er det jeg svarer på, da de skal tage udsæt i alle de love der er.. og så kan man søge specifikt på retsinfo.. og derved finde alle afledte vejledninger hvor man så igen kan se de lovgrundlag det hele bygger på..
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-04-2013, 15:06   #8
Svaninden
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 19-07 2011
Indlæg: 21
Styrke: 13
Svaninden er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pip Se meddelelser
Du spørger om dette:

"Hvilke love bruger sagsbehandlerne i deres arbejde? Det er jo ikke bare én lov, men flere. Jeg ved at retssikkerhed og administration af det sociale område er en af dem, men der må være flere? Sygedagpenge er selvfølgelig, men hvilke andre?"

Og det er det jeg svarer på, da de skal tage udsæt i alle de love der er.. og så kan man søge specifikt på retsinfo.. og derved finde alle afledte vejledninger hvor man så igen kan se de lovgrundlag det hele bygger på..
Ja, og jeg indleder tråden med at sige at jeg ikke kan overskue at læse alt muligt for at finde ud af det.

Men tak igen. Jeg finder velsagtens ud af det alligevel.
Svaninden er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-04-2013, 17:11   #9
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Hej Svaninden. Det er egentlig svært at finde ud af, hvad for noget oplysningspligt, du snakker om her i tråden.

Hvis du har fået et brev om, at de vil lukke din sygedagpengesag, eller fået det oplyst på anden måde, burde de vel oplyse dig årsagen til det. Hvad oplysningspligt betyder, kan jeg ikke lige helt finde ud af det her.

Men i hvert fald nævnes der i kapitel 3a i retssikkerhedsloven, at man som borger bør medvirke til oplyse sagen. Hvis man ikke som borger ønsker at medvirke til sagen, må sagen afgøres på det foreliggende (og her kan det for nogen kaldes det at "lukke" sagen). Kommunen skal selvfølgelig også sørge for, at der skal oplysninger til i en sag, men det at indhente f.eks. lægelige oplysninger - det kan de kun med samtykke fra en borger - så her skal borgeren inddrages - hvis man vil. De kommer faktisk ikke videre i en sag, hvis de vil indhente oplysninger om en borger og borgeren ikke ønsker at give samtykke til det...

Så jeg vil foreslå dig, at du må skabe en dialog med en sagsbehandler eller anden medarbejder i jobcentret om, hvad det er, der sker i din situation/sag.

Det er set, at der er sket menneskefejl fra jobcentret, at der er sket fejl i systemet, så at f.eks. borgere ikke har fået penge ind på kontoen, så man som borger måske tror, at jobcentret har "lukket" sagen. Her har nogen så opdaget det og talt med jobcentret, at der var en fejl osv... Så jeg vil kun foreslå dig at få skabt en dialog med jobcentret om din sag, hvis du mener, der sket noget helt ragende galt med, at din sag er "lukket"....

Uanset hvad, hvis dine sygedagpenge skal stoppes, bør du jo have skriftlig afslag på det, hvor der deri skal være en klagevejledning... Så den kan du forlange, hvis du kun har fået en mundtlig oplysning om, at din sag er "lukket".

Jeg har ikke læst dine andre tråde (hvis du har andre tråde om din sag - jeg orker ikke), så har svaret baseret på dine indlæg i denne tråd...

Sidst redigeret af curls; 10-04-2013 kl. 17:14.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kan man "frasige" sig den "økonomiske del" af en FP, for at få psykisk "ro på" ? EB3 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 9 01-09-2013 11:43
Flere pladser ledig for FP fra "hele" Århus på "Bydelsreporter" kursus. SidselK Nyttigt at vide for Førtidspensionister 4 31-08-2012 15:16
Festival for "udstødte" -"halvstødte" - sagsbehandlere og andet "godtfolk" klarkurs Alt det andet 24 18-03-2010 22:25
Virksomheder "overvejer" at ansætte flere, "hvis"... zuza Fremtiden for fleksjob og førtidspension 0 06-03-2008 14:53




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:28.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension