K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 02-11-2011, 14:40   #1
Alpen
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 21-02 2011
Lokation: Aalborg
Alder: 65
Indlæg: 20
Styrke: 14
Alpen er ny på vejen
Sygeperiodelængde for ledig fleksjobber

Hej alle sammen.
Det er første gang jeg selv har et spørgsmål herinde så jeg håber at det er under den rigtige kategori, jeg har valgt at sætte den ind under. Ellers beklager jeg det.

Jeg blev ledig fleksjobber for et par år siden. Det firma jeg havde arbejdet i, i otte år gik desværre fallit. Efter et halvt års ledighed, blev mit helbred desværre forværret, så jeg blev nødt til at sygemelde mig på ubestemt tid. Nu har jeg så gået sygemeldt i 1½ år uden at der er sket noget som helst. (Andet end en lægekonsulent som løj om det hele men det er blevet fuldstændig tilbagevist vha mine journaler og min læge).

Mine spørgsmål er så følgende:
Hvor lang tid kan man gå sygemeldt i fleksjobsystemet inden man bliver smidt over på kontanthjælp? Er der en tidsgrænse? Jeg regner da med at man først skal i arbejdsprøvning inden det kan ske? Og det undrer mig, at der i over et år ikke er sket noget. Det sidste møde jeg var til var i september i 2010. Må der gå så lang tid uden at der sker noget? Jeg skrev til min sagsbehandler for et par uger siden og beklagede mig over at jeg var skuffet over at der ingen udvikling var i min sag. Så nu skal jeg til møde i morgen med hende. Hun skriver at "Formålet med samtalen er opfølgning på modtagelse af ledighedsydelse". Derfor kom jeg til at sidde og bekymre mig en smule over om det er med henblik på, at hælde mig ud af systemet. (Hun har da ellers været god nok tidligere. Vi har snakket en del gange i telefonen og jeg føler ikke at hun er på nakken af mig).

På forhånd tak for svarene.
Alpen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-11-2011, 18:32   #2
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
Man kan ikke blive smidt af ledighedsydelsen med mindre man afviser rimeligt arbejde (på samme måde som i dagpengesystemet), eller hvis du er fyldt tres og har været ledig i et halvt år...

Så tror ikke umiddelbart du skal være bekymret, kommunen skal nok bare ind og se på, om det er muligt, at du kan komme tilbage til at varetage et fleksjob, om det så evt. skal justeres, eller om der evt. skal påbegyndes en udredning ift. førtidspension.
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-11-2011, 11:28   #3
Alpen
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 21-02 2011
Lokation: Aalborg
Alder: 65
Indlæg: 20
Styrke: 14
Alpen er ny på vejen
Hej Andersine85.

Tak for svaret. Det du skriver, er netop det som skete på mødet. Det eneste overraskende som skete på mødet var, at min læge havde skrevet til dem uden at jeg havde hørt noget som helst om det. Han havde naturligvis skrevet nyt om mit helbred og også om min arbejdsevne. Der var ikke noget forkert i det han havde skrevet, men jeg ved, at en lægekonsulent ikke må vurdere min arbejdsevne men må min egen læge så gøre det? Jeg troede at arbejdsevnen kun skulle fastslås vha en arbejdsprøvning?
Alpen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-11-2011, 20:07   #4
Knopf
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 05-11 2011
Indlæg: 77
Styrke: 13
Knopf er ny på vejen
Hej Alpen,

Det er helt korrekt, at din læge ikke må udtale sig om arbejdsevne. Læger skal udelukkende belyse funktionsevnen. Når læger alligevel gør det, hænder det faktisk at kommunen ikke accepterer pågældende erklæring. Arbejdsevnen afklares af kommunen, ofte ved hjælp af arbejdsprøvning.

Knopf....

Sidst redigeret af Knopf; 05-11-2011 kl. 20:29.
Knopf er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-11-2011, 22:06   #5
Alpen
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 21-02 2011
Lokation: Aalborg
Alder: 65
Indlæg: 20
Styrke: 14
Alpen er ny på vejen
Hej Knopf
Tak for svaret og jeg beklager at jeg først skriver nu men i perioder er jeg for træt til at reagere på ret meget.
Jeg brugte det du skrev om, at læger ikke må skrive noget om arbejdsevne. Jeg forventer ikke at få et svar på det jeg skrev fra min SB men hun ringede og sagde at jeg nu skulle på revalidering. Når jeg læser andre indlæg, synes jeg det ligner til at revalidering går ud på uddannelse,omskoling og evt overgang til fleksjob systemet. Jeg kan se i svarene at dem som ikke fuldfører denne revalidering, bliver hældt over på kontanthjælp men det kan jeg forhåbentligt ikke risikere (når jeg nu har været i fleksjobsystemet i mange år), eller hvad?
Alpen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-11-2011, 22:50   #6
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Alpen Se meddelelser
Hej Knopf
Tak for svaret og jeg beklager at jeg først skriver nu men i perioder er jeg for træt til at reagere på ret meget.
Jeg brugte det du skrev om, at læger ikke må skrive noget om arbejdsevne. Jeg forventer ikke at få et svar på det jeg skrev fra min SB men hun ringede og sagde at jeg nu skulle på revalidering. Når jeg læser andre indlæg, synes jeg det ligner til at revalidering går ud på uddannelse,omskoling og evt overgang til fleksjob systemet. Jeg kan se i svarene at dem som ikke fuldfører denne revalidering, bliver hældt over på kontanthjælp men det kan jeg forhåbentligt ikke risikere (når jeg nu har været i fleksjobsystemet i mange år), eller hvad?
Hej det forstår jeg ikke helt... Du er jo sygemeldt. Ved du hvilken match, du står i? Match 1, 2 eller 3. Ved match kategori 3, så bør de slet ikke sætte dig i gang med noget som helt. (f.eks. hvis din læge siger du slet ikke kan arbejde).

Nu håber jeg ikke, at de har tænkt sig at stoppe din ledighedsydelse og så gå over til revalideringsydelse? Man skulle tro, at din SB ikke lige ved, at du er fleksjobber....

Normalt hvis man er syg og har været ledig i godt og vel mellem 12-18 måneder, så skal sagen revurderes. Her skal de bla. vurdere, om der skal påbegyndes en sag om førtidspension.....

Man bør ikke kunne placeres på kontanthjælp, hvis man er syg og er visiteret som fleksjobber. De må kun stoppe ledighedsydelse, hvis man f.eks. ikke er samarbejdsvillig, når der f.eks. tilbydes et fleksjob (hvis fleksjobtilbuddet har været rimelig). Men det at være syg og ikke kan arbejde, det kan man jo ikke gøre for.

Der er ingen regel om hvor længe man kan modtage ledighedsydelse som sygemeldt fleksjobber. Hvis du blev frisk nok til at arbejde igen, ville du fortsætte på ledighedsydelse. De har pligt til at følge dig op, når du er sygemeldt.....

Kan de finde på at stoppe din ledighedsydelse, så bed om en skriftlig afgørelse. Og klag over det....
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-11-2011, 19:33   #7
Alpen
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 21-02 2011
Lokation: Aalborg
Alder: 65
Indlæg: 20
Styrke: 14
Alpen er ny på vejen
Hej curls
Tak for svaret. I mandags var der møde om, jeg skulle indstilles direkte til FP eller ud i en arbejdsprøvning. Om onsdagen ringede min SB og fortalte at jeg skulle starte på revalideringscenteret og det var jeg da en smule overrasket over. Hvilken ydelse det er til og hvad det går ud på fik vi ikke snakket om men indtil videre har jeg tænkt mig at få et møde med HK om hvad det går ud på. Jeg gætter på, at det er en form for arbejdsprøvning de vil have mig ud i. Men jeg er af natur meget mistænksom, så jeg er altid en smule bange for at der er en skjult dagsorden. Hvilken match gruppe jeg tilhører har jeg ingen ide om.
Alpen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-11-2011, 19:45   #8
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Alpen Se meddelelser
Hej curls
Tak for svaret. I mandags var der møde om, jeg skulle indstilles direkte til FP eller ud i en arbejdsprøvning. Om onsdagen ringede min SB og fortalte at jeg skulle starte på revalideringscenteret og det var jeg da en smule overrasket over. Hvilken ydelse det er til og hvad det går ud på fik vi ikke snakket om men indtil videre har jeg tænkt mig at få et møde med HK om hvad det går ud på. Jeg gætter på, at det er en form for arbejdsprøvning de vil have mig ud i. Men jeg er af natur meget mistænksom, så jeg er altid en smule bange for at der er en skjult dagsorden. Hvilken match gruppe jeg tilhører har jeg ingen ide om.

Nåå det lyder faktisk bedre... Et revacenter kan være et godt sted, hvor man kan komme i arbejdsprøvning. Der kan være små værksteder, hvor man deltager i det, man kan klare og aftaler hvor meget, man skal være der. Så jeg gætter på, det handler mere om at arbejdsprøve dig på et revacenter og ikke noget med uddannelse/omskoling. Jeg tror, det vil være godt for dig. Det er mere afslappet at være sådant et sted end at være ude i et privat praktik. Jeg har prøvet både at være i arbejdsprøvning på et revacenter samt på en privat arbejdsplads. Jeg var meget glad for at være på revacentret. Der var værksteder som IT-værksted, som jeg var i.

Du kan spørge din sagsbehandler, om hvilken match du er i, hvis du er interesseret i at vide det.

Meget fint du har fagforeningen med indover dig. Synes ikke du skal være nervøs.... Men forstår da godt samtidig, at man kan være mistænksom... Hav en god aften....
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-11-2011, 23:17   #9
Alpen
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 21-02 2011
Lokation: Aalborg
Alder: 65
Indlæg: 20
Styrke: 14
Alpen er ny på vejen
Ok. Tak curls. Lige et sidste spørgsmål som ikke har noget med min sag at gøre. Jeg kan se at du har en høj styrke (8). Jeg gætter på at det har noget at gøre med antallet af indlæg for du er jo helt oppe på svimlende 2210. Er det korrekt? Du må godt nok have hjulpet mange herinde. Det er meget flot.
Alpen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-11-2011, 15:43   #10
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Alpen Se meddelelser
Ok. Tak curls. Lige et sidste spørgsmål som ikke har noget med min sag at gøre. Jeg kan se at du har en høj styrke (8). Jeg gætter på at det har noget at gøre med antallet af indlæg for du er jo helt oppe på svimlende 2210. Er det korrekt? Du må godt nok have hjulpet mange herinde. Det er meget flot.
Hehe jeg ved ikke rigtig, hvad der skal til for at styrke kan blive høje. Det er nok måske de mange indlæg. Er ikke sikker på, om også over i venstre side under brugernavnet, at man kan klikke på en af de 3 ikoner. En af dem står noget om omdømme (den med hjerte). Ved ikke rigtig om det har noget at sige. Det må jeg nok lade webmasteren svare på, hvis han/hun ser den her indlæg...

Nu har jeg også været her på K10 siden 2007, så det er nok en af grundene til, at jeg har skrevet mange indlæg/svar. Jeg har den interesse at hjælpe andre. Har stor interesse for at forstå lovgivninger og har fået noget uddannelse indenfor det via mit arbejde.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ledig fleksjobber i det nye år? vanessa Alt det andet 0 11-12-2012 00:53
ledig fleksjobber Lindblad Spørgsmål ang fleksjob 9 18-11-2012 01:22
sygemeldt ledig fleksjobber? skov trold Spørgsmål ang fleksjob 1 15-05-2012 19:39
Ledig som fleksjobber! Mamik Spørgsmål ang fleksjob 3 08-02-2012 20:04
Fra sygemeldt til ledig fleksjobber Hansenjoe Spørgsmål ang fleksjob 4 22-08-2011 15:16




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:08.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension