K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-05-2013, 16:15   #1
Abraxus
Administrator
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2012
Indlæg: 915
Styrke: 30
Abraxus er ny på vejen
Endnu et problem med læge reformen

At regionerne får fuld adgang til dine patient data ved din læge, gør også at kontrol myndighederne (og enhver anden offentlig instans) kan, mod din vilje/uden din accept/uden din viden, kan læse din, din partners og alle du bor sammen med fulde patient data.

Skræmmende tanke.
Abraxus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-05-2013, 16:16   #2
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Har du ikke et link, så man også selv kan læse det??
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-05-2013, 16:35   #3
Hva´nu
Jamen så siger vi det...
 
Hva´nus avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-04 2013
Indlæg: 401
Styrke: 12
Hva´nu er ny på vejen
Hvad er det for en læge reform ?

Mig bekendt handler det om at der er nogle læger der ikke vil være med i samarbejdet længere og derfor melder sig ud.

Konsekvensen er selvfølgelig at de læger der så skal behandle, bliver nødt til at kunne orientere sig om hvad der foregår.

Som i alt anden offentlig skriveri om personer, er det kun dem der har "lovlig" ærinde, der skal ind de steder... og da der er en automatisk "stempling" af hvem der har været inde og se i ens sag, mener jeg ikke der skulle være noget at bekymre sig om.

Vi må jo bare bede om en kopi af journalen hver gang vi går til lægen, så ved vi hvad der står og kan gøre indsigelser... akkurat som nu !
Hva´nu er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-05-2013, 16:41   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Enig, jeg kan heller ikke blive synderligt oprevet. Derfor jeg bad om et link, hvor der muligvis var noget kød på jeg kunne svælge i
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-05-2013, 17:18   #5
Abraxus
Administrator
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2012
Indlæg: 915
Styrke: 30
Abraxus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hva´nu Se meddelelser
Hvad er det for en læge reform ?
Den som Astrid Krag lagde på bordet. Det indfører en hel del mere arbejde for læger og i sidste ende give risiki for at besværlige patienter skubbes til side.

Citat:
Mig bekendt handler det om at der er nogle læger der ikke vil være med i samarbejdet længere og derfor melder sig ud.
Lægerne vil opgive deres ydelsesnumre, nedlægge lægepraksis, gå på tidlig pension fordi de er (velbegrundet) meget utilfredse med regelændringerne.

Citat:
Konsekvensen er selvfølgelig at de læger der så skal behandle, bliver nødt til at kunne orientere sig om hvad der foregår.
Hvordan ser du lige det vil give øget orientering?

Citat:
Som i alt anden offentlig skriveri om personer, er det kun dem der har "lovlig" ærinde, der skal ind de steder... og da der er en automatisk "stempling" af hvem der har været inde og se i ens sag, mener jeg ikke der skulle være noget at bekymre sig om.
kontrol instanser har altid lovligt ærinde.

Citat:
Vi må jo bare bede om en kopi af journalen hver gang vi går til lægen, så ved vi hvad der står og kan gøre indsigelser... akkurat som nu !
Jo, det kan alle "bare gøre" og selvfølgeligt er det en god ide at gøre sig selv til endnu mere besværlig patient (med konsekvenser der følger) (sarkasme kan forekomme). Hvordan forhindre indsigelser mod at informationerne ryger til regionerne/kommunerne?

Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Har du ikke et link, så man også selv kan læse det??
Det er lidt svært at give et link der giver ordenlig oversigt over hvad der foregår, da det er en løbende konflikt om regionernes opsigelse.

Hvis du ikke har særlig meget kontakt med lægen, så er det ikke så relevant.

Men som det ser ud til, så vil man skulle betale for at gå til lægen og risikere at skulle kontakte hospitalet istedet for. Desuden vil der ikke længere være lægevagt. Dette sker omkring den 1. September.
Abraxus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-05-2013, 18:26   #6
Hva´nu
Jamen så siger vi det...
 
Hva´nus avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-04 2013
Indlæg: 401
Styrke: 12
Hva´nu er ny på vejen
Citat:
Lægerne vil opgive deres ydelsesnumre, nedlægge lægepraksis, gå på tidlig pension fordi de er (velbegrundet) meget utilfredse med regelændringerne.
Nu lyder det som om det er lægerne det er synd for...
Men faktisk er noget af det som lægerne er utilfredse med, at de ikke selv må bestemme hvor de vil have deres praksis, som er velbetalt gennem skattekroner.

Der findes områder i Danmark hvor du ikke kan få en praktiserende læge, det prøver man nu at gøre op med... resultatet er at læger føler sig trådt på... men sådan er det jo når man ønsker andel i de offentlige penge, så er der også krav.

Lægerne har som oprør besluttet at frasige deres ydernummer... men lad os nu se hvor mange der kommer til fornuft inden 1. September.
Læger ved jo også godt de ikke kan tjene nær så meget uden ydernummer, når det kommer til stykket.

Citat:
Det er lidt svært at give et link der giver ordenlig oversigt over hvad der foregår, da det er en løbende konflikt om regionernes opsigelse.
Øhh... Regionernes opsigelse ?
Mig bekendt handler det her om at LÆGERNE truer med at sige op hvis de ikke får deres vilje i forhold til den overenskomst de tilbydes.

Sidst redigeret af Hva´nu; 20-05-2013 kl. 18:30.
Hva´nu er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-05-2013, 19:11   #7
Abraxus
Administrator
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2012
Indlæg: 915
Styrke: 30
Abraxus er ny på vejen
Det er en hel del mere end bare tvang af hvor læge praksis skal ligge. Hvor mener du man ikke *kan* få læge (og ikke bare langt til læge).

Det vil også øge lægernes arbejdsbyrde betydeligt, hvilket kan gå ud over "besværlige" patienter med komplekse sygdomme eller følgesygdomme.

Og så som sagt, skal regionerne (uden patienters samtykke) få rapport om al din interaktion med lægen (diagnoser, udtalelser, medicin, osv).

Ja, det var regionerne der opsage samarbejdet (aftalen udløb) og lagde nogle nye krav på bordet, åbenbart uden forhandling.
Abraxus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-05-2013, 19:20   #8
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Læste et sted, at vi helt kunne miste vores læger her på Amager. I forvejen er vi henvist til Bispebjerg, Herlev eller Hvidovre, hvis man kommer til skade efter kl 22.....

Når man som jeg er enlig og ikke har bil/kørekort, og sidder med 3 børn, så er det altså ikke lige en bustur midt om natten der står højest på ønskelisten.

Sidste uge fik min søn en gren i øjet, og om aftenen ved 23 tiden kunne han ikke klare smerterne mere. Men lægevagten henviste os til Hvidovre, men jeg måtte opgive da de to andre børn sov, og der ikke var mulighed for at kunne tage en natbus hjem. Lægen sagde at jeg ''bare'' kunne tage en Taxa, men havde ikke råd til det. Den ville nemt snige sig op på små 1000 kr.

Næste morgen gik jeg op til egen læge, og alt var fint - lidt ridser på hornhinden, og op på apoteket og hente øjensalve, og nu er alt perfekt.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-05-2013, 19:57   #9
Hva´nu
Jamen så siger vi det...
 
Hva´nus avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-04 2013
Indlæg: 401
Styrke: 12
Hva´nu er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Abraxus Se meddelelser
Hvor mener du man ikke *kan* få læge (og ikke bare langt til læge).
Aalborg, Danmarks 4. største by... DER KAN DU IKKE SKIFTE LÆGE, ELLER FÅ EN LÆGE SOM TILFLYTTER.
Det handler ikke bare om at der bliver langt, det handler om at der INGEN er at få.

Der er i Aalborg omkring 15.000 uden læge, og er man en af dem så er det på lykke og fromme hvis du bliver syg og skal bruge en læge.
Hva´nu er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-05-2013, 21:35   #10
hejhejhej
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 27-12 2012
Indlæg: 163
Styrke: 12
hejhejhej er ny på vejen
hej

har også hørt det.

har kun kunne google mig til:

"...Et af lægernes kritikpunkter er, at de fremover skal levere flere data om patienterne til regionerne. Det vil,
ifølge lægerne, indebære, at de skal oplyse om meget priv
ate samtaler, som de har haft om patienterne. ...."


http://regioner.dk/~/media/Mediebibl...erne_2013.ashx
hejhejhej er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Udtalelser fra Læge, Spec.Læge, Psyk. ER DET NOK? Fallenten87 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 14 22-08-2013 10:57
Er en social-læge og en læge-konsulent det samme ? Birkes-musen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 16 27-04-2012 09:58
nyt problem sparkongefre Spørgsmål ang fleksjob 14 05-05-2010 23:09




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:32.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension