K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Din historie

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Din historie Her kan du skrive din historie om det at være fleksjobber (feks hvordan det er at søge fleksjob erfaring med kommune osv)

Lukket emne
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 08-10-2012, 09:28   #11
kvinde38
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 07-10 2012
Indlæg: 16
Styrke: 12
kvinde38 er ny på vejen
Tak for jeres svar.

Ja, jeg har 1000 eller 1 000 000 tanker i hovedet hele tiden.

Og ja, jeg har ligefrem angst for at være i praktik hvor der skal tages særlige hensyn til mig.

Det er modsat, at jeg kan opnå eksamensnit på 11,5 og være for syg til at være værd at opkvalificere.

Jeg tænker altid, og ja, har hvis jeg skal forlige mig med tanken om aldrig at blive respekteret på normal vis, så vil jeg gerne starte en virksomhed op. Ikke noget stort, blot sådan som det nu engang går. Lidt webhandel og dit og dat. Jeg er en haj til tal, analyser, excel, engelsk og meget mere.

Men arbejdsmarkedet rummer ikke indadvendte mennesker i dag, der har svært ved at samarbejde med andre. Jeg har haft rigtig mange korte ansættelser. Og jeg får tilbagemelding som, nej vi kan ikke bruge dig på assitent niveau, men hvis du dygtig gør dig, vil du blive en god koordinator eller analytiker. osv. Du kan nok ikke tåle at omgås produktionsmedarbejdere, har jeg sågar også hørt.

Ressourcestærk og svag på samme tid. Så er det svært at konstant skulle stille sig ind efter deres hovsa løsninger, ud og ind af det sociale system nu i 17 år. Og aldrig opnået mere end en kort uddannelse og op til 1. måneds opsigelse. Længste ansættelse var i mindre end et år.

Ja, dybt frustreret.

Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser
er enig

da man ikke må have nogen arbejdsevne for at få en førtidspension
så er det vil klart man ikke kan starte en virksomehed på en FP

må indrømme jeg ikke helt kan tage dette indlæg seriøst fra kvinde38
hvis man virkelig er så syg, at en førtidspension kan komme på tale
så snakker man hverken om uddannelse eller opstart af en virksomhed

alt skal være afprøvet før man kan komme på ressourceforløb efter den 1 januar og der kan man som udgangspunkt ikke få pension under 40
samt der er absolut ikke nogen garanti for du kan få en FP efter de 40 år

som jeg forstå det har du ikke engang været i en arbejdsprøving
så glem alt om penison for nuværende.
Skal man være dum med lavt selvværd for at være syg, eller hvad? Ja undskyld jeg spørger bare ...

Jeg sætter måske sind i kog, men her er mit CV i sb regi

16-20 år dropped ud af ungdomsuddannelse 4 gange

et års arbejde på firskefabrik/cafe (cafe deltid)

21 år aktiveret under unge indsats, smidt ud af højskole, fik job hjemsendt, men fik ikke fyreseddel så mistet dagpenge og røg på tilbagebetalingspligtig kontathjælp.

Sygmeldt i halvt års tid.

23-24 år tog HF, økonomien hang i laser

25 år søgte revalidering, fik afslag. Psykolog sagde jeg måtte først få revalidering for at have overskud til at tage imod behandling. SB sagde jeg var rask nok til at arbejde ved siden af

24-27 år læste på universitet --> deprission

27-31 år vikarjobs. ALLE slags. korte sporatiske ansttelser.

31 år ledig. kontanthjælp. hjemløs, så fattig jeg kun havde 1800kr om måneden at leve for. Var anbragt på et hotel, med mange alkaholikere, var i behandling for at være medafhængig. Men blev bare sygere og sygere, udviklede ekstreme angst anfald, depression.
De var altid vrede, fordi jeg ikke blev glad. Jeg gik rundt og var sulten, i snavset tøj osv. Rystelserne tog til.
Sagde jeg burde ikke vre aktiveret, men sygemeldt. SB sagde, at hvis jeg gik til lægen og blev sygemeldt, så ringede hun til lægen og fik mig raksmeldt.

31 år flyttede tæt på familie. Gik til Psykolog etc. det hjalp egentlig ikke. Men almindelig mad og tryghed ved familie hjalp. Sygemeldt i et år.



32 år fik tilkendt førrevalidering, og gennemført med 11,5(ny skala) i snit en HHX, uden arbejdsprøvning eller lign.

32 startede på kort videregående uddannelse

35 år færdig med kort videregående uddannelse. gennemsnit på 9 (ny skala)

ja og det er snart 3 år siden ... det andet har jeg fortalt.

hvis nogen har et godt råd om åben rådgivning eller noget, så sætter jeg pris på det
kvinde38 er ikke logget ind  
Gammel 08-10-2012, 10:37   #12
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Du skal bare komme i hu, kvinde38, at det eneste der interessere kommunen er, om du har en arbejdsevne eller ej.
Diagnoser og problemstillinger kan de ikke bruge til noget.

Så længe du har en arbejdsevne (og den kan være nok så lille), så hedder det fleks.
Og her er det lige meget om du føler dig lille, dum, eller alt for klog til jobbet/ordningen - det er problemstillinger du selv må hitte ud af. Kommunens opgave er KUN at finde ud af, hvilken boks de skal placere dig i, baseret ud fra din arbejdsevne.

Så selvom du er træt, ønsker fred og ro, eller bare ikke orker systemet mere, så er det naturligvis ikke en grund til pension - alle læger skal jo dømme dig HELT ude og kunne dokumentere at du aldrig får en arbejdsevne, og at dine muligheder for behandling er udtømte, og at du aldrig vil få en bedring.
Så mon ikke det mere er fleks du skal overveje......
Ninja er ikke logget ind  
Gammel 08-10-2012, 10:48   #13
kvinde38
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 07-10 2012
Indlæg: 16
Styrke: 12
kvinde38 er ny på vejen
Tak for svar igen.

Jamen, hvodan opgøres så det, at jeg altid vil have et godt hoved, og bliver stærkt påvirket af omgivelserne? og omgivelserne oftest påvirker mig negativt.

min arbejdsevne (ved såmænd ikke om jeg har nogen mere)
Det sidste år har taget så hårdt på mig. Død i familien, efter voldsomt drama med kommunen så fik jeg lov til at følge undervisning igen, men har rejst så meget. Har fået mavebetændelse, nye former for rystninger, udslæt nye steder på kroppen, dårligt håndled, og nu også dårlig ryg. Dette er alt nyt!

Jeg kommer nok aldrig til at glemme min pythagoras, men jeg kommer nok heller aldrig at være den nogen ønsker sig som ansat.

bare tanken om fleks giver mig rysteture. (undskyld jeg ser så negativt på det, men det gør jeg altså, jeg er hyperfølsom, og meget påvirket af omgivelse.

Usikkerhed tager bare så hårdt på mig ...
kvinde38 er ikke logget ind  
Gammel 08-10-2012, 11:26   #14
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af kvinde38 Se meddelelser
Skal man være dum med lavt selvværd for at være syg, eller hvad? Ja undskyld jeg spørger bare ...
nej absolut ikke

men tror jeg ikke rigtig du har forstået hvor svært det er at få pension i dag
og hvis den nye reform bliver vedtaget, bliver det næsten umuligt
med mindre man har kort levetid eller er udviklingshæmmede
eller det er helt åbenlyst at ens arbejdsevne ikke kan udvilkes
hverken via uddannelse eller andre tiltag

har 5 lægeerklæring som siger ingen arbejdsevne og 2 arbejdsprøvninger
som siger det samme.
har været uden indtægt i flere år og har alså ikke fået hverken fleks eller pension endnu. samt ikke kan klare mig selv i eget hjem og bor på bosted.
kommer aldrig til at kunne klare mig selv.
håber dog jeg snart bliver indstillet til pension.

din sag er helt anderledes, men måske det kan give dig en idé om at FP
ikke er noget man får, pågrund af de grunde du har beskrevet.

men du kan godt vælge og lade være med at tro mig
men det kommer du ikke nærmere en pension af

især når der bliver snakket om fleks ned til 2 timer om ugen
MTVRV1 er ikke logget ind  
Gammel 08-10-2012, 12:04   #15
kvinde38
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 07-10 2012
Indlæg: 16
Styrke: 12
kvinde38 er ny på vejen
ok nej jeg ved ikke hvor svært det er ok ikke.

Men altså nej, træthed er ikke årsagen. Men jeg er altså syg. Både psykisk og fysisk. Og det er i den uhelbredelige familie af skizo relaterede sygdomme. Og nogle af mine fysiske handicap er netop fysiske handicap, andre er følgesygdomme af netop stress, angst, depression og alt det der.

Kommunen skriver jo selv, løntilskud, flex eller skånejob i min RP.

Og nej jeg ved ingenting omkring sagsbehandling. Tror jeg tidligere har været for flink, og for stolt, og bare for let sagt ja tak og amen.

Jeg er en fighter og jeg har kæmpet og gjort alt hvad jeg kan for at klare mig selv. Og tror at selvom jeg får pension, så ville jeg stadig gøre noget. Såsom webbutik eller konsulent aktivitet. Og det er bare fordi jeg elsker at være nyttig og værdsat

Og nej jeg ved heller ikke hvor jeg kan henvende mig for at blive klogere på det hele. Jeg ønsker jo faktisk bare et liv uden angst og frygt i modsætning til hvordan jeg har haft det hele mit liv.

Der er så meget i det.

Årsagen til jeg ikke ønsker flex er jo, at det vil jo netop indebære de jobtyper, som det virkelige arbejdsmarked siger at jeg som person er uegnet til.

Lette opgaver, assistere osv.

Jeg kan næsten kun arbejde selvstændigt, men hvor findes der fleksjob til selvstændigt analyse arbejde og den slags som jeg kan? bare for at være realistisk.

Synes bare det er ondt, at jeg skal lave netop de ting jeg er værst til. Og det piner mig rent faktisk at tvinges til samarbejde, fordi jeg har så dårlige erfaringer. Jeg tænker måske lidt for langt. - sådan er det at være indadvendt. Det stopper aldrig inde i hovedet

Jeg føler mig ikke for god til noget. Ønsker bare ikke at sættes til noget jeg ikke er ønsket/egnet til. Jeg har både skåret fisk og sorteret post og jeg ser ikke ned på noget erhverv. Jeg tager bare udgangspunkt i mig selv. Persontype tests etc. Jeg kender faktisk meget til individ/motivations/team teorier.
kvinde38 er ikke logget ind  
Gammel 08-10-2012, 12:19   #16
Stuen
Klart Afhængig af K10
 
Stuens avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-05 2012
Indlæg: 413
Blog Indlæg: 1
Styrke: 13
Stuen er ny på vejen
Synes da det lyder som en god idé at starte dit eget firma. Måske kan du gøre det på nuværende tidspunkt? Du behøver vel ikke være førtidspensionist for at kunne gøre det? Ellers findes der måske jobs hvor du kan arbejde hjemme? Måske noget konsulentjob, eller oversætter, eller sådan noget. Forstår da godt at du gerne vil føle dig værdsat, og bruge dit gode hoved, synes du skal tænke videre hvad du kan med de ressourcer du har, og ikke "bare" kaste håndklædet i ringen. Men det er hammersvært i disse tider, at få job, det er der rigtig mange der har problemer med, du er bestemt ikke alene.

Hvis jeg havde overskuddet ville jeg helt klart starte egen virksomhed, har idé til det og ved også at der er fin grundlag for at det skulle kunne køre, men jeg ryger konstant ned med depression, og så er det jo ligesom lidt håbløst at tro man kunne have sit eget, men det ville have været fedt.

Pøj pøj
Stuen er ikke logget ind  
Gammel 08-10-2012, 15:56   #17
kvinde38
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 07-10 2012
Indlæg: 16
Styrke: 12
kvinde38 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af dansbo Se meddelelser
Synes da det lyder som en god idé at starte dit eget firma. Måske kan du gøre det på nuværende tidspunkt? Du behøver vel ikke være førtidspensionist for at kunne gøre det? Ellers findes der måske jobs hvor du kan arbejde hjemme? Måske noget konsulentjob, eller oversætter, eller sådan noget. Forstår da godt at du gerne vil føle dig værdsat, og bruge dit gode hoved, synes du skal tænke videre hvad du kan med de ressourcer du har, og ikke "bare" kaste håndklædet i ringen. Men det er hammersvært i disse tider, at få job, det er der rigtig mange der har problemer med, du er bestemt ikke alene.

Hvis jeg havde overskuddet ville jeg helt klart starte egen virksomhed, har idé til det og ved også at der er fin grundlag for at det skulle kunne køre, men jeg ryger konstant ned med depression, og så er det jo ligesom lidt håbløst at tro man kunne have sit eget, men det ville have været fedt.

Pøj pøj
Hej, tak for svar
Nej, kun hobby-relateret virksomhed, da jeg er på dagpenge. Og hvis jeg lander på kontanthjælp når dagpengene slipper op, så absolut nej.

Jeg har søgt 200 jobs, og der er ikke noget at gøre på den front. Været til 2 samtaler. Og alt de spurgte ind til var hvad jeg lavede for mange år siden. hvad så i 1993, 1997 osv. Enten skal man have en høj uddannelse eller solid erfaring på min 5 år.

Og hvis jeg fik et job, så var det sikkert bare gået dårligt igen, ligesom så ofte før.
Jeg troede på at med en uddannelse, så ville nogen absolut værdsætte mig, men nej. Min uddannelse er snart 3 år gammel, dvs. forældet

Følgesygdommen de kommer bare som perler på en snor nu. Egentlig de sidste par mange ansøgninger, det har bare været sådan lidt copy og paste. Har egentlig ikke orket mere i et stykke tid. Stressen er bare sat ind for alvor.
Tanken om at ryge på kontanthjælp er ulidelig, fordi jeg kan simpelthen ikke overleve på mindre end jeg har nu. Det er bare rigtig rigtig svært. Jeg er bange for at gå sulten og i snavset tøj igen. (jeg ryger, kan ikke stoppe, det gør det endnu værre. Min far er død af lungekræft for et år siden, og min mor har KOL, så jeg har al inciatment for at stoppe, men jeg kan ikke)

Sidst redigeret af kvinde38; 08-10-2012 kl. 16:02.
kvinde38 er ikke logget ind  
Gammel 08-10-2012, 16:46   #18
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Men én ting er, hvad DU gør dig af tanker - en anden ting er hvad kommunen gør sig af tanker.
Men hvad mener dine læger, speciallæger eller behandlende netværk om alt det her?

Det er jo dem der skal ''føre din sag'' og overbevise kommunen om, at du er for syg til fleks - det er jo ikke noget du selv kan fortælle oppe på kommunen. De skal jo have dokumentation på, at du medicinsk har prøvet alt hvad der findes, som kan tænkes at afhjælpe din situation mht angst, depression, stress mm. Lige som de skal dokumentere at der ikke findes noget - rent fagligt - der kan bedre din tilstand.
Når dine læger har gjort det, så skal du jo igennem de værktøjer kommunen har at operere med - fx fobiskole, smertecenter, psykolog (psykiater), arbejdsprøvning osv osv osv.....det er jo en proces der kan tage flere år.

Hvad har du været igennem af kommunens tiltag, og hvad mener dine læger?
Ninja er ikke logget ind  
Gammel 08-10-2012, 17:20   #19
kvinde38
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 07-10 2012
Indlæg: 16
Styrke: 12
kvinde38 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Men én ting er, hvad DU gør dig af tanker - en anden ting er hvad kommunen gør sig af tanker.
Men hvad mener dine læger, speciallæger eller behandlende netværk om alt det her?

Det er jo dem der skal ''føre din sag'' og overbevise kommunen om, at du er for syg til fleks - det er jo ikke noget du selv kan fortælle oppe på kommunen. De skal jo have dokumentation på, at du medicinsk har prøvet alt hvad der findes, som kan tænkes at afhjælpe din situation mht angst, depression, stress mm. Lige som de skal dokumentere at der ikke findes noget - rent fagligt - der kan bedre din tilstand.
Når dine læger har gjort det, så skal du jo igennem de værktøjer kommunen har at operere med - fx fobiskole, smertecenter, psykolog (psykiater), arbejdsprøvning osv osv osv.....det er jo en proces der kan tage flere år.

Hvad har du været igennem af kommunens tiltag, og hvad mener dine læger?
Heldigvis har jeg et godt forhold til min læge. Han ved hvor svært jeg har det. Jeg har ikke snakket med ham om førtidspension endnu, jeg har tid senere på ugen og har tænkt mig at tale med ham om det.

Speciallæge i psykiatri har jeg ikke set siden 2006. Dengang blev der lavet en lang rapport, der konkluderede nedsat realitetevne, særlige ressourcer, noget jeg ikke forstår og uhelbredelig syg.

Kommune kan jeg nærmest ikke snakke med. Kun med jobkonsulenterne på jobcentret. Da jeg søgte om revalidering, da blæste det hele op til et kæmpe drama. De ville ikke svare på hvorfor jeg ikke kunne få.

Først sagde de:
Nej pga der hvor jeg er henne i dag. -Det forstod jeg ikke og bad om afklaring og skrev et par mails om jeg ikke forstod det.
Så blev det til, at min sociale og personlige kompetance er dårlig, og kan ikke fobedres, hvis jeg ikke kun få og bestride et job med min nuværende uddannelse, så ville det samme gøre sig gældende i ethvert job.
Jeg modargumenterede, og fandt i ressourceprofilen, at selv samme sb, havde et par år tidligere sagt at min sociale kompetance var forbedret i forbindelse med revalidering.
Så sagde de, man kan ikke revalideres to gange.
Jeg læste i loven om aktiv beskæftigelsesindsats, og der står ingen steder man ikke kan det. De medgav.
Så gik de over til at sige at jeg havde svære personsforstyrrelsen, og at min arbejdsevne ikke kunne forbedres. De ville have mig i løntilsku, fleks eller skåne job og tage skånehensyn. (er det ikke lidt underligt, at nævne alle de tre muligheder i en ressourceprofil, af en de kender godt? der er meget langt imellem de tiltag.)

Det kørte så langt ud. Indkaldt til møde, til at diskutere ressourceprofilen, og det første lederen af jobcentret sagde til mødet var, det ikke var tid til at gennemgå den. (????) bare ingen kommunikation mulig. Decideret løj for mig endda, sagde jeg ikke kunne skrive noget til, når jeg ankede skriftligt.

ja, de traf afgørelse om afslag fordi yderligere tiltag ville ikke forbedre mine jobmuligheder.

Jeg skrev en lang ankesag, og de genvurderede, afslag igen.

Skrev end mere til ankesagen i amtet og venter på afgørelse.

Kommune har brudt mange regler i denne sagsbehandling. Lodret løgn, sort på hvidt i min RP. Og de nægter at skrive kommentarer ind.

Så jeg aner ikke hvor jeg står med kommunen. Jeg tror de nærmest hader/frygter mig lige så meget som jeg dem.

Kommunene siger de har mange muligheder, men nægter at uddybe hvad de kunne tænke sig. Siger jeg skal over på kontanthjælp først (jeg tror det er for at jeg skal være presset og sige ja tak og amen til alt)

psykolog har jeg ikke set siden 2006. De gav en lang statusrapport inden min revalidering. Der konkluderede jeg ikke kunne klare flere nederlag, og at jeg var syg med en diagnose i skizo familien, og nedsænket realitetssans og skæv indgang til tingene. Og at jeg havde været udsat for mange typer overgreb og havde taget skade. (you name it, i've tried it, gider ikke at skrive alle, men alt tænkeligt)

Ortopæd har jeg ikke set siden 1800 grønkål, det er varig lidelse. Der er ikke noget at gøre.

Jeg har ikke meget netværk. Jeg har min mor. Ingen andre jeg ønsker at tale med om det. Mor støtter op, men mor er selv træt og syg.

Hvem udover egen læge bør jeg kontakt, og så videre?
kvinde38 er ikke logget ind  
Gammel 08-10-2012, 22:47   #20
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Du skal være helbredsmæssigt udredt og alle behandlinger skal være afprøvet.

Hvis du har fået nye lidelse i ryg osv, skal du bede din læge om henvisning så det kan blive udredt.

Dernæst er det din sagsbehandler der skal indhente lægeerklæringer, når du er udredt og behandlet.

Der vil nok blive indhentet en statusattest fra din egen læge, der vægter meget lidt, og så erklæringer fra relevante speciallæger.

Du kan ikke bruge en psykiatrisk erklæring fra 2006, der skal laves en ny.

Det er speciallægeerklæringerne der vægter tungest.

Dernæst vil kommunens læge vurdere om der skal indhentes yderligere.

Så er du parat til en eller flere arbejdsprøvninger, da det der skal afklares er din erhvervsevne, da den skal være væsentligt nedsat eller nedsat til det ubetydelige i ethvert erhverv..

Lægerne må kun udtale sig om din funktionsevne, og må ikke omtale erhvervsevne eller nævne pension eller fleks.

Efter nytår ændrer det sig til 1-5 årige ressourceforløb istedet - og hvis man med mentorstøtte og skånebehov er i stand til at arbejde 2 timer om ugen, hedder det fleks.

F.eks hvis du er i stand til at sidde alene på et kontor og arkivere mails eller whatever..

Man skal være meget dårlig for at kunne få pension.
Pip er ikke logget ind  
Lukket emne


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 06:47.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension