K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Ressourceforløb

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Ressourceforløb Her kan man lægge alt der har med ressourceforløb at gøre dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 01-10-2016, 21:12   #1
Trex
Hjemmevant på K10
 
Trexs avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-10 2012
Lokation: Sønderjylland
Indlæg: 293
Styrke: 12
Trex er ny på vejen
Hjælp til Tandlæge regning på res forløb?

Hej her inde

Jeg har haft en total møj aften, jeg spiste lidt chokolade til en hygge film sammen med kæresten, da jeg fik et jag i en tand og vidste med det samme, at det kunne kun betyde et hul. Nu tog jeg en karamel og skiftede til den anden side af hvor hullet var og begyndte at tygge, hvor efter det begyndte at knase. Ja så røg der sgu en plumb ud

Selvfølgelig nu, hvor jeg er mest presset økonomisk.. jeg har studeret siderne her inde på ressource forløb og har ikke fundet det jeg skal bruge.

Men er der mulighed for hjælp til tandlæge, når man er på ressource forløb?
__________________
"I don't make things difficult. That's the way they get, all by themselves."
Trex er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-10-2016, 22:41   #2
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Alle kan søge enkeltydelse hos kommunen, hvis man er i vanskelig økonomi og der er tale om en nødvendighed if. med sygdom feks.

Har ikke noget at gøre med, at man er på ressourceforløb.

Ellers kan man evt. tale med tandlægen om at dele regningen op, så man ikke skal betale det hele på én gang.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-10-2016, 23:21   #3
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Aktivloven
"§ 82 a. Kommunen yder tilskud til betaling for tandpleje til personer, som modtager ydelser efter loven svarende til integrationsydelses-, uddannelseshjælps- eller kontanthjælpsniveau. Personer, der modtager særlig hjælp efter § 27 a, har ret til tilskuddet, hvis hjælpen inklusive førtidspension efter lov om social pension svarer til integrationsydelses- eller kontanthjælpsniveau. Personer, der modtager revalideringsydelse, ressourceforløbsydelse eller ledighedsydelse, har ret til tilskuddet, hvis de modtager en ydelse svarende til, hvad de ville være berettiget til i integrationsydelse eller uddannelses- eller kontanthjælp, og opfylder de økonomiske betingelser for at modtage integrationsydelse eller uddannelses- eller kontanthjælp.

Stk. 2. For personer fra 18 år til og med 24 år ydes tilskud efter stk. 1 til dækning af 100 pct. af modtagerens egne udgifter til tandpleje, som årligt overstiger en egenbetaling på 600 kr.

Stk. 3. For personer fra 25 år til og med 29 år, som modtager integrationsydelse efter § 22, og som ikke modtager tillæg efter § 22, stk. 4-8, eller som modtager uddannelseshjælp efter lovens § 23, og som ikke modtager aktivitetstillæg eller barselstillæg efter lovens § 24, ydes tilskud efter stk. 1 til dækning af 100 pct. af modtagerens egne udgifter til tandpleje, som årligt overstiger en egenbetaling på 600 kr.

Stk. 4. For personer, som er 25 år eller derover, der ikke er omfattet af stk. 3, ydes tilskud efter stk. 1 til dækning af 65 pct. af modtagerens egne udgifter til tandpleje, som årligt overstiger en egenbetaling på 600 kr.

Stk. 5. Den årlige egenbetaling efter stk. 2-4 opgøres for det enkelte kalenderår på grundlag af dokumenterede afholdte udgifter til tandpleje, uanset om personen har tilhørt den berettigede personkreds hele året.

Stk. 6. Kommunen skal forhåndsgodkende, at der ydes tilskud efter stk. 2-4, hvis udgiften til et samlet behandlingsforløb overstiger 10.000 kr. Kommunen skal i den forbindelse vurdere, om behandlingen er nødvendig og helbredsmæssigt velbegrundet. Uanset om ansøgeren ikke længere er omfattet af persongruppen efter stk. 1, gælder kommunens forhåndsgodkendelse i 2 måneder fra kommunens afgørelse.

Stk. 7. Modtagere af tilskud efter stk. 1-6 kan søge om hjælp til dækning af den resterende egenbetaling efter § 82. Ansøgning herom skal være indgivet, før behandlingen udføres.

Stk. 8. Kommunen skal i forbindelse med opsøgende arbejde til socialt udsatte, herunder efter § 99 i lov om social service, særlig oplyse om muligheden for tilskud til betaling for tandpleje efter stk. 1-7."

Og §82a forklaret i "menneskesprog" https://www.tandlaegeforeningen.dk/P...tuderende.aspx

Citerede paragraffen, for at få det specifikke ang ressoruceforløbsydelsen med

Og egenbetalingen kan søges efter denne:
"§ 82. Kommunen kan yde hjælp til udgifter til sygebehandling, medicin, tandbehandling eller lignende, der ikke kan dækkes efter anden lovgivning, hvis ansøgeren ikke har økonomisk mulighed for at betale udgifterne. Der kan kun ydes hjælp, hvis behandlingen er nødvendig og helbredsmæssigt velbegrundet. Der kan kun undtagelsesvis ydes hjælp til udgifter til behandling uden for det offentlige behandlingssystem. Dette forudsætter, at der ikke er behandlingsmuligheder inden for det offentlige behandlingssystem, og at behandlingen i hvert enkelt tilfælde er lægeligt velbegrundet."

Den gælder forresten også hvis det er alm tandrensning og lignende

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=152027
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-10-2016, 23:50   #4
KageØre
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-12 2015
Indlæg: 1.322
Styrke: 10
KageØre er ny på vejen
Ingen specielle regler for folk på ressourceforløb.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Trex Se meddelelser
Men er der mulighed for hjælp til tandlæge, når man er på ressource forløb?
Som alle andre, kan du søge din tandlægeregning dækket som enkeltydelse.

Vær forberedt på at det kan tage en evighed at søge og at arbejdet først må udføres når kommunen har givet tilsagn om betaling, ellers hænger du selv på regningen.
KageØre er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-10-2016, 10:10   #5
Jetted
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 18-01 2015
Indlæg: 160
Styrke: 10
Jetted er ny på vejen
Jeg kommer lige fra samme ydelse og i foråret havde jeg behov for at få lavet noget hos tandlægen.

Jeg startede med at få et prisoverslag hos tandlægen - og det afleverede jeg til kommunen. Allerede et par dage efter fik jeg i telefonen at vide, at jeg var berettiget til tilskud og at jeg selv skulle betale de første 600 kr og 35% af resten.

I mit tilfælde var kommunen bagud med sagsbehandlingen, men jeg fik at vide, at jeg godt kunne gå i gang selv om der ville gå et par måneder før jeg ville modtage et skriftligt tilsagn.

Efterfølgende betalte jeg min andel til tandlægen og resten blev sendt til kommunen.
Jetted er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-10-2016, 10:43   #6
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af KageØre Se meddelelser
Som alle andre, kan du søge din tandlægeregning dækket som enkeltydelse.

Vær forberedt på at det kan tage en evighed at søge og at arbejdet først må udføres når kommunen har givet tilsagn om betaling, ellers hænger du selv på regningen.
Kageøre, hvorfra har du belæg for at skrive: "Ingen specielle regler for folk på ressourceforløb."?

Mit spørgsmål skal især ses i lyset af, at MistyMiss har fundet nedenstående i aktivloven.

Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Aktivloven
"§ 82 a. Kommunen yder tilskud til betaling for tandpleje til personer, som modtager ydelser efter loven svarende til integrationsydelses-, uddannelseshjælps- eller kontanthjælpsniveau. Personer, der modtager særlig hjælp efter § 27 a, har ret til tilskuddet, hvis hjælpen inklusive førtidspension efter lov om social pension svarer til integrationsydelses- eller kontanthjælpsniveau. Personer, der modtager revalideringsydelse, ressourceforløbsydelse eller ledighedsydelse, har ret til tilskuddet, hvis de modtager en ydelse svarende til, hvad de ville være berettiget til i integrationsydelse eller uddannelses- eller kontanthjælp, og opfylder de økonomiske betingelser for at modtage integrationsydelse eller uddannelses- eller kontanthjælp.
Som sædvanlig kommer MistyMiss med et super godt og velformuleret svar, med link til relevant lovgivning.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-10-2016, 11:35   #7
Trex
Hjemmevant på K10
 
Trexs avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-10 2012
Lokation: Sønderjylland
Indlæg: 293
Styrke: 12
Trex er ny på vejen
Tusinde tak for jeres hjælp og svar det er lidt beroligende at man kan få lidt hjælp

Nu spørger jeg dumt, men har aldrig prøvet sådan noget før, skal jeg kontakte min sagsbehandler eller hvordan bærer jeg mig af med det?

Igen tusinde tak for hjælpen
__________________
"I don't make things difficult. That's the way they get, all by themselves."
Trex er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-10-2016, 11:41   #8
KageØre
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-12 2015
Indlæg: 1.322
Styrke: 10
KageØre er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Kageøre, hvorfra har du belæg for at skrive: "Ingen specielle regler for folk på ressourceforløb."?
Mig bekendt er alle omfattet af omtalte lov, på baggrund af indtægt, altså også andre med lav lønindtægt og ikke kun folk på én bestemt ydelse.
KageØre er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-10-2016, 13:24   #9
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Trex:
Ud fra din økonomisk pressede situation, lyder det til at du vil søge om hele beløbet.
Det du skal gøre:
Kontakt din tandlæge og få et overslag (nogen tandlæger gør det gratis)
Så samler du dokumentation på dine faste udgifter. Dokumentation på indtægter bør de kunne slå op i deres system. Så skal de bruge oversigt over dine konti, og 3 mdr kontoposteringer (for at se om du har/har haft formue, og evt har indtægter du ikke har oplyst om).
Den dokumentation tager du med til der hvor man søger enkeltydelser (ring evt til kommunen og spørg), og siger at du vil søge §82a til tandlæge, og §82 til egenbetalingen.

Når man søger om egenbetaling, SKAL kommunen godkende det, inden man påbegynder behandling.

---

Alternativt, hvis du kan finde pengene til egenbetalingen (600 kr + 35% af regningen), så behøver du i princippet ikke søge noget først.
Jeg vil dog anbefale at du lige får på skrift fra kommunen, at du opfylder betingelserne for at være berettiget til §82a
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-10-2016, 14:16   #10
Jetted
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 18-01 2015
Indlæg: 160
Styrke: 10
Jetted er ny på vejen
Jeg skulle ikke aflevere andet end prisoverslaget - lige så snart at jeg havde fortalt at jeg var på ressourseforløbsydelsen. Det er mit indtryk at det ikke har betydning for et evt. tilskud hvordan ens økonomi ellers er - at det kun havde betydning hvilken ydelse kommunen udbetaler.

Men måske er der forskel på hvad kommunerne beder om af oplysninger, så prøv at ring og spørg - så du ikke enten tager en masse overflødige ting med eller mangler noget. I min kommune er det økonomiskteam der står for det.
Jetted er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:35.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension