K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 17-03-2008, 11:14   #1
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
- En undskyldning ville betyde alt

Odense 17.03.2008

http://www.fyens.dk/article/959336:O...lle-betyde-alt

- En undskyldning ville betyde alt


Lise Christiansen håber, at hun som patientambassadør kan være med til at udbrede budskabet om, at læger og andre, der arbejder indenfor sygehusvæsnet, skal sige undskyld til patienterne, når de begår en fejl.

Af Maria Slej-Hasselstrøm

Lise Christiansen kender selv til lægefejl, og hun opfordrer andre patienter til at forberede sig grundigt inden en samtale med lægen

ODENSE: Knap hver tiende, der er i kontakt med det danske sundhedsvæsen, har været udsat for en, som det hedder i en undersøgelse, "utilsigtet hændelse", altså en fejl eller en komplikation. Undersøgelsen er offentliggjort i Ugeskrift for læger.


En af de ramte er Lise Christiansen fra Odense, og sidste år blev hun udnævnt til patientambassadør.

Et titel der medfører, at hun skal arbejde for at forbedre dialogen mellem patienter og sundhedspersonalet og dermed forhåbentlig reducerer antallet af fejl.

Hun har blandt andet har været ude og tale med deltagerne på en konference for læger og et årsmøde for sygeplejersker.

Derudover har hun holdt flere foredrag om vigtigheden af, at sundhedspersonalet siger undskyld.

Aldrig sagt undskyld

- Alle ambassadører har oplevet ikke at blive lyttet til eller fået den behandling, der var nødvendig. Og fejlene opstår ofte, fordi man ikke vil høre på, hvad patienterne har at sige, fortæller Lise Christiansen.

Hun har selv haft to uheldige oplevelser med sygehussystemet. Den første i 2003, hvor hun skulle genoptrænes efter en knæoperation. Her faldt hun med egne ord ned mellem to stole eller afdelinger, så den korrekte genoptræning kom først i gang efter et halvt år. Da var det for sent, og hun kan i dag ikke kan strække det ene ben helt ud.

Ville ikke lytte

Anden oplevelse var i 2005, hvor hun ikke følte, at lægen ville lytte til hendes symptomer. Lægen havde ifølge Lise Christiansen ikke tid til at undersøge hende og konkluderede derfor på bagrund af en MR-scanning, at hun led af en demenssygdom. En diagnose hun fik ændret, da hun bad om en vurdering mere og blev tilset af en læge fra Rigshospitalet.


Nu får hun den rette medicin for sin arvelig hjernesygdom og lever i dag et normalt liv uden den kørestol, der ellers var blevet en del af hendes liv.

Hun gik med egne ord fra et liv som fysisk handicappet med behov for mange hjælpemidler og hjemmehjælp til et liv som helt rask.

Hun har aldrig fået en undskyldning i forbindelse med de to oplevelser.

- Det ville have betydet alt at få det. Så vidste jeg, at lægen var ked af, at hun lavede en fejl og ikke lyttede til mig. Så havde jeg givet hende en kram og sagt "nu må vi se at komme videre", fortæller Lise Christiansen.


Forberedelse er vigtig

Hun kender alt til den afmagt, man som patient kan føle, når lægen ikke lytter til en.


- Jeg er et almindeligt høfligt menneske, og hun overrumplede mig totalt og ville slet ikke høre på, hvad jeg kunne fortælle. Jeg var dybt fortvivlet bagefter, husker Lise Christiansen.


Hun vil derfor råde alle til at stole på deres egen oplevelse af sygdommen og stå fast. Og om nødvendigt søge en ny vurdering fra en anden læge. En anden mulighed er at søge hjælp hos en af de regionale patientvejledere.


Vigtig forberedelse

Det handler også om at forberede sig enormt godt, inden man skal til samtale, så man kan stille konkrete spørgsmål.

- Det er meget svært at stå over for en så betydningsfuld person som en læge. Han er jo meget væsentlig, når man er syg, forklarer Lise Christiansen.


Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ville brænde jobcenter af ! Thelma Politik og Samfund 52 07-08-2017 20:21
Den nye reform, hvad kommer det til at betyde for fp? Supercarla Politik og Samfund 2 04-03-2012 14:44
Ingen undskyldning for ulovligheder zuza Nyt om loven 0 29-01-2008 04:01
Ville du melde dig ind her ??? Stella Dit og Dat 7 17-01-2007 12:28




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:09.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension