K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-04-2010, 10:43   #1
Sandie75
Hvor skulle jeg ellers være
 
Sandie75s avatar
 
Tilmeldingsdato: 24-01 2010
Indlæg: 185
Styrke: 15
Sandie75 er ny på vejen
Hjælp til psykiske lidelser

Hej alle

Jeg skriver i håb om, at der er nogen som kan hjælpe mig med nogen spørgsmål omkring min mand.

Min mand går til psykiater som han har gjort nu i halvandet år og havde indtil for en måned siden kun været klar over 2 af hans diagnoser som er ADD, panik angst og social dysfunktioni og så finder han ud af at psykiateren også har skrevet i brev til kommunen at han også lider af borderline og psykopatiske træk.
Det er jeg slet ikke uenig i og det er min mand sådan set heller ikke selv, men nu snakker han så om at det er synd for mig hvis jeg bliver med ham osv.

Jeg kan mærke, at han har brug for noget hjælp til selvhjælp, nogen der kan give ham nogen værktøjer til at få bugt med alle de tanker og følelser der foregår indeni ham. Han har det rigtig svært og føler at han er den største taber og det skal han jo ikke rende rundt og føle for det er han bestemt ikke.
Han har i mine øjne brug for at lære om sine sygdomme og hvorfor han handler som han gør, så tænker jeg at han bedre vil kunne styrer sig fremadrettet eller???

Det gør ondt på mig, at se ham på den måde uden at være i stand til at hjælpe ham ordenligt.
Jeg er selv interesseret i, at lære om de her sygdomme udover det jeg indtil nu har læst på nettet, men så kommer spørgsmålene her.

Hvordan kan han få noget hjælp, er der et sted han kan komme og få det og hvor jeg måske kan komme med?

Vi bor i Ringsted, findes der noget på Sjælland hvor han kan få noget behandling om dagen uden at skulle være indlagt?
Kan kommunen komme ind i billedet og hjælpe ham?
Er han berettiget til nogen form for hjælp?

Han er på kontanthjælp og hans sagsbehandler gør intet og psykiateren siger at han aldrig kommer på arbejdsmarkedet igen, hvad skal vi nu gøre?

Hvis han skal søge om pension, skal han vel ikke bare gøre det på psykiaterens udtalelse eller skal der flere udtalelser til?


Beklager alle mine spørgsmål, men dette er helt uden for min viden
Sandie75 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-04-2010, 10:59   #2
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jeg fik førtidspension udelukkende på min psykiaters udtalelse - så man behøver bestemt ikke at have tonsvis af erklæringer i bagagen!! (Selvom det da hjælper på det).

www.psykiatrifonden.dk har de engang i mellem nogle kurser for pårørende, hvor man kan komme med til foredrag og få et rigtig godt indblik i div lidelser, hvad man kan gøre som pårørende.
Du kan også skrive til dem og fortælle om problemstillingen, så vil de også kunne guide jer!
Hos www.sind.dk kan du/i ligeledes få nogle værktøjer der kan få jer videre sammen, eller hver for sig.
Nogen af kurserne koster penge, men min erfaring er, at kommunen ret ofte godt vil betale for dem...

Det var sådan lige hvad jeg kunne komme i tanke om.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-04-2010, 11:20   #3
Sandie75
Hvor skulle jeg ellers være
 
Sandie75s avatar
 
Tilmeldingsdato: 24-01 2010
Indlæg: 185
Styrke: 15
Sandie75 er ny på vejen
Tak Helenekr, jeg vil kigge nærmere på det

Det er bare lidt svært at banke sagsbehandleren op, da hun slet ikke reagerer på hans henvendelser og så bliver det nok ikke nemt at få hende til at betale for nogen kursuser uden at få hende i tale.
Sandie75 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-04-2010, 11:22   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Nej det er jo dét!!

Ellers kan ens læge godt have succes med at skrive til sagsbehandleren, så plejer de at vågne lidt op!! ( i hvertfald for en tid!).
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-04-2010, 11:26   #5
Sandie75
Hvor skulle jeg ellers være
 
Sandie75s avatar
 
Tilmeldingsdato: 24-01 2010
Indlæg: 185
Styrke: 15
Sandie75 er ny på vejen
Det kunne også være en ide, men han er ikke helt tryg ved vores læge, da han kun har været hos ham engang.
Sandie75 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-04-2010, 11:28   #6
hla72
Klart Afhængig af K10
 
hla72s avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-07 2009
Lokation: Odense kommune
Alder: 51
Indlæg: 466
Styrke: 15
hla72 er ny på vejen
Der findes også en borderlineforening hvor du kan finde gode råd og vejledning.


Ellers kan jeg anbefale Angstforeningens hjemmeside, den bruger jeg meget

Håber du finder noget både du og din mand kan bruge.

__________________
"Man skal aldrig sige nej til en fristelse - man ved jo aldrig, om den kommer igen" ~ Garfield

Skriver blog på egen hjemmeside: Heidi's univers/fat2fab
hla72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-04-2010, 13:46   #7
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
ADHD foreningen har også massere af kurser både for borgerne selv men også for pårørende, ja så langt ud som til bæsseforældre.

De kursuser kan dækkes ind under § 100 merudgifter (lige så de andres kurser eneste krav er at et er en diagnose han har)

Jeg ved der findes noget skole tamtam for ADHD´ere (i dagtimerne) også på sjæland, men om han kommer ind under persongruppen ved jeg ikke (jeg ved at det de har i Aalborg, KUN er for unge u 25 her oppe i N-jyll har man endnu ikke opdaget at folk over 25 kan være ADHD´ere)

Nu ved jeg ikke om han går til psyk i offentlig regi, er det tilfældet kan han sagtens tillade sig at spørge om han ikke kan få samtaler med en psykolog (også offentlig = det er gratis) lige så findes der i offentlig regi massere af grupper, hvor folk bliver sendt ud i, som en del af deres behandling, det kan han også roligt spørge til.

Faktisk undrer det mig en smugle at han endnu er ved psykiater jævnligt normen er at efter endt udredelse overflyttes man netop til anden behandling der i blandt psykolog, psykiateren bruges efter udredning "kun" til regulering af evt medicin.

Nu vi er ved medicin, der er også økonomi at hente der, via inden kronikker tilskud eller engangstilskud, kronikker siger sig selv, men ikke engangs, ikke alt medicin er tilskuds berettiget (det tilskud man normal får helt automatisk når man indlevere en recept på apoteket) bla Ritalin (ADHD medicin) er ikke tilskuds berettiget, det bliver det via engangs tilskudet. Man kan kun få en af de 2 tilskud, om man skal vælge det ene eller det andet afhænger af hvad man har af udgifter til medicin, ikke kun lige det man søger tilskud til, men alt i alt, har man høje udgifter er engangs at foretrække, for så bliver % i tilskud, man får meget hurtig rigtig god, har man lave, er det kronikker.
Bække tilskud skal den læge der har udleveret recepten søge om, det er altså lægen man skal bede søge.
Også medicin udgifter kan proppes under § 100 merudgifter, der er det kommunen man skal søge.

Du skal endelig bare spørge, hvis du ikke gør får du jo ingen svar og som regel er der altid en eller anden som kan hjælpe. Ofte virker systemet totalt uoverskueligt, når man står som ny, vi har alle været nye, og ved derfor at der ingen dumme spørgsmål er Heldigt du har fundet her ind, her er massere af garvede, nogle ved noget om det ene, andre noget om det andet.... så fye løs *ss*
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-04-2010, 15:14   #8
Leduce
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-04 2010
Lokation: gladsaxe
Alder: 45
Indlæg: 233
Styrke: 15
Leduce er ny på vejen
hvad med at prøve at få psykiatren til at finde noget psykolog hjælp..feks stolpegården i gentofte(der har jeg fået efter samtale med dem ..lov til at komme i en terapi gruppe for panikangst /depression.).venter stadig på hvornår lige præcis..
Leduce er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-04-2010, 19:02   #9
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Det er slet ikke sikkert, at en hastesag for pension er det bedste. Hans sagsbehandler har pligt til at hjælpe ham - selv hvis ikke han kan arbejde, skal han tilknyttes en anden type beskæftigelse. Med det mener jeg, at han måske kan få mere ud af udnytte et af kommunens tilbud end af at få pension og så sidde dér... Men jeg kender ikke hans tilstand.

Jeg ved ikke, om der er et Fountain House i Ringsted, men undersøg det! Det er et værested for psykisk syge, hvor der også er mulighed for at deltage i den daglige drift. Jeg ved at der er et i hhv. København og Næstved.

Du selv vil formentlig kunne have glæde af at blive tilknyttet en pårørendegruppe for psykisk syge. Det bør din mands psykiater kunne hjælpe med at finde.

Din mand vil helt sikkert have godt af at vide så meget som muligt om sin tilstand og tale med ligesindede. Hans psykiater bør kunne hjælpe ham til psykoedukation. Men I kan selv søge information på internettet og eventuelt låne eller købe "Den nye Psykologihåndbog". Jeg syntes, at den er bedre end "Psykologihåndbogen".
Jeg vil anbefale følgende websites:
http://www.borderlineforeningen.dk
http://www.psykiatrifonden.dk
http://www.adhd.dk
http://www.psyknet.dk
http://www.netpsykiater.dk

I forhold til behandling i dagstimerne kender jeg ikke til mulighederne i Ringsted. Det er igen en sag for hans psykiater, da det kræver henvisning...
I bliver nødt til at tale med hans psykiater og derpå med hans sagsbehandler. Det er simpelthen forkasteligt at sagsbehandleren ikke hjælper til en form for værested, aktivering eller andet.

Jeg ønsker jer god vind!

P.S. Til både din mand og dig: I må ikke gå i panik over alle diagnoserne. Det er ikke unormalt at have tendenser der peger i mange retninger, og en svær blandingstilstand vil nødvendigvis trække flere diagnoser frem. Sæt jer ind i, hvad de forskellige lidelser indebærer og find ud af hvad fra de enkelte diagnoser der giver ham/jer problemer i hverdagen. Det er de symptomer der skal fokus på i behandlingen. Spørg også psykiateren hvad han/hun egentlig mener der er aktuelt for tiden. Du kan jo eventuelt komme med til en samtale.

Jeg har selv en hel del psykiatriske diagnoser i mine papirer - men det er ikke nær dem alle der giver problemer længere.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Har du fået fp pga psykiske lidelser ? Leduce Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 16 01-12-2012 10:02
Kan mobning føre til psykiske lidelser????? bla-bla Politik og Samfund 5 26-10-2009 10:32
Nytilkendelser på baggrund af psykiske lidelser Webmaster Nyt fra Ankestyrelsen 0 29-08-2008 01:21
Psykiske lidelser, alder og førtidspension zuza Nyt om loven 10 28-08-2008 23:15
Halvdelen af nye førtidspensionister har psykiske lidelser Webmaster Nyt fra Ankestyrelsen 0 18-07-2008 13:00




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:47.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension