K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > At søge førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

At søge førtidspension Gode råd og tips til dem der igang med at søge førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-06-2013, 08:45   #1
Enigma
På vej til at lære K10
 
Enigmas avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-06 2013
Indlæg: 7
Styrke: 0
Enigma er ny på vejen
Question Sikke noget rod!

Ja, undskyld på forhånd, hvis mit indlæg er lagt forkert ... jeg har skam læst reglerne, men det kan jo smutte når man kommer på et nyt forum...

Lad mig starte, for min historie kan på ingen måde gøres kort:

Jeg har diagnoserne Asperger syndrom, ADHD og skizotypisk adfærdsmønster /skizotypi + hybermobil, en medfødt skade i ryggen og en delvist flækket supra spinatus i venstre skulder som de ikke kan gøre noget ved, og så er der jo lidt løst som jeg helt ærlig ikke gider remse op nu ....

Jeg har siden jeg var 16 været i terapeutiske forløb; både for anorexi helt til sociopati (ja ja, de hygger sig de special læger )
Grunden til jeg søgte psykolog hjælp var faktisk pga jeg er blevet udnyttet. Jeg fik gennem de næste 5 år forskellige slags medicin, ingen af dem virkede, og som reglen fik jeg det meget dårligt af dem. Til sidst gik jeg til egen læge og bad ham overtage medicineringen, som så osse kunne fortælle mig jeg slet ikke kunne tåle anti depressiver; så han overtog.

Jeg fik det hurtigt bedre og min skole gik da osse meget bedre, men stadig var der noget galt, noget udefinerbart... Igen måtte jeg give fortabt og søgte så hjælp ved kommunen; igen masser af psykiatere, psykologer og neuropsykologer, mens jeg osse var i de forskellige afprøvnings-ting (ja, ved snart ikke hvad jeg skal kalde alt det jeg har været igennem )... jeg fik ved et uheld min skulder skadet i arbejdsprøvning, men selve skade er for diffus til jeg skulle kunne melde den som arbejdsskade *suk*;kort af det lange er; jeg nåede aldrig at få fuldstændig færdiggjort nogle af mine uddannelser af varierende grunde...
Nu er jeg så fremme ved 2006...

En større udredning af min person; som tog 3 år, lå så klar til at blive behandlet. Det blev vuderet jeg ikke kunne komme i nogen form for arbejde; både pga min skulder, ryg, ADHD og AS, så min sag skulle så i foråret 2009 have været oppe til pensions-indstilling (siger man det?) og det var så det sidste nogle (ja selv kollegaerne) hørte fra hende og min sag...

i efteråret 2012 bliver jeg kontaktet af min NU nye social rådgiver, som indkalder mig til møde...
Jeg får en stor undskyldning for hvordan min sag er behandlet, og at nu skulle der nok ske en masse...

Det gjorde der skam osse i en vis fart, men da de fra alle ender ledder og kanter fik samme svar; Førtidspension! ville de ikke tage min sag op så jeg endte med at søge på forlæggende grundlag, da alle kriterier er opfyldt; og helt ærlig, skal jeg belyses mere er jeg nød til at gå i kirke og få en exorcisme ...

Ja, nu er så det så det bliver sjov hee...

Først forsøger de at nægte de nogensinde har modtaget mail om jeg ville søge på det grundlæggende; jeg anker, og får ret da jeg jo har mailen... dernæst kan de ikke skaffe alle mine papirer, som jo skulle være deres ansvar at have på fjernlagret; men væk er de fleste af mine papirer...herefter kan de sandelig ikke blive enige, så jeg skal til en uvildig part og "have mit afslag" (det var de direkte ord der blev brugt) ... og jeg fik skam osse afslag...
Men det er jo et kæmpe problem at de så kun er i stand til at skaffe halvdelen af mine papirer, så igen sidder jeg nu med en anke...

Nogen der har bare et lille råd?... for jeg er heller ikke egenet til flex ... Jeg er vuderet til at kunne arbejde max 1½ time om ugen...

Jeg aner ikke mine levede råd, og jeg har tabt mig så meget at min læge er dybt bekymret... mine blodprøver er noget rod, og det er min sag osse...
Min læge har faktisk påtalt overfor kommunen at jeg ikke kan tåle det pres de lægger på mig...

Ja... jeg forsøgte at fortælle de vigtigste ting, men jeg kan jo blive ved og ved og ved...
Enigma er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-06-2013, 10:25   #2
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Uhauha, kan du arbejde 1½ time om ugen, så er du jo nærmest overkvalificeret - nu tilbyder de jo fleks på blot 1 enkelt time om ugen!

Jeg har desværre ingen råd, men det har de andre sikkert. Vil blot byde dig velkommen
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-06-2013, 10:35   #3
Enigma
På vej til at lære K10
 
Enigmas avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-06 2013
Indlæg: 7
Styrke: 0
Enigma er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Uhauha, kan du arbejde 1½ time om ugen, så er du jo nærmest overkvalificeret - nu tilbyder de jo fleks på blot 1 enkelt time om ugen!

Jeg har desværre ingen råd, men det har de andre sikkert. Vil blot byde dig velkommen
jamen jeg er desværre ikke egnet til flex ifølge alle special læge erklæringer og diverse afprøvninger af arbejdsevne osv som man nu skal igennem...
Det skyldes mit kognitive evne, som de IKKE har medberegnet i min arbejdsevne, den er udelukkende lavet på det fysiske; og SÅ kommer de forskellige diagnoser og forstyrre endnu mere...
Der er ikke en eneste udtalelse i min sag hvor der står jeg kan arbejde....

Faktisk er de 1½ time sat på, fordi det skulle de bare.... og min læge var jo rasende, jeg må jo ikke svede (vægten ) og han vil faktisk helst have mig indlagt for stress...
Ja det sq noget værre rod...

Men 1000 tak for velkomsten, det varmer
Enigma er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-06-2013, 11:24   #4
jasch
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2011
Indlæg: 1.457
Styrke: 14
jasch er ny på vejen
Hvis du først har søgt FP i år efter de nye regler-reformer og du er under 40 år, er afslaget nok begrundet deri, uanset hvad der tidligere måtte ligge af dokumentation i din sag.

Det kan være de tilbyder dig et ressourceforløb istedet.
jasch er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-06-2013, 12:45   #5
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Nu skriver du en masse om diagnoser....og læger som åbenbart har udtalt sig om henholdvis fleksjob og førtidspension....

Til at starte med....så må læger ikke udtale sig om hvilken ydelse du skal være på....så de må ikke sige fleksjob eller førtidspension...de kan udtale sig om den lægelige del...og ikke andet...

For at få en førtidspension....så kræver det at din arbejdsevne er varigt nedsat og at du ikke kan blive selvforsørgende....herunder i et fleksjob...

Det er din arbejdsevne der afgøre om du er berettiget til enten fleksjob eller førtidspension....og ikke dine diagnoser....

Det er også derfor de går så meget op i at man er blevet arbejdsprøvet...

Nu skriver du ikke din alder...og den er vigtig i forhold til de regler som findes nu...

Men du skal helt klart anke det afslag du fik efter du havde søgt sidste år...

Med hensyn til om du er egnet til et fleksjob....der skriver du både at du kan arbejde ca 1 1/2 time pr uge og at du ikke kan pga dine kognitive evner...

Nu behøver et fleksjob ikke være noget hvor man nødvendigvis skal bruge en masse kognitive evner....og med de regler der findes i dag...ja så skal de bare tro der kan komme en lille arbejdsevne ud af det på sigt....altså over år....ja så vil de sige nej til en førtidspension...

Med hensyn til det afslag du fik sidste år...der skriver du at det skulle have have af en uvildig part....

Det forstår jeg ikke...hvad mener du med det...er det ikke kommunen der har givet dig det afslag??

Ang papirer der forsvinder på en kommune....så håber jeg det har lært dig at man selv skal have alting på skrift...og altid have løbende aktindsigt...

Lige nu vil dine bedste muligheder være at få anket det afslag....forudsat at det er givet af kommunen....

Der er jo ikke andre der kan give dig et afslag....end kommunen...så det forvirre en del det at du skriver at du skulle sendes til en uvildig part og have dit afslag...

Så det vil være godt hvis du lige kunne uddybe dette...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-06-2013, 00:01   #6
Enigma
På vej til at lære K10
 
Enigmas avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-06 2013
Indlæg: 7
Styrke: 0
Enigma er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Webmaster Se meddelelser
Nu skriver du en masse om diagnoser....og læger som åbenbart har udtalt sig om henholdvis fleksjob og førtidspension....

Dette er korrekt... det var på team møde, hvor de sagde at de var nød til at skrive et timetal; og det selvom min læge havde sendt dem papirer på jeg skulle have været indlagt akut pga blodværdier og meget lav vægt..men i samme åndedrag siger de på mødet at jeg ikke er egnet til hverken flex, revalidering eller andet; resten af muligerne for mig er afprøvet og udtømt.

Til at starte med....så må læger ikke udtale sig om hvilken ydelse du skal være på....så de må ikke sige fleksjob eller førtidspension...de kan udtale sig om den lægelige del...og ikke andet...

Min læge har ikke udtalt sig omkring hvad ydelse eller beskæftigelse jeg skal på.... han har udelukkende udtalt sig om mit helbred, og så herefter truet kommunen med igen at melde dem til politiet for vanrøgt af min person...

For at få en førtidspension....så kræver det at din arbejdsevne er varigt nedsat og at du ikke kan blive selvforsørgende....herunder i et fleksjob...

Den er varig nedsat og forventes på ingen måde at kunne forbedres; dette er kommunens konklusion..

Det er din arbejdsevne der afgøre om du er berettiget til enten fleksjob eller førtidspension....og ikke dine diagnoser....

dette er jeg fuldt klar over
Det er også derfor de går så meget op i at man er blevet arbejdsprøvet...

Nu skriver du ikke din alder...og den er vigtig i forhold til de regler som findes nu...

Jeg er af årgang 80

Men du skal helt klart anke det afslag du fik efter du havde søgt sidste år...

Anken er modtaget ved BAN; fik bekræftigelsen i dag

Med hensyn til om du er egnet til et fleksjob....der skriver du både at du kan arbejde ca 1 1/2 time pr uge og at du ikke kan pga dine kognitive evner...

Igen, må jeg her henvise til team mødet på jobcentret, hvor de som sagt "skulle skrive noget" ... og det blev til 1½ times badminton (som jeg ikke kan klare og er stærkt frarådet pga min vægt)... men kigger du på mine kognitive evner er det ikke en mulighed... altså laver de en modsigelse af sig selv


Nu behøver et fleksjob ikke være noget hvor man nødvendigvis skal bruge en masse kognitive evner....og med de regler der findes i dag...ja så skal de bare tro der kan komme en lille arbejdsevne ud af det på sigt....altså over år....ja så vil de sige nej til en førtidspension...

de mener ikke dette på noget tidspunkt kan komme i tale... være det mentor ordning eller andre tiltag... jeg har bostøtte, og hendes barn har osse autisme NLD, så hun forøger med neuropædagogik, det har hjulpet, det har det... men jeg er stadig knap i stand til at passe mit hjem, huske at spise, kontakt med andre osv... jeg har 2 der kommer og hjælper med diverse 3 timer mandag, og op til 3 timer onsdag...

Med hensyn til det afslag du fik sidste år...der skriver du at det skulle have have af en uvildig part....

Jahh... for jobcenter kunne ikke blive enige med sig selv... så jeg skulle til en uvildig part...???

Det forstår jeg ikke...hvad mener du med det...er det ikke kommunen der har givet dig det afslag??

Ja, her er den så lidt kringlet... for som sagt kunne jobcenter ikke blive enige, så de måtte ikke give mig afslag, det skulle jeg have af den uvildige part, grundet en problematik jeg desværre forstod hatfis af...

Ang papirer der forsvinder på en kommune....så håber jeg det har lært dig at man selv skal have alting på skrift...og altid have løbende aktindsigt...

Men disse papirer har ikke været nogle jeg har kunne få fat på, da det har været interne papirer... og vi er tilbage i papirer der skulle gå tilbage til da jeg var 4 år... nogle af mine papirer er slet ikke blevet lavet, og derfor kan jeg jo ikke få dem, der er simpelthen sket lovbrud og cover-ups i min sag... hvordan skal jeg fx bevise jeg fik tæsk i 9 år, når det KUN er mine læge der har en smule papirer på det i form af skader på hoved, ribben ankler og håndled, da kommunen og andre instanser ikke har gjort deres arbejde?

Lige nu vil dine bedste muligheder være at få anket det afslag....forudsat at det er givet af kommunen....

Det er anket ... og det er 100% kommunen, har selv spurgt i dag...

Der er jo ikke andre der kan give dig et afslag....end kommunen...så det forvirre en del det at du skriver at du skulle sendes til en uvildig part og have dit afslag...

Det er kommunen der har givet afslaget, men jeg måtte gennem denne uvildige part da der var noget, en regel som jeg forstod det, der gjorde at deres uenighed fik mig sendt til en anden instans ...... igen...

Så det vil være godt hvis du lige kunne uddybe dette...
Jeg har skrevet svar med blåt i dit citat... min sag er yderest vanskelig, og selv gade-advokaterne i KBH vil have min sag, og jeg er ikke misbruger, ej har jeg heller været det.

Der er så mange fejl og love der ikke er overholdt, at det er ved at være sådan, at en kommunal politikker rent faktisk ville snakke 5 min. med mig i dag ... men hun havde så kort tid, så jeg kunne jo slet ikke nå at forklare en brøkdel...
Hun ville så finde tid i hendes kalender for at høre nærmere, så tiden osse passede til det....

Jeg må indrømme, jeg er grædefærdig lige nu, det har været en hård dag...

Citat:
Oprindeligt indsendt af jasch Se meddelelser
Hvis du først har søgt FP i år efter de nye regler-reformer og du er under 40 år, er afslaget nok begrundet deri, uanset hvad der tidligere måtte ligge af dokumentation i din sag.

Det kan være de tilbyder dig et ressourceforløb istedet.
Howsa... dig havde jeg fået overset...undskyld...
Sagen er af de gældende regler fra 2012...

Årsagen til afsalg er at de ikke mener sagen er ordenligt belyst... andet står der ikke ...
Jeg har flere ressourceforløb, så det er afprøvet og totalt forfejlet... :S
Så jeg må vel i kirke
Enigma er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-06-2013, 12:29   #7
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Nej, du kan ikke have flere ressourceforløb bag dig, for det har kun eksisteret 6 mdr, og det korteste forløb vare 1 år, og det længste 5 år.....
Disse forløb er markant anderledes end alt andet, og ingen får pension i dag medmindre de har været gennem et ressourceforløb af mindst 1 års varighed. MED MINDRE (selvfølgelig) at ens læger/speciallæger mf, udelukker en fremadrettet succes.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-06-2013, 17:07   #8
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
snakkede med en sagsbehandler fra psykiatrien og efter hendes meningen
er reglerne faktisk blevet sådan at man ikke kan få pension længere
med mindre man bor på en lukket afdeling resten af livet
især til folk under 40 år


er enig i man ikke kommer uden om et ressourceforløb og nej det er en ikke en arbejdsprøvning.
med mindre man er multihandicappet eller har 3 måneder tilbage og leve i

meningen er nemlig kun ganske få skal kunne opnår penison
trist at det kommer til ramme en masse som faktisk havde fået efter de gamle regler.
altså før 1 januar 2013

og nej det er ikke kommunen som har problemet, det er et bredt flere tal i folketinget
som har vedtaget den nye lov.

Sidst redigeret af MTVRV1; 28-06-2013 kl. 17:09.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-06-2013, 22:47   #9
Enigma
På vej til at lære K10
 
Enigmas avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-06 2013
Indlæg: 7
Styrke: 0
Enigma er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Nej, du kan ikke have flere ressourceforløb bag dig, for det har kun eksisteret 6 mdr, og det korteste forløb vare 1 år, og det længste 5 år.....
Disse forløb er markant anderledes end alt andet, og ingen får pension i dag medmindre de har været gennem et ressourceforløb af mindst 1 års varighed. MED MINDRE (selvfølgelig) at ens læger/speciallæger mf, udelukker en fremadrettet succes.
Jeg har faktisk været i et ressourceforløb i ca. 3½ år... så her kan jeg ikke lige følge dig... har enda mine papirer på mit ressourceforløb...

Hvorfor er det du mener jeg ikke har været i det forløb?

Ja undskyld, men jeg forstår ikke helt...
Enigma er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-06-2013, 09:00   #10
Dancer
Afhængigheds tegn af K10
 
Dancers avatar
 
Tilmeldingsdato: 11-06 2012
Alder: 58
Indlæg: 303
Styrke: 12
Dancer er ny på vejen
Det er fordi de nye ressourceforløb først er blevet indført pr. 1.1.2013 - så det kan ikke være et ressourceforløb efter de nye regler
__________________
Gitte

Godkendt til flexjob juni 2013, efter knap 1 års god sagsbehandling
Dancer er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
hjælp, sikke noget rod elton Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 2 30-04-2013 07:52
sikke noget vrøvl nielsen17 Fremtiden for fleksjob og førtidspension 14 21-04-2012 22:34
sikke en overraskelse.. knudsen Alt det andet 1 11-11-2008 14:52
Puha - sikke et arbejde. Susanne Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 8 01-11-2007 19:07




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:07.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension